JeroenKV Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Zoals jullie weten ben ik bezig mijn eigen ESL's te bouwen. Wim had een paar Sowter trafo's liggen die ik van hem mag lenen. Erg aardig!! Gisteravond heb ik ze bij hem opgehaald en kreeg natuurlijk de mogelijkheid om naar zijn eigen DIY ESL's te luisteren. Een heel mooie ervaring!!! Zijn ESL's zijn ongeveer 2 meter hoog en 50 cm breed, inclusief "vleugels" (element bestaat uit 2 segmenten van 13 en 14 cm breed). De afwerking is schitterend doordat de vleugels van plexiglas zijn, waar Wim ook nog zeer artistiek zijn naam in heeft laten graveren. Een plaatje om te zien, ondanks de afmetingen. Hij gebruikt voor de aansturing een Yamaha MX-1 ev en een Marantz receiver als vv. De CD speler is een Sony. Het geluid kan ik alleen beschrijven als schitterend. Wie heeft ooit beweerd dat een ESL geen bas kan weergeven? De lage tonen zijn super strak ook bij een paar opnames van requiems uitgevoerd in grote kerken. In kleinere bezetting klinkt een bas ook echt als een bas. Alsof het ensemble recht voor je staat. Leuk is ook bij een ESL dat door de hele kamer heen het geluid homogeen blijft, alleen het stereobeeld verschuift mee als je van plaats wisselt. Een geweldig (live) geluidsbeeld dat mij vertrouwen geeft voor mijn eigen project!!! Zijn er dan geen verbeteringen? Ik denk dat op het gebied van klank en algeheel geluidsbeeld een andere voorversterker nog verdere verbetering kan brengen. Ik weet uit ervaring dat een HT receiver dit toch minder doet als vv, maar echt missen deed ik het niet. Jammer dat ik dit niet van te voren wist, anders had ik mijn Array vv meegenomen als test. Erg benieuwd of dit werkelijk nog iets zou kunnen toevoegen. Een hele leuke ervaring, zeker nu ik zelf kan gaan experimenteren met de trafo's van Wim!! M.v.gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Hee Jeroen, een topic openen buiten zelfbouw? Maar, altijd leuk, een recensie. Het maakt me wel erg nieuwsgierig naar die esl's. Is er toevallig ook nog ergens een foto beschikbaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Hee Jeroen, een topic openen buiten zelfbouw? Maar, altijd leuk, een recensie. Het maakt me wel erg nieuwsgierig naar die esl's. Is er toevallig ook nog ergens een foto beschikbaar? Tja het blijft over zelfbouw gaan.... Ik had mijn camera niet mee, maar misschien kan Wim een foto posten? Als je goede ESL's wilt horen is er een goede kans 29 mei op de ESL DIY dag in Utrecht (zie http://esl.hifi.nl/index.htm ). Even lid worden, dan krijg je vast een uitnodiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Is er toevallig ook nog ergens een foto beschikbaar? DDIY2005. Heb ze daar ook gehoord en kan beamen wat Jeroen beschrijft. Eerlijk gezegd vond ik in die (grote) ruimte de bas onnatuurlijk veel voor een ESL. Dacht eerst dat er een aparte sub bij stond maar dat bleek niet zo. Wim heeft de speakers werkelijk perfect afgewerkt. In eerste instantie dacht ik niet aan zelfbouw. Denk dat menig commercieel ontwerp er nog wat van kan leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Wim heeft de speakers werkelijk perfect afgewerkt. In eerste instantie dacht ik niet aan zelfbouw. Denk dat menig commercieel ontwerp er nog wat van kan leren Absoluut! Ze zien er schitterend uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Het geluid kan ik alleen beschrijven als schitterend. Wie heeft ooit beweerd dat een ESL geen bas kan weergeven? De lage tonen zijn super strak ook bij een paar opnames van requiems uitgevoerd in grote kerken. In kleinere bezetting klinkt een bas ook echt als een bas. Ik weet wel wie Het blijft een eindeloze discussie maar ik ben het volledig met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 beste jeroen, een esl kan best goed bas weergeven, maar niet zo goed als een conus. hij haalt het gewoon niet!! een esl kan best doorlopen tot 35 hz, dat heeft ie dan te danken aan zijn eigenresonantie in combinatie met de grote oppervlakte maar in principe is ie niet liniaar. hij begint bij 300 hz al af te vallen door de akoestische uitdoving, bij 30-50 hz krijgt ie weer een opslinger door zijn eigenresonantie , en het gebied daartussen is een beetje kil. het laag van een esl klinkt ook erg moeizaam. hij moet ongelofelijk staan te resoneren (sorry dat ik het zo noem) om een beetje bas te produceren. een conus in een kast doet het allemaal net even makkelijker. mijn zwaar gemodificeerde acoustat spectra 33 esl's staan nu in de schuur, ik heb er met veel genoegen naar geluisterd, maar het laag is een slap aftreksel van wat ik nu heb. en de dynamiek van een esl laat ook te wensen over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 beste jeroen, een esl kan best goed bas weergeven, maar niet zo goed als een conus. hij haalt het gewoon niet!! een esl kan best doorlopen tot 35 hz, dat heeft ie dan te danken aan zijn eigenresonantie in combinatie met de grote oppervlakte maar in principe is ie niet liniaar. hij begint bij 300 hz al af te vallen door de akoestische uitdoving, bij 30-50 hz krijgt ie weer een opslinger door zijn eigenresonantie , en het gebied daartussen is een beetje kil. het laag van een esl klinkt ook erg moeizaam. hij moet ongelofelijk staan te resoneren (sorry dat ik het zo noem) om een beetje bas te produceren. een conus in een kast doet het allemaal net even makkelijker. mijn zwaar gemodificeerde acoustat spectra 33 esl's staan nu in de schuur, ik heb er met veel genoegen naar geluisterd, maar het laag is een slap aftreksel van wat ik nu heb. en de dynamiek van een esl laat ook te wensen over. Wat fijn dat je deze laagweergavelijke beschouwingen weer met ons hebt willen delen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Is er toevallig ook nog ergens een foto beschikbaar? DDIY2005. Heb ze daar ook gehoord en kan beamen wat Jeroen beschrijft. Eerlijk gezegd vond ik in die (grote) ruimte de bas onnatuurlijk veel voor een ESL. Dacht eerst dat er een aparte sub bij stond maar dat bleek niet zo. Wim heeft de speakers werkelijk perfect afgewerkt. In eerste instantie dacht ik niet aan zelfbouw. Denk dat menig commercieel ontwerp er nog wat van kan leren Als je zoiets en dan zo perfect zelf construeerd, heb ik diep respect voor de bouwer. Afwerking en muzikale prestaties gaan hier hand in hand, daar ik me niet kan voorstellen dat iemand die zoiets moois maakt, genoegen zou nemen met een minder goede weergave. Ik denk dat velen (zeker ook professionalisten) hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Wat fijn dat je deze laagweergavelijke beschouwingen weer met ons hebt willen delen. Erg h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Wat fijn dat je deze laagweergavelijke beschouwingen weer met ons hebt willen delen. Erg h Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Ach jongens, waarom luisteren en genieten we niet gewoon van onze muziek. Je bedoelt stoppen met forummen? Nee, dan mis ik de pret hier.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Is er toevallig ook nog ergens een foto beschikbaar? DDIY2005. Heb ze daar ook gehoord en kan beamen wat Jeroen beschrijft. Eerlijk gezegd vond ik in die (grote) ruimte de bas onnatuurlijk veel voor een ESL. Dacht eerst dat er een aparte sub bij stond maar dat bleek niet zo. Wim heeft de speakers werkelijk perfect afgewerkt. In eerste instantie dacht ik niet aan zelfbouw. Denk dat menig commercieel ontwerp er nog wat van kan leren Als je zoiets en dan zo perfect zelf construeerd, heb ik diep respect voor de bouwer. Afwerking en muzikale prestaties gaan hier hand in hand, daar ik me niet kan voorstellen dat iemand die zoiets moois maakt, genoegen zou nemen met een minder goede weergave. Ik denk dat velen (zeker ook professionalisten) hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Ziet er werkelijk adembenemend mooi uit. Alleen, als ik zo die stenen muur bekijk.... lijkt me niet bevordelijk voor de akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Hallo Jeroen, Leuk initiatief, een recentie over mijn luidsprekers, en dat op mijn verjaardag. Voor de liefhebbers hier een paar Home-foto's Bedankt voor alle reacties! Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 mooi rood is niet lelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 jazz en klassiek klinken in mijn oren erg fraai op een esl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 jazz en klassiek klinken in mijn oren erg fraai op een esl. op een conus ook hoor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 jazz en klassiek klinken in mijn oren erg fraai op een esl. alles klinkt fraai op een esl. ook iets wat in het echt helemaal niet fraai klinkt, klinkt op een esl toch weer fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 mei 2005 Author Report Share Posted 11 mei 2005 Gefeliciteerd Wim!! Fijne avond nog. Erik is altijd zo aardig..... nu verwar ik goede bas al met resonanties!! Jemig ik wordt doof!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 jazz en klassiek klinken in mijn oren erg fraai op een esl. alles klinkt fraai op een esl. ook iets wat in het echt helemaal niet fraai klinkt, klinkt op een esl toch weer fraai. Nee hoor, jij klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Gefeliciteerd Wim!! Fijne avond nog. Erik is altijd zo aardig..... nu verwar ik goede bas al met resonanties!! Jemig ik wordt doof!!!! beste jeroen KV, ik ben hartstikke aardig! maar moet ik dan ook nog eens gaan vertellen wat jij graag wil horen : Een esl kan heel goed laag weergeven?? als je in de buurt van r'dam woont nodig je van harte uit om eens te komen luisteren. speciaal voor jou zou ik dan zelfs wel in de stemming zijn om ook mijn esl's naast de betonnix op te stellen. hoor jij precies het verschil tussen conus en esl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Volgens mij is Erik een tikkeltje jaloers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Jemig ik wordt doof!!!! Deze keer schiet ik 'm niet in Beunky Een heel leeg doel ????? Je bril ook al stuk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Ga gerust je gang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 11 mei 2005 Report Share Posted 11 mei 2005 Jemig ik wordt doof!!!! Deze keer schiet ik 'm niet in Beunky Ga gerust je gang... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts