Jump to content

Langs bij Wim Ipenburg

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak
Zoals jullie weten ben ik bezig mijn eigen ESL's te bouwen. Wim had een paar Sowter trafo's liggen die ik van hem mag lenen. Erg aardig!!  :)

Gisteravond heb ik ze bij hem opgehaald en kreeg natuurlijk de mogelijkheid om naar zijn eigen DIY ESL's te luisteren. Een heel mooie ervaring!!!

Zijn ESL's zijn ongeveer 2 meter hoog en 50 cm breed, inclusief "vleugels" (element bestaat uit 2 segmenten van 13 en 14 cm breed). De afwerking is schitterend doordat de vleugels van plexiglas zijn, waar Wim ook nog zeer artistiek zijn naam in heeft laten graveren. Een plaatje om te zien, ondanks de afmetingen. Hij gebruikt voor de aansturing een Yamaha MX-1 ev en een Marantz receiver als vv. De CD speler is een Sony.

Het geluid kan ik alleen beschrijven als schitterend. Wie heeft ooit beweerd dat een ESL geen bas kan weergeven? :blink: De lage tonen zijn super strak ook bij een paar opnames van requiems uitgevoerd in grote kerken. In kleinere bezetting klinkt een bas ook echt als een bas. Alsof het ensemble recht voor je staat. Leuk is ook bij een ESL dat door de hele kamer heen het geluid homogeen blijft, alleen het stereobeeld verschuift mee als je van plaats wisselt. Een geweldig (live) geluidsbeeld dat mij vertrouwen geeft voor mijn eigen project!!!  :rolleyes:

Zijn er dan geen verbeteringen? Ik denk dat op het gebied van klank en algeheel geluidsbeeld een andere voorversterker nog verdere verbetering kan brengen. Ik weet uit ervaring dat een HT receiver dit toch minder doet als vv, maar echt missen deed ik het niet. Jammer dat ik dit niet van te voren wist, anders had ik mijn Array vv meegenomen als test. Erg benieuwd of dit werkelijk nog iets zou kunnen toevoegen.

Een hele leuke ervaring, zeker nu ik zelf kan gaan experimenteren met de trafo's van Wim!!  :)

M.v.gr.

Jeroen

Mag het niet met een esl van 2mtr bij 50 breed in je huiskamer dat het dan enigzins wat laag kan geven. Niet zo praktisch heh in de meeste huiskamers ;)

Maarre waar zijn die pics...plexiglas enzo klinkt als een kustwerkje [glas en staal fanaatje hierzo] :)

Guest muziekfreak
Kennelijk geen van beide goed. Lijkt me een uitstekende basis voor jaloerse gevoelens

beste joboton,

Een audiofiel streeft naar perfectie en vergeet te genieten

Een muziekliefhebber vergeet de perfectie en geniet van muziek. :)

Precies...klijnsmiteritus...je bent er zelf een je ziet het alleen zelf niet :D

Ha die muziekfreak,

Even voor de goede orde.

De zij-panelen, die zijn van 10mm glas. dus geen plexi.

En de dwarsliggers zijn van staal!

Dat moet jou, als glas en staal-fanaat, toch wel goed doen.

Heerlijke discussie overigens, ga zo door.

O ja, die persoon naast die luidspreker is Martin, mijn zoon.

Hij is niet de bouwer, maar ik heb af en toe wel gebruik gemaakt van zijn analitisch gehoor als ik het even niet meer zag, of beter gezegd, hoorde zitten.

Mijn feestje houdt hier vast niet op al is het 23.59 uur.

Ik ga binnenkort weer starten met de opvolgers van set no5.

Misschien maak ik er een project van waarbij geinteresseerden mij op de voet kunnen volgen op hear.nl en mee kunnen bouwen aan "ESL project no 6".

We zien wel, de start zal na de zomervakantie zijn.......

Groet van Wim.

Kennelijk geen van beide goed. Lijkt me een uitstekende basis voor jaloerse gevoelens

beste joboton,

Dus je weet het wel... En dan toch pakweg 60 pagina's alleen al over je conusweergevers. Het is wel duidelijk tot welke groep jij behoort.

GAAAF heb je fotos!! :)

Foto's van wat?

Op mijn bericht op pagina 1 (onderaan) heb ik twee plaatjes neergezet.

Als je meer details wilt zien?

Zeg maar waar jij een close-up van wil hebben.

Fotografie is mijn 2e passie dus........

Groet, Wim.

Guest muziekfreak
Is er toevallig ook nog ergens een foto beschikbaar?

IMG_1125Large.JPG

DDIY2005.

Heb ze daar ook gehoord en kan beamen wat Jeroen beschrijft. Eerlijk gezegd vond ik in die (grote) ruimte de bas onnatuurlijk veel voor een ESL. Dacht eerst dat er een aparte sub bij stond maar dat bleek niet zo.

Wim heeft de speakers werkelijk perfect afgewerkt. In eerste instantie dacht ik niet aan zelfbouw. Denk dat menig commercieel ontwerp er nog wat van kan leren :)

;)

Kijk dat is nogeens sjiek :rolleyes::)

Gefeliciteerd Wim!! Fijne avond nog.

Erik is altijd zo aardig..... nu verwar ik goede bas al met resonanties!! Jemig ik wordt doof!!!! :P

beste jeroen KV,

ik ben hartstikke aardig! :D

maar moet ik dan ook nog eens gaan vertellen wat jij graag wil horen : Een esl kan heel goed laag weergeven??

als je in de buurt van r'dam woont nodig je van harte uit om eens te komen luisteren.

speciaal voor jou zou ik dan zelfs wel in de stemming zijn om ook mijn esl's naast de betonnix op te stellen.

hoor jij precies het verschil tussen conus en esl. ;)

Ik woon in Noord Holland, maar ik zal de uitnodiging in mijn achterhoofd houden!! (Nog een nadeel van een conus.... op een andere locatie afspreken gaat niet meer of je moet Hulk heten :D )

Ik verbaas mij alleen dat je denkt dat ik resonantie niet kan onderscheiden van echt laag.

Nee beste Erik met mij is niets mis, tegen pesterijen zoals jij en menig ander doet kan ik best en ik kan dit ook zeer vermakelijk vinden, doe ik zelf ook maar dit soort pseudo dubbelzinnig sarcastisch posterijen maken de beer nogal in mij los!Schrijf dan gewoon wat je bedoeld en dat het niet jouw soort luidsprekers zijn, het zijn de mijne ook niet maar ik kan wel waarderen wat andere mensen met veel bloed zweet en tranen voor elkaar boxen en er dan nog een gelikt product neerzetten ook.

Ik denk dat er eerder iets mis is met die lamzak van een spido, maar het zal wel weer een paar dagen duren voordat dit heerschap reageert.

Mvg Tjeb ;)

beste joboton,

inderdaad. :D

beste joboton,

jongens,

jullie vinden het toch wel goed dat ik aan mijn speakers sleutel, terwijl ik muziek luister?

:rolleyes:;)

Ik ga binnenkort weer starten met de opvolgers van set no5.

Mocht je geen plek meer voor no5 hebben :rolleyes: dan hou ik me aanbevolen :D

Henk.......electrostaten :blink::unsure:

Die heb ik hier nog niet gehad :D

Ik heb ze gehoord: Als Wim ze wil verkopen is dit je kans!

Guest muziekfreak

beste joboton,

jongens,

jullie vinden het toch wel goed dat ik aan mijn speakers sleutel, terwijl ik muziek luister?

OKE PEUTERTIJD IS VOORBIJ TIJD VOOR EEN SERIEUZE REACTIE DAN!

Wat is jou streven erik? Perfectie toch...wakker worden dat bestaat niet in je huiskamer hoeveel je erook aan sleutelt. Het is en blijft slechts een "schets" van een gitaar bv hoe hij werkelijk klinkt. M.a.w. je zoekt iets wat niet tebehalen valt hoe duur je set ook moge zijn of hoe mooi esl's wel niet mogen zijn in jou oren.

Je spreekt jezelf constant tegen.

Een paar voorbeelden

Cd spelers je gelooft niet in de verschillen tussen cd spelers [ja geringe verschillen oke] Je opent enige tijd geleden een topic over een cdpsler die jij op het oog had. Waarom dan een topic openen en VRAGEN wat andere ervan vinden als je toch stellig overtuigt bent dat er geen vrijwel geen verschillen zijn.

Esl's...je prijst ze helemaal de wereld in er zijn geen betere weergevers in jou optiek. Oke mooi leuk prachtig....elke keer weer RAM je dat bij iedereen door zijn strottehoofd dat wekt al de nodige irritaties op wat jij ook best wel lollig vind.

Vervolgens begin je met een CONUS tebouwen waar zelfs een gemiddelde PA freak zijn bedenkingen bij heeft :blink:

Mijn conclusie [gewoon zonder het gezeik en jou in de grond tetrappen]

JE weet zelf niet wat je wilt,je bent eigenwijs,en je bent zonder dat je het zelf doorhebt ZWAAR bezig met audiofilie....en je hebt graag aandacht op het forum. Nu ook trek je een bulldozer door dit forum door mee telopen met spido. Prima natuurlijk maar dan moet je niet verwachten dat mensen jou ook nog maar serieus gaan nemen en er sarcastisch op gaan reageren.

Dit doe je helemaal zelf erik. Ik heb jou verhaal ook gelezen op je site/webpagina [met veel intresse ook zonder kul]. Een kant van mij zegt oke die kerel is goed bezig maar waarom in godsnaam zo je geloof opdringen bij andere en met breem dingen gaan lopen gooien en op de foras liggen gooien met commerciel

Guest C J
Hahaha

Perfectie zit tussen je oren..

Wakker worden.. "Mensen" ..

---

Erik is opzich creatief.. door dat ie eigenwijs, maar in sommige gevallen vind ik hem iets te ver doordraven.. maargoed, hoe vervelend ben ik wel niet (geweest) en nog soms.

Mvgr,

de forum CREEP

Zelfkritiek siert je. ;):)

beste joboton,

jongens,

OKE PEUTERTIJD IS VOORBIJ TIJD VOOR EEN SERIEUZE REACTIE DAN!

Wat is jou streven erik? Perfectie toch...wakker worden dat bestaat niet in je huiskamer hoeveel je erook aan sleutelt. Het is en blijft slechts een "schets" van een gitaar bv hoe hij werkelijk klinkt. M.a.w. je zoekt iets wat niet tebehalen valt hoe duur je set ook moge zijn of hoe mooi esl's wel niet mogen zijn in jou oren.

Je spreekt jezelf constant tegen.

Een paar voorbeelden

Cd spelers je gelooft niet in de verschillen tussen cd spelers [ja geringe verschillen oke] Je opent enige tijd geleden een topic over een cdpsler die jij op het oog had. Waarom dan een topic openen en VRAGEN wat andere ervan vinden als je toch stellig overtuigt bent dat er geen vrijwel geen verschillen zijn.

Esl's...je prijst ze helemaal de wereld in er zijn geen betere weergevers in jou optiek. Oke mooi leuk prachtig....elke keer weer RAM je dat bij iedereen door zijn strottehoofd dat wekt al de nodige irritaties op wat jij ook best wel lollig vind.

Vervolgens begin je met een CONUS tebouwen waar zelfs een gemiddelde PA freak zijn bedenkingen bij heeft :blink:

Mijn conclusie [gewoon zonder het gezeik en jou in de grond tetrappen]

JE weet zelf niet wat je wilt,je bent eigenwijs,en je bent zonder dat je het zelf doorhebt ZWAAR bezig met audiofilie....en je hebt graag aandacht op het forum. Nu ook trek je een bulldozer door dit forum door mee telopen met spido. Prima natuurlijk maar dan moet je niet verwachten dat mensen jou ook nog maar serieus gaan nemen en er sarcastisch op gaan reageren.

Dit doe je helemaal zelf erik. Ik heb jou verhaal ook gelezen op je site/webpagina [met veel intresse ook zonder kul]. Een kant van mij zegt oke die kerel is goed bezig maar waarom in godsnaam zo je geloof opdringen bij andere en met breem dingen gaan lopen gooien en op de foras liggen gooien met commerciel

(...) Ik denk dat er eerder iets mis is met die lamzak van een spido, maar het zal wel weer een paar dagen duren voordat dit heerschap reageert. (...)

Beste Tjeb,

Wat is er allemaal mis met jou, jongen?

Ben je gewoon niet goed snik? Of probeer je indruk op me te maken?

Nou, indruk maak je zeker wel! Maar wel een heel d