Jump to content

Langs bij Wim Ipenburg


JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Guest C J

Ik denk dat we maar eens een ontmoeting moeten regelen tussen jullie twee, en dan zo'n kooigevecht laten houden. :ph34r: En de regels in zo'n kooi zijn, d

Link to comment
Share on other sites

Guest C J
Ik denk dat we maar eens een ontmoeting moeten regelen tussen jullie twee, en dan zo'n kooigevecht laten houden. :ph34r: En de regels in zo'n kooi zijn, d
Link to comment
Share on other sites

Nee Erik,

Niets van dat alles.

Gewoon 1:140 zonder primaire weerstanden of andere impedantiecorrigerende truukjes.

Ik heb wel expirimenten gedaan, ook met Mirror en eigen varianten op dat thema maar kon er niet mee bereiken wat ik voor ogen had.

Mijn uiteindelijke oplossing:

Secondair heb ik slechts 3 cm van het paneel rechtstreeks op de trafo's aangesloten.

Dit zit aan de binnenkanten van de luidsprekers.

Naar opzij heb ik segmentjes van eerst 2, en verderop 3 cm aangsloten via kool-weerstandjes.

De weerstanjes zijn in waarde, oplopend naar buiten toe, empirisch vastgesteld (luisteren dus en heel veel (d

Link to comment
Share on other sites

Tof Wim!!

 

Kunnen ook mensen als Erik leren hoe ze ECHTE lage tonen uit een ESL moeten halen!! :D (don't take it personal)

 

Ik heb al veel geleerd, maar zeker mbt tot segmenteren kan ik nog heel veel bijleren.

 

Mijn huidige opzet gaat de goede kant op door een actief filter.

 

Jeroen

Link to comment
Share on other sites

beste jeroen,

 

een esl kan best goed bas weergeven,

maar niet zo goed als een conus.

hij haalt het gewoon niet!!

een esl kan best doorlopen tot 35 hz,

dat heeft ie dan te danken aan zijn eigenresonantie in combinatie met de grote oppervlakte maar in principe is ie niet liniaar.

hij begint bij 300 hz al af te vallen door de akoestische uitdoving, bij 30-50 hz krijgt ie weer een opslinger door zijn eigenresonantie , en het gebied daartussen is een beetje kil.

het laag van een esl klinkt ook erg moeizaam.

hij moet ongelofelijk staan te resoneren (sorry dat ik het zo noem) om een beetje bas te produceren.

een conus in een kast doet het allemaal net even makkelijker.

 

mijn zwaar gemodificeerde acoustat spectra 33 esl's staan nu in de schuur,

ik heb er met veel genoegen naar geluisterd,

maar het laag is een slap aftreksel van wat ik nu heb.

en de dynamiek van een esl laat ook te wensen over.

;)

Kennelijk ben je niet op de hoogte van de artikelen van J.H Streng (Philips natlab).

Resonaties zijn vergaande te onderdrukken bij een esl door gebruik te maken van een dempings doek.

Akoestiesche kortsluiting is te kompenseren in het ontwerp van een esl.

 

Een konus (bas)luidspreker heeft zo zijn eigen problemen. De noodzakelijke behuizing, alias voor rammelkast, is ook problematisch. Je gaat ons toch niet vertellen dat een (betonnen) kast geen interne reflecties heeft en eigen resonanties? Mijn ervaring is dat dat meer teleurstellend is.

Link to comment
Share on other sites

beste jeroen,

 

een esl kan best goed bas weergeven,

maar niet zo goed als een conus.

hij haalt het gewoon niet!!

een esl kan best doorlopen tot 35 hz,

dat heeft ie dan te danken aan zijn eigenresonantie in combinatie met de grote oppervlakte maar in principe is ie niet liniaar.

hij begint bij 300 hz al af te vallen door de akoestische uitdoving, bij 30-50 hz krijgt ie weer een opslinger door zijn eigenresonantie , en het gebied daartussen is een beetje kil.

het laag van een esl klinkt ook erg moeizaam.

hij moet ongelofelijk staan te resoneren (sorry dat ik het zo noem) om een beetje bas te produceren.

een conus in een kast doet het allemaal net even makkelijker.

 

mijn zwaar gemodificeerde acoustat spectra 33 esl's staan nu in de schuur,

ik heb er met veel genoegen naar geluisterd,

maar het laag is een slap aftreksel van wat ik nu heb.

en de dynamiek van een esl laat ook te wensen over.

;)

Kennelijk ben je niet op de hoogte van de artikelen van J.H Streng (Philips natlab).

Resonaties zijn vergaande te onderdrukken bij een esl door gebruik te maken van een dempings doek.

Akoestiesche kortsluiting is te kompenseren in het ontwerp van een esl.

 

Een konus (bas)luidspreker heeft zo zijn eigen problemen. De noodzakelijke behuizing, alias voor rammelkast, is ook problematisch. Je gaat ons toch niet vertellen dat een (betonnen) kast geen interne reflecties heeft en eigen resonanties? Mijn ervaring is dat dat meer teleurstellend is.

best solidstate,

 

bij mijn eigen esl's heb ik de resonantie gedempt met voeringsstof,

ik heb zit strak op de statorhouders geplakt,

dit was echter niet voldoende , dus heb ik er nog een fleece deken tegenaan geplakt.

uiteindelijk was de curve recht. (geen resonantie bult meer bij 45 hz.)

wist je trouwens dat zonder demping de res.piek wel 15-20db is? :o

 

ps: akoestische kortsluiting is misschien wel te compenseren , maar het gaat er eigenlijk niet om hoe laag ie gaat , maar hoe ie laag gaat!

een esl haalt simpelweg de dynamiek niet .

een laag rendement , en geen drukopbouw zorgen daarvoor

 

een esl is net een peddel,

een conus is een pomp ;)

 

maar goed, ik heb er ontzettend van genoten,

en als ik eens een gekke bui krijg , zet ik ze weer neer.

KLAAR3.JPG

Link to comment
Share on other sites

beste jeroen,

 

een esl kan best goed bas weergeven,

maar niet zo goed als een conus.

hij haalt het gewoon niet!!

een esl kan best doorlopen tot 35 hz,

dat heeft ie dan te danken aan zijn eigenresonantie in combinatie met de grote oppervlakte maar in principe is ie niet liniaar.

hij begint bij 300 hz al af te vallen door de akoestische uitdoving, bij 30-50 hz krijgt ie weer een opslinger door zijn eigenresonantie , en het gebied daartussen is een beetje kil.

het laag van een esl klinkt ook erg moeizaam.

hij moet ongelofelijk staan te resoneren (sorry dat ik het zo noem) om een beetje bas te produceren.

een conus in een kast doet het allemaal net even makkelijker.

 

mijn zwaar gemodificeerde acoustat spectra 33 esl's staan nu in de schuur,

ik heb er met veel genoegen naar geluisterd,

maar het laag is een slap aftreksel van wat ik nu heb.

en de dynamiek van een esl laat ook te wensen over.

;)

Kennelijk ben je niet op de hoogte van de artikelen van J.H Streng (Philips natlab).

Resonaties zijn vergaande te onderdrukken bij een esl door gebruik te maken van een dempings doek.

Akoestiesche kortsluiting is te kompenseren in het ontwerp van een esl.

 

Een konus (bas)luidspreker heeft zo zijn eigen problemen. De noodzakelijke behuizing, alias voor rammelkast, is ook problematisch. Je gaat ons toch niet vertellen dat een (betonnen) kast geen interne reflecties heeft en eigen resonanties? Mijn ervaring is dat dat meer teleurstellend is.

best solidstate,

 

bij mijn eigen esl's heb ik de resonantie gedempt met voeringsstof,

ik heb zit strak op de statorhouders geplakt,

dit was echter niet voldoende , dus heb ik er nog een fleece deken tegenaan geplakt.

uiteindelijk was de curve recht. (geen resonantie bult meer bij 45 hz.)

wist je trouwens dat zonder demping de res.piek wel 15-20db is? :o

 

ps: akoestische kortsluiting is misschien wel te compenseren , maar het gaat er eigenlijk niet om hoe laag ie gaat , maar hoe ie laag gaat!

een esl haalt simpelweg de dynamiek niet .

een laag rendement , en geen drukopbouw zorgen daarvoor

 

een esl is net een peddel,

een conus is een pomp ;)

 

maar goed, ik heb er ontzettend van genoten,

en als ik eens een gekke bui krijg , zet ik ze weer neer.

KLAAR3.JPG

Zijn het eigenlijk ESL's met plaat of draad statoren?!?

Link to comment
Share on other sites

draad.

Nooit gedacht deze te combineren met de Betonnixen?!?!? (Eventueel als je echt zou moeten alsjeblieft heel misschien....... actief gefilterd....?!?! ) :ph34r:

als ik twee esl's van 170cm hoog en 80 cm breed

plus twee betonnen kasten van 115 liter inhoud in mijn kamer zet,

word mijn vrouw verdrietig. ;)

Link to comment
Share on other sites

draad.

Nooit gedacht deze te combineren met de Betonnixen?!?!? (Eventueel als je echt zou moeten alsjeblieft heel misschien....... actief gefilterd....?!?! ) :ph34r:

als ik twee esl's van 170cm hoog en 80 cm breed

plus twee betonnen kasten van 115 liter inhoud in mijn kamer zet,

word mijn vrouw verdrietig. ;)

En ze is al zo vergevingsgezind...... Probeer het maar eens als ze een paar dagen van huis is...... of nee doe maar niet!!! :P

Link to comment
Share on other sites

draad.

Nooit gedacht deze te combineren met de Betonnixen?!?!? (Eventueel als je echt zou moeten alsjeblieft heel misschien....... actief gefilterd....?!?! ) :ph34r:

als ik twee esl's van 170cm hoog en 80 cm breed

plus twee betonnen kasten van 115 liter inhoud in mijn kamer zet,

word mijn vrouw verdrietig. ;)

de echte audiofilie :D

Link to comment
Share on other sites

draad.

Nooit gedacht deze te combineren met de Betonnixen?!?!? (Eventueel als je echt zou moeten alsjeblieft heel misschien....... actief gefilterd....?!?! ) :ph34r:

als ik twee esl's van 170cm hoog en 80 cm breed

plus twee betonnen kasten van 115 liter inhoud in mijn kamer zet,

word mijn vrouw verdrietig. ;)

als ze het geluid hoort misschien niet. :D

Link to comment
Share on other sites

;)

Kennelijk ben je niet op de hoogte van de artikelen van J.H Streng (Philips natlab).

Resonaties zijn vergaande te onderdrukken bij een esl door gebruik te maken van een dempings doek.

Akoestiesche kortsluiting is te kompenseren in het ontwerp van een esl.

best solidstate,

 

bij mijn eigen esl's heb ik de resonantie gedempt met voeringsstof,

ik heb zit strak op de statorhouders geplakt,

dit was echter niet voldoende , dus heb ik er nog een fleece deken tegenaan geplakt.

uiteindelijk was de curve recht. (geen resonantie bult meer bij 45 hz.)

wist je trouwens dat zonder demping de res.piek wel 15-20db is? :o

 

ps: akoestische kortsluiting is misschien wel te compenseren , maar het gaat er eigenlijk niet om hoe laag ie gaat , maar hoe ie laag gaat!

een esl haalt simpelweg de dynamiek niet .

een laag rendement , en geen drukopbouw zorgen daarvoor

 

een esl is net een peddel,

een conus is een pomp ;)

 

maar goed, ik heb er ontzettend van genoten,

en als ik eens een gekke bui krijg , zet ik ze weer neer.

KLAAR3.JPG

Uit je antwoord leid ik af dat je de artikelen niet kent. Jammer.

Er staat uiterst nauwkeurig beschreven wat de respons is van een esl als je die niet dempt en wat er gebeurt als je verschillende dempingen aanbrengt.

De 20dBresonantie is volledig weg te werken volgens Streng.

 

De akoestische kortsluiting is misschien.... nee, IS te kompenseren. Dat staat vast dat dat kan.

 

Een peddel kun je sturen, een pomp niet

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest muziekfreak
(...) Ik denk dat er eerder iets mis is met die lamzak van een spido, maar het zal wel weer een paar dagen duren voordat dit heerschap reageert. (...)

Beste Tjeb,

 

Wat is er allemaal mis met jou, jongen?

Ben je gewoon niet goed snik? Of probeer je indruk op me te maken?

Nou, indruk maak je zeker wel! Maar wel een heel d

Link to comment
Share on other sites

Guest muziekfreak
Kennelijk geen van beide goed. Lijkt me een uitstekende basis voor jaloerse gevoelens

beste joboton,

Een audiofiel streeft naar perfectie en vergeet te genieten

Een muziekliefhebber vergeet de perfectie en geniet van muziek. :)

Precies...klijnsmiteritus...je bent er zelf een je ziet het alleen zelf niet :D

inderdaad. :D

jongens,

 

jullie vinden het toch wel goed dat ik aan mijn speakers sleutel, terwijl ik muziek luister?

:rolleyes:;)

OKE PEUTERTIJD IS VOORBIJ TIJD VOOR EEN SERIEUZE REACTIE DAN!

 

Wat is jou streven erik? Perfectie toch...wakker worden dat bestaat niet in je huiskamer hoeveel je erook aan sleutelt. Het is en blijft slechts een "schets" van een gitaar bv hoe hij werkelijk klinkt. M.a.w. je zoekt iets wat niet tebehalen valt hoe duur je set ook moge zijn of hoe mooi esl's wel niet mogen zijn in jou oren.

 

Je spreekt jezelf constant tegen.

 

Een paar voorbeelden

 

Cd spelers je gelooft niet in de verschillen tussen cd spelers [ja geringe verschillen oke] Je opent enige tijd geleden een topic over een cdpsler die jij op het oog had. Waarom dan een topic openen en VRAGEN wat andere ervan vinden als je toch stellig overtuigt bent dat er geen vrijwel geen verschillen zijn.

 

Esl's...je prijst ze helemaal de wereld in er zijn geen betere weergevers in jou optiek. Oke mooi leuk prachtig....elke keer weer RAM je dat bij iedereen door zijn strottehoofd dat wekt al de nodige irritaties op wat jij ook best wel lollig vind.

 

Vervolgens begin je met een CONUS tebouwen waar zelfs een gemiddelde PA freak zijn bedenkingen bij heeft :blink:

 

 

Mijn conclusie [gewoon zonder het gezeik en jou in de grond tetrappen]

 

JE weet zelf niet wat je wilt,je bent eigenwijs,en je bent zonder dat je het zelf doorhebt ZWAAR bezig met audiofilie....en je hebt graag aandacht op het forum. Nu ook trek je een bulldozer door dit forum door mee telopen met spido. Prima natuurlijk maar dan moet je niet verwachten dat mensen jou ook nog maar serieus gaan nemen en er sarcastisch op gaan reageren.

 

Dit doe je helemaal zelf erik. Ik heb jou verhaal ook gelezen op je site/webpagina [met veel intresse ook zonder kul]. Een kant van mij zegt oke die kerel is goed bezig maar waarom in godsnaam zo je geloof opdringen bij andere en met breem dingen gaan lopen gooien en op de foras liggen gooien met commerciel

Link to comment
Share on other sites

Weet je wat nu zo leuk is met een ESL?!?

Ik heb een zoontje van 5 maanden die direct reageert op stemmen. Nora Jones via mijn conusluidsprekers reageert hij niet op, maar via de ESL's zie je hem gelijk kijken: "Waar komt die stem nu vandaan?". Erg leuk om te zien en ik zit duidelijk op de goede weg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...