Geerdie Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Dat vindt jij.. met je goed en slecht Beste Sherwin, Ja, ik stel zware eisen! You Gotta Say Yes To Another Excess!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 (...) een diepe diepe Appelschase coma........ Beste Sherwin, "Appelscha coma???" Wabed Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Beste Sherwin, Nooit zomaar wat zeggen! Hier in Surhuisterveen zie ik een halve maan. De rechter helft van de maan zie ik, om precies te zijn. Dat betekent toch "afnemende maan"? 't Zou me verbazen als dat bij jou anders zou wezen... We gaan dus niet richting "volle maan", maar richting "nieuwe maan". Maan foetsie, dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Ik snap alleen niet dat hij zo'n moeite heeft met ESL's. Ipv dat hij probeert een goede hybride te maken gebruikt hij een bandje in zijn PP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP. ZO vroeg al De lichten zijn nog niet aan ff wachten nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Ik snap alleen niet dat hij zo'n moeite heeft met ESL's. Ipv dat hij probeert een goede hybride te maken gebruikt hij een bandje in zijn PP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... En jij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Stijfheid is voor een subkast veeeeeeeeeel belangrijker dan het uiteindelijke gewicht Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Stijfheid is voor een subkast veeeeeeeeeel belangrijker dan het uiteindelijke gewicht Marcel gaat meestal wel gelijk op een vuistregel is 1 kilo per liter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Stijfheid is voor een subkast veeeeeeeeeel belangrijker dan het uiteindelijke gewicht Marcel gaat meestal wel gelijk op een vuistregel is 1 kilo per liter. Leuk bedacht Erik, maarruh volgens mij druk je de mate van stijfheid niet uit in kilo's of liters. Dat zijn toch meer dingen voor een kruidenier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een goede baskast weegt minstens 140 kilo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een mooi voorbeeld van een honingraat behuizing die goed geslaagd was is ooit in de markt gezet door Celestion. Type SL700. Niet goedkoop maar deze luisdpreker speelde werkelijk subliem, absoluut zonder kastresonanties. De inhoud/massa verhouding was hier inderdaad lang geen kg per liter. Wat deze discussie te maken heeft met de recensie van mijn luidsprekers weet ik niet maar de ondewerpen die hier passeren zijn best interessant. By the way, hoe zit het eigenlijk met de Kilo/Liter-verhouding bij een ESL of is er misschien een ideale Kg/Oppervlakte verhouding aan te geven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Een mooi voorbeeld van een honingraat behuizing die goed geslaagd was is ooit in de markt gezet door Celestion.Type SL700. Niet goedkoop maar deze luisdpreker speelde werkelijk subliem, absoluut zonder kastresonanties. De inhoud/massa verhouding was hier inderdaad lang geen kg per liter. Wat deze discussie te maken heeft met de recensie van mijn luidsprekers weet ik niet maar de ondewerpen die hier passeren zijn best interessant. By the way, hoe zit het eigenlijk met de Kilo/Liter-verhouding bij een ESL of is er misschien een ideale Kg/Oppervlakte verhouding aan te geven? De wet van behoud van impuls. Kort door de bocht gezegd: de massa die verplaatst wordt bepaald de massa van de kast De werkelijkheid is natuurlijk dat de interne kast resonaties bepalend zijn samen met de reflectie die de weergever zelf door geeft. (leuk, ook eens de konus van de voorkant vergeleken met de achterkant. Wat een asymetrie!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 By the way, hoe zit het eigenlijk met de Kilo/Liter-verhouding bij een ESL of is er misschien een ideale Kg/Oppervlakte verhouding aan te geven? beste wim, een esl moet zeker ook een behoorlijke masse hebben denk ik. mijn acoustats waren origineel van mdf gemaakt (het frame dan) i kheb een compleet nieuw frame gelast van stalen strippen (7cm breed 4mm dik ) op die strippen heb ik mdf planken op gelijmt en daar heb ik de statoren op geschroeft. ze wegen nu denk ik 35 kilo per esl. dit is denk ik nodig om ze niet te laten trillen bij lage frequenties. het opp van de acousts was 120cm bij 75 cm. een behoorlijk stukje wapperen vlies dus, wat zich constant tegen de lucht probeert te verzetten. dit was met het mdf frame goed voelbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 (...) Sound radiation from circular streched membranes in free space, JAES vol 37, no3 march 1989 door J.H. Streng (...) Beste SolidState, Onverwacht komen we bij jouw verwijzing terecht, via het trefwoord "stijfheid". (Ja, natuurlijk is stijfheid het belangrijkst. Maar (dode) massa speelt ook een rol bij de impulsvastheid.) Stijfheid kan natuurlijk ook afgedwongen worden. "Actieve stijfheid", zeg maar. Bouw een box van zes electrostatische panelen! Alle wanden worden dan door de versterker gedwongen zich te gedragen alsof ze eindeloos stijf zijn. De richtingskarakteristiek is dan vooral gunstig voor rondom-stralende instrumenten, zoals piano en strijkers. Maar voor instrumenten met een sterk richt-karakter, zoals trompetten e.d., is het weer wat minder... Hmmm... Kan iemand bedenken hoe zulke instrumenten dan alleen door het voorste paneel worden weergegeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Een mooi voorbeeld van een honingraat behuizing die goed geslaagd was is ooit in de markt gezet door Celestion.Type SL700. Niet goedkoop maar deze luisdpreker speelde werkelijk subliem, absoluut zonder kastresonanties. De inhoud/massa verhouding was hier inderdaad lang geen kg per liter. Wat deze discussie te maken heeft met de recensie van mijn luidsprekers weet ik niet maar de ondewerpen die hier passeren zijn best interessant. De processen die gebruikt worden zijn enorm tijdrovend daarom zal een speaker die zo gebouwd is gewoon wat duurder zijn als de zelfde kast uit MDF. En we dwalen weer wat af he Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 (...) Sound radiation from circular streched membranes in free space, JAES vol 37, no3 march 1989 door J.H. Streng (...) Beste SolidState, Onverwacht komen we bij jouw verwijzing terecht, via het trefwoord "stijfheid". (Ja, natuurlijk is stijfheid het belangrijkst. Maar (dode) massa speelt ook een rol bij de impulsvastheid.) Stijfheid kan natuurlijk ook afgedwongen worden. "Actieve stijfheid", zeg maar. Bouw een box van zes electrostatische panelen! Alle wanden worden dan door de versterker gedwongen zich te gedragen alsof ze eindeloos stijf zijn. De richtingskarakteristiek is dan vooral gunstig voor rondom-stralende instrumenten, zoals piano en strijkers. Maar voor instrumenten met een sterk richt-karakter, zoals trompetten e.d., is het weer wat minder... Hmmm... Kan iemand bedenken hoe zulke instrumenten dan alleen door het voorste paneel worden weergegeven? ???????????? Heb je een fles wijn op of zo? Waar gaat het over, waar refereer je aan, welke kant wil je op, kortom schrijf het nu eens duidelijk op met een kop en een staart en Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Beste SolidState, Moeilijk? Nee, toch? Er werd gesteld dat een kast zo stijf mogelijk zou moeten zijn. Welnu: de stijfste kast die wij ons kunnen voorstellen is stijf doordat hij gewongen wordt zich te gedragen als ware hij eindeloos stijf. Iso-fasisch dus. Dat kan met electrostatische panelen, die je als kastwanden gebruikt. Die meneer Streng had een bolvormige electrostaat bedacht. Dat is prima de luxe, maar moeilijk te bouwen. Met zes gewone electrostatische plankies timmer je daarentegen al gauw een aardig fictief stijf boxie in elkaar. Nadeel van zo'n electrostatisch boxie is dat hij alles rondom gaat stralen. Alle kanten op, dus. niet alleen piano's en strijkers (da's mooi), maar ook trompetten en stemmen (da's niet zo mooi). Dat nadeel had het wereldwonder van meneer Streng ook. Laten we dus iets bedenken dat er voor zorgt dat piano's en strijkers (en zo) door alle panelen worden weergegeven, en trompetten alleen door het voorste. Vanwege het richteffect. (Sorry als het nog onduidelijk is: na een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Beste SolidState, Moeilijk? Nee, toch? Er werd gesteld dat een kast zo stijf mogelijk zou moeten zijn. Welnu: de stijfste kast die wij ons kunnen voorstellen is stijf doordat hij gewongen wordt zich te gedragen als ware hij eindeloos stijf. Iso-fasisch dus. Dat kan met electrostatische panelen, die je als kastwanden gebruikt. Die meneer Streng had een bolvormige electrostaat bedacht. Dat is prima de luxe, maar moeilijk te bouwen. Met zes gewone electrostatische plankies timmer je daarentegen al gauw een aardig fictief stijf boxie in elkaar. Nadeel van zo'n electrostatisch boxie is dat hij alles rondom gaat stralen. Alle kanten op, dus. niet alleen piano's en strijkers (da's mooi), maar ook trompetten en stemmen (da's niet zo mooi). Dat nadeel had het wereldwonder van meneer Streng ook. Laten we dus iets bedenken dat er voor zorgt dat piano's en strijkers (en zo) door alle panelen worden weergegeven, en trompetten alleen door het voorste. Vanwege het richteffect. (Sorry als het nog onduidelijk is: na een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Beste SolidState, Het artikel "Sound radiation from circular streched membranes in free space, JAES vol 37, no3 march 1989 door J.H. Streng" ging toch over bolvormige electrostaten? Ik k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 In die tijd - of zelfs nog eerder- was ik betrokken bij een project van een stel TH Delft studenten, die een paar bolvormige electrostaten bouwden. 't Viel niet mee om dat een beetje stabiel te krijgen, herinner ik me. Oh ja? vertel eens wat meer van Spido. Lijkt mij wel leerzaam. Maar bespaar je verder fantaseren want die studenten stopten gewoon een heleboel breedbandspeakertjes in een bol. Heb dat ding ook gehoord. Klonk wel aardig, alleen jammer dat zangeressen klonken alsof ze een mond van een meter breed hadden. Vind het toch wel opmerkelijk voor een expert als jij dat je het verschil tussen een electrostaat en een conusspeaker niet opmerkte Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Pjotr, Nee, in MIJN dagen aan de TH was het een project met bolvormige electrostaten. Bollen met kleine breedbandluidsprekertjes zijn veel vaker gemaakt. Dr. Amar Bose heeft ze zelfs op de markt gebracht. Overigens herinner ik me van die ESL-bollen nog dat ze fantastisch impulszuiver waren, maar dat er wel een sterk kamfilter-effect optrad. (De afstand tussen de tegenoverstaande wanden in relatie tot golflentes.) Dat werd min of meer opgelost met filters, maar helemaal goed kwam het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts