Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Spido, Zal het eens navragen bij oud collega's, die als docent, jouw tijd meegemaakt moeten hebben in Delft. Waar moet ik naar vragen, Klaas Feenstra? Spido bestaat nog niet zo lang. Overigens heb ik wel iets dergelijks gehoord. Het waren ballonnen van piezo-elektrische kunststof. Van een kamfiltereffect was daarbij niets te bespeuren. Laag kwam daar overigens niet uit. Het was meer een promogimmick van een firma die piezo-elektrische folies leverde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 (...) Zal het eens navragen bij oud collega's, die als docent, jouw tijd meegemaakt moeten hebben in Delft. Waar moet ik naar vragen, Klaas Feenstra? (...) Beste Pjotr, Nee, doe maar niet! Stel je voor dat ze zich mij herinneren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Pjotr, Nee, in MIJN dagen aan de TH was het een project met bolvormige electrostaten. Bollen met kleine breedbandluidsprekertjes zijn veel vaker gemaakt. Dr. Amar Bose heeft ze zelfs op de markt gebracht. Overigens herinner ik me van die ESL-bollen nog dat ze fantastisch impulszuiver waren, maar dat er wel een sterk kamfilter-effect optrad. (De afstand tussen de tegenoverstaande wanden in relatie tot golflentes.) Dat werd min of meer opgelost met filters, maar helemaal goed kwam het niet. Was dat ESL project niet op de TU Eindhoven..??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Hans, Ja, daar heb ik wel van gehoord. Dat was in het begin van de jaren 90, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste SolidState, Het artikel "Sound radiation from circular streched membranes in free space, JAES vol 37, no3 march 1989 door J.H. Streng" ging toch over bolvormige electrostaten? Ik k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts