MeetingPeopleIsEasy Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Hallo, Ik heb een DAC die met een 12Vdc stopcontact voeding zijn stroom krijg. Volgens de fabrikant zal een betere voeding effect hebben, echter is het verschil niet zo groot als vaak word gezegd. Dit omdat de stopcontact voeding al 8 keer de gevraagde amperes kan leveren. Denken jullie dat een 'echte' voeding echte verbetering brengt? Zijn deze kant en klaar te koop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Een betere voeding uit zich niet alleen in de grotere stroomsterkte die de voeding kan leveren. Een betere manier van afvlakken ( grotere en juiste inzet van condensatoren ) Filtering van de ingangs en uitgangs spanning. Het reguleren van de spanning tot een preciese waarde. Etc etc. Een zware voeding ( zoals je zelf zegt 8 x het gevraagde vermogen ) is niet per definitie beter. Het inzetten van de juiste voeding die op een goede manier is gedemsioneerd brengt wel bevredigende resultaten. Een lager ruiswaarde , klankmatige verbetringen etc. Kan en klaar zijn deze inderdaad te koop maar "hard to find ". Als e handig bent bouw je ze gewonn beter zelf, al dan niet met de hulp van het forum of doe het zelf pakketten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Vlak het belang niet uit avn een goede voeding. Er is veel verschil tussen de verschillende voedingen en manieren om van 230VAC naar 12VDC te gaan. Je kan bijv een op een 7812 gebaseerde voeding hebben, maar die ruist behoorlijk. Met een LM317 gaat het al beter. Een voeding met een LM431 erin is nog mooier. En dan is er nog de mogelijkheid om over te stappen naar een accuvoeding. Een geschakelde voeding is ook nog een optie, maar die raad ik af. Meestal storen die dingen echt behoorlijk. De mate van afvlakking en met welke condensatoren dit gedaan wordt, is ook van belang. Er wordt door de meeste fabrikanten m.i. te weinig aandacht aan voedingen. Een voeding is dus niet zomaar een voeding. BTW, welke DAC is het? P.S.: Werner heeft ooit een link naar TNT-audio geplaatst over voedingen en hun eigen ruis: LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeetingPeopleIsEasy Posted 12 mei 2005 Author Report Share Posted 12 mei 2005 Dank jullie wel. Lijkt me dat dit dus duidelijk beter kan. Maar waar is een goede voeding te vinden? Hebben zaken als Conrad e.d. dit of gaat het echt exotisch worden? Een bouwpakketje kan ik me misschien nog wel mee redden maar liever heb ik een gebouwde voeding. De dac betreft een kloon van de dddac met de 1543 chip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Klik eens hier . Let op de polariteit ( positief en of negatief ) Goede voeding voor een ralatief lage prijs. Voor een compleet bouwpakket van goede kwaliteit is het een schappelijke prijs. Of deze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeetingPeopleIsEasy Posted 12 mei 2005 Author Report Share Posted 12 mei 2005 Ik heb geregeld dat iemand met verstand van zaken een zogenaamde gestabiliseerde voeding voor mij gaat solderen! IK ben benieuwd. Bedankt voor de tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Een accu is toch de meest stille ruisvrije voeding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 In de meeste gevallen wel. Zeker met storingsgevoelige schakelingen ( phono trappen etc ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Beste, Alles over waarom en wat een goede voeding is is hierboven al gezegd. Ik kan ook niet extra benadrukken hoe belangrijk een goede voeding is. Het maakt of breekt min of meer je klank. Als die kennis voor u gaat solderen laat hem dan beslist eens hier naar kijken Super Regulator Deze schakeling is eenvoudig zelf te bouwen dankzij de zeer goede instructie's op de site. Ik heb er zelf de laatste maanden veel mee geexperimenteerd en hiermee is een sublieme stille voeding te maken. Let wel in de D/A converter zelf zit ongetwijfeld minimaal een 7805 omdat er ook een 5 volt spanning nodig is. Ga je het echt goed doen, maar dan een tweede externe 5 volt voeding voor digitaal. Dit ook met de superregulator. Wil je het EXTREEM goed doen dan ga je elk ic apart voeden. Je zou hiermee misschien op 3 of 4x 5 volt voedingen uitkomen. maar als je eens wist hoe alles op elkaar zit te interferenen en te trekken dan begrijp je waarom het wenselijk is alles apart te voeden. ook op de site van Guido tent staat een zeer goed artikel over hoe een goede voeding te bouwen. Voor vragen hoor ik het wel. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts