Jump to content

Waarom is vinyl zwart?

Pjotr
 Share

Recommended Posts

Waarom zijn eigenlijk de meeste vinyl platen zwart van kleur? Heeft dat een speciale reden of slechts de reden die Ford eens op gaf toen gevraagd werd naar de kleur van de T-Fordjes? Normaal is vinyl n.l. transparant.

Nu heb ik wel een aantal platen in kleur en in wit (Dolly Dots :P ) en zelfs transparant en heb nou niet het idee dat ze minder klinken dan zwarte.

Iemand enig idee? ;)

Ok ff serieus zou het te maken kunnen hebben dat ze eerst van bakkeliet waren (wat zwart/bruin is) en dat ze met de invoering van andere kunstoffen ze maar dezelfde kleur hebben gehouden???

Trouwens ik ben geen enkel verstand van vinyl, ik ben van de cd generatie. Ik bezit misschien 20 singletjes en paar maxi's

Waarom zijn eigenlijk de meeste vinyl platen zwart van kleur?

Het zwart komt van koolstof (lampenzwart), dit wordt als pigment gebruikt. Koolstof kan extreem fijn gemalen worden, veel fijner dan andere pigmenten. Dit is een van de redenen waarom met name de ruis van zwarte platen lager ligt. Je zou dan verwachten dat een ongekleurde transparante plaat een nog lagere ruis geeft. Dit is helaas niet zo, ik vermoed dat de zeer fijne koolstof deeltjes ook een zekere mate van "smering" geven.

Verder zitten er in vinyl weekmakers (DIDP, DOP, DEHP), meestal Phtalaten, vulstoffen (goedkoper dan PVC) en stabilisatoren om te voorkomen dat het PVC tijdens het persen verbrandingsverschijnselen gaat vertonen.

Hoe zwart moet een LP zijn? Geen idee. Ik heb een paar LPs gezien die van een soort doorschijnend bruin/zwart waren en die uitmuntend klonken.

Verder aspecten die van de invloed op de kwaliteit kunnen zijn is de samenstelling / ketenlengte van de PVC, de zogenaamde K-waarde.

Het zwart komt van koolstof (lampenzwart), dit wordt als pigment gebruikt. Koolstof kan extreem fijn gemalen worden, veel fijner dan andere pigmenten. Dit is een van de redenen waarom met name de ruis van zwarte platen lager ligt. Je zou dan verwachten dat een ongekleurde transparante plaat een nog lagere ruis geeft. Dit is helaas niet zo, ik vermoed dat de zeer fijne koolstof deeltjes ook een zekere mate van "smering" geven.

Verder zitten er in vinyl weekmakers (DIDP, DOP, DEHP), meestal Phtalaten, vulstoffen (goedkoper dan PVC) en stabilisatoren om te voorkomen dat het PVC tijdens het persen verbrandingsverschijnselen gaat vertonen.

Hoe zwart moet een LP zijn? Geen idee. Ik heb een paar LPs gezien die van een soort doorschijnend bruin/zwart waren en die uitmuntend klonken.

Verder aspecten die van de invloed op de kwaliteit kunnen zijn is de samenstelling / ketenlengte van de PVC, de zogenaamde K-waarde.

in autoclaven...(hele grote snelkookpannen... ;-) ) zoals op mijn werk gebruikt zitten wielen met koolstof lagers....

zou dus inderdaad kunnen dat het koolstof voor een gladder oppervlak zorgt.....

wat ook meetelt is dat de meeste van die gekleurde lp's van die persingen zijn met veelsteveel minuten muziek....

dat hebben ze bereikt door de groef smaller te maken en dan wordt de resolutie ook minder.......

vergelijk maar eens zo'n goedkope disco-alle-13-goed-en-nog-tien-extra-versie van een nummer...

met een album versie..

bb

Inderdaad een interessant onderwerp.

Zeker nu er, na vinyl, weer veel nieuwe kunststoffen bij gekomen zijn zoals o.a. Kaydex, dat is een super slijtvaste kunststof of PET, je weet wel van die flessen.

Maar misschien laat de productiemethode slechts vinyl (PVC) toe omdat de kunststof als een pasta tussen twee mallen moet worden geperst.

Het zwart zal inderdaad door het koolstofgehalte komen, voor het verkrijgen van de benodigde slijtvastheid? of tegen krimpverschijnselen? of alleen voor het oog?

Ik herinner mij dat er een LP van Pinkfloyd, the darkside of the moon, in de Japanse uitvoering veel beter klonk dan de US en de EU versie, en deze jap was volgens mij wit, dus zonder koolstof (bron: test HVT)

Wel, wie weet wat de analoge plaat ons nog zal brengen in de toekomst?

En in welke kleur?

Groet, Wim.

Jammer dat er hear niemand is die d`r  een antwoord op heeft. :(

Ik vind de uitleg van Seed7 toch erg plausibel :)

Zo , ben bijna buiten adem effe snel reageren zolang het nog kan.

Zie de posting van Seed7 meer als een mogelijkheid en niet als daarom.

Overigens de gekleurde persingen die ik bezit klinken stuk voor stuk superieur aan de zwarte versie.

En voor de eventuele Jazz verzamelaars onder U , gekleurde Jazzplaten zijn zeer gewild onder verzamelaars en peperduur!

Het blijft intrigeren. Op internet is er niets over te vinden. De meeste platenpersers kunnen platen in alle kleuren persen en sommige zelfs metallic en ook transparant. Wel tegen meerprijs.

We kunnen er wel naar gissen maar ik denk dat alleen een ouwe rot in het platenvak er iets meer over zou kunnen zeggen. Wat ik wel bij een fabrikant van de grondstof vinyl vond:

"Vinyl records, used to make Video-Discs, are conductive and contain high loadings of carbon black to provide this conductivity. Most of the audio records manufactured contain carbon black, but only as a colorant (1 - 2% concentration)."

;)

Zie de posting van Seed7 meer als een mogelijkheid en niet als daarom.

Ik ben er niet meer geheel zeker van, maar volgens mij heeft Menno vander Veen eens iets hierover in HomeStudio vermeld. Lang geleden, ik schat in een van de jaargangen tussen 1987 en 1991. Ik kan me drie artikelen herinneren waar het mogelijk in heeft gestaan;

Als eerste en grootste kanshebber een artikel over schoonmaakmiddelen voor LP's en naalden. De middelen in de betreffende test bevatten teflon en zouden de kwaliteit drastisch verbeteren.

Als tweede een artikel over de Morch armen

Als derde en minst waarschijnlijke een artikel over Pink Triangle draaitafels.

Ik bezit geen enkel oud nummer meer, maar misschien is er een verzamelaar onder ons die e.a. kan opzoeken.

--edit: Ik heb Menno net een mailtje gestuurd met deze vraag, dus wie weet ...

Ik zal bij ons op het lab eens een LP laten "uitmillen" om de hardheid te bepalen, misschien kan ik m.b.v. IR spectraal analyses nog wat meer over de samenstelling van LP's te weten komen.

Als iemand kontakten in de platenperswereld heeft, ik zou wel geinteresserd zijn in een excursie naar zo'n bedrijf. Worden er nog wel plante geperst in NL?

Als de koolstof voor smering zou moeten zorgen dan moet de plaat wel behoorlijk snel slijten want het koolstof zit in het PVC dus komt het pas vrij als het PVC slijt.

Ik denk dat PVC gebruikt wordt vanwege de kosten, het is volgens mij een van de goedkoopste kunstoffen. Maar ook het persgedrag, dus bij de juiste temperatuur persbaar kan een rol speler. Al kan je met andere kunstoffen de smelttemperatuur ook afstellen door het aantal crosslinks in het polymeer. Trouwens waarom zouden platen niet van metaal gemaakt worden maar van kunstof? Zou metaal beter klinken of juist niet?

Als er inderdaad koolstof inzit om een positief effect te krijgen dan is er misschien nog een nieuwe innovatie te bedenken. Er is nl een vorm van koolstof waarin de atomen gerangschikt zijn in de vorm van een bol, de zogenaamde buckyball. Dus misschien zou dit de eerste nuttige toepassing van deze koolstof vorm kunnen zijn, helaas zullen de LP's dan wel wat duurder worden.

Maar gezien de postings heeft het koolstof misschien wel een negatieve invloed dus wie de antwoord op deze vraag weet mag het zeggen.

Misschien een vraag voor willem wever? :D

Denk niet dat de platenindustrie zit te wachten op onderzoek naar betere materialen. Kwalteit is toch maar een niche aspect. Kost veel te veel en verkoopt slecht. Kijk maar naar de ondergang van verbeterde digitale formaten.

Op het web zal toch wel beschrijving (en verklaring) te vinden zijn voor de samenstelling van een lp.

http://www.vinylengine.com/recordcare.shtml

UV straling breekt PVC af. Toevoeging van pigment voorkomt het doordringen van deze straling in het van zichzelf transparante PVC.

Om afbraak door UV, O2 en O3 te verkomen worden er stabilatoren toegevoegd. De plaat donker maken heeft niet zoveel zin hiertegen denk ik want ondanks dat licht niet kan doordingen in de plaat zal er nogsteeds afbraak plaats vinden aan het (o zo belangrijke) oppervlak.

Misschien dat koolstof wel zorgt voor een betere geleiding in de plaat, zodat opbouw van statische lading kleiner is, aan de andere kant zijn platen nog altijd statisch dus dat begrijp ik dan ook weet niet.

Ik ging er even van uit dat je met het pigment het element Koolstof bedoelde.

Maar wordt cesium formiaat gebruikt als UV vanger? Ik wist trouwens niet dat dat zwart was.

Over de electrische geleiding ben ik ook niet zeker van, het was maar een ideetje.

haha verkeerde link eerst, ik dacht al :huh::rolleyes:

En inderdaad ook tegen UV, leuk weer wat geleerd.

Is wel een stuk mileu vriendelijker van andere anti uv verbindingen.

Carbon is inderdaad een UV-absorber, echter om PVC UV-stabiel(er) te maken zijn er veel betere producten in de handel. Verder, is het voor een plaat van belang om UV-stabiel te zijn? Neen. Je zou een LP een jaar of 3 buiten moeten laten liggen om degradatie verschijnselen te gaan zien. Bij binnenhuisgebruik is dit nog veel langer. Als carbon de uv-stabilizer bij uitstek was zouden al onze regenpijpen zwart zijn.

Carbon kan als vulstof gebruikt worden, maar daarvoor is het veel te duur. Veel goekoper zijn krijten.

Als de prijs van het pigment een kriterium zou zijn zou carbon ook niet in beeld zijn. Titaanwit is veel goedkoper.

Wat wil je nog meer? Een boosaardig complot waarin de autoindustrie en de platenbazen samenspannen om Ford van zijn goedkoop ingekochte voorraad zwart pigment af te helpen? :rolleyes:

Ja wie weet :lol:

Maar even voor de goede orde:

1/ Platen bewaar je in hun beschermhoes en dan ook nog eens vertikaal naast elkaar, daarmee zijn ze goed afgeschermd tegen UV.

2/ Platen zijn al veel langer zwart dan het begrip "audiofiel" bestaat. Dus daar kan het niet mee te maken hebben.

;)

2/ Platen zijn al veel langer zwart dan het begrip "audiofiel" bestaat. Dus daar kan het niet mee te maken hebben.

Het begrip "audiofiel" kan dan wel nog niet zo lang bestaan maar de "platenindustrie" heeft zich er wel zo'n 100 jaar mee bezig gehouden om de geluidskwaliteit te verbeteren. Helaas is men daar in '80's mee gestopt.

De redenen waarom men in het verleden platen zwart maakte hoeven niet dezelfde te zijn waarom men het nu nog doet.

Ik heb er nog eens over nagedacht (in zoverre ik dat kan :rolleyes: ), maar ik heb zo'n idee dat het meer een gewenning is dan een echt klankmatige reden.

De eerste LP's waren ook zwart. Dat waren schellack dingen als ik me niet vergis. Als die dingen iets te lang in de pers bleven, waren ze donkerder dan ze eigelijk moesten zijn. Om niet te laten merken dat ze "te lang gebakken" waren, hebben ze er koolstof bij gedaan, omdat dit goedkoop is, fijn, plenty voorradig en makkelijk te verwerken. Het heeft bovendien geen nadelige invloed op de klank.

Alle mensen waren gewend aan die zwarte schijven. Toen kwam vinyl. Om toch duidelijk te maken dat het om eenzelfde produkt gaat, hebben ze het vinyl ook maar zwart gemaakt. Je weet zelf wel hoe mensen reageren op een verandering.

P.S.: dit is gewoon een gedachte. Ik kan (zal) er dus volledig naast zitten :rolleyes::ph34r:

Daar kan ik wel aardig in mee gaan Sodejuu. Men was gewend dat platen zwart waren dus is het maketingtechnisch niet handig dat te veranderen. En gezien de revival van vinyl van de laatse jaren ...

Veel niet-zwarte platen zijn misschien mede daarom wel collectors items geworden.

;)