Jump to content

Waarom is vinyl zwart?

Pjotr
 Share

Recommended Posts

Ik heb er nog eens over nagedacht (in zoverre ik dat kan  :rolleyes: ), maar ik heb zo'n idee dat het meer een gewenning is dan een echt klankmatige reden.

De eerste LP's waren ook zwart. Dat waren schellack dingen als ik me niet vergis. Als die dingen iets te lang in de pers bleven, waren ze donkerder dan ze eigelijk moesten zijn. Om niet te laten merken dat ze "te lang gebakken" waren, hebben ze er koolstof bij gedaan, omdat dit goedkoop is, fijn, plenty voorradig en makkelijk te verwerken. Het heeft bovendien geen nadelige invloed op de klank.

Alle mensen waren gewend aan die zwarte schijven. Toen kwam vinyl. Om toch duidelijk te maken dat het om eenzelfde produkt gaat, hebben ze het vinyl ook maar zwart gemaakt. Je weet zelf wel hoe mensen reageren op een verandering.

P.S.: dit is gewoon een gedachte. Ik kan (zal) er dus volledig naast zitten :rolleyes:  :ph34r:

Het kan inderdaad best zo zijn dat "de markt" liever zwarte platen wilde. Het is trouwens van de platenindustrie een misser van jewelste geweest om platen slijtvast te maken.

Ook dat is waar, als je het naar de huidige tijd (economie) projecteert. Maar in die tijd koos men voor kwaliteit ipv een "geldfabriek/melkkoe". Nu draait alles alleen nog maar om geld. Vroeger wilde een fabrikant een degelijk produkt leveren waar je als consument wat aan had.

Ik baal van de huidige instelling. <_<

Daar ben ik het helemaal mee eens. Opnamens van vroeger zijn nog wel eens beter dan die van nu. Heb je een beter medium om het af te spelen is het gene wat je afspeelt slechter. Schiet je weinig mee op.

Denk niet dat de platenindustrie zich daar zowel vroeger als nu erg druk over maakt. Vinyl is goedkoop en het voldoet.

Iets dergelijks lijkt mij bij platen volstrekt irrelevant. Er werden er gewoon zoveel geperst zolang het rendabel was, dwz verkocht werden.

Overigens werden er vroeger rustig nog platen met dezelfde matrijs doorgeperst terwijl die matrijs allang versleten was.

;)

Overigens werden er vroeger rustig nog platen met dezelfde matrijs doorgeperst terwijl die matrijs allang versleten was.

;)

Ja, maar toch alleen bij persingen waar een grote verkoop van was .

Pop muziek dus , helaas.

En er waren ook reggae labels die oude platen lieten vermalen en dit vermengde met het nieuwe vinyl.

Resultaat laat zich raden.

Pop muziek dus , helaas.

En er waren ook reggae labels die oude platen lieten vermalen en dit vermengde met het nieuwe vinyl.

Resultaat laat zich raden.

....... euh, is op die manier de muziek van UB40 geboren? :D;)

Zwart is trouwens ook handig om het stof op de plaat beter te kunnen zien. ;)

Het spul wat in het het vinyl wordt gemengd is grafiet (koolstof ,maar dan in een iets andere form).

Grafiet heeft een smerende werking en maakt vinyl slijtvaster.

Overigens ,ik meende ergens te hebben gelezen of er geen metalen lp's mogelijk zijn?

Jazeker, ik heb ze gezien, lp's gemaakt van nikkel.

Trouwens waarom zouden platen niet van metaal gemaakt worden maar van kunstof?

voyager-record-cover.gif

Er zijn er twee onderweg met de Voyagers. Gelanceerd op 20 augustus en 5 september 1977. Dit hierboven is de hoes.

"... a two hour metal record containing images, music, and other sounds and greetings. A multimedia presentation for the ages." ... "All the information was encoded onto discs which were coated in copper and gold to protect them through the ages. Each record was accompanied by a stylus and a cartridge, and most importantly, a set of instructions on how to play it."

klik

maar goed, dat is wel een beetje off topic...

Ik moest er naar zoeken ,maar ik had nog een paar foto's van deze ,toch wel aparte LP's

nikkellp2.jpg

En nog een plaatje maar dan in de speciale verpakking.

nikkellp.jpg

Overigens worden deze lp's puur gemaakt voor archiverings doeleinden.

Het spul wat in het het vinyl wordt gemengd is grafiet (koolstof ,maar dan in een iets andere form).

Grafiet heeft een smerende werking en maakt vinyl slijtvaster.

Overigens ,ik meende ergens te hebben gelezen of er geen metalen lp's mogelijk zijn?

Jazeker, ik heb ze gezien, lp's gemaakt van nikkel.

Beste Siep,

Je hebt gelijk , ik heb er een liggen een LP gemaakt van metaal , maar het heeft een kleur van messing dus dan kan het geen nikkel zijn.

Dat kan betekenen dat LP 's van verschillende metalen gemaakt zijn.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Misschien een ''Gouden'' Lp ??? :D

Beste Arden/Kraus,

Welke Phonotrappen zal ik opsturen ?

Jammer genoeg kan ik niet op een zaterdag , ik was graag gekomen.

MvG,

Haudio

PS Natuurlijk :D;) een Gouden LP, het is een oude uit de Gouden eeuw .

Nog een plaatje.

Hier zie je de 1e stap in het proces om een nikkel lp te maken.

coppermaster.jpg

Het maken van een nikkel lp werd helaas niet gedemonstreerd, men wil die kennis toch wel voor zichzelf houden.

Oja, wie zei ook alweer dat er totaal geen nieuwe ontwikkelingen waren op LP gebied ?

Als de stekker uit het stopcontact gaat blijft alleen analoog over.

En daarom is dit project (nikkel lp) tot stand gekomen.

Grappig om te zien dat er inderdaad platen van metaal zijn, hoe zouden die klinken?

Nu maar hopen trouwens dat de alians die de voyager oppikken sterke en slijtvaste naalden hebben. En ook nog eens analoog begrijpen :D

Nu maar hopen trouwens dat de alians die de voyager oppikken sterke en slijtvaste naalden hebben. En ook nog eens analoog begrijpen  :D

Geen probleem, ze weten ons te vinden; V'Ger meets the Creator.

Overigens zal de eerste kennismaking van een ontwikkelde beschaving met de onze middels een op tv uitgezonden toespraak van Hitler zijn.

V'ger inderdaad, al weet tijdje geleden, kan je dus zien wat er gebeurd als ze die plaat niet afspelen met de juiste apperatuur :)

Waren de eerste tv uitzendingen van de olympische spelen in berlijn? (mijn geschiedenis is niet meer wat de geweest is en om nou al mijn geschiedenis lessen uit amerikaanse films te halen)

Maar inderdaad goede reclame niet?, en meteen daarna gevolgd door 5 jaar oorlog. Kunnen ze niet klagen over saaie TV.

Gelukkig kunnen ze de radio signalen wel wat eerder op pikken.

In sommige kringen was de muziek van de Beatles vooruit ook al muziek van de duivel. Niet alleen de muziek van de Beatles maar alle popmuziek. Dat werd aangetoond door de plaat achterstevoren af te spelen :rolleyes:

Was er niet ooit een groep die nav die commotie bewust teksten op laag niveau achterstevoren erbij mixte?

;)