René N. Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Ik ga binnenkort Masterbase aanschaffen voor onder de CD-speler. Ik heb er nu rubberen tegels (granulaat) onder liggen en dat geeft al een behoorlijke verbetering in de ontkoppeling. Maar, als het goed is doet de Masterbase dat nog een stuk beter. Alleen, het ziet er naar mijn idee niet uit Heeft iemand ervaring met: - Zwart spuiten zodat de Masterbase minder opvalt? - Zijkanten afplakken met tape of zo? - Andere aanpassing? En hebben eventuele aanpassingen een (negatief) effect op de werking? Ik hoor graag van jullie, Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 De werking van Masterbase is toe te wijzen aan de honingraat structuur van de plaatjes. Het zwart verven zal daar m.i. geen negatief effect op hebben. Volgens mij heeft Alco de plaatjes ook zwart geverfd (meen ik me te herinneren uit de tijd van het hifi.nl forum). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Mazurel Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 ikzelf gebruik ze onder 3 cd spelers, ze zijn erg goed. maar ze vallen totaal niet op hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Het uiterlijk van die dingen went vanzelf hoor! Ik stoor me er in elk geval niet aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 12 mei 2005 Report Share Posted 12 mei 2005 Ik vind ze persoonlijk wel leuk staan. Ze staan bij mij onder de CD-speler en versterker. Maar als je ze zwart wilt spuiten, dan spuit je ze zwart. De eigenschappen van die blokjes zullen niet veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Een iets wat ingrijpende aanpassing zou kunnen zijn (indien je een houten rack hebt) om een plint even hoog als de masterbase blokjes aan je rack te bevestigen. Zelf vind in de blokjes ook niet echt een schoonheidsprijs winnen, maar toch stoort het me niet. Groet, JKr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Ik zou het niet doen hoor, verven. Het luistert nogal nauw met die tweaks, en extra gewicht en stijfheid van zo'n laklaag kan het effect teniet doen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Heeft iemand ervaring met:- Zwart spuiten zodat de Masterbase minder opvalt? Yep, ik heb ze matzwart geverfd aan de zijkanten. Dan vallen ze een stuk minder op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Je cd-speler ontkoppelen? verwacht je microfonie of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Ik zou het niet doen hoor, verven. Het luistert nogal nauw met die tweaks, en extra gewicht en stijfheid van zo'n laklaag kan het effect teniet doen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 die dingen doen prima hun werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 ....ik vind dat ze wel een 'high-tech' uiterlijk hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 niets mis mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 die dingen doen prima hun werk. De cd-speler doet als het goed is prima z'n werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 als ie op een slechte ondergrond staat niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Als de ondergrond niet schud of duidelijk trilt is het goed. De laser volgt bij kleine trillingen de cd gewoon, en in de cd-speler is het mechanisme daar ook op berekend. Zou dit niet zo zijn, dan zul je meteen horen dat de muziek uitvalt. Als je dan wilt dat de cd-speler helemaal niet trilt dan zul je er ook voor moeten zorgen dat de motor niet trilt en de lucht om de speler ook niet. En dat is natuurlijk overdreven. Het is een digitaal medium. De verschillen in de informatiestroom van een cd liggen veel verder uit elkaar dan bij een LP. Namelijk 1 en 0. Bij een LP zitten er heel veel stappen tussen, die dus allemaal direct hoorbaar zijn. Digitaal is hierin veel exacter, niet detailrijker als een analoge bron, maar exacter. Als je een cd-rom in je p.c. doet, en hij gaat dus draaien, dan gaat dat vaak gepaart met een hoop trillingen. Toch leest de laser de cd prima, omdat die gekoppeld is (met een hele korte afstand) aan het loopwerk. Ook is de datastroom dan veel hoger dan bij een audio cd-speler. Daarbij kan het niet missen, het is een 1 of een 0, een groot verschil dus voor de laser! Zouden deze trillingen het lezen dus bemoeilijken, dan werkt de hele cd-rom niet. Je weet dat computers exact de data moeten krijgen om hun taken te kunnen uitvoeren, zitten er een paar enen en nullen naast, dan werkt het al niet meer. En het gaat hier om miljoenen enen en nullen die gelezen moeten worden. Dus: een cd-speler hoeft lang niet zo gedempt te staan als een platenspeler. De trillingen om een cd-speler heen worden niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Als de ondergrond niet schud of duidelijk trilt is het goed. De laser volgt bij kleine trillingen de cd gewoon, en in de cd-speler is het mechanisme daar ook op berekend.Zou dit niet zo zijn, dan zul je meteen horen dat de muziek uitvalt. Als je dan wilt dat de cd-speler helemaal niet trilt dan zul je er ook voor moeten zorgen dat de motor niet trilt en de lucht om de speler ook niet. En dat is natuurlijk overdreven. Het is een digitaal medium. De verschillen in de informatiestroom van een cd liggen veel verder uit elkaar dan bij een LP. Namelijk 1 en 0. Bij een LP zitten er heel veel stappen tussen, die dus allemaal direct hoorbaar zijn. Digitaal is hierin veel exacter, niet detailrijker als een analoge bron, maar exacter. Als je een cd-rom in je p.c. doet, en hij gaat dus draaien, dan gaat dat vaak gepaart met een hoop trillingen. Toch leest de laser de cd prima, omdat die gekoppeld is (met een hele korte afstand) aan het loopwerk. Ook is de datastroom dan veel hoger dan bij een audio cd-speler. Daarbij kan het niet missen, het is een 1 of een 0, een groot verschil dus voor de laser! Zouden deze trillingen het lezen dus bemoeilijken, dan werkt de hele cd-rom niet. Je weet dat computers exact de data moeten krijgen om hun taken te kunnen uitvoeren, zitten er een paar enen en nullen naast, dan werkt het al niet meer. En het gaat hier om miljoenen enen en nullen die gelezen moeten worden. Dus: een cd-speler hoeft lang niet zo gedempt te staan als een platenspeler. De trillingen om een cd-speler heen worden niet ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Tja, want het 'high end audio rack' ziet er mooier uit dan masterbase dus klinkt het ook beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blade Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 De ontkoppeling met MasterBase zal ongetwijfeld zijn nut bewijzen, maar houd er rekening mee dat alles afhankelijk is van het meubel waarin de apparatuur staat opgesteld. Heb je een sinaasappelkistje als "HiFi"-rack, dan zal de tweak een beter hoorbaar resultaat geven dan wanneer te al aan het ontkoppelen bent geslagen in het HiFi-rack. Dit gaat dan puur over de resonanties die doormiddel van de vloer worden doorgegeven. Staat de apparatuur dusdanig opgesteld dat bepaalde trillingen door de lucht opgevangen wordt dan zal dit ook weer anders ontkoppelt moeten worden, dan maakt het weinig uit of je een duur of goedkoop audiorack bezit. In de ene hoek van de kamer hoor je vaak een ander laag dan in de andere. Ik denk hierbij aan de pannen die ik wel eens in keuken hoor trillen, omdat de resonantie van het laag dan dusdanig is dat deze niet meer een hoorbaar, maar een voelbaar signaal afgeeft. Ook dit voelt de CD-speler natuurlijk en dan is het inderdaad nuttig om deze goed te ontkoppelen. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Over een week of 2 heb ik mijn rack af, bestaat uit 2, 18 mm planken mdf met daartussen een raamwerk van 0.9mm mdf. Binnenkant van het raamwerk is afgevuld met zand. Ben benieuwd wat het resultaat is t.o.v. mijn huidige rack van glas. Enne ik ga ook testen met de masterbase, bij mijn huidig rack is het een flinke verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 ben benieuwd. glas klonk bij mij trouwens ieks. vervangen door bituumgedempte steenplaat was goed, en positief, te horen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Ik heb masterbaseachtige plaatjes rondom in de krimpkous ingepakt. Nu zijn ze keurig zwart. Ik heb deze onder m'n draaitafel liggen. Iedereen (incl. mijzelf) die het verschil hoort tussen wel of geen plaatjes vindt dat de plaatjes ertussen moeten (incl krimpkous).. kennelijk klinkt dit toch beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 ben benieuwd. glas klonk bij mij trouwens ieks. vervangen door bituumgedempte steenplaat was goed, en positief, te horen. groet In iedergeval gaat het wat uiterlijk betreft al beter passen in mijn interieur. Daarnaast hoop ik ook op een positieve verandering wat betreft het geluid. Het zal in iedergeval beter ontkoppelen, althans hiervoor heb ik hem wel gemaakt. In eerste instantie denk ik wel dat ik masterbase moet gebruiken voor me draaitafel. Het blijkt zo te zijn dat Rega op een lichr rack moet staan, de mijne is het tegenover gestelde (loeizwaar) Gr. JKr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Ik heb masterbaseachtige plaatjes rondom in de krimpkous ingepakt. Nu zijn ze keurig zwart.Ik heb deze onder m'n draaitafel liggen. Iedereen (incl. mijzelf) die het verschil hoort tussen wel of geen plaatjes vindt dat de plaatjes ertussen moeten (incl krimpkous).. kennelijk klinkt dit toch beter. Heb je een fotootje Hans ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Ik heb masterbaseachtige plaatjes rondom in de krimpkous ingepakt. Nu zijn ze keurig zwart.Ik heb deze onder m'n draaitafel liggen. Iedereen (incl. mijzelf) die het verschil hoort tussen wel of geen plaatjes vindt dat de plaatjes ertussen moeten (incl krimpkous).. kennelijk klinkt dit toch beter. Heb je een fotootje Hans ? Een foto van een zwart blokje...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts