JeroenKV Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Mijn ESL project heeft mij weer verder gevoerd. Ik heb nu een opstelling die erg goed geluid geeft. Het rechter kanaal is prima, maar het linker nog niet door ongelijke trafo's van Wim. Het rechter kanaal heeft twee 1:75 Sowter trafo''s die erg goed klinken (totaal 1:150), voor het linker gebruik ik een trafo van 1:100. Toch heb ik de boel op elkaar kunnen afstemmen door gebruikte maken van de Behringer CX2310 crossover (filtering 12db). De opstelling is nu: - Tot 40hz, mijn sub - Van 40hz tot 200hz mijn Scanspeak ref monitors met een eigen Rotel ev - Vanaf 200hz de ESL's op de Array ev. Het linker kanaal is de beperkende factor doordat die trafo niet geweldig is, dus ik speel max op normaal luisterniveau. De belastbaarheid van de ESL neemt enorm toe als je hem affilterd in het laag. Het verbaast mij dat het geluidsbeeld zo homogeen is. Blijkbaar is het gebied onder de 200hz makkelijk te integreren met een ESL. Nu nog de segmentering gaan doorvoeren, want de sweetspot is erg smal. ]ESL[/url] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 13 mei 2005 Report Share Posted 13 mei 2005 Jeroen, Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Hoe is de stator/folie afstand nu? Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 13 mei 2005 Author Report Share Posted 13 mei 2005 Jeroen,Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Hoe is de stator/folie afstand nu? Wim. Nog gewoon de 2.4mm, daar is nog niks aan veranderd. Ik zit nu een mooi stukje Kane te luisteren (live concert) en de sweetspot is veel minder hinderlijk (verschilt per opname!?!). Ik wacht met veranderen even tot de DIY ESL dag. Vooral naar de demonstratie van de hybride ESL ben ik erg benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Jeroen,Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Wim. Ik twijfel daar aan. Gezien de extreme impedanties, de verliezen die optreden in combinatie met trafo en versterker (eventuele serie weerstanden) zal het verschil in ieder geval niet groot zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 mei 2005 Author Report Share Posted 14 mei 2005 Jeroen,Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Wim. Ik twijfel daar aan. Gezien de extreme impedanties, de verliezen die optreden in combinatie met trafo en versterker (eventuele serie weerstanden) zal het verschil in ieder geval niet groot zijn. Dat is weer prettig om te horen!! We zullen het zien. Kom jij ook naar de ESL dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Jeroen,Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Wim. Ik twijfel daar aan. Gezien de extreme impedanties, de verliezen die optreden in combinatie met trafo en versterker (eventuele serie weerstanden) zal het verschil in ieder geval niet groot zijn. Dat is weer prettig om te horen!! We zullen het zien. Kom jij ook naar de ESL dag? Nee, ik kom niet op de esl dag. Een 1/2 middag vind ik gewoon weg veel te weinig om het serieus te nemen. Je kunt slechts even proeven wat er gaande is meer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 mei 2005 Author Report Share Posted 14 mei 2005 Jeroen,Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Wim. Ik twijfel daar aan. Gezien de extreme impedanties, de verliezen die optreden in combinatie met trafo en versterker (eventuele serie weerstanden) zal het verschil in ieder geval niet groot zijn. Dat is weer prettig om te horen!! We zullen het zien. Kom jij ook naar de ESL dag? Nee, ik kom niet op de esl dag. Een 1/2 middag vind ik gewoon weg veel te weinig om het serieus te nemen. Je kunt slechts even proeven wat er gaande is meer niet. Beetje positieve levensinstelling solidstate!!! Een leuke gelegenheid om met andere geinsteresseerden te praten en contacten voor de toekomst te leggen. Er is altijd iets te leren. Vanuit Groningen best een eind, dus ik begrijp best als je het te ver vindt. Jammer, ik had je graag ontmoet. Net mijn kleinere element geprobeert vanaf 400hz, maar dat is veel minder dan de grote vanaf 200hz. De top modellen van ML filteren dus duidelijk niet voor niks op 250hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 14 mei 2005 Report Share Posted 14 mei 2005 Jeroen,Het segmenteren om de sweet-spot te vergroten gaat helaas wel weer ten koste van je rendement. Wim. Ik twijfel daar aan. Gezien de extreme impedanties, de verliezen die optreden in combinatie met trafo en versterker (eventuele serie weerstanden) zal het verschil in ieder geval niet groot zijn. Dat is weer prettig om te horen!! We zullen het zien. Kom jij ook naar de ESL dag? Nee, ik kom niet op de esl dag. Een 1/2 middag vind ik gewoon weg veel te weinig om het serieus te nemen. Je kunt slechts even proeven wat er gaande is meer niet. Beetje positieve levensinstelling solidstate!!! Een leuke gelegenheid om met andere geinsteresseerden te praten en contacten voor de toekomst te leggen. Er is altijd iets te leren. Vanuit Groningen best een eind, dus ik begrijp best als je het te ver vindt. Jammer, ik had je graag ontmoet. Net mijn kleinere element geprobeert vanaf 400hz, maar dat is veel minder dan de grote vanaf 200hz. De top modellen van ML filteren dus duidelijk niet voor niks op 250hz. Ik ben een aantal keren geweest, dus ik weet hoe het gaat. Ik ben ook op andere bijeenkomsten geweest (triode festifal) die meerdere dagen duurden. Dat was een stuk beter, wat organisatie en wat bijeenkomst betreft. De afstand is nog het kleinste probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Heb je nou al dat artikel over esl-trafo's door gespit? Op de esl dag komt een gast(?) spreker die een verhaal over trafo's gaat houden. Je kunt zeer gericht vragen stellen als je je een beetje voor bereidt op de materie. vragen als: - hoe verhouden zich EI blik, C-kern en ringkern zich als het gaat om een esl trafo? Wikkel-capaciteit, kernverliezen, wikkeltechnologie. - is het gebruik van meerdere trafo's om een hogere step-up te verkrijgen (primair parallel, secondair serie) aan te raden of kun je beter een "custom" made trafo laten maken. - wat is de invloed van een goede (lees hoge) impedantie van een trafo op je versterker en esl. - verzadiging, wat is minimaal noodzakelijk voor een bepaalde esl. Laag weergave vs hoog weergave. - capacitieve belasting van een trafo, wat doet dat. Impedantie, resonatiepiek, frequentie bandbreedte - welke step-up voor een bepaalde esl en waarom. Je kunt natuurlijk ook Rob de Lucht aanspeken over deze vragen. Rob zit achter Audio4, leverancier van o.a trafo's voor esl's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 Ik hbe nog geen tijd gehad Sollidstate, maar ga dat zeker doen voor de bijeenkomst!!! Ik wil eerst mijn ESL's electronisch gaan segmenteren. De weerstanden die ik nodig heb zijn 175Kohm (standaard Fikier), maar bij hoeveel watt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Ikzelf gebruik 1/4 watt koolsof, maar soms sneuvelt er wel eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 De weerstanden zijn 175Kohm bij 2 watt met dank aan Wim. Ik heb antwoord van Sowter, nog een aardig bedrag: Hello Jeroen I am sorry but we do not have a distributor in the Netherlands. Here is the quote 8758 ESL Transformer. 1:70 CT 150 Hz 4 x Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Hi Solidstate, Waar ik mee zit is aan de ene kant de klank en aan de andere kant de versterker. Ik ben erg tevreden over mijn Array ev, maar bij verschillende trafo's schiet hij snel in de beveiliging. Bij de 2 Sowters die ik van Wim heb gekregen heeft hij hier geen last van en ze klinken ook nog eens het best. Dit zijn twee redenen dat ik ze graag eerst wil proberen. Hoe ga jij hiermee om? Ik neem aan dat je graag handel wilt en Wim en ik zijn beide geinteresseerd. Als je wilt verkopen, dan moet je ook zelf iets doen. Als wij tevreden zijn communiceert zich dat vanzelf verder. (Geen probleem om net als bij een hifihandel een kopie van mijn paspoort te geven etc. Je mag ook langskomen om een demo te geven op mij ESL's). Jeroen De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden. Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen. Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen). Op auto's zit een veel grotere winst marge en je praat over veel meer geld. Het zelfde geldt ook voor hifi apparatuur. Maar goed als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden.Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen. Beste Solidstate, Als iets mij in het verleden wat geleerd heeft is het wel dat audiotrafo's ontwerpen en wikkelen een kunst op zich waar heel veel ervaring bij komt kijken. Specs alleen zeggen niet zo heel veel. Alhoewel ik zelf geen echte ervaring heb met trafo's voor ESL lijken mij dat wel de lastigste die je onder handen kunt hebben. Hoewel de site van Sowter er wat primitief uitziet hebben zij al wel heel lang en heel veel ervaring. Ik heb er voor studiowerk en buizen amps heel wat van gebruikt en ze zijn gewoon van hoge kwaliteit. Wmb is er maar 1 beter en dat is Jenssen maar dat is helemaal onbetaalbaar. Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen). Omgekeerd, dat trafo's die goed meten ook goed klinken gaat niet altijd op. Maar goed als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Hi Solidstate, Waar ik mee zit is aan de ene kant de klank en aan de andere kant de versterker. Ik ben erg tevreden over mijn Array ev, maar bij verschillende trafo's schiet hij snel in de beveiliging. Bij de 2 Sowters die ik van Wim heb gekregen heeft hij hier geen last van en ze klinken ook nog eens het best. Dit zijn twee redenen dat ik ze graag eerst wil proberen. Hoe ga jij hiermee om? Ik neem aan dat je graag handel wilt en Wim en ik zijn beide geinteresseerd. Als je wilt verkopen, dan moet je ook zelf iets doen. Als wij tevreden zijn communiceert zich dat vanzelf verder. (Geen probleem om net als bij een hifihandel een kopie van mijn paspoort te geven etc. Je mag ook langskomen om een demo te geven op mij ESL's). Jeroen De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden. Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen. Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen). Op auto's zit een veel grotere winst marge en je praat over veel meer geld. Het zelfde geldt ook voor hifi apparatuur. Maar goed als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden.Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen. Beste Solidstate, Als iets mij in het verleden wat geleerd heeft is het wel dat audiotrafo's ontwerpen en wikkelen een kunst op zich waar heel veel ervaring bij komt kijken. Specs alleen zeggen niet zo heel veel. Alhoewel ik zelf geen echte ervaring heb met trafo's voor ESL lijken mij dat wel de lastigste die je onder handen kunt hebben. Hoewel de site van Sowter er wat primitief uitziet hebben zij al wel heel lang en heel veel ervaring. Ik heb er voor studiowerk en buizen amps heel wat van gebruikt en ze zijn gewoon van hoge kwaliteit. Wmb is er maar 1 beter en dat is Jenssen maar dat is helemaal onbetaalbaar. Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen). Omgekeerd, dat trafo's die goed meten ook goed klinken gaat niet altijd op. Maar goed als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Hi Solidstate, Waar ik mee zit is aan de ene kant de klank en aan de andere kant de versterker. Ik ben erg tevreden over mijn Array ev, maar bij verschillende trafo's schiet hij snel in de beveiliging. Bij de 2 Sowters die ik van Wim heb gekregen heeft hij hier geen last van en ze klinken ook nog eens het best. Dit zijn twee redenen dat ik ze graag eerst wil proberen. Hoe ga jij hiermee om? Ik neem aan dat je graag handel wilt en Wim en ik zijn beide geinteresseerd. Als je wilt verkopen, dan moet je ook zelf iets doen. Als wij tevreden zijn communiceert zich dat vanzelf verder. (Geen probleem om net als bij een hifihandel een kopie van mijn paspoort te geven etc. Je mag ook langskomen om een demo te geven op mij ESL's). Jeroen De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden. Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen. Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen). Op auto's zit een veel grotere winst marge en je praat over veel meer geld. Het zelfde geldt ook voor hifi apparatuur. Maar goed als je pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Ik vind dat b.v. Sowter achterloopt wat betreft de keuzes die ze maken voor het kernmateriaal.Zij gebruiken nog steeds EI blik en dat is internationaal gezien al lang achterhaalt door c-kernen. Ben ik niet met je eens. Bij EI kernen kun je goed de verhouding tussen Mu-metaal een siliciumijzer regelen. Dit heeft grote invloed op de vervorming. Dat is bij C-kernen niet zo. Heb hier heel wat gesprekken over gehad met 2 oude rotten in het vak van het trafo's ontwerpen (die overigens beide allang met pensioen zijn). Je kunt met EI kernen idd niet dezelfde bandbreedte halen als met C-kernen of ringkernen maar wel voldoende. En zeg nou zelf, hebben we een bandbreedte van 200 KHz nodig? Misschien dat de nieuwe amorfe C-kernen beter zijn. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Ten eerste zijn die erg duur en ten tweede zijn die nog maar heel kort op de markt in de grootte die voor audiovermogenstrafo's nodig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts