Jump to content

Project ESL

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Hi Solidstate,

Waar ik mee zit is aan de ene kant de klank en aan de andere kant de versterker. Ik ben erg tevreden over mijn Array ev, maar bij verschillende trafo's schiet hij snel in de beveiliging. Bij de 2 Sowters die ik van Wim heb gekregen heeft hij hier geen last van en ze klinken ook nog eens het best.

Dit zijn twee redenen dat ik ze graag eerst wil proberen. Hoe ga jij hiermee om? Ik neem aan dat je graag handel wilt en Wim en ik zijn beide geinteresseerd. Als je wilt verkopen, dan moet je ook zelf iets doen. Als wij tevreden zijn communiceert zich dat vanzelf verder.

(Geen probleem om net als bij een hifihandel een kopie van mijn paspoort te geven etc. Je mag ook langskomen om een demo te geven op mij ESL's).

Jeroen

De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden.

Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen.

Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen).

Op auto's zit een veel grotere winst marge en je praat over veel meer geld. Het zelfde geldt ook voor hifi apparatuur.

Maar goed als je pers

Ik vind dat b.v. Sowter achterloopt wat betreft de keuzes die ze maken voor het kernmateriaal.

Zij gebruiken nog steeds EI blik en dat is internationaal gezien al lang achterhaalt door c-kernen.

Ben ik niet met je eens. Bij EI kernen kun je goed de verhouding tussen Mu-metaal een siliciumijzer regelen. Dit heeft grote invloed op de vervorming. Dat is bij C-kernen niet zo. Heb hier heel wat gesprekken over gehad met 2 oude rotten in het vak van het trafo's ontwerpen (die overigens beide allang met pensioen zijn). Je kunt met EI kernen idd niet dezelfde bandbreedte halen als met C-kernen of ringkernen maar wel voldoende. En zeg nou zelf, hebben we een bandbreedte van 200 KHz nodig?

Misschien dat de nieuwe amorfe C-kernen beter zijn. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Ten eerste zijn die erg duur en ten tweede zijn die nog maar heel kort op de markt in de grootte die voor audiovermogenstrafo's nodig zijn.

;)

Je verhaal klopt niet. Ook met c-kernen is het mogelijk met verschillende materialen te werken. Met ringkernen wordt / werd het zelfs regematig toegepast.

Mumetaal of andere nikkellegeringen worden in eindtrafo's zelden toegepast. Tegenwoordig nog minder want de amorfe en nanokristaleine materialen zijn sterk in opkomst (en goedkoper dan mumetaal). Ik gebruik nu al zo'n 10 jaar amorfe kernmaterialen voor allerlei doeleinden en ik ben er zeer te vreden over.

Het bandbreedte verhaal kan je op verschillende manier bekijken. Slechte wikkeltechniek maar ook de eddycurrent (wervelstromen) spelen hier een rol. Zeer belangrijk is ook de hysteresis, dat maakt de nikkelijzers vaak zo geliefd en ook de amorfe materialen.

Hi Solidstate,

Waar ik mee zit is aan de ene kant de klank en aan de andere kant de versterker. Ik ben erg tevreden over mijn Array ev, maar bij verschillende trafo's schiet hij snel in de beveiliging. Bij de 2 Sowters die ik van Wim heb gekregen heeft hij hier geen last van en ze klinken ook nog eens het best.

Dit zijn twee redenen dat ik ze graag eerst wil proberen. Hoe ga jij hiermee om? Ik neem aan dat je graag handel wilt en Wim en ik zijn beide geinteresseerd. Als je wilt verkopen, dan moet je ook zelf iets doen. Als wij tevreden zijn communiceert zich dat vanzelf verder.

(Geen probleem om net als bij een hifihandel een kopie van mijn paspoort te geven etc. Je mag ook langskomen om een demo te geven op mij ESL's).

Jeroen

De specificaties spreken voor zich. Sowter specificeert nauwelijks dus uitproberen is daar haast noodzaak en er aan meten geeft je nog meer inzicht en daarmee ontwerp mogelijkheden.

Hoe beter je trafo hoe minder klank bepalend hij is voor je uiteindelijke esl. Slechte trafo's geven je esl een bepaalde klank en dat kun je ook niet omzeilen.

Specs zeggen dus alles over een trafo of die goed klinkt of juist niet, er zijn geen trafo's die slecht /matig meten en toch goed klinken (je kunt er hooguit het beste uithalen).

Op auto's zit een veel grotere winst marge en je praat over veel meer geld. Het zelfde geldt ook voor hifi apparatuur.

Maar goed als je pers

Het nog eens zo overziend weet ik het niet Jeroen. Eigenlijk vraag je aan Solidstate om te investeren in een experiment van jou. Kan hem ergens wel gelijk geven dat ie daar geen zin in heeft. Je zit hier op een experimenteel vlak en niet op het niveau van een pak koffie uit de supermarkt (wat je overigens ook niet mag terugbrengen als de smaak je niet bevalt maar de kwaliteit goed is)

De vergelijking van Wim met auto's gaat een beetje mank. Standaard productie auto's zijn kant en klare dingen die toch wel verkopen. Maar ik denk dat als je op bestelling een auto naar jouw wensen wil laten bouwen dat je die toch ook op voorhand zal moeten betalen en misschien nog wel een eindafrekening achteraf.

;)

Het nog eens zo overziend weet ik het niet Jeroen. Eigenlijk vraag je aan Solidstate om te investeren in een experiment van jou. Kan hem ergens wel gelijk geven dat ie daar geen zin in heeft. Je zit hier op een experimenteel vlak en niet op het niveau van een pak koffie uit de supermarkt (wat je overigens ook niet mag terugbrengen als de smaak je niet bevalt maar de kwaliteit goed is)

De vergelijking van Wim met auto's gaat een beetje mank. Standaard productie auto's zijn kant en klare dingen die toch wel verkopen. Maar ik denk dat als je op bestelling een auto naar jouw wensen wil laten bouwen dat je die toch ook op voorhand zal moeten betalen en misschien nog wel een eindafrekening achteraf.

;)

De vraag was voor een demoset van zijn 1:110 trafo's, die Wim en ik kunnen testen. (Mijn ESL's zijn werkende modellen, die van Wim heb je kunnen zien). Solidstate stelt dat zijn trafo's beter zijn dan Sowter. Wim en ik hebben daar ervaring mee. Hoe weten wij nu of ze beter zijn? Dat kan iedereen wel roepen (geen referenties). :(

Het prijsverschil met Sowter is maar klein. Wat zou jij doen:

1. Een mooie BMW kopen of

2. Een iets goedkopere onbekent merk waarvan de eigenaar zegt dat hij beter is dan een BMW, maar er is geen proefrit of betrouwbare gebruikersgroep?

Misschien zijn er meer mensen die geinteresseerd zijn, zodat het rendabel wordt voor Solidstate een demo set te bouwen? :confused:

Ik ga eerst naar de ESL dag om te kijken of daar referenties rondlopen van Solidstate of andere merken. :)

;)

De vraag was voor een demoset van zijn 1:110 trafo's, die Wim en ik kunnen testen. (Mijn ESL's zijn werkende modellen, die van Wim heb je kunnen zien). Solidstate stelt dat zijn trafo's beter zijn dan Sowter. Wim en ik hebben daar ervaring mee. Hoe weten wij nu of ze beter zijn? Dat kan iedereen wel roepen (geen referenties). :(

2. Een iets goedkopere onbekent merk waarvan de eigenaar zegt dat hij beter is dan een BMW, maar er is geen proefrit of betrouwbare gebruikersgroep?

Misschien zijn er meer mensen die geinteresseerd zijn, zodat het rendabel wordt voor Solidstate een demo set te bouwen? :confused:

Ik ga eerst naar de ESL dag om te kijken of daar referenties rondlopen van Solidstate of andere merken. :)

Gelukkig biedt de wet jou wel bescherming.

Als jij een BMW koopt maar een Fiat krijgt dan.... de afloop is bekend neem ik aan.

Ga je persoonlijk naar Sowter toe om zeker te weten dat je de juiste spullen krijgt (na getest te hebben), zodat de waar niet zoekt raakt bij de post? Hoever wil je gaan?

Mijn voorstel is een trafo tegen borg, anders veel plezier met Sowter.

;)

Als jij een BMW koopt maar een Fiat krijgt dan.... de afloop is bekend neem ik aan.

Ga je persoonlijk naar Sowter toe om zeker te weten dat je de juiste spullen krijgt (na getest te hebben), zodat de waar niet zoekt raakt bij de post? Hoever wil je gaan?

Nee, de Sowters ken ik al. Ik zoek alleen een mogelijkheid om er twee van jouw te testen / horen ipv

;)

Nee, de Sowters ken ik al. Ik zoek alleen een mogelijkheid om er twee van jouw te testen / horen ipv

De Sowters zijn door Wim gebruikt en gemeten. Mijn ESL met de Sowters heb ik met een RTA meter doorgemeten, ziet er goed uit. Mijn versterker lust ze ook en de klank is erg goed. Wat wil ik nog meer? :rolleyes:

Sommige bedrijven, zoals Sowter etc. B) hebben gewoon een assortiment aan trafo's, die zijn vast allemaal niet toepasbaar..... :D

Ik zal eens rond vragen op de ESL dag over jouw trafo's. Er is o.a. een presentatie over step-up trafo's. Als ik goede verhalen hoor, dan neem ik wel weer contact op.

Groetjes,

Jeroen

De Sowters zijn door Wim gebruikt en gemeten. Mijn ESL met de Sowters heb ik met een RTA meter doorgemeten, ziet er goed uit. Mijn versterker lust ze ook en de klank is erg goed. Wat wil ik nog meer? :rolleyes:

Sommige bedrijven, zoals Sowter etc. B) hebben gewoon een assortiment aan trafo's, die zijn vast allemaal niet toepasbaar..... :D

Ik zal eens rond vragen op de ESL dag over jouw trafo's. Er is o.a. een presentatie over step-up trafo's. Als ik goede verhalen hoor, dan neem ik wel weer contact op.

Groetjes,

Jeroen

Wat is gemeten en hoe zien die metingen er uit?

Naar ik aanneem is ook gemeten aan de 1:140 (primair parallel/secondair serie) schakeling. Deze metingen zijn nog interessanter want dat is de situatie waar je eventueel naar toe wil.

Met je rta meting kun uitstekend krom + krom = recht toepassen ;)

Trafo gegevens dus.

Verder niet verkeert dat je een rta meter gebruikt.

Sommige bedrijven, zoals Sowter etc.  B)  hebben gewoon een assortiment aan trafo's, die zijn vast allemaal niet toepasbaar.....  :D

Groetjes,

Jeroen

Wat is gemeten en hoe zien die metingen er uit?

Naar ik aanneem is ook gemeten aan de 1:140 (primair parallel/secondair serie) schakeling. Deze metingen zijn nog interessanter want dat is de situatie waar je eventueel naar toe wil.

Met je rta meting kun uitstekend krom + krom = recht toepassen ;)

Trafo gegevens dus.

Verder niet verkeert dat je een rta meter gebruikt.

Ik hoop dat krom + krom = recht opgaat!!! Dat zou de eerste audio aparatuur zijn die toch weer perfect uitkomt!! :D:P Alle audioaparatuur vervormt (omzetten van geluid naar signaal is al vervorming, modelleren = beperken), de kunst is deze constant te houden en daardoor te kunnen compenseren en reproduceren.

Ik ben blij met een mooi RTA resultaat. Eerst had ik hier niet eens aan gedacht, want de klank is erg goed. Toch maar even gaan meten voor het idee en het resultaat was bevredigend. :rolleyes:

Wim en ik willen erg graag jouw trafo's proberen en bij goed resultaat ook afnemen (ik zeker, Wim toch ook?). Lijkt mij voor jouw ook erg positieve reclame. Een idee om b.v. bij jou of Wim af te spreken en dan 2 van je trafo's aan te sluiten? Ik neem dan mijn Array (+ ESL's?) mee om te kijken hoe dat gaat. Die set die je gemaakt heb kun je bij goed resultaat of gelijk aan ons verkopen of als demo set houden. Kunnen toekomstige klanten ook proberen om vertrouwen te krijgen. Als de demo's goed klinken heb ik vertrouwen dat een custom made een nog beter resultaat zal geven. :)

Sommige bedrijven, zoals Sowter etc.

Sommige bedrijven, zoals Sowter etc.

Ha die Solidstate,

Ben jij al vaker blijven zitten met "custom made" trafo's die je voor iemand gemaakt hebt?

Gezien jouw starre houding lijkt het in ieder geval wel zo en dan heb ik er wel begrip voor dat je niet aan de gang blijft met wikkelen voor nop.

Waar kan ik specificaties vinden over jouw 1:110 trafo's?

Want die heb ik nog nooit gezien.

Nee, ik ben nog nooit blijven zitten met mijn trafo's. Maar iedereen betaalde ook netjes vooruit volgens afspraak en ik heb mij aan mijn verplichtingen gehouden.

Ik heb ergens op dit forum wat specificaties gezet.

Starre houding? jullie willen voor een dubbeltje op de eerste rangzitten zul je bedoelen.

Ha die Solidstate,

Ben jij al vaker blijven zitten met "custom made" trafo's die je voor iemand gemaakt hebt?

Gezien jouw starre houding lijkt het in ieder geval wel zo en dan heb ik er wel begrip voor dat je niet aan de gang blijft met wikkelen voor nop.

Nee, ik ben nog nooit blijven zitten met mijn trafo's. Maar iedereen betaalde ook netjes vooruit volgens afspraak en ik heb mij aan mijn verplichtingen gehouden.

Starre houding? jullie willen voor een dubbeltje op de eerste rangzitten zul je bedoelen.

Wie zegt hier dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten?

Ik wil met plezier een paar honderd euro's uitgeven hoor!

Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik op de eerste rang kom te zitten!

Kun jij misschien de moeite nemen om mij te verwijzen naar die specs van jouw trafo's?

Ha die Solidstate,

Wie zegt hier dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten?

Ik wil met plezier een paar honderd euro's uitgeven hoor!

Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik op de eerste rang kom te zitten!

Kun jij misschien de moeite nemen om mij te verwijzen naar die specs van jouw trafo's?

Je was toch niet geinteresseert in specificatie dus waarom nu in eens wel?

Zoek ze!

Leuk dat je ze ook hebt doorgemeten. Sowter maakt mooi spul. ;)

Misschien moet je je eigen trafo's ook eens doormeten en de resultaten posten.

Gelukkig hoef ik niemand te posten, mensen komen vanzelf op klantviendelijkheid af. B)

Leuk dat je ze ook hebt doorgemeten. Sowter maakt mooi spul. ;)

Je beoordeeld de Sowters iets te vroeg.

Iets te lui om een impedantie meting te doen heb ik maar eens een zeer lichte belasting (110pF) aan de trafo vast gezet en weer gemeten. Net boven de 25kHz sprong de beveiliging v/d versterker aan. Mmmmm, wordt dus zeer laag Ohmig, slecht teken.....

Even een beveiligingsweerstandje dan maar, 0.94 Ohm en weer een 110pF belasting.

Vanaf 8K Hz zakt die langzaam in, -3db bij 14KHz, -7,3dB bij 16kHz en vervolgens stijgt die weer om bij 20kHz weer o db te zijn. Daarna blijft die enkel en alleen zakken.

Leuk is het dus zeker niet, en dat met slechts 110pF. De resonantie valt nu duidelijk binnen het audio gebied.

Met 2x een 1:70 trafo, dus 1:140, wil ik wel een voorspelling doen: dit wordt duidelijk minder.

Veel plezier zou ik zeggen.

Leuk dat je ze ook hebt doorgemeten. Sowter maakt mooi spul.  ;)

Je beoordeeld de Sowters iets te vroeg.

Iets te lui om een impedantie meting te doen heb ik maar eens een zeer lichte belasting (110pF) aan de trafo vast gezet en weer gemeten. Net boven de 25kHz sprong de beveiliging v/d versterker aan. Mmmmm, wordt dus zeer laag Ohmig, slecht teken.....

Even een beveiligingsweerstandje dan maar, 0.94 Ohm en weer een 110pF belasting.

Vanaf 8K Hz zakt die langzaam in, -3db bij 14KHz, -7,3dB bij 16kHz en vervolgens stijgt die weer om bij 20kHz weer o db te zijn. Daarna blijft die enkel en alleen zakken.

Leuk is het dus zeker niet, en dat met slechts 110pF. De resonantie valt nu duidelijk binnen het audio gebied.

Met 2x een 1:70 trafo, dus 1:140, wil ik wel een voorspelling doen: dit wordt duidelijk minder.

Veel plezier zou ik zeggen.

Duidelijk anders types!! Mijn Array is erg gevoelig en heeft geen last met de Sowters. Wim heeft ook geen last. Klank is prima, RTA ook, versterker is blij, wat wil je nog meer? :rolleyes:

Maar wat wil je nu steeds met Sowter? :huh: