Jump to content

Unison Research Unico P

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Ik vraag mij eigenlijk af wat er niet goed is aan de Unison Research Unico P versterker? Ik lees namelijk in elk topic dat over de Unico versterker gaat dat men die moet kopen, maar niet de P variant. Waar is dat op gebaseerd? Elke review die ik zie van de Unico P is namelijk lovend! Hebben diegene die die aanbevelingen doen de Unico P zelf gehoord?

Wie speelt er met deze versterker of wie heeft hem beluisterd en wat zijn de bevindingen?

Hubertinus

Ik heb een Unico P, ben erg tevreden, maar heb nooit een Unico beluisterd. Ik heb die topics waarin men zegt dat je de P versie niet moet kopen, eigenlijk nooit gezien. De importeur van het spul zegt er op zijn site (analogueaudio.nl) over dat de P wat buizenachtiger klinkt en meer zou neigen naar de eerste hybride van Unison Research, de SR 1, dan de Unico, die weer wat beter is wat betreft snelheid en dynamiek. Dit verschil zou kunnen zijn terug te voeren op de grotere eenvoud van het ontwerp van de P.

Haudio noemt de Unico hier mooier, maar wat vindt hij (en anderen) van de waarnemingen als hier aangehaald?

Beste Rocco,

De Unico heeft het goede van twee werelden, deze hybride versterker heeft een zijig geluid in het hoog met veel detail en nooit agressief , mooi strak in het laag en een holografisch geluidsbeeld.

De Piccolo is in alles een beetje kleiner , wel een mooi strak laag maar iets minder vol , ook de ruimte afbeelding is kleiner , maar in verhouding naar versterkers van andere merken is het nog steeds super.

Wel geven in beide gevallen de versterkers na het inspelen een mooier (muzikaal)plaatje.

Het uitwisselen van betere buizen heeft echt zin.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Beste Haudio,

Dank voor jouw antwoord. Ik begrijp eruit dat verschil tussen de versterkers min of meer lineair van aard is, de P is minder vol en schept een kleiner muzikaal plaatje. Is er dan geen meer kwalitatief verschil, in de zin dat de P wat meer buizenachtig zou klinken? M.a.w., heeft de P een ander en dus eigen karakter (waar je meer of minder van kunt houden)?

Het hangt natuurlijk ook af van de rest van je systeem, maar in beide gevallen ervan uitgaande dat er neutrale weergevers worden gebruikt.

By the way, ik ben aan het sparen voor de Unico CD P, die is uitgebracht. Ik ben uiteraard heel benieuwd hoe dat gaat matchen, maar het lijkt mij goed!

Met muzikale groet,

Rocco

Ha die Rocco,

Ik begrijp dat je aan het sparen bent voor de Unico CD zonder dat je hem beluisterd hebt. Hij zal ongetwijfeld matchen, maar niets is zo persoonlijk als smaak. Ik heb zelf grote verschillen gehoord tussen verschillende merken, dus je zou ook eens naar andere merken kunnen gaan luisteren. Ik heb zelf geluisterd naar o.a. een Audio Analogue Puccini (edit: sorry Paganini dus), Helios 2 en een Opera Consonance op een Unico P en alle 3 de spelers klonken erg goed, maar verschillend.

Ik zag laast dat Audio Selectief een Unico CD heeft staan (nieuw of oud model?), dus Henk kan je wellicht wat meer over de klank van de Unico CD vertellen.

By the way: hoe bevalt je nieuwe stroomvoorziening van Kemp?

Groet,

Gerald

Edited by gruiter

Guest Hubertinus

@Gruiter,

Ik denk niet dat je naar een Audio Analogue Puccini cd speler hebt geluisterd op de Unico P. Dat is namelijk een versterker. De cd speler heet Paganini.

Hubertinus

Ha die Rocco,

Ik begrijp dat je aan het sparen bent voor de Unico CD zonder dat je hem beluisterd hebt. Hij zal ongetwijfeld matchen, maar niets is zo persoonlijk als smaak. Ik heb zelf grote verschillen gehoord tussen verschillende merken, dus je zou ook eens naar andere merken kunnen gaan luisteren. Ik heb zelf geluisterd naar o.a. een Audio Analogue Puccini (edit: sorry Paganini dus), Helios 2 en een Opera Consonance op een Unico P en alle 3 de spelers klonken erg goed, maar verschillend.

Ik zag laast dat Audio Selectief een Unico CD heeft staan (nieuw of oud model?), dus Henk kan je wellicht wat meer over de klank van de Unico CD vertellen.

By the way: hoe bevalt je nieuwe stroomvoorziening van Kemp?

Groet,

Gerald

Ha die Gerald,

Ja inderdaad ben ik misschien een beetje te blindelings gefocused op de Unico CD P. Ik ga wel eerst luisteren, maar ja, het lijkt mij ook zo een mooi plaatje, die 2 machines boven elkaar. En de prijs is net wat vriendelijker dan de Unico CD, te weten 1.200 E.

Over het stroomgebeuren, dat wil zeggen de door Ron Kemp aangelegde audiogroep. Het is winst, meer rust en definitie, maar het euvel van niveauverschil op verschillende tijdstippen is er niet mee verdwenen. Ik ben nu dus bezig met stap 2: een netfilter. Daar ben ik nog niet geheel uit. Kost ook weer een paar 100 grappenmakers. Dus, we blijven wel bezig, op zoek naar het sonisch walhallah. Wat trouwens echt vet cool klinkt is de CD Hair. Heerlijke bas en vocalen. Acquarius!

Maar goed, ik kan nog niet helemaal zeggen wanneer ik 'aan de CD speler toe ben'.

Groet weer,

Rocco

Hier toch nog even een plaatje:

unisonunicocdp-1_g.jpg

Damn, het is toch wel een errrug mooie CD-speler.

Schitterend wat vormgeving en afwerking betreft.

En die dikke frontplaat. Helemaal af!

Geld uiteraard ook voor de Unico.

Ik denk dat ze bij Unison Research een vette hit hebben met deze serie! :)

Het is inderdaad een plaatje om te zien.

@ Roco: ik heb een tijdje geleden ook een Kemp Hi-Powercord aangeschaft en aangesloten op de Unico P. Ik moet zeggen dat het effect nog beter is dan met de Russ Andrews die ik heb. Deze heb ik nu aan mijn CD speler aangesloten (hierdoor werd het laag iets strakker).

Het mooiste effect krijg ik als ik de Powercord meteen in de wandcontactdoos aansluit (dus niet op een losse stekkerdoos). Daarbij maakt de polariteit wel een heel groot verschil (meer dan met het Russ Andrews draad). Als ik de stekker "verkeerd" aansluit klinkt het allemaal erg beknepen en zijn de lage tonen bijna verdwenen. Het verschil is echt zwart-wit en ik overdrijf echt niet. Ervaar jij dit ook zo? Bij correct aanlsuiten ontstaat een heel mooi breed geluidsbeeld dat veel rust uitstraalt. En dit terwijl ik helemaal geen geaarde stopcontacten in de woonkamer heb.

De kabel die door je muur naar je meterkast loopt. De kabel die van je meterkast naar het transformatorhuisje loopt. Meters, meters en nog eens meters. Gelukkig word in praktisch alle apparaten de stroom opnieuw opgewekt, n.l. in de voeding. De trafo wekt de stroom in z'n 2e kern weer op uit het wisselende magetische veld opgewekt in de 1e kern. Netfilters zijn wel handig voor pieken in het lichtnet.

Ik heb dus ook geen netfilter, en heb de powercord op de Unico P en het gewone vaste snoer van de CD speler gewoon in de wandcontactdoos zitten. Polariteit daarbij gecheckt. Ik kan dus niet vergelijken met wat een netfilter zou doen. Een beetje een jungle ook die filterwerld. Maar ik ga zeker thuis proberen alvorens iets aan te schaffen. Dat schijnt met name bij filters van belang te zijn, zo lees je overal.

Misschien dat Haudio de vraag die ik hem hiervoor ergens stelde (over het al dan niet meer buizenachtige karakter van de Piccolo vergeleken met de Unico) nog onder ogen krijgt, en kan beantwoorden? Zou nog leuk zijn.

Wat ik zelf zo mooi vind aan de Unico P is het ademende geluid wanneer de buis opgewarmd is circa 30 seconden nadat je hem hebt aangezet.

He Gerald, jij gaat ook lekker door, nu alweer een platenspeler besteld, zo lees ik op jouw pagina op hifi.nl!

Doei,

Rocco

Wat ik zelf zo mooi vind aan de Unico P is het ademende geluid wanneer de buis opgewarmd is circa 30 seconden nadat je hem hebt aangezet.

He Gerald, jij gaat ook lekker door, nu alweer een platenspeler besteld, zo lees ik op jouw pagina op hifi.nl!

Doei,

Rocco

Je hebt helemaal gelijk wbt het ademende (of adembenemende) geluid. Vooral vrouwenstemmen klinken erg mooi.

De platenspeler gaat er heel binnenkort inderdaad komen en ik ben er erg blij mee. Het is voorlopig wel mijn laatste uitgave op het audio gebeuren. Ik ga me dan helemaal storten op het aankopen van vinyl. Ik ben heel erg benieuwd wat de Bluenote op de Unico P (interne phono-pre) bij mijn thuis doet.

Ondanks al die meters, bedriegen mijn oren mij echt niet.

De SNS Powerplug geeft bij mij geen hoorbaar effect.

Nee, die meters netkabel maken ook geen bal uit in het geluid. Wat ik wil zeggen is dat dure netsnoeren/contactdozen zonde geld is. Gewone contactdozen, gewoon koper... dat is alles wat 230v nodig heeft.

Misschien dat Haudio de vraag die ik hem hiervoor ergens stelde (over het al dan niet meer buizenachtige karakter van de Piccolo vergeleken met de Unico) nog onder ogen krijgt, en kan beantwoorden? Zou nog leuk zijn.

Beste,

Zoals gezegd zijn de beide versterkers gelijk qua karakter en hebben beide een buisachtig karakter.

Alleen heeft de Unico ten opzichte van de Piccolo een stapje meer in alle opzichten.

Indien op de Importeursite staat dat de Piccolo een meer buisachtig karakter heeft dan de Unico dan ben ik het daar dus niet mee eens.

Verder heb ik ook de Piccolo Cdspeler nu staan , deze zal weliswaar nog ingespeeld moeten worden, maar de karaktereigenschappen zijn nu al duidelijk hoorbaar en dat laat in zijn prijsklasse weinig te wensen over.

Ook deze lijkt in alles op zijn duurdere broertje /zusje..

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hartelijk dank voor de beantwoording!

Ik begin eraan te denken om maar eens een tripje richting Friesland in te plannen...

Groet,

Rocco

Guest Hubertinus

Beste mensen,

vandaag geluisterd naar o.a. de Unico P. En...Haudio heeft gelijk. Het is een fantastische versterker. Zo wil ik het geluid al lang, maar had het tot vandaag niet gehoord. Alleen de Graaf GM50B vond ik ook mooi. Dus het was toch iets in de buis dat mij aansprak. OK, dit is geen Graaf, maar een hybrid die ook niet het vermogen van een Graaf kost. En het geluid is erg strak. Met mijn eigen componenten gehoord en het gaat prima samen met de Totem Rainmaker. De Audio Analogue Paganini 24/192 maakt het plaatje compleet. Dit is dus de laatste "move". Alleen die draaitafel zit nog in mijn kop...

Hubertinus

Alleen die draaitafel zit nog in mijn kop...

Beste Hubertinus,

Je bent toch niet in Sneek geweest he :P

We hebben niets teveel gezegd over de Unico P. Je hebt het nu met je eigen oren gehoord en dat is het enige wat telt.

Je zult er zeker geen spijt van krijgen en ik heb hem ook gehoord met de Audio Analogue Paganini en dat klonk zeker niet verkeerd.

Beste mensen,

vandaag geluisterd naar o.a. de Unico P. En...Haudio heeft gelijk. Het is een fantastische versterker. Zo wil ik het geluid al lang, maar had het tot vandaag niet gehoord. Alleen de Graaf GM50B vond ik ook mooi. Dus het was toch iets in de buis dat mij aansprak. OK, dit is geen Graaf, maar een hybrid die ook niet het vermogen van een Graaf kost. En het geluid is erg strak. Met mijn eigen componenten gehoord en het gaat prima samen met de Totem Rainmaker. De Audio Analogue Paganini 24/192 maakt het plaatje compleet. Dit is dus de laatste "move". Alleen die draaitafel zit nog in mijn kop...

Hubertinus

Gooi er nog maar eens een "betere "buis in ;)B)

groetjes

John

Je hebt groot gelijk. Hij klinkt zo al super en hij zal je zeker niet gaan vervelen. Speel hem lekker in en geniet van het geluid. Als je meteen de buis gaat vervangen is de "hobby" een beetje weg en je mist dan de sensatie van de opwaardering is mijn idee. Ik heb het zelf pas na een jaar gedaan.

Je hebt groot gelijk. Hij klinkt zo al super en hij zal je zeker niet gaan vervelen. Speel hem lekker in en geniet van het geluid. Als je meteen de buis gaat vervangen is de "hobby" een beetje weg en je mist dan de sensatie van de opwaardering is mijn idee. Ik heb het zelf pas na een jaar gedaan.

Mee eens , ik heb het pas na twee jaar gedaan .

Twee jaar sentatie gemist voor de prijs van 2x een LP ;)

groetjes

John

• 4 months later...
Guest Hubertinus

Wat ik gisteren wel heb gemerkt is dat de Unison Research Unico P gevoelig is voor het links of rechtsom in de kontaktdoos zitten van de stekker. Dan is er een duidelijk verschil waarneembaar. Is anderen dat ook opgevallen?

Hubertinus

Wat ik gisteren wel heb gemerkt is dat de Unison Research Unico P gevoelig is voor het links of rechtsom in de kontaktdoos zitten van de stekker. Dan is er een duidelijk verschil waarneembaar. Is anderen dat ook opgevallen?

Hubertinus

Dat is bij elke versterker het geval. Als de stemmen difuus in het midden staat{vaak een beetje links en rechts van het midden} en het hoog is feller, meer snijdend en vervormd, dan zit de stekker verkeerd in het stopcontact. Draai je hem om, dan is het geluidsbeeld weer rustiger en staat de zanger weer precies in het midden.

Het is even oefenen met luisteren, maar als je het eenmaal weet, dan verleer je het ook nooit meer weer en hoor je het heel makkelijk.

Edwin

Hubertinus

Zie je nu wel, dan ben ik toch niet gek :blink: