M Pekel Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Een cryogene behandeling (-300 graden) zou positieve invloed hebben op de klank van cd`s, en volgens sommigen zou -18graden celsius ook al effect hebben. Dit heb ik nu geprobeerd met twee originele en dezelfde cd`s van Oleta Adams, de ene heeft 24 uur in de vriezer gelegen ingepakt in meerdere lagen keukenpapier en een plastic zakje. Daarna is ie 24 uur ontdooit tussen twee bevroren koelelementen in de koelkast, en daarna heeft ie ongeveer 12 uur in de woonkamer gelegen. Om goed te testen hebben we de CD speler in de gang gezet en heeft mijn vrouw iedere keer het zelfde nummer gedraaid van beide cd`s zonder dat twee van mijn vrienden en ik wisten welke het was en of er wel of niet van cd gewisseld was. Onze conclusie was dat er geen verschil te horen was, echt helemaal niks Misschien heeft een echte Cryogenebehandeling wel effect maar -18 niet, ik heb wel uitgevonden dat onder andere bij het bouwen van blaasinstrumenten Cryogenebehandelingen (-300) wel gebruikt worden om de spanningen in het materiaal iets te verminderen en zo de klank wat te veranderen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 ik sta Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 ik sta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 "You can reach me on skates" Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 "You can reach me on skates" Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 ik sta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Of zijn diepvries? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 - 300 zal een slechter resultaat geven, volgens mij trekt een cd zo'n lage temp niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 - 300 zal een slechter resultaat geven, volgens mij trekt een cd zo'n lage temp niet. Niks kan zo'n temperatuur aan, of beter gezegd die temperatuur zal nooit berijkt worden aangezien het absolute nulpunt -273,16 graden Celsius is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 - 300 zal een slechter resultaat geven, volgens mij trekt een cd zo'n lage temp niet. Ik zou het een geweldige prestatie vinden als je die temperatuur weet te bereiken. Krijg je gelijk de Nobelprijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 - 300 zal een slechter resultaat geven, volgens mij trekt een cd zo'n lage temp niet. -300 is wel erg fris.... Aardig om te experimenteren: niet alles hoeft meteen succesvol te zijn, maar bij -18 kan je nog geen blijvende materiaalveranderingen verwachten. Wat was eigenlijk het doel van je experiment? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 ik sta Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 - 300 zal een slechter resultaat geven, volgens mij trekt een cd zo'n lage temp niet. -300 wel erg fris is.... Aardig om te experimenteren: niet alles hoeft meteen succesvol te zijn, maar bij -18 kan je nog geen blijvende materiaalveranderingen verwachten. Wat was eigenlijk het doel van je experiment? Vorige week werd er in een ander topic over gediscussieerd en dat bestond vooral uit ongeloof (ook van mijn kant) maar de gelovigen kwamen met de opmerking dat iedereen die commentaar had het eerst zelf moest proberen. En daar hadden ze natuurlijk wel gelijk in dus heb ik toen aangegeven het wel te willen proberen, en zie het resultaat Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Misschien had je hem op supervriezen moeten zetten? Mijn vriezer gaat dan naar de - 26 graden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Mooi, ik ben net klaar met het groen maken van de rand van een cd (copy) dus dat ga ik zo eerst proberen. Daarna was ik van plan om ook het diepvries experiment te proberen. Ik geloof er heilig in dus kijken ofdat mijn resultaat er ook naar is. Als dat niet werkt wil ik de cd wel eens met vloeibare stikstof behandelen (helaas heb ik hier niet zo makelijk toegang tot droog ijs) en kijken hoe de cd dat trekt. Alleen ben ik bang dat langzaam opwarmen wel een probleem wordt, dus heeft het wel zin om de cd te beviezen met N2 en dan toch snel op te warmen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 15 mei 2005 Report Share Posted 15 mei 2005 Is iemand ook nog van plan om zijn CD's te verwarmen ipv in te vriezen ? De resultaten zie ik graag tegemoet Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 15 mei 2005 Author Report Share Posted 15 mei 2005 Als je ze verwarmt krijg je kreukel CD`s deze zijn ontwikkeld door mijn buurman zie hier my-projects.nl Loopwerk is nog in ontwikkeling. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Is iemand ook nog van plan om zijn CD's te verwarmen ipv in te vriezen ? De resultaten zie ik graag tegemoet Kom in de supermark wel voorgebakken broodjes in de diepvries tegen. Die moet je idd nog afbakken. Maar CD's heb ik daar nog niet zien liggen. Wel een soort van LP's in een doos van ene "Pizza". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Je hebt gelijk het is al gedaan. De eerste verwarmde CD !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Is iemand ook nog van plan om zijn CD's te verwarmen ipv in te vriezen ? De resultaten zie ik graag tegemoet Geloof het maar dat een tot 300 gr. verwarmde CD anders klinkt. Je hebt gelijk het is al gedaan. De eerste verwarmde CD !! En? Klinkt hij nu ook beter? Waarschijnlijk een veel warmere klank? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 mei 2005 Author Report Share Posted 16 mei 2005 Is iemand ook nog van plan om zijn CD's te verwarmen ipv in te vriezen ? De resultaten zie ik graag tegemoet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts