Henri Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Zit de laatste tijd te denken aan het bouwen van een phono pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Zit de laatste tijd te denken aan het bouwen van een phono pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 De phonodude wordt veel gebouwd en schijnt erg goed te klinken...... (zie www.triodedick.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 16 mei 2005 Author Report Share Posted 16 mei 2005 Liefst geen buizenontwerp wegens meer ruis. Ook graag MC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 LINKJE En verder deze als complete kit: http://www.borbelyaudio.com/eb804419.asp http://www.borbelyaudio.com/eb199320.asp Heb ik zelf niet gehoord maar lees wel enthousiaste reviews. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Liefst geen buizenontwerp wegens meer ruis. Ook graag MC. Liefst een buizenontwerp i.v.m. meer muziek Is het zo dat een buizen PRE-amp voor phono, meer ruist dan een niet buizenontwerp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Iig wel voor MC. Voor MM is het nog wel te doen met buizen. Voor het optimale kwa ruis zit je voor MC aan ruisarme FET's vast. Er zijn ook combinaties van FET's + buizen. Anders wordt het een step-up trafo + buizen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Misschien een Aleph Ono. Op diyaudio is welaan PCB layout en dergelijke te komen (heb toevallig zelf oon nog een aar PCBs liggen voor ooit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 16 mei 2005 Author Report Share Posted 16 mei 2005 Voor het optimale kwa ruis zit je voor MC aan ruisarme FET's vast. Laten we ons dan richten op ruisarme FET's want ik heb een element met 0,5 mV output. Gaan we een bestaand serieapparaat nabouwen of gaan we voor een systeem dat een doe het zelver op punt heeft gezet. Als we voor het serieapparaat gaan, welke zouden we dan best nabouwen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Voor het optimale kwa ruis zit je voor MC aan ruisarme FET's vast. Laten we ons dan richten op ruisarme FET's want ik heb een element met 0,5 mV output. Gaan we een bestaand serieapparaat nabouwen of gaan we voor een systeem dat een doe het zelver op punt heeft gezet. Als we voor het serieapparaat gaan, welke zouden we dan best nabouwen ? Bij voorkeur een eenvoudig ontwerp waarvan de hoge kwaliteit bekend is. Het mag van mij een clone zijn of een DIY ontwerp. Ik heb zelf geen ervaring met zeer goede phono-pre-amps. Een voorwaarde is wel dat er een switch voor high en low output (MM/MC 5mV en MC 0,5mV) aanwezig is, en indien gewenst een impedantiecorrectie. Dan is het voor iedereen die meedoet universeel bruikbaar. Het liefst bouw ik iets op een printje. Als er een aantal mensen meedoen moet een printje wel te regelen zijn denk ik. Ben benieuwd. Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 In plaats van een phonodude kijk eens op de site van dhtrob: www.dhtrob.com/projecten/phonique_1.htm Ik ben veel meer gecharmeerd van zijn ontwerp. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat er veel "modernere" buizen in worden gebruikt die veel ruisarmer zijn en het ontwerp is veel ruisarmer opgezet door gebruik van lagere weerstandswaarden in het ontwerp. Voor mc step-up trafo's moet je bij Tribute zijn, de enige (commercieele)wikkelaar in Nederland die ook amorf materiaal inzet op kleinsignaal. Zijn trafo's zijn stukkenbeter dan de trafo's van Ortofoon/ Audionood etc. puur omdat de gebruikte materialen voor de kern beter zijn. Voor de 1:1 trafo's heb je meer keuzes waar te kopen. Ook leuk zijn de ontwerpen van Allen Wright, een freak voor zeer kunstige buizen schakelingen met zo af en toe ook een fet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Gaan we er nu een buizen vs ss discussie van maken SS? Kunnen we beter dit topic opsplitsen: 1 apart voor buizen en 1 apart voor ss. Buizen is zoiezo een aparte kunst gezien de hoge spanningen. Bovendien is het meer een smaakkwestie dan een kwaliteitskwestie. Zelf denk ik dat het Pass Ono ontwerp dat Duck aandroeg ook een goede kandidaat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 In plaats van een phonodude kijk eens op de site van dhtrob: www.dhtrob.com/projecten/phonique_1.htm Ik ben veel meer gecharmeerd van zijn ontwerp. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat er veel "modernere" buizen in worden gebruikt die veel ruisarmer zijn en het ontwerp is veel ruisarmer opgezet door gebruik van lagere weerstandswaarden in het ontwerp. Voor mc step-up trafo's moet je bij Tribute zijn, de enige (commercieele)wikkelaar in Nederland die ook amorf materiaal inzet op kleinsignaal. Zijn trafo's zijn stukkenbeter dan de trafo's van Ortofoon/ Audionood etc. puur omdat de gebruikte materialen voor de kern beter zijn. Voor de 1:1 trafo's heb je meer keuzes waar te kopen. Ook leuk zijn de ontwerpen van Allen Wright, een freak voor zeer kunstige buizen schakelingen met zo af en toe ook een fet. Ik vind dat ontwerp zeker niet verkeerd maar ik wilde toch liever de weg van de FET's inslaan. Laat ons dan beginnen brainstormen over zo'n ontwerp. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Kijk eens op de site van MAARTEN. Daar staan verschillende leuke trapjes in de rubriek "Projecten" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 Kijk eens op de site van MAARTEN. Daar staan verschillende leuke trapjes in de rubriek "Projecten" Daar staan interessante dingen op. Eerst bestuderen :-) Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Zit de laatste tijd te denken aan het bouwen van een phono pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Alweer een tijdje terug: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=6893&hl=grado Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrancoB Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Kijk hier eens naar: http://www.diyaudio.com/forums/showthread....10&pagenumber=4 Echt een referentie phonopre. Ik heb al eens iets van deze Duitser gekocht (I/V stage van de D1 Dac) en de PCBs zijn van topkwaliteit. Ik zou hem een mailtje sturen als ik jou was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Hoeveel belangstellende hebben we al om mee te bouwen als het solid state wordt? Henri1 natuurlijk. Ik ga in ieder geval voor 1 of 2 stuks. En verder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts