telefunken Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 nou liep ik gisteren op het strand te banjeren. tot ik een grote schelp ziet liggen in het zand,ik raapte de schelp op veegde en blies het zand van de schelp. tot mijn grote verbazing zat er een soort gleuf in, maar ik zag er niets in zitten. toen maar eens even geluisterd. tot mijn grote verbazing hoorde ik het geluid van de zee,kwam dit uit de schelp of was het de weerkaatsing van de zee. toch nog maar een keertje gekeken in de schelp,maar kon toch echt geen luidspreker zien zitten. zou het dan toch weerkaatsing zijn geweest van de zee,of zou er meer zijn tussen geluid en fantasie. heeft U ook zo'n LUL verhaal plaats het hier in plaats van het zelf uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Steek je hoofd in een p.p. spekstenen kast wie weet hoor je spido/klaas nog nagalmen "tekoop tekoop" Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 je hoort je gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Het ruisen van de zee is rustgevend. Daar zijn ze bij B&W al lang achter en hebben toen de Nautilus serie gebracht. Ik woon niet aan de zee, maar vind dat ruisen ook mooi en rustgevend. Daarom heb ik ook een stel Nautilussen in de set ingepast Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 je hoort je gehoor. uuuuuuuh je hoort toch op die manier het stromen van je eigen bloed, dat is mij tenminste altijd verteld Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 nou liep ik gisteren op het strand te banjeren. tot ik een grote schelp ziet liggen in het zand,ik raapte de schelp op veegde en blies het zand van de schelp. tot mijn grote verbazing zat er een soort gleuf in, maar ik zag er niets in zitten. toen maar eens even geluisterd. tot mijn grote verbazing hoorde ik het geluid van de zee,kwam dit uit de schelp of was het de weerkaatsing van de zee. toch nog maar een keertje gekeken in de schelp,maar kon toch echt geen luidspreker zien zitten. zou het dan toch weerkaatsing zijn geweest van de zee,of zou er meer zijn tussen geluid en fantasie. heeft U ook zo'n LUL verhaal plaats het hier in plaats van het zelf uitproberen. Heb een donker blauw vermoeden dat hedenmiddag zo`n lulverhalen verteller van zijn postings is ontdaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 JE hoort je gehoor...of je bloed stromen leuk bedacht heren maar dat gaat er bij deze jongen niet in. Het is romantisch om te denken dat de schelp dit geluid produceert omdat hij heimwee heeft naar de zee . Natuurlijk is dit niet waar. Ook is het niet waar dat je het geluid van je eigen bloed hoort dat door de aderen in je oren stroomt. Als je het effect wilt horen en je hebt niet zo gauw een schelp bij de hand, dan werkt ook een limonadeglas of een koffiemok om je oor houden heel goed. Voor het beste effect moet je het niet helemaal vastdrukken tegen je hoofd, maar een gedeelte open laten. Ook moet je niet proberen om het geluid beter te horen door in een stille ruimte te gaan zitten: je hebt voor dit effect omgevingsgeluid nodig. De werkelijke oorzaak is te vergelijken met het kijken door een roze bril: alles wordt dan roze. Andere kleuren worden weggefilterd. Als je een groot slakkenhuis bij je oor houdt, dan wordt er een akoestisch filter gemaakt. Dit filter "kleurt" het geluid dat om je heen aanwezig is. En dat gefilterde geluid klinkt ongeveer als de branding van de zee. Het geluid dat je hoort is dus niet echt de zee, maar een gedeelte van het normale achtergrondgeluid om je heen. Twee belangrijke verschillen treden op, omdat het oor voor een groot deel wordt afgeschermd door de schelp: Geluiden met frequenties die niet in de buurt van de resonantiefrequenties van de schelp liggen komen niet in je oor terecht. Het geluid bij de resonantiefrequenties van de schelp wordt versterkt. Met metingen kan worden aangetoond dat bij bepaalde frequenties de geluidsdruk met 15 dB wordt versterkt. Daardoor heb je de illusie dat er in de schelp geluid wordt gemaakt, dat zonder die schelp niet aanwezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Ik dacht ook dat de verklaring bij je eigen bloedsomloop lag maar het verhaal van muziekfriek klinkt veel aannemelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Steek je hoofd in een p.p. spekstenen kast wie weet hoor je spido/klaas nog nagalmen "tekoop tekoop" Geobsedeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 HAHAHAHA smakelijk om gelachen toen ik dit las,nee spido dank u vriendelijk ik ben al voorzien bel dit nummer 073-6456325 is van de megapool wie weet scoor jewel een klant bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Beste Muziekfreak, Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Beste Muziekfreak, Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 (...) Gelukkig val ik op vrouwen... (...) Nu nog een orgasme en dan... de vrouw in de 2dehands hoek neerzetten!-] Nou, dan boffen ze maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 @Sodejuu, Niet alleen het ruisen van de zee is op de een of andere manier speciaal. Ook het ruisen van de bomen om vijf uur 's morgens als je was uitgeweest en je liep ergens door de velden. Een beetje psychedelisch... Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 (...) Gelukkig val ik op vrouwen... (...) Nu nog een orgasme en dan... de vrouw in de 2dehands hoek neerzetten!-] Nou, dan boffen ze maar! http://www.perfectperformer.nl Ja en wij balen..doe er wat aan svp Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Beste Muziekfreak, Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Vanmiddag ben ik even met een forse slakkenhuisachtige zeeschelp van tropische afkomst de dode kamer in geweest. Ook daar hoorde ik duidelijk de zee ruisen in de schelp. Kennelijk resoneert de schelp toch wel degelijk (ook) op geluid dat hij oppikt van de (slag)aderwanden. Verbaast me niks, want ook electronische bloeddrukmeters reageren op de vibratie van vaatwanden bij het bepalen van het moment wanneer, na het afbinden met de manchet, het bloed weer begint te stromen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Vanmiddag ben ik even met een forse slakkenhuisachtige zeeschelp van tropische afkomst de dode kamer in geweest.Ook daar hoorde ik duidelijk de zee ruisen in de schelp. Kennelijk resoneert de schelp toch wel degelijk (ook) op geluid dat hij oppikt van de (slag)aderwanden. misschien moeten we onze (slag)aders gaan vlechten? geeft minder ruis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Vanmiddag ben ik even met een forse slakkenhuisachtige zeeschelp van tropische afkomst de dode kamer in geweest.Ook daar hoorde ik duidelijk de zee ruisen in de schelp. Kennelijk resoneert de schelp toch wel degelijk (ook) op geluid dat hij oppikt van de (slag)aderwanden. misschien moeten we onze (slag)aders gaan vlechten? geeft minder ruis... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Het Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Welk verhaal moet ik geloven? Dat hangt ervan af: Ben je een romanticus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Is het geluidsniveau in een dode kamer ook onder de 0 dB, of blijft er een achtergrondniveau hoorbaar? Bij mijn korte experiment met een blikje (bij gebrek aan een audiofiel verantwoorde zeeschelp) in een rumoerig en stil vertrek leek het geruis uit het blikje in de stille kamer toch een stuk stiller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Beste Proprius, Kan het niet zo zijn dat de zeeschelp zowel op omgevingsruis als op ruis van de (slag)aders resoneert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Beste Proprius, Kan het niet zo zijn dat de zeeschelp zowel op omgevingsruis als op ruis van de (slag)aders resoneert? Hoi Spido, Ja hoor, volgens mij kan dat wel. Daarom haalde ik ook die twee quotes naar voren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 21 mei 2005 Report Share Posted 21 mei 2005 Het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts