Maale Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Wat voor een vloer heeft iedereen voor z'n luidsprekers? Zijn er mensen die onlangs nog van vloer 'gewisseld' hebben, en wat zijn daar de bevindingen van? Ik ben dus onlangs verhuisd en van laminaatparket naar tapijt gegaan. Ik vind dit beter zo... maar heb nu ook een luisterkamer, wat ook wel z'n steentje aan het geluidsbeeld zal hebben bijgedragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 16 mei 2005 Report Share Posted 16 mei 2005 Een stevige ondergrond kan niet verkeerd zijn. Speakers op spike's. Dan kan je beginnen dempen met tapijten en andere hulpmiddelen. Ook de plaatsen van de speakers heeft grote invleod. Veel succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Wat voor een vloer heeft iedereen voor z'n luidsprekers? Zijn er mensen die onlangs nog van vloer 'gewisseld' hebben, en wat zijn daar de bevindingen van? Ik ben dus onlangs verhuisd en van laminaatparket naar tapijt gegaan. Ik vind dit beter zo... maar heb nu ook een luisterkamer, wat ook wel z'n steentje aan het geluidsbeeld zal hebben bijgedragen. Beste Maale, Waar gaat je vraag / wens precies naar uit? Wil je overwegen om de vloerbedekking eruit te doen als daarvoor in de plaats een "beter" klinkende vloer in de plaats kan komen? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Op mijn vloer liggen plavuizen met voor de luidsprekers een dik kleed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Op mijn vloer liggen plavuizen met voor de luidsprekers een dik kleed. Euh..... ??? Wat zijn '"plavuizen" ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Zijn er mensen die onlangs nog van vloer 'gewisseld' hebben, en wat zijn daar de bevindingen van? Hee, toevallig dat je er naar vraagt.. Ik heb een paar weken geleden besloten om m'n 3,5 jaar "oude" laminaatvloer er uit te halen. Het lag gewoon los over de 'oude' vloerbedekking heen. Klankmatig is 't nu wel iets prettiger. Minder galmerig. Ergens vind ik 't wel jammer, aangezien ik laminaat/houten vloer mooier vind dan tapijt. (en uiteraard veel praktischer) Zo zag 't er amper 2 maanden geleden nog uit: En zo ziet 't er uit na een avondje ploeteren, om 't er weer uit te krijgen: In de meeste luisterkamers van HiFi-zaken zie je ook tapijt, en da's denk ik niet voor niks. Ik ken slechts 1 zaak waar men ook zwevend laminaat heeft liggen, en daar klinkt 't niet echt goed. Toch,...mocht ik nog eens gaan verhuizen, denk ik dat ik toch weer voor laminaat ga. (makkelijk, mooi(er), praktischer) Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 Wat voor een vloer heeft iedereen voor z'n luidsprekers? Zijn er mensen die onlangs nog van vloer 'gewisseld' hebben, en wat zijn daar de bevindingen van? Ik ben dus onlangs verhuisd en van laminaatparket naar tapijt gegaan. Ik vind dit beter zo... maar heb nu ook een luisterkamer, wat ook wel z'n steentje aan het geluidsbeeld zal hebben bijgedragen. Beste Maale, Waar gaat je vraag / wens precies naar uit? Wil je overwegen om de vloerbedekking eruit te doen als daarvoor in de plaats een "beter" klinkende vloer in de plaats kan komen? Met vriendelijke groet, Erjee. Neej, ik vraag geen echt advies, meer ervaringen met vloeren van de forummers. Net zoiets als: wat voor een versterker heb je, of, liever vloerstaanders of monitoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Op mijn vloer liggen plavuizen met voor de luidsprekers een dik kleed. Euh..... ??? Wat zijn '"plavuizen" ??? gebakken klei Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Op mijn vloer liggen plavuizen met voor de luidsprekers een dik kleed. Euh..... ??? Wat zijn '"plavuizen" ??? gebakken klei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Maale , je schrijft: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Neej, ik vraag geen echt advies, meer ervaringen met vloeren van de forummers. Net zoiets als: wat voor een versterker heb je, of, liever vloerstaanders of monitoren. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Vloerstaanders, daar zie ik de zuiluidsprekers in. Bij monitoren moet ik denken aan wat kleinere dingen op steunen. Als dat onderscheid wordt bedoeld, moet ik zeggen, dat er niet echt een objectieve voorkeur voor te vinden is voor een van de twee. Een kleine monitor op steun is al met al vaak net zo duur. Maar die kan denk ik voor de ontwerper met meer gemak met een betere focus en coherentie worden ontworpen. Een zuilluidspreker Kan misschien meer extensie in het laag hebben. Toch denk ik, dat zo'n kolom lucht tussen de behuizing en de vloer een luidspreker akoestisch ook meer los zet van de vloer. Een zuilluidspreker vindt in de vloer in meerdere mate een akoestische spiegel dan die monitor. Bovendien kan je bij een zuilluidspreker natuurlijk kans hebben dat de laagst-geplaatste unit dichter bij de vloer zit, tenminste als in de beide gvallen de bovenkant even hoog zit. Ingewikkeld verhaal misschien, maar ik wist ook effe niks anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 17 mei 2005 Author Report Share Posted 17 mei 2005 Bedankt voor de info... zo had ik het nog niet gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 17 mei 2005 Report Share Posted 17 mei 2005 Een aantal jaren terug ben ik verhuisd van een woning gebouwd begin 20e eeuw met een houten vloer (geen parket) naar nieuwbouw met een betonnen vloer. Amazing, wat een verschil! Alles geprobeerd om de ontkoppeling tot stand te brengen: spikes, marmer, noem maar op. Het werkt allemaal een beetje, maar beton doet veel meer. Als je de keuze hebt en de WAF is acceptabel: een betonnen vloer voor de stereo rulez! Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxman Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 Een betonnen vloer voorzien van een onderlaag met daar weer bovenop Novilon (zeil) ik denk wel bij allen hier bekend , op een heugaveld tegel (dik) ligt een stoeptegel ( 6.cm) voorzien van pootjes, worden later vervangen door spikes ( voor onkoppeling v.d.vloer) in deze tegel zijn gaten geboord waarop weer een heugaveld tegel ligt mijn speakers vallen met hun spikes in de voorgeboorde gaten juist zo dat de onderkant de stoeptegel niet raken ,maar ik bij wijze van spreken de heugaveld tegel zo onder de speaker vandaan kan trekken. Voor mij werkt dit prima . moet zeggen met ander vloeren ben ik niet zo op de hoogte MVG Luxman . Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 18 mei 2005 Report Share Posted 18 mei 2005 betonvloer, tapijt, stoeptegel, spike, luidspreker. Van doordreunen heb ik weinig last wel van een 60 en 100 hz bult maar daar is weinig aan te doen. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 18 mei 2005 Author Report Share Posted 18 mei 2005 Een spike moet speling hebben in een houtlaag. Zelf een concrete test uitgevoerd met een planken vloer en 2 identieke speakers. De ene op spikes de andere niet... die er geen had daar voelde ik de vloer onder trillen met m'n vingertoppen (goede waarnemers van trillingen). De andere speaker met spikes die in het hout prikten... geen trilling voelbaar, terwijl er over beide speakers exact hetzelfde laag speelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Mijne heren, Spike's koppelen Juist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Wat heb ik dan net verteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Wat heb ik dan net verteld? Geen idee. Ik reageerde op de opmerking dat spikes koppelen. En dat is juist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 En spikes op de meegeleverde voetjes of muntjes plaatsen doet alles weer teniet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 En spikes op de meegeleverde voetjes of muntjes plaatsen doet alles weer teniet.. Ja, dat is waar... spikes moet je niet op een te harde ondergrond zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Wat heb ik dan net verteld? Geen idee. Ik reageerde op de opmerking dat spikes koppelen. En dat is juist. Als je wat verder naar boven had gescrolt, dan had je het zien staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Wat heb ik dan net verteld? Geen idee. Ik reageerde op de opmerking dat spikes koppelen. En dat is juist. Als je wat verder naar boven had gescrolt, dan had je het zien staan. Man, zeur niet. Ik hoef niet alles van iedereen te lezen, ook al zie ik het staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Beton, opgekleefde plastiektegels (huurappartement), tapijt, harde rubberen blokken van 10x10x2 cm (vier per speaker). Zoek later nog een (MDF of zo) "vloertje" te maken om die subs op te zetten, met spikes dan. Liefst met de spikes buitenboord...Zouden spikes een beter resultaat geven dan die rubber blokken (slabs), en waar moet ik mijn spikes dan opzetten? Mag die plastieken tegels niet beschadigen...en een stoeptegel is te klein, mijn subs zijn 53 cm breed...tussen subs en tops werkte ik met hele kleine spikes met black tack op Belgische munten gekleefd, en een Huegafelt tegel tegen de onderkant van de topkastjes...Huegafelt heb ik ook al hier en daar in speakerkasten gelijmd met Rubson dakfill. Heb ook kleine Huegafelt onderleggertjes bij de hand om zo effe een try-out speakertje te "ontkoppelen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Wat heb ik dan net verteld? Geen idee. Ik reageerde op de opmerking dat spikes koppelen. En dat is juist. Als je wat verder naar boven had gescrolt, dan had je het zien staan. Man, zeur niet. Ik hoef niet alles van iedereen te lezen, ook al zie ik het staan. Hou je commentaar dan voor je als je oneerlijk leest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Theo H. Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Wat heb ik dan net verteld? Geen idee. Ik reageerde op de opmerking dat spikes koppelen. En dat is juist. Als je wat verder naar boven had gescrolt, dan had je het zien staan. Man, zeur niet. Ik hoef niet alles van iedereen te lezen, ook al zie ik het staan. Hou je commentaar dan voor je als je oneerlijk leest. Sommige mensen zijn echt dom. Ik zal het nog een keer uitleggen. Ik heb niet op jouw posting gereageerd. Eerder in dit topic had iemand het over het ontkoppelen van de luidsprekers dmv spikes. Ruud zei: spikes koppelen. Ik zei: dat is juist. Jouw posting speelde in het hele verhaal wat mij betreft geen rol. Ik lees niet alles van iedereen. Lijkt me niet nodig. Als iemand schrijft: 1 + 1 = 2, dan kan mijn reactie zijn: dat is juist. Niets mis met die rekensom, net zo min als er iets mis is met de opmerking "spikes koppelen". Wees niet bezorgd: er zullen ongetwijfeld mensen zijn die wel geinteresseerd zijn in jouw mening en je postings lezen. Ik reageerde op een opmerking van Ruud. En nou schei ik er echt mee uit. Als je het laatste woord wilt hebben, reageer dan rustig. Groet en sterkte. Theo H. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts