Jump to content

KEF Q7

Marchel
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds een korte periode intresseer ik mij wat meer voor de betere hifi in huis, maar ben geen superfreak. Na aanschaf van een betere draaitafel en cd speler, nu ook na lang luisteren overgegaan op nieuwe speakers, en een set Kef q7 aangeschaft. Wie o wie heeft er wat gouden tips om het maximale uit deze speakers te halen. In de verpakking zitten "doppen"om de baspoort aan de voor en achterzijde af te kunnen sluiten. Welke voordelen heeft dit? Al wat gehoord over speakers die afgevuld werden met zand, e.d. is dit aan te raden??

En....wie weet waar je een beetje disign "voetjes"voor onder de spikes kan kopen.

Alvast bedankt, een starter

Marchel

Hallo,

Ben ook in het bezit van de Q7. Geef ze de ruimte, ik heb de zijmuren ver weg en ook ruim van de achtermuur. Alhoewel de spec suggeren dat ze niet veel vermogen nodig hebben is mijn ervaring dat ze er enorm op voorruit gaan met de nodige power. Het laag is dan beter onder controle zodat het geen boemerige brei wordt. Draai ze iets in (beetje naar de luitsterplek gericht).

Ik stuur ze aan met een eindversterker van Vincent en een NAD voorversterker. Ik heb geen last van scherpte, vooral ook (denk ik) omdat de eindversterker een warme klank heeft. Ik heb de Q7 ooit eens gehoord op een versterker van NAD (geen losse voor/eindverst.) en dat klonk schel en futloos.

Denk er wel aan, wat ik schel/boemerig etc. vind, kan voor een ander prima zijn.

Mijn tip: lekker zelf proberen, je luistert met je eigen oren.

Succes!!

Oh ja! De q7 heeft geen aparte ruimte om zand in te doen. Dit betekend, dat als je het toch doet je hiermee de ruimte voor de luidsprekers verkleind. Lijkt me geen goed plan.

Ik heb onder de speakers ipv spikes een zware dikke RVS plaat geschroefd (hierbij de originele draadgaten gebruikt). Dit heeft de speaker verzwaard (ook een manier). Onder de plaat heb ik dempers van rubber, dit omdat ik laminaat heb en dan moet je ontkoppelen. Heb je bijv tapijt met een betonnen vloer eronder, dan kun je gaan koppelen, dit doe je met spikes.

Zo, genoeg getypt.

Ik heb onder de speakers ipv spikes een zware dikke RVS plaat geschroefd (hierbij de originele draadgaten gebruikt). Dit heeft de speaker verzwaard (ook een manier). Onder de plaat heb ik dempers van rubber, dit omdat ik laminaat heb en dan moet je ontkoppelen. Heb je bijv tapijt met een betonnen vloer eronder, dan kun je gaan koppelen, dit doe je met spikes.

Zo, genoeg getypt.

Een RVS plaat? Metaal geleid trillingen naar mijn weten en lijkt me daarom zeer slecht om voor dit doel te gebruiken. (Natuur)Steen / graniet is hiervoor vele malen beter geschikt en absoluut aan te raden in combinatie met de Q7. Minimale dikte moet wel een centimeter of 3 a 4 zijn.

Nou, het is een dikke plaat en dus heel zwaar, plus ik heb er rubber onder zitten. Graniet oid is beter, maar dit had/heb ik zo voor het grijpen liggen vandaar..uiteindelijk zal ik wel overgaan op graniet ofzo. Trouwens, als ik mijn hand op de rvs plaat leg is het behoorlijk trillingsvrij.

Wat je ook voor dempingstechnieken toepast, het werkt pas als je duidelijk verschil voelt met je hand tijdens het spelen van de luidspreker. Dus als je je hand aan de box houd en vervolgens aan de andere kant van de demping.

• 2 weeks later...

De doppen hebben alleen nut als je acoustiekproblemen hebt met je basweergave.

Maar dan alleen mogen ze gebruikt worden als laatste redmiddel.

Probeer je speakers de ruimte te geven.

Minimaal 75 cm van de achterwand en minimaal een halve meter van de zijwanden of obstakels vandaan.

Heb je dan nog een dreunend laag in de kamer kun je proberen ipv in de breedte in de lengte van de kamer te spelen.

Probeer daarna de luisterplek verder van de achtermuur te plaatsen.

Helpt dit alles niet dan pas de doppen proberen.