Jump to content

Jazz

Matt
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

als jazz liefhebber krijg ik Hear soms het idee dat er niet veel medeforummers zijn die het genre waarderen.

En dan bedoel ik niet Fusion, Smoothjazz of andere 'jazzy' muziek maar

Een greep uit mijn platekast geft volgende artisten:

Count Basie, vooral in klein formaat

Louis Armstrong

Ella Fitzgerald,

Billie Holiday,

Blossom Dearie,

Art Blakey,

Dave Brubeck, vooral de albums Time Out en Time further out

Billy Cobham,

Keith Jarret,

Jan Garbarek,

Tord Gustavsen Trio,

Terje Rypdal,

Hank Mobley,

Joe Henderson,

Horace Silver,

Jack Constanzo,

Sonny Criss,

Lou Donaldson,

Stan Getz,

Dizzy Gillespie,

Django Reinhardt,

Stephane Grappelli,

Bobby Hackett,

Jack Teagarden,

Buck Clayton,

Lionel Hampton,

Ahmad Jamal,

Thelonius Monk,

Gerry Mulligan,

Charlie Parker,

Oscar Peterson,

Michel Petrucciani,

Jaco Pastorius,

Wayne Shorter,

Wynton en Branford Marsalis,

Buddy Rich,

Max Roach,

Bud Powell

Gewoon alles kopen van Art Pepper. ;)

p.s. bovenstaande tekst is niet van mijn hand. :)

Hahahah... Nee, die tekst komt van mij! :lol:

Van mijn hobbyprojektje baibai.nl.

Had je de tekst daarom geplaatst? Ik kwam er pas na even lezen achter.

Matt.

Gewoon alles kopen van Art Pepper. ;)

p.s. bovenstaande tekst is niet van mijn hand.  :)

Hahahah... Nee, die tekst komt van mij! :lol:

Van mijn hobbyprojektje baibai.nl.

Had je de tekst daarom geplaatst? Ik kwam er pas na even lezen achter.

Matt.

Er zitten op dit forum weinig echte Jazz liefhebbers hooguit wat jazz kopers.Maar ieder zijn ding, geen probleem toch?

Maar terug naar Art Pepper wel doen hoor , alles kopen wat je tegen komt.

Lost life is inderdaad een van zijn mooiste albums , maar hij heeft er zo verschrikkelijk veel ( dik over de 100 ) opgenomen.Ondanks dat hij veel te lang en volkomen onterecht zijn tijd in de gevangenis heeft moeten doorbrengen. :angry:

Andere , naar mijn bescheiden mening , interessante altisten :

Sonny Criss, Frank Strozier , Lou Donaldson , Jackie Mclean en Bunky Green , Sonny Red ,Joe Harriott en Ernie Henry.

En geloof me Benjamin Herman en Paul van Kemenade kunnen er echt ook wat van.

Hallo Matt,

Tja, waar ben je precies naar op zoek ?. er is zoveel Jazz. Ik heb ook al die Coltrane, Mingus , Miles etc.. maar je zult toch iets preciezer moeten zijn. Ik luister bijna alleen maar Jazz/Free Jazz (de wat avontuurlijker Jazz dus), aangevuld met wat modern Klassiek en trad. World muziek.

Hier wat namen voor je zoektocht :)

Nieuwere generatie :

Ken Vandermark

Ellery Eskelin

Tim Berne

David. S. Ware

Charles Gayle

Matthew Shipp

William Parker

Hamid Drake

Louis Sclavis

Oudere generatie :

Sam Rivers

Pharoah Sanders

Fred Anderson

Don Cherry

Andrew Hill

Andrew Cyrille

Grachan Moncur III

Gary Bartz

en zo kan ik nog wel uren doorgaan :D

en zo kan ik nog wel uren doorgaan :D

Ga vooral je gang. :)

Van de nieuwe generatie mag John Zorn ook best genoemd worden.

En dan heb je nog Lester & Joe Bowie.

Sun Ra zal tie wel hebben.

Oke ik zal nog even doorgaan met wat namen, je kan daarna gewoon naar de allmusic site om info te lezen ed.

Wat je ook kan doen is lezen wie er allemaal op je fav. albums meespelen en vandaar weer verder zoeken op de AMG. Veel muziekanten spelen op elkaars album mee etc. en zo krijg je een mooi overzicht. Zo kun je ook mooi kijken of bv je fav. Drummer ergens met je fav saxophonist of pianist een album heeft gemaakt ofzo.

AMG

Deze lijst is van alles door elkaar,dus van Be-Bop/Hard Bop/Modal/Free-Jazz/Avant-Garde/Free Improv Jazz. But its all good :D

Save deze lijst dus en ga aan de slag bij de allmusic site B)

Abdullah Ibrahim (AKA Dollar Brand)

Alan Silva

Albert Ayler

Albert Mangelsdorff

Anthony Braxton

Archie Shepp

Arthur Blythe

Barry Guy

Bengt Berger

Bill Dixon

Billy Bang

Bobby Hutcherson

Bobby Previte

Borah Bergman

Cecil Taylor

Clusone 3 (Ernst Reysiger en Han Bennink)

Dave Douglas

Dave Holland

David Murray

Dewey Redman

Die Like A Dog Quartet (Brotzmann en consorten)

Donald Byrd

Evan Parker

Francois Houle

Georg Graewe

Gunter Hampel

Hasidic New Wave

Henry Grimes

Henry Threadgill

Herbie Hancock

Horace Tapscott

ICP Orchestra (Willem Breuker etc..)

James Blood Ulmer

Jemeel Moondoc

Jimmy Giuffre

Joe Harriott

Joe McPhee

John Carter

Joelle Leandre

Julius Hemphill

Kahil El'Zabar

Kenny Wheeler

Lee Morgan

London Jazz Composers Orchestra

Marilyn Crispell

Marion Brown

Masada (John Zorn)

Mark Dresser

Mats Gustafsson

Misha Mengelberg

Muhal Richard Abrams

Music Revelation Ensemble

Myra Melford

Noah Howard

NRG Ensemble (Ken Vandermark & William Parker)

Old And New Dreams

Oliver Lake

Ornette Coleman

Peter Br

Hee,

bedankt voor de reacties!

Mijn vraag was inderdaad niet heel specifiek maar dat was ook mijn bedoeling.

Iedereen heeft wel zijn favorieten of voorkeuren en ik was daar benieuwd naar.

Op zich is een lijst met namen handig maar aan de naam zie ik niet wat voor jazz het is of wat voor instrument die persoon speelt.

Vertel bijvoorbeeld eens waar je veel naar luistert...

Zo luister ik de laatste tijd naar Ben Allison, zowel zijn eerdere 'Peace Pipe' en zijn laatste 'Buzz'. Stukjes hiervan zijn te beluisteren op zijn website. Allison is een bassist die met meerdere collectieven samenwerkt en platen maakt. Erg mooi!

En voor wat betreft het eerder genoemde 'wereldmuziek': Anouar Brahem - Astrakan Cafe. Is echt een supermuzikant op de 'oud'. Je kan hem bijvoorbeeld ook horen op albums van Erik Truffaz. Zijn website.

Tja, en een van mijn All-time-favourites: Medeski, Martin & Wood. Swingend trio dat veelvuldig gebruik maakt van electronica en live moeiteloos de nummers in elkaar laat overlopen. Beste plaat (wat mij betreft): Combustication.

Groet,

Matthias.

Ha Matt,

Nou die artiesten die je nu op noemt (MMW, Truffaz) vind ik toch veel meer Fusion/Jazzy dan "echte" jazz (geloof dat ze dat ook wel "lounge" ofzo noemen). Beetje "Jazzy" trendy beats met wat elektronica. Ik denk daarom ook dat de artiesten uit mijn lijst toch niet zijn wat je zoekt, dat is nm meer de "echte" jazz :D

Ik luister zelf al zo'n 20 jaar naar allerlei vormen van Jazz (heb een kleine 2500 albums) en denk dat ik wel een aardig inzicht heb in de jazz history

no offense , but i gotta call it as i hear it :)

1 tip die ik je nog wel kan geven is de band : Chicago Underground "duo/trio/quartet" ga je zeker voor.

Jazzluva, ik begrijp je punt! MMW is zeker niet wat je doorsnee jazz zou noemen. Maar lounge? :o

En verder verschillen onze definities van jazz misschien? Ook ik luister naar bv. Sonny Rollins (mijnn favoriet op tenor) of.... nou ja, noem maar op.

Maar ik vind MMW of Truffaz (ben overigens geen groot liefhebber) niet 'minder' jazz.

Waar ik wel moeite mee heb is als jazz aan bod komt, dat mensen aankomen met Norah Jones of de een of andere dj die weer wat verkracht heeft. Leuk hoor, daar niet van... maar de term jazz is inmiddels een beetje 'veralgemeniseert'.

Ik hoopte dus op reacties van mensen die 'improvisatie' kunnen waarderen. (En dan ben ik bij jou waarschijnlijk aan het goede adres..) :lol:

Dank voor je tip overigens! Ik ga op zoek.

Voor de meelezers die geen rolberoerte krijgen van snelle muziek met klarinet:

Don Byron - Bug Music.

Nee Norah Jones is iig GEEN jazz , net zo min als de Rippingtons en aanverwante meuk. Maar de artiesten die ik postte zijn allemaal grote improvisators hoor. Mijn fav. artiest is John Coltrane btw, en dan vn het latere werk , zeg maar vanaf "A Love Supreme"

je moet echt eens naar Ken Vandermark (Sax) gaan luisteren,is echt goede hedendaagse Jazz , gozer heeft zeer veel albums al uitgebracht .hier kun je van zn albums shit beluisteren (moet je wel quicktime hebben installed)

http://www.kenvandermark.com/kv/disco_body.html#

probeer "elements of style" maar eens

Nee Norah Jones is iig GEEN jazz , net zo min als de Rippingtons en aanverwante meuk. Maar de artiesten die ik postte zijn allemaal grote improvisators hoor. Mijn fav. artiest is John Coltrane btw, en dan vn het latere werk , zeg maar vanaf "A Love Supreme"

je moet echt eens naar Ken Vandermark (Sax) gaan luisteren,is echt goede hedendaagse Jazz , gozer heeft zeer veel albums al uitgebracht .hier kun je van zn albums shit beluisteren (moet je wel quicktime hebben installed)

Jammer dat vanaf daar de tijd stil lijkt te staan...........................................................................

.................................................................................

............................................................................altha

ns voor bijna alles wat sedert die,van het conservatorium is gekomen.........................................................................

.................................................................................

........................................................................of vergis ik mij nu?

Jammer dat vanaf daar de tijd stil lijkt te staan...........................................................................

............................................................................altha

ns voor bijna alles wat sedert die,van het conservatorium is gekomen.........................................................................

........................................................................of vergis ik mij nu?

Nou weet ik niet, hij speeld in zeer veel verschillende bands "projecten" en daar zit toch veel verschil in stijl in.

DKV Trio

Peter Brotzmann Chicago Tentet

AALY Trio

School Days

Spaceways Inc.

Free Fall

Vandermark & Nilssen-Love

Sonore

Territory Band

Vandermark 5

Free Music Ensemble

En zo zijn er nog meer!! :D , druk baasje.