Jump to content

Netfilter; wel of niet?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Is een netfilter nu wel of niet bevorderlijk voor het geluid? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. En is Kemp op dit gebied het best? Als het goed is zoek ik wel een betaalbaar filter. Mijn systeem: Unison Unico versterker en cd speler en Kef rdm 3 speakers.

Welk merk je neemt is niet van belang, wat wel van belang is is de belastbaarheid van het filter. Dat wil zeggen voor een cd speler heb je geen filter nodig van meer als 1A liefst nog lager (bij Conrad hebben ze Schaffner filters vanaf 0,6A).

Als een filter ver onder zijn nominale belasting moet werken krijg je namelijk versterking van storende signalen in de buurt van het kantelpunt, boven het kantelpunt werkt een netfilter dan al wel goed.

Een handige tip is om de CD/DVD spelers met zo`n netfiltertje te scheiden van de versterker, hier zit de meeste winst omdat een CD/DVD speler zelf nogal wat rotzooi op het net gooit. Zo kan storing van het net niet naar de CD/DVD speler en storing van CD/DVD niet het net op.

Doe ook nog even een ferrietring om de stroomkabel van de CD/DVD die filteren namelijk net dat wat een netfilter niet goed meer filtert, namelijk boven de 100 of 200MHz

Nog een tip is om vervuilers in huis aan te pakken zoals computers en koelkasten, dit kan je doen door een paar van die verdeel dozen bij een PC shop te kopen waar een simpel netfiltertje inzit.

De versterker zou ik niet filteren op hoge vollumes kan je versterker nogal eens ademnood krijgen, er zijn wel parallelfilters die hiervoor geschikt zijn of kabels met diverse ferrietringen erom geven een goed resultaat.

Netfilters werken het best als er zowel voor als achter het netfilter gebruik gemaakt wordt van afgeschermde kabel die geaard is.

Marcel

Luister wel goed als je met ferriet ringen in de weer gaat, bij versterkers en zeker eindversterkers kan dit nog weleens een verlies in dynamiek geven.

en dat willen we natuurlijk niet. :huh:;)

:huh: Vertel eens waarom ferrietringen volgens jou dynamiek aantasten kunnen :blink: ik heb dat namelijk nog nooit vast kunnen stellen, wel heb ik dit soort verschijnselen gehoord bij netfilters voor een versterker.

Marcel

Robbert,

als je niet zo'n knutselaar bent wordt het lastig en vaak ook prijzig.

Wat je kan doen is zo'n Schaffner filter in een kastje bouwen.

Dit kastje hang je dan voor je cd-speler.

Ik heb mijn voorversterker, cd-speler, draaitafel, dac, phonotrap en koptelefoonversterker aan eerder genoemd filter hangen.

Aleen mijn eindversterker (nog) niet. Dat ga ik nog uitproberen.

He geeft in ieder geval een flinke hoorbare verbetering.

Je hoort veel dat mensen hun versterker minder vinden klinken aan een filter.

In principe zou een filter alleen de hogere frequenties moeten afknijpen en niet de lagere.

"Some filters designs do not use chokes claiming that they increase the mains impedance. Well that is correct; a choke does that, which is exactly what they are designed to do, but only at very high frequencies. At mains frequencies a choke will appear as a piece of copper wire with no attenuation at all. The choke will only come into effect at high frequencies, i.e. where the unwanted noise is. The higher the frequency then the greater the attenuation level. The idea is that the choke blocks all RFI noise but does not alter the AC sine wave at normal (low 50/60 Hz) frequencies and presents no load. It is possible to plot a frequency trace of the DIY circuit using some circuit simulation software like PSpice. Most chokes will only start to attenuate in the Khz region so under this they have no effect and certainly none to a sine wave at 50/60Hz."

Schaffner is wel een van de betere filters. Zoek eentje die het juiste amperage aankan. Een veel te hoog amperage werkt alleen maar slechter.

Ook Schaffner heeft single en dual stage filters. Voor de dual stage is het blokje gewoon wat groter en duurder....

Kijk eens op de site van Schaffner en bestel je filter bijv. bij DIL.

Matthias.

Hee een naam genoot grappig. Kom je niet veel tegen (vooral eentje die ook nederlands kan :D )

Wat zijn trouwens de meningen over PS-audio? Die maken regeneratoren maar ook filters, deze laatste zijn iets meer betaalbaar maar nog steeds praat je over vele honderden eurie's Terwijl ze in de US veeeel goedkoper zijn. Een PS-500 is daar de helft van de prijs van hier. Is 220V moeilijker te verwerken?????

Een dingetje van SEEC doet goed werk in mijn setje:

fil4u.jpg

Samen met een goed stekkerblok eigenlijk best betaalbaar. De eindbak slurpt rechtstreeks uit het net en verder gebruik ik serieuze netsnoertjes.

Doe niet te moeilijk: je kan op deze manier je spullen niet beter maken dan ze zijn. Probeer een filter eerst thuis uit: pas dan kan je bepalen of je het de pecunia waard vindt (spreekt vanzelf natuurlijk).

Overigens ben ik ook benieuwd naar de power-planten van PS-audio. Iemand ervaring? Zijn ze hun geld waard? :)

Wat kost dit produkt en waar kun je het kopen?

Ik heb het via een plaatselijke dealer, toen nog voor 500 oudhollandse guldens. Volgens mij is de prijs nu rond de 300euro. Ook zie ik ze regelmatig 2e-hands.

Meer info:

http://www.seecaudio.nl/

Let wel: er zijn ook andere merken die iets dergelijks kunnen leveren....

Succes!

Samen met een serieus stekkerblok eigenlijk best betaalbaar en stukken beter dan 'gerommel'.

En wat is gerommel? Zelf een netfilter in elkaar zetten voor een betaalbaar bedrag of een heel duur stekkerblok met een parallel filtertje bestaande uit drie condensatoren en een varistor?

Het principe van een filter blijft hetzelfde, ook bij hele dure stekkerblokken.

Matthias.

Samen met een serieus stekkerblok eigenlijk best betaalbaar en stukken beter dan 'gerommel'.

En wat is gerommel? Zelf een netfilter in elkaar zetten voor een betaalbaar bedrag of een heel duur stekkerblok met een parallel filtertje bestaande uit drie condensatoren en een varistor?

Het principe van een filter blijft hetzelfde, ook bij hele dure stekkerblokken.

Matthias.

Ach ja er blijven mensen die zelfs bij een netfiltertje er een merknaam op willen :o en er ook nog eens dik voor betalen ook :P

Ik heb wel eens Kemp en Shaffner filters op site`s van audiowinkels zien staan waar ze 4x zo veel voor vroegen als de zelfde filters bij Conrad of een Electronicawinkel :lol:;)

Marcel

Beste Matt,

Geen paniek: naar aanleiding van jouw opmerking heb ik het berichtje inmiddels aangepast. Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen die op wat voor manier dan ook lol hebben in hun torentje tegen de haren in te strijken.

Echter, dit lijkt mij toch iets anders dan het SEEC-filter:

local-filter-inside.jpg

Groet,

BellaVista

Beste Matt,

Geen paniek: naar aanleiding van jouw opmerking heb ik het berichtje inmiddels aangepast. Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen die op wat voor manier dan ook lol hebben in hun torentje tegen de haren in te strijken.

Echter, dit lijkt mij toch iets anders dan het SEEC-filter:

local-filter-inside.jpg

Groet,

BellaVista

Bellavista,

misschien had ik duidelijker moeten maken dat het niet zozeer aanvallend bedoeld was. Het plaatje dat je hebt gepost is een parallel filter, vergelijkbaar met bijv. die pluggen van AH of Kemp, die heet toch sns plug oid?

(Pietje bell levert ook van die filters)

Op het adres is ook een dual stage filter te vinden dat ziet er zo uit:

diy-mains-filter-dual.png

En als je deze bouwt naar aanleiding van het stukje dan heeft het met spoelen een formaat dat je niet eens kwijt kan in een gemiddeld stekkerblok. Ook niet in dat bescheiden seec kastje, wat dan weer niet wil zeggen dat hij beter is dan het seec filter.

Ik heb bijvoorbeeld een tijd geleden zo'n russ andrews stekkerblok open gehad.

Nou, echt niks bijzonders aan....

Matthias.

OK, dat schema ziet er een stuk serieuzer uit. Heb je een fotootje van je DIY-project? :)

Overigens werkt het SEEC-filter ook als bliksem-inslag-beveiliger, maar ongetwijfeld zit dat ook in deze schakeling wel ergens ingebakken.

Ik ben het met je eens dat deze filters in meerdere of mindere mate hetzelfde doen, namelijk het verbeteren van het sinus-signaal. De power-planten van PS-audio werken fundamenteel anders en zijn derhalve peperduur. Heb je wel eens het genoegen gehad om daar naar te luisteren of om onder de kap te kijken?

Bellavista,

ik heb geen fotootje maar kan er wel eentje maken. Misschien wel leuk voor de liefhebbers.

De bliksem inslag beveiliging is (vaak) de varistor, de eerste twee vdr elementen in het schema. Deze varistors filteren ook al een beetje storingen weg.

Maarten heeft hier wat testjes mee gedaan.

Zo'n power plant heb ik helaas nooit kunnen beluisteren/bekijken.

Voor zover ik weet bouwen deze apparaten de sinus opnieuw op. Dit is wel een stapje verder dan filteren. En verbruikt ook weer energie natuurlijk....

Matthias.