Harman Karton Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Hallo Mijn goede oude draaitafel linn axis is toe aan vervanging. Aangezien ik altijd erg gelukkig was met de klank is een upgrade naar een LP12 de meest logische, dan kan ik ook mijn huidige Akito (1) arm meenemen. Als je testen van de LP12 leest dan zie eigenlijk 2 extreme meningen, van het het is helemaal niets en de prijs niet waard, terwijl anderen het een topdraaitafel vinden. Dit brengt mij enigzins aan het twijfelen. Verder kom ik tegen dat mijn akito arm niet zo gelukkig is met MC-elementen, klopt dit ? Als ik tussen de 2000-3000 euro wil besteden is dan inderdaad een LP12 (met lingo) een goede optie ? Franz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Hallo Mijn goede oude draaitafel linn axis is toe aan vervanging. Aangezien ik altijd erg gelukkig was met de klank is een upgrade naar een LP12 de meest logische, dan kan ik ook mijn huidige Akito (1) arm meenemen. Als je testen van de LP12 leest dan zie eigenlijk 2 extreme meningen, van het het is helemaal niets en de prijs niet waard, terwijl anderen het een topdraaitafel vinden. Dit brengt mij enigzins aan het twijfelen. Verder kom ik tegen dat mijn akito arm niet zo gelukkig is met MC-elementen, klopt dit ? Als ik tussen de 2000-3000 euro wil besteden is dan inderdaad een LP12 (met lingo) een goede optie ? Franz Beste, Een Linn Axis is ''geen'' LP 12 ! Een Linn Axis is een semi sub. chassis. Een Linn LP 12 is een ''echt'' sub. chassis. Dit betekent een totaal ander concept, een draaitafel zonder sub.chassis gedraagt zich als een massaloopwerk, al is ie nog zo licht van gewicht. Wel is het zo dat een licht chassis meer onderhevig is voor trillingen van buitenaf en dus in principe meer last heeft van acoustische terugkoppeling. Al deze problemen kunnen min of meer opgelost worden door materiaal keuze, of een zeer zware constructie. Daarbij hebben veren de eigenschap om graag te willen resoneren, wat ze dan ook doen , dit geeft het romantisch karakter aan een draaitafel. Ook dit is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen, maar bij een Linn LP 12 wel dus, ook heeft de Linn LP 12 een laid back karakter, indien je dit prefereerd is de Linn LP 12 jou draaitafel. Wel is het inderdaad zo Tis maar wat een gek ervoor vraagt, want om aan een voledig opgetuigde LP 12 6000,00 - 7000,00 euro te betalen dan ben je volgens mij een Linn freak. Ik bedoel net zoiets als een Harly Davidson liefhebber die de tekortkomingen van zo'n tweewieler '' karakter'' noemt tja , als je voor ''het karakter'' zoveel geld over hebt moet je het gewoon doen. Zelf heb ik 3 Linn LP 12 draaitafels gehad, omdat volgens ''kenners'' de beste draaitafel is/was die er bestaat, tja nou ben ik vroeger gereedschapmaker geweest en weet het een en ander van fijn mechanica. De eerste LP 12 was volgens mij een maandag model, dus weer verkocht, de tweede LP 12 , dat had ik weer was een dinsdag model die man was op maandag vrij geweest. Bij de laatste wist ik het wel, voor '' mij'' geen Linn LP 12 meer. Maar als je houd van het karakter, etc dan is het ''de'' draaitafel voor jou ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Wat moet ik me nu voorstellen bij een laid back geluid? Sommigen vinden het mooi, sommigen verafschuwen het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
munkie Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Linn is een sekte, je bent gelovige of ketter, een tussenweg is er niet. Ik vind Linn wel erg prijzig , een LP12/Akito komt 2dehands al gauw op 1000 euri. Er zijn van die mensen die een Thorens Td125mk1/3009mk1 scoren voor 175 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Wat moet ik me nu voorstellen bij een laid back geluid ? Voor mij zou dat betekenen: Een enigzins terughoudend hoog, rustig, warm. Mijn smaak is iets meer de andere kant op: Helder, sprankelend, met plenty attack. Ik vind 2e hands LP12's ook nog erg prijzig. In Nederland vind je ze niet zoveel en zijn ze nog erg duur, terwijl ze in Engelandd bij bosjes worden aangeboden en voor 'n habbekrats. (in verhouding) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 de 28e in Den Bosch is een mooie gelegenheid om een aantal aspecten van draaitafel/phonotrap te beoordelen. Kom dan luisteren zou ik zeggen, vrijblijvender kan niet. Er is zowel massa als geveerd, waaronder Linn te horen. Bovendien is er nog plaats en dreigen een aaantal afzeggingen; het zou jammer zijn als de 20 beschikbare plaatsen maar voor de helft bezet zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Hallo Mijn goede oude draaitafel linn axis is toe aan vervanging. Aangezien ik altijd erg gelukkig was met de klank is een upgrade naar een LP12 de meest logische, dan kan ik ook mijn huidige Akito (1) arm meenemen. Als je testen van de LP12 leest dan zie eigenlijk 2 extreme meningen, van het het is helemaal niets en de prijs niet waard, terwijl anderen het een topdraaitafel vinden. Dit brengt mij enigzins aan het twijfelen. Verder kom ik tegen dat mijn akito arm niet zo gelukkig is met MC-elementen, klopt dit ? Als ik tussen de 2000-3000 euro wil besteden is dan inderdaad een LP12 (met lingo) een goede optie ? Franz ik heb betere draaitafels gehoord dan linn die ook nog goed koper en nieuw waren voor mij geen linn die volgens mij overgewaardeerd wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 transrotor rules. nee lastig te zeggen. wil jij meer het cd geluid met z'n dynamiek en snelle en schone weergave en diep laag, maar zonder de welbekende nadelen (schel, schril, plat) koop dan een transrotor, bluenote of een Mitchell. Die hebben met een goed element zeker geen romantisch geluid zoals wel vaak door de digitalisten wordt verafschuwd. Dat klinkt super. Zelfs mijn collega die draaitafels verafschuwd door het in zijn ogen sterk gekleurde geluid, gaf toe dat lp uitgave een stuk beter maar vooral veel levendiger klonk dan de cd uitgave. Nou hij kon het bijna niet uit z'n bek krijgen. Wil je een rustig en laid back geluid kijk dan inderdaad naar een linn lp12 of een nottingham analogue. Met rustig bedoel ik niet saai overigens. Hou je van veel ritme en levendigheid kijk dan naar een rega p5 of p7. klonk het mooier klonk dan de cd. of ga naar Engeland om daar een lp-12 (liefst natuurlijk de super uitvoering) op de kop te tikken. De lp-12 is een jaar of drie geleden getest in de Luister en ze waren zeer enthousiast, maar uit de luister van maart 2005 kon ik opmaken dat de goedkopere transrotor la rouge nog mooier klonk. Vraag het maar aan henk van Audio Selectief. robin , linn sucks, uitgezondert de linn ninka luidsprekers want die heb ik namelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Ik heb ook een Linn Axis gehad waar ik lang en tevreden mee heb gespeeld . Uiteindelijk voor de helft van de aankooprijs na meer dan 10 jaar verkocht en dat is niet slecht. Ik heb natuurlijk ook overwogen om een LP 12 te kopen en mijn Akito erop te zetten. Met die Akito haalde ik echter uit mijn Glider echt niet alles. Ook als je de naald omhoog deed en later weer om laag kwam hij niet op dezelfde plaats terecht. Na lang wikken en wegen heb ik iets anders gekocht. Misschien dat ik in GB nog eens een LP12 koop voor de grap maar dan tegen een normale tweede hands prijs. Nieuw vind ik hem veel te duur. Bij platenspelers hangt het ook een beetje op het uiterlijk. Ik zag op internet een demo Nottingham Analoque bij King Audio. Wel eens gehoord, is een mooi ding. Zoek een goede zaak bij je in de buurt op en luister. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Ik ga eerst genieten van mijn Thorens TD160 die op dit moment bij een medeforummer staat om 'm op punt te zetten. Naar wat ik tot nu toe van feedback heb ontvangen was er al een en ander mis met de vering. Voor de oefening voorbij is vallen er waarschijnlijk nog een paar lijken uit de kast. Als hij ermee klaar is zal hij voor onbepaalde tijd op dit strijdtoneel vertoeven. Als ik later toch een nieuwe tafel zou aanschaffen wordt dat wellicht een Michell Gyrodec. Ik hoor ook goeie dingen over die Bluenote's, dus zeker de moeite waard om die ook in overweging te nemen.. Tijd om daarover na te denken heb ik zat omdat ik er nog een flinke hap zou voor moeten bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Voor een rustig warm karakter zou ik ook gaan voor een N.A. gezien het budget heb je dan echt een wereldtafel die in mijn optiek meteen "af" is Heb er niks mee te maken maar is in verhouding de spreiding in het budget niet groot Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Hallo Mijn goede oude draaitafel linn axis is toe aan vervanging. Aangezien ik altijd erg gelukkig was met de klank is een upgrade naar een LP12 de meest logische, dan kan ik ook mijn huidige Akito (1) arm meenemen. Als je testen van de LP12 leest dan zie eigenlijk 2 extreme meningen, van het het is helemaal niets en de prijs niet waard, terwijl anderen het een topdraaitafel vinden. Dit brengt mij enigzins aan het twijfelen. Verder kom ik tegen dat mijn akito arm niet zo gelukkig is met MC-elementen, klopt dit ? Als ik tussen de 2000-3000 euro wil besteden is dan inderdaad een LP12 (met lingo) een goede optie ? Franz 2000-3000 euro? Hmmm, voor dat bedrag kan je ook een nieuwe draaitafel kopen van het in ons land pas opnieuw geintroduceerde Bluenote. Niet echt 'laid back', maar deze platenspeler is wat betreft geluid en uiterlijk spectaculair! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Wat moet ik me nu voorstellen bij een laid back geluid ? Voor mij zou dat betekenen: Een enigzins terughoudend hoog, rustig, warm. Mijn smaak is iets meer de andere kant op: Helder, sprankelend, met plenty attack. Ik vind 2e hands LP12's ook nog erg prijzig. In Nederland vind je ze niet zoveel en zijn ze nog erg duur, terwijl ze in Engelandd bij bosjes worden aangeboden en voor 'n habbekrats. (in verhouding) Groeten, Alco Als dat zo is, wat let je om even de oversteek te maken, b.v. een weekendje Londen? Kun je het nuttige met het aangename verenigen. Voor de rest hebben wij, als jouw interpretatie klopt, qua geluid dezelfde smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Als dat zo is, wat let je om even de oversteek te maken, b.v. een weekendje Londen? wink.gif Kun je het nuttige met het aangename verenigen. smile.gif Lijkt me inderdaad best leuk, een keer een weekendje London Alleen niet voor zoiets. Die draaitafels worden veel particulier aangeboden bijvoorbeeld via Ebay, en je moet zo'n adres dan ook nog zien te vinden, en dat zal niet altijd in (de buurt van) London zijn. En ik zie me niet de hele tijd zeulen met zo'n ding, in the middle of nowhere. Btw, qua uiterlijk vind ik de LP12 erg mooi (mooier dan de meeste bling,bling modellen met chroom en plexiglas, maar de LP12 heeft ook nogal de reputatie dat 't een drama is om 't ding op/af te stellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Als dat zo is, wat let je om even de oversteek te maken, b.v. een weekendje Londen? wink.gif Kun je het nuttige met het aangename verenigen. smile.gif Lijkt me inderdaad best leuk, een keer een weekendje London Alleen niet voor zoiets. Die draaitafels worden veel particulier aangeboden bijvoorbeeld via Ebay, en je moet zo'n adres dan ook nog zien te vinden, en dat zal niet altijd in (de buurt van) London zijn. En ik zie me niet de hele tijd zeulen met zo'n ding, in the middle of nowhere. Btw, qua uiterlijk vind ik de LP12 erg mooi (mooier dan de meeste bling,bling modellen met chroom en plexiglas, maar de LP12 heeft ook nogal de reputatie dat 't een drama is om 't ding op/af te stellen Tis ook best wel een duur ritje met de auto een weekendje londen en of omstreken. Om over mooier te spreken, zag gisteren de rega p25 en p7 naast elkaar staan. Ik ben toch wat uiterlijk betreft blij dat ik de eerst genoemde mee kon nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Om over mooier te spreken, zag gisteren de rega p25 en p7 naast elkaar staan.Ik ben toch wat uiterlijk betreft blij dat ik de eerst genoemde mee kon nemen. Kan ik me heel goed voorstellen, Jaapie! Ik vind de P7 ook een erg lelijk ding, met dat dunne plateau metdie 'marshmellow's er onder hangend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Als dat zo is, wat let je om even de oversteek te maken, b.v. een weekendje Londen? wink.gif Kun je het nuttige met het aangename verenigen. smile.gif Lijkt me inderdaad best leuk, een keer een weekendje London Alleen niet voor zoiets. Die draaitafels worden veel particulier aangeboden bijvoorbeeld via Ebay, en je moet zo'n adres dan ook nog zien te vinden, en dat zal niet altijd in (de buurt van) London zijn. En ik zie me niet de hele tijd zeulen met zo'n ding, in the middle of nowhere. Btw, qua uiterlijk vind ik de LP12 erg mooi (mooier dan de meeste bling,bling modellen met chroom en plexiglas, maar de LP12 heeft ook nogal de reputatie dat 't een drama is om 't ding op/af te stellen Tja, voor dat laatste moet je dan toch even naar Sneek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Om over mooier te spreken, zag gisteren de rega p25 en p7 naast elkaar staan.Ik ben toch wat uiterlijk betreft blij dat ik de eerst genoemde mee kon nemen. Kan ik me heel goed voorstellen, Jaapie! Ik vind de P7 ook een erg lelijk ding, met dat dunne plateau metdie 'marshmellow's er onder hangend Met "marshmellow" omschrijf je het precies goed, het is een keramische schijf ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 ook heeft de Linn LP 12 een laid back karakter, indien je dit prefereerd is de Linn LP 12 jou draaitafel. Ik heb de LP12 eens in de Naim uitvoering (Aro arm, Armageddon power supply) beluisterd met Dynavector Karat element via Tom Evans The Groove en Naim versterking. Ik heb sindsdien nog geen platenspeler met een dergelijke attack en ritmiek gehoord. Maar dat ding is nieuw wel verschrikkelijk duur (minimaal even duur als de duurste Linn uitvoering). Prijs-kwaliteit verhouding vind ik discutabel. Ben zelf budgettair wat lager gaan zitten met 2e hands Nottingham Spacedeck. Veel rust en soeplesse, maar helaas niet de attack, ritmiek en rijke klanken van die Naim LP12. Gelukkig ook maar een fractie van de prijs daarvan. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts