nietofwel? Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Hallo, Nadat ik mijn eerste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Wellicht interessant voor sommigen: de kits van Peter Daniels http://www.audiosector.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 De gainclone wil ik nu volgens het originele schema van National Semiconductors bouwen. Het zou mij niks verbazen dat 47 Lab gewoon het NS schema heeft aangehouden. Hoi nietofwel?, Verbaas je dan maar rustig, want dat schema heeft 47 Labs niet aangehouden. Ik vraag me alleen af waarom niemand de gainclone bouwt naar het originele schema van NS? Hoogstwaarschijnlijk is met een andere lay-out of/en andere componenten een beter resultaat te behalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 De gainclone wil ik nu volgens het originele schema van National Semiconductors bouwen. Het zou mij niks verbazen dat 47 Lab gewoon het NS schema heeft aangehouden. Ik vraag me alleen af waarom niemand de gainclone bouwt naar het originele schema van NS? Ik lees heel vaak dat 47labs w Link to comment Share on other sites More sharing options...
nietofwel? Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Hallo Propruis, Je klinkt zeker van je zaak. Ik heb een hoop gelezen over de gainclone alleen nooit gezien hoe het origineel ervan binnen uit ziet. Het zou inderdaad goed kunnen dat 47 lab een eigen schema heeft ontworpen met de lm3875. Ik zie een hoop schema Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Heb jij toevallig informatie over de origele gc? of tips? Ik weet niets af van zelfbouw of een apparaat nabouwen. In dat opzicht kan ik je niets wijzer maken. Wel denk ik dat het NS schema aanhouden een slimme manier is. Peter Daniels komt met zijn Gaincard-Clones redelijk dichtbij de Shigaraki. Dat is volgens mij ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Hallo reMC, (Wat versta je precies onder 'het schema aanhouden'? Dat ze alle externe componenten gebruiken zoals NS dat aangeeft?) Precies, maar ook de waardes van de weerstanden en de 22uf cap. Het grote verschil (geheim) zit 'm vaak in de waarden. Er zijn mensen die 47labs oplichters noemen omdat ze niets zelf zouden ontwerpen, dat zou dus al gedaan zijn door NS. TOCH klinken alle clones die 'OOK' het schema van NS aan houden veel minder goed dan de Shigaraki...... MAAR het lijkt er wel op inderdaad. Als je de Shigaraki van binnen bekijkt is het printplaatje waar de op-amp op zit inderdaad vrijwel hetzelfde qua aanzien als NS het laat zien. Dat zegt natuurlijk niets het solderen, de merken, componenten, de combinatie met andere componenten in het ontwerp etc.. ALLES is gewoon van belang en dat vergeten mensen vaak of willen ze niet geloven. Als je hun niveau wilt bereiken, denk dan goed aan hun filosofie (less is more) en experimenteer (modificeer) totdat je er bij dood valt. Vreemd genoeg doen de meesten dat niet....het is vrijwel onmogelijk om in Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Oja...47labs gebruikt niet altijd de lm3875.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nietofwel? Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Naar mijn idee is 47 lab geen oplichter, maar juist eerlijk. Ik zal dit even uitleggen. Elk bedrijf is er om (veel) geld te verdienen en hoe meer hoe beter. Daarbij geeft elk bedrijf graag de illusie dat ze hun product special voor jouw maken. In praktijk: met zo min mogelijk middelen zo veel mogelijk winst. 47 lab is hierin eerlijk en geeft dat gewoon toe. Elk ander audio bedrijf werkt net zo maar die stopt er een grote kast om. En het werkt want hifi.nl schroeft de "4717 Shigaraki" kast open omdat hij het niet kon geloven. Zo goed geluid voor z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 mei 2005 Report Share Posted 21 mei 2005 Daarom zou ik (als je snel resultaat wilt voor een PD kit gaan, de man doet niet anders dan experimenteren met componenten. Waar haalt ie de tijd vandaan om ook nog een 250+ pages vol te schrijven. http://www.diyaudio.com/forums/showthread....10&pagenumber=1 http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=51381 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2005 Report Share Posted 21 mei 2005 Daarom zou ik (als je snel resultaat wilt voor een PD kit gaan, Of voor een printje van Brian (zie ook Diyaudio.com) of gewoon hardwiren (componenten direct aan elkaar solderen). Aan het schema van NS valt weinig te verhapstukken, in weerwil wat men ook beweert. En dat de orginele 47Labs niet te evenaren is, tsja dat is voor mij meer iets voor verkopers van die dingen en een beetje cult. de man doet niet anders dan experimenteren met componenten. Waar haalt ie de tijd vandaan om ook nog een 250+ pages vol te schrijven. Als je zonder baan zit heb je kennelijk alle tijd voor je hobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
nietofwel? Posted 21 mei 2005 Author Report Share Posted 21 mei 2005 Ik heb mijn onderdelen voor de gaincard al binnen (en al gemod.), dus ik kan niet overstappen naar het schema van pieter. Ik kan gaan werken volgens het schema van platenspeler, ns, RJM dub of zelf iets verzinnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ik denk dus dat je inderdaad gelijk hebt reMC, een gaincard bouw je niet zomaar na. ik heb het internet nog eens goed nagekeken, maar de originele gc is niet te vinden (alleen nep foto's). Ik heb zelf bijna geen ervaring met zelfbouw, dus mijn inzicht ontbreekt om schema's te gaan veranderen. Dat zou dus veel trial en (voornamelijk) error worden. Gewoon proberen te modificeren (merken en waarden met kleine stappen veranderen)...er kan weinig mis gaan denk ik.. @ Pjotr, NATUURLIJK is de Gaincard te evenaren, zelf heb ik het alleen nog niet gehoord en heb ook nog nooit een verslag waarin dat vermeld wordt gelezen. Het is gewoon moeilijker dan men denkt, dat blijkt wel.. Aan het schema van NS valt weinig te verhapstukken, in weerwil wat men ook beweert. Je kan toch merken en waarden veranderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Je kan toch merken en waarden veranderen? Ja dat is zo. Maar als je al goede componenten gebruikt zijn de verschillen echt marginaal en lang niet zo spectaculair als met soms voor doet komen. Door waarden te veranderen tov van wat NS opgeeft kun je mischien ietsiepietse klank verschil krijgen maar de kans is groter dat het gewoon slechter gaat klinken. Heb deze versterkerchips al zo'n 10 jaar geleden gebruikt toen ze net op de markt kwamen. Was toen al verbaasd over de kwaliteiten ervan en dat was dus lang voordat men (van) 47Labs gehoord had en men met clonen begon. Nou ja clonen? Is eigenlijk ook niet het goede woord. De credits behoren m.i. hoofdzakelijk toe aan de ontwerpers van NS. 47Labs heeft er verder gewoon een goed product mee gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts