lucky l Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Als je stereo wilt draaien met subwoofer,en je sluit je voorversterker via je low input van je sub aan,regelt de sub dan ook dat je speakers minder laag produceren of is je sub alleen dan een aanvulling voor extra laag?? MVG Lucky L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 19 mei 2005 Report Share Posted 19 mei 2005 Als het goed is regelt je sub de doorvoer van tonen naar je fronts. De mate van bas die dan wordt meegestuurd ligt aan de instelling van je zgn. "Cut-off-frequency" de meeste subs hebben een knop waarmee je de ferquentie instelt die je sub moet weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 19 mei 2005 Author Report Share Posted 19 mei 2005 Als het goed is regelt je sub de doorvoer van tonen naar je fronts. De mate van bas die dan wordt meegestuurd ligt aan de instelling van je zgn. "Cut-off-frequency" de meeste subs hebben een knop waarmee je de ferquentie instelt die je sub moet weergeven. Dat heeft mijn sub inderdaad ook,maar moet je de frequentie dan zo hoog of zo laag mogelijk zetten??En verlies ik niet teveel kwaliteit daar de voorversterker niet meer direct naar mijn eindvesterker gaat?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Als je alles goed afstelt verlies je geen kwaliteit. Dan moet wel de gehele set " in balans" zijn. Soms hoor je ergens een opstelling van mensen die de sub veel te hard aansturen, of t Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Wat is je gebruikte apparatuur en speakerset? Voorversterker Vincent sa91 plus! Eindversterkers Vincent sp991 plus[2xmonoblok] ! Quadral aurum 9! En sony 777 es sacd speler! MVG lucky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Wat is je gebruikte apparatuur en speakerset? Voorversterker Vincent sa91 plus! Eindversterkers Vincent sp991 plus[2xmonoblok] ! Quadral aurum 9! En sony 777 es sacd speler! MVG lucky Prijs jezelf gelukkig: met zo'n set heb je toch helemaal geen sub nodig? Althans niet voor "stereo", misschien voor film als je van dondereffecten houdt. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Soms hoor je ergens een opstelling van mensen die de sub veel te hard aansturen, of t Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 Wat is je gebruikte apparatuur en speakerset? Voorversterker Vincent sa91 plus! Eindversterkers Vincent sp991 plus[2xmonoblok] ! Quadral aurum 9! En sony 777 es sacd speler! MVG lucky Prijs jezelf gelukkig: met zo'n set heb je toch helemaal geen sub nodig? Althans niet voor "stereo", misschien voor film als je van dondereffecten houdt. Jelte Ik heb misschien geen sub nodig bij stereo,maar een sub kan in ieder geval dieper laag voortbrengen dan een "gewone"speaker!Het is ook niet zo dat ik te weinig bas heb! MVG Lucky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Ook ik zet af en toe wel eens de sub aan met stereo-geluid, voor die extra lage tonen. Jouw speakers lijken mij voldoende laag met power te kunnen weergeven, en ik maak uit je posts op dat je dus nog geen sub hebt. Ik zou in jouw geval zeggen, houden zo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 21 mei 2005 Author Report Share Posted 21 mei 2005 , en ik maak uit je posts op dat je dus nog geen sub hebt. Ik zou in jouw geval zeggen, houden zo! Ik heb een sub die ik in mijn surround opstelling gebruik!! Zie profiel! MVG Lucky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 , en ik maak uit je posts op dat je dus nog geen sub hebt. Ik zou in jouw geval zeggen, houden zo! Ik heb een sub die ik in mijn surround opstelling gebruik!! Zie profiel! MVG Lucky Beste Lucky, Je wou me toch niet gaan vertellen dat je die sub met de Quadrals wilt gebruiken? Het soort baskastjes(sorry voor dat woord, maar subs zijn dat niet...) dat voor homecinema wordt gebruikt, loopt naar onderen niet ver genoeg door en naar boven juist teveel met een boembas en een gekleurd laagmidden als gevolg. Een sub voor serieus stereogebruik moet makkelijk tot 20Hz kunnen gaan en bij jou zal de kantelfrequentie hooguit bij 40Hz mogen liggen. Misschien wel lager. En het aansturen van subs geschied in het algemeen via de high input, oftewel aan de luidsprekerterminals van de eindtrap(pen). En jouw fraaie Quadrals worden dus niet aan een subwoofer gehangen. Laat de Vincents het zware werk maar doen. In mijn geval zorgt de akoestiek van mijn luisterruimte voor een verzwakking van de laagweergave. Met de REL kan ik dit naar volle tevredenheid compenseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Wat is je gebruikte apparatuur en speakerset? Voorversterker Vincent sa91 plus! Eindversterkers Vincent sp991 plus[2xmonoblok] ! Quadral aurum 9! En sony 777 es sacd speler! MVG lucky Prijs jezelf gelukkig: met zo'n set heb je toch helemaal geen sub nodig? Althans niet voor "stereo", misschien voor film als je van dondereffecten houdt. Jelte Moet je geen sub tussen joh..als het laag nie bevalt een nieuwe paar speakers kopen of 2dehands heb je meer aan. Leuk die blokken sp991 komen me vaag bekend voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Zelf gebruik ik een Rel Stadium III waarbij ik de frequentie op 28 of 30 Hz heb ingestreld. Daarboven doet de sub niks meer. En inderdaad zeer bescheiden met het volume omgaan. Subs die je teveel hoort zijn erg vermoeiend en verlagen de kwaliteit van het stereogeluid aanzienlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ik kan me ook niet echt goed voorstellen dat je nog een sub nodig hebt bij deze speakers. M'n ouders hebben de Aurum 7 en die gaat al behoorlijk laag. De Aurum 9 gaat dacht ik nog wat lager. Kan me moeilijk voorstellen dat een sub nog veel (nuttigs) toevoegt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucky l Posted 24 mei 2005 Author Report Share Posted 24 mei 2005 Ik geloof dat ik er maar van af zie ! MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Beetje heel erg jammer dit. Mensen komen niet verder dan de redenering:- goede eindbakken - grote speakers - DUS geen sub nodig. OO nee wacht even NOG erger is dat een sub 'makkelijk' tot 20 Hz moet doorlopen. Mag ik eens vragen Geerdie hoe kom je erop??? Afgezien van het feit dat je doet overkomen dat frequentiebereik iets met kwaliteit te maken heeft. Ga anders eens spectra kijken ofzo van een stel CD's en stel eens vast hoeveel info er zit tussen de 20 en de 30 Hz bij muziek. Het ergste is nog wel dat iemand die gewoon zich afvroeg of een sub wellicht een verbetering in zijn set kan verwachten, door dit soort totale onzin op andere gedachten kan worden gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Ik ben erg ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Beetje heel erg jammer dit. Mensen komen niet verder dan de redenering:- goede eindbakken - grote speakers - DUS geen sub nodig. OO nee wacht even NOG erger is dat een sub 'makkelijk' tot 20 Hz moet doorlopen. Mag ik eens vragen Geerdie hoe kom je erop??? Afgezien van het feit dat je doet overkomen dat frequentiebereik iets met kwaliteit te maken heeft. Ga anders eens spectra kijken ofzo van een stel CD's en stel eens vast hoeveel info er zit tussen de 20 en de 30 Hz bij muziek. Het ergste is nog wel dat iemand die gewoon zich afvroeg of een sub wellicht een verbetering in zijn set kan verwachten, door dit soort totale onzin op andere gedachten kan worden gebracht. Dat vind jij...heb je weleens subs gehad op je set..ik wel 4 stuks zelfs van dali tot rel. Ik ben het wel met je eens dat de oortjes bepalen. Een sub die 20hz weergeeft is puur voor de kick want je voelt het laag endus zit je meer je muziek te beleven. Of het natuursgetrouw is neen zeker niet. Er zijn bar wienig instrumenten die zo laag gaan orgel 16hz laagste wat er is en dan moet je nog van goede huizen komen wil je dat weergeven [lees grote waffer] M.a.w. is dus subjectief DAAR werd ook om gevraagd,de oortjes beslissen uiteindelijk de uitkomst Quadral is een merk speaker wat geen laag mist, vele zijn het over eens HIJZELF ook. Een sub kost veel geld [LEES: GOEDE SUB] dan ben je beter af een andere speaker tegaan kopen en deze op hear te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Dat vind jij...heb je weleens subs gehad op je set..ik wel 4 stuks zelfs van dali tot rel. Ik ben het wel met je eens dat de oortjes bepalen. Ik heb nergens gezegd dat ik iets vind. Ik geloof dat ik het al eens eerder gepost heb maar behalve dat kerkorgel is er niets dat zo laag komt. De laagste C van de basgitaar is 32 Hz en een basedrum is een cluster frequenties, dat zeker niet rond de 20 Hz zit. De oren bepalen hoe hard je je set wilt hebben. Ook die quadral speaker zal bij harde muziek met veel bas makkelijk 10% THD halen in de woofer. Gezien het type eindversterker wat hij gebruikt, zie ik hoge geluidsniveau's niet als onwaarschijnlijk. Een sub kan je THD naar beneden halen. De behoefte om muziek te voelen staat orthogonaal op die sub; een dikke equalizer op je set en een hoog volume kan met die speakers ook in een trillende deur resulteren. Een sub die 20hz weergeeft is puur voor de kick want je voelt het laag endus zit je meer je muziek te beleven. Of het natuursgetrouw is neen zeker niet. Dat het niet natuurgetrouw is maakt me niet uit. Dat interesseert blijkbaar toch niemand hier want iedereen zit naar knopen en buiken te luisteren. Dat een verder doorlopend laag resulteert in 'dat je het voelt' gedeeltelijk waar. Zet 40 Hz maar hard genoeg, en je voelt het ook door je heen gaan. Dat effect gaat veel eerder op dan die van 20 Hz, want dit komt gewoon NIET voor in muziek. Er zijn bar wienig instrumenten die zo laag gaan orgel 16hz laagste wat er is en dan moet je nog van goede huizen komen wil je dat weergeven [lees grote waffer] M.a.w. is dus subjectief DAAR werd ook om gevraagd,de oortjes beslissen uiteindelijk de uitkomst Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 ... Er zijn bar wienig instrumenten die zo laag gaan orgel 16hz laagste wat er is en dan moet je nog van goede huizen komen wil je dat weergeven [lees grote waffer] In een opname kunnen zelfs nog wel lagere frequenties zitten, dan heb je te maken met de resonanties in de opnameruimte; een kerk of concertzaal. Met een luidspreker die zulke lage tonen kan weergeven kan het 'ademen' van de opnameruimte worden beleeft. Misschien niet met de oren maar wel met andere zintuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Dat vind jij...heb je weleens subs gehad op je set..ik wel 4 stuks zelfs van dali tot rel. Ik ben het wel met je eens dat de oortjes bepalen. Ik heb nergens gezegd dat ik iets vind. Ik geloof dat ik het al eens eerder gepost heb maar behalve dat kerkorgel is er niets dat zo laag komt. De laagste C van de basgitaar is 32 Hz en een basedrum is een cluster frequenties, dat zeker niet rond de 20 Hz zit. De oren bepalen hoe hard je je set wilt hebben. Ook die quadral speaker zal bij harde muziek met veel bas makkelijk 10% THD halen in de woofer. Gezien het type eindversterker wat hij gebruikt, zie ik hoge geluidsniveau's niet als onwaarschijnlijk. Een sub kan je THD naar beneden halen. De behoefte om muziek te voelen staat orthogonaal op die sub; een dikke equalizer op je set en een hoog volume kan met die speakers ook in een trillende deur resulteren. Een sub die 20hz weergeeft is puur voor de kick want je voelt het laag endus zit je meer je muziek te beleven. Of het natuursgetrouw is neen zeker niet. Dat het niet natuurgetrouw is maakt me niet uit. Dat interesseert blijkbaar toch niemand hier want iedereen zit naar knopen en buiken te luisteren. Dat een verder doorlopend laag resulteert in 'dat je het voelt' gedeeltelijk waar. Zet 40 Hz maar hard genoeg, en je voelt het ook door je heen gaan. Dat effect gaat veel eerder op dan die van 20 Hz, want dit komt gewoon NIET voor in muziek. Er zijn bar wienig instrumenten die zo laag gaan orgel 16hz laagste wat er is en dan moet je nog van goede huizen komen wil je dat weergeven [lees grote waffer] M.a.w. is dus subjectief DAAR werd ook om gevraagd,de oortjes beslissen uiteindelijk de uitkomst Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Alleen ben jij een pa-freak? Als ik die bematigen lees van die woofers die jij zo even opnoemt 21" lijkt me niet echt gangbaar in een huiskamer wel Was ooit eens op een PA audiobeurs. Stond een set te spelen met twee speakertorens 3 meter uit elkaar en stel hele grote subs. De prut kon op 3 meter afstand wel 130 dB halen, maar hij stond op 80 dB te spelen (-50 dB dus, dan mag jij de vervorming uitrekenen). Ik heb op die drie meter afstand nog nooit zo'n levensechte drumsolo gehoord. Een goede bioscoop speelt de beste home cinema set eruit. Dus ja voor sommige toepassingen ik ben een PA freak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Ik heb op die drie meter afstand nog nooit zo'n levensechte drumsolo gehoord. Levensecht? Wat is je referentie? 1) een onversterkte drumsolo 2) een drumsolo over een PA 3) een drumsolo over een HiFi set Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Ik heb op die drie meter afstand nog nooit zo'n levensechte drumsolo gehoord. Levensecht? Wat is je referentie? 1) een onversterkte drumsolo 2) een drumsolo over een PA 3) een drumsolo over een HiFi set Jelte Een onversterkt drumstel. Let wel, het kan zijn dat men bij versterking van een drumstel expres kleuring toevoegt op verzoek van de artiest, dan klinkt een PA versterkt drumstel dus anders, maar is wel 'legitiem'. Het betrof destijds een CD opname van een onversterkt drumstel, en daar valt goed mee te beoordelen als je weet hoe zo'n ding klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Alleen ben jij een pa-freak? Als ik die bematigen lees van die woofers die jij zo even opnoemt 21" lijkt me niet echt gangbaar in een huiskamer wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts