Jump to content

aanschaf buizenpre?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

woodhampre.jpg

Even een vraag van een absolute leek:

mogelijk kan ik een buizenpre op de kop tikken en wil dan graag het volgende weten

er zitten 10 buizen in

12 AU7; 12AX7 en 12AY7.

Zijn die gegevens nu van belang,

zijn dat goede buizen

zijn die buizen nog te vervangen/ is dat duur

hoe is de levensduur er van?

is een buis die ouder is maar zelden gebruikt ook al beperkt in zijn levensduur?

Er zit een phono ingang op waarvan wordt opgegeven 3mV (for rated output); ik ga er vanuit dat een element met een uitgangsspanning van 2,5mV dan ook nog voldoende stroom levert, of heb ik dat mis en heb je dan toch dynamiekverlies?

En in zijn algemeenheid:

wat zijn de belangrijke dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte buizenversterker? (afgezien van hoe hij klinkt natuurlijk)

hoop snel iets wijzer te kunnen worden

Kraus,

Op het gevaar af mij de hoon op de hals te halen van lieden die alleen maar heil zien in 'vooroorlogse' triodes: dit zijn 'moderne' triodebuizen. Goed verkrijgbaar en daarbij weer in productie genomen. En of je dan opteert voor peperdure 'New old stock' (als Telefunken, Philips of Mullard) dan wel kiest voor iets goedkopers uit Rusland, is je eigen afweging. Anderen horen spectaculaire verschillen die mij, althans in die mate, eerlijk gezegd ontgaan.

In beginsel gaat een buis pas 'slijten' zodra er spanning op komt te staan. Want anders heeft die jacht op NOS-buizen ook weinig zin :D

Voor wat betreft de levensduur: bij eindversterkerbuizen (maar die zijn hier niet aan de orde) ga ik uit van twee jaar. Maar bij voorversterkerbuizen ben ik aanmerkelijk rekkelijker. Het hangt er ook een beetje van af hoe ze zijn ingesteld. Maar meestal ga ik na vier jaar denken aan vervanging. Overigens is slijtage bij buizen een wat opmerkelijk fenomeen dat nogal geleidelijk gaat.

Voorts treft mij het aanzienlijke aantal van tien buizen. Na aftrek van, neem ik aan, de gelijkrichter, negen versterkende elementen. De meeste voorversterkers komen niet verder dan drie. Ik herinner me wel een ontwerp van een SRPP-voorversterker uit 'Elektuur' waar, behoudens de gelijkrichter, zes buizen in zaten. Maar dat is (was) inherent aan SRPP-ontwerpen.

Die ingangsgevoeligheid is inderdaad een punt, want het is van belang voor je signaal-ruisverhouding. Over mogelijke gevolgen voor de dynamiek moet ik nog eens goed nadenken want dat lijkt mij eerder een eindversterker/luidsprekerprobleem. Maar ook hier zeggen cijfers niet voortdurend wat. En misschien is met een beperkte aanpassing in het ontwerp de gevoeligheid wat op te voeren. Maar in jouw geval zou ik er, want 'the proof of the pudding is in the eating', je platenspeler op aansluiten en kritisch luisteren naar het resultaat.

Waar je zeker op moet letten betreft, in het algemeen, gebruikssporen, de conditie van potmeters, schakelaars, bedrading en hoogspanningselco's. Voorts lekkende koppelcondensatoren (de bekende regelmatige 'plop'). En waar ik mee had moeten beginnen: brom-tie? :lol:

Een verder punt van aandacht is nog de uitgangsimpedantie van de voorversterker in relatie tot de ingangsimpedantie van je eindversterker. Plus de vraag of beide partners (voor- en eindversterker) het met elkaar kunnen vinden. Want dat wil, net als bij mensen, ook nog wel eens een probleem geven :P

in ieder geval succes!

Weerstand

Je kan er weinig van zeggen of het goeie buizen zijn. Het zijn Amerikaanse equivalenten van de ECC82, ECC83 en de 6072. Daar zijn goeie in te vinden, maar ook bagger. Zo zijn nieuwe Philipsen erg verguisd en ouwe Telefunken zouden het einde moeten zijn. Ik denk dat het een kwestie van smaak is. Elke buis heeft nl zijn eigen klankkarakter en die moet je aanstaan. Een 12AX7 is nu een maal geen 12AX7 :rolleyes:

Dat laatste is waar en dat kan inderdaad per merk verschillen. En soms heb je gewoon pech. Want ik kan me nog een doos vol trots aangeschafte Sylvania's from the USA herinneren die, stuk voor stuk, allemaal bleken te ruisen. New old stock ............

Maar het goede nieuws blijft natuurlijk wel dat het vervangen van een buis heel wat minder voeten in de aarde heeft dan het uitsolderen van iets als een ringkernemitter. Bij mij tenminste :D

Weerstand

hartelijk dank voor de zinnige info; ik begrijp daaruit ook dat als het apparaat tip-top in orde is dat dan toch na uiterlijk zo'n vier jaar er 10 buizen vervangen moeten worden. Dat lijkt mij niet direct goedkoop.

In geval van aankoop tweedehands staat zo'n vervanging zeker al snel voor de deur en bovendien is het vervangen van de buizen dus ook nog een onzekere zaak. De kans dat er bij 10 buizen een ruisende tussen zit is, zo begrijp ik, aanzienlijk.

Zo bekeken is zo'n buizenpre dus een permanent zorgenkindje.

Het is overigens wel een mooi gebouwd apparaat met een geheel losse voeding.

De fabrikant geeft op dat de VUmeters voorop een indicatie geven voor het goed functioneren van de buizen. Kan dit inderdaad het geval zijn?

Hoop voor je dat je ook nog de tijd neemt om er eens mee te gaan spelen.

Buizen v.v. kan wonderschoon klinken. En dat omprikken van buisjes is een wassenneus vergeleken bij het opnieuw afregelen van een ander element . ;)

hartelijk dank voor de zinnige info; ik begrijp daaruit ook dat als het apparaat tip-top in orde is dat dan toch na uiterlijk zo'n vier jaar er 10 buizen vervangen moeten worden. Dat lijkt mij niet direct goedkoop.

Ach, is allemaal relatief joh. Aan een element kan je veel meer kwijt zijn. Alleen voor oudere topbuizen vragen ze hoofdprijzen.

En mocht ie geweldig klinken, dan heb je dat er toch graag voor over?

Voorts treft mij het aanzienlijke aantal van tien buizen. [...]

For the phono input, 3 triodes are used per channel for gain and equalization. Accurate RIAA equalization is achieved using some negative feedback, and close tolerance polypropylene capacitors carefully selected for this sensitive part of the pre-amplifier.

... en dan is 10 buizen ineens niet meer zo veel.

jammer is dat toch,er worden altijd gelijk negatieve dingen geschreven als het over buissen gaat.

ik heb in een jaar tijd wel 20 buissen uit de hele wereld bij elkaar vergaard(van 1940 tot 2002).

en als mijn versterkers aan staat en zelf op de phonotrap is geen ruis of brom te horen ,en dat notabene op een 100db luidspreker systeem.

maar weet dan ook wat je koop, er is inderdaad een hoop bagger gebouwd maar het is het zelfde als mijn vrouw een nieuwe high-end wasautomaat wil.

vraag ze aan andere vrouwen wat hun ervaringen zijn met merk a of de voor of nadelen.

maar de echte buissen(goede) van vroeger worden niet meer gebouwd zo als het hoort,heeft allemaal te maken met kwaliteit.

vroeger werd er eenmaal meer aandacht aan besteed,zeker als we het hebben over militaire versies. (je wilt geen oorlog verliezen op basis van slechte buissen)

maar er word nog zat redelijke buissen gebouwd door de oostblok landen,en als je niet weet hoe een echte NOS klinkt mis je ze niet ook.

maar ik zou toch willen zeggen KRAUS probeer de amp eens uit,misschien gaat er wel een nieuwe wereld voor je open.

het kan ook tegenvallen omdat het niet match.

Het uitproberen ga ik zeker doen; ik ben een hoop wijzer geworden van de adviezen maar van 1 ding heb ik nog steeds geen idee: wat kost nou het vervangen van die 10 buizen per keer?????? (ik weet dat dat erg kan verschillen al gelang wat je koopt maar ik heb werkelijk geen enkel idee van minimale prijs. Ook hier zal wel the sky is the limit gelden.

Ik ga extra voorzichtig te werk want voor mij is in dit geval het gevaar met de ogen te kopen erg groot.

hoi kraus.

hier wat linkjes voor wat betreft je prijzen.

jacmusic

tube-shop

amplimo nederland

voor wat exoten of de betere zoals ik ze noem.

tubeworld

brent jessee

dit is om je een indruk te geven wat die buissen nu zoal kost vandaag de dag.

meer info.

woodhampre.jpg

Even een vraag van een absolute leek:

mogelijk kan ik een buizenpre op de kop tikken en wil dan graag het volgende weten

er zitten 10 buizen in

12 AU7; 12AX7 en 12AY7.

Zijn die gegevens nu van belang,

zijn dat goede buizen

zijn die buizen nog te vervangen/ is dat duur

hoe is de levensduur er van?

is een buis die ouder is maar zelden gebruikt ook al beperkt in zijn levensduur?

Er zit een phono ingang op waarvan wordt opgegeven 3mV (for rated output); ik ga er vanuit dat een element met een uitgangsspanning van 2,5mV dan ook nog voldoende stroom levert, of heb ik dat mis en heb je dan toch dynamiekverlies?

En in zijn algemeenheid:

wat zijn de belangrijke dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte buizenversterker? (afgezien van hoe hij klinkt natuurlijk)

hoop snel iets wijzer te kunnen worden

Toppertje

Met de buisjes in orde zul je versteld kunnen staan.....

Ik liet de mijne 3 mnd. geleden doen bij Acson voor 92,50. Incl. verzending. 4 buisjes, incl. matchen/afregelen.

Oh ja: foto en info

Toine.

Beste Kraus,

Dat gaat alleen op voor eindbuizen in eindversterkers omdat die meestal op het randje van hun kunnen staan ingesteld.

In een vv staan de buizen doorgaans veel tammer ingesteld. Is de gloeispanning netjes op orde dan kunnen de buizen meestal wel zo'n 10 - 20 jaar meegaan en soms nog wel langer.

;)

PS Pjotr, waar ben jij de 28e? Voor jou met grootste phonopre plannen toch een niet te missen dag?

Die dag heb ik wat anders Kraus en het is ook een kwestie van prioriteiten. Een nieuw huis inrichten kost ook nogal wat tijd: Zoiets kost tijd of geld. En gezien het feit dat dat laatste ook zijn grenzen heeft (voor mij althans) ...

Ach die phono pre komt er wel een keer (de onderdelen zijn al in huis) en zo'n luisterdag ook nog wel een keer ...

Iig veel plezier alvast de 28ste

;)

Voorts treft mij het aanzienlijke aantal van tien buizen. [...]
For the phono input, 3 triodes are used per channel for gain and equalization. Accurate RIAA equalization is achieved using some negative feedback, and close tolerance polypropylene capacitors carefully selected for this sensitive part of the pre-amplifier.

... en dan is 10 buizen ineens niet meer zo veel.

Kweet het niet ..... Stel dat sprake is van een buizengelijkrichter, dan blijven er negen dubbeltriodes over. Daarvan gaan er drie naar de phonovoorversterker (namelijk tweemaal drie triodes = drie dubbeltriodes) en dan blijven er nog zes over. Het enige dat ik dan nog kan verzinnen is de lineaire versterking (in principe een halve dubbeltriode per kanaal) en, wat G

• 2 weeks later...
Of is dat al te optimistische gedacht?

Ik denk dat je eerder te pessimistisch bent over de transistor. En andere onderdelen slijten bij allebei.

Maar, een periode van 10 jaar is voor de meesten hier veel te lang voor een component.. ;)

Een buizenversterker met een heel goede potmeter speelt na vervangen van de buizen ook letterlijk weer als nieuw, of niet?

Dat wel natuurlijk (alhoewel onderdelen als elco's ook slijten). Maar nogmaals, een periode van 10 jaar is hier een eeuwigheid..

Ik hou het er toch op dat een buizenvoortrap toch meer onderhoud cq zorg vereist. Ik vind 10 jaar voor een torrenbak toch wel erg kort. Dat zou betekenen dat mijn AVM nu naar de schroothoop moet en dat is toch niet het geval.

Vraag eens aan de forummers hou oud hun voorversterkers zijn. Ik denk dat je gemiddeld toch snel in de buurt van die 10 jaar komt, zoniet er overheen. DAn loopt de 2de hands rubriek zo meteen over

Ik hou het er toch op dat een buizenvoortrap toch meer onderhoud cq zorg vereist. Ik vind 10 jaar voor een torrenbak toch wel erg kort. Dat zou betekenen dat mijn AVM nu naar de schroothoop moet en dat is toch niet het geval.

Vraag eens aan de forummers hou oud hun voorversterkers zijn. Ik denk dat je gemiddeld toch snel in de buurt van die 10 jaar komt, zoniet er overheen. DAn loopt de 2de hands rubriek zo meteen over

Hoi Sodejuu,

maar het is dus ook zo dat een buizenpre, mits met af en toe nieuwe buizen, wat betreft levensduur zeker niet onder doet voor een transistor?

Mijn AVM is een jaar of 8 en doet het nog uit de kunst, dat wel (ik doe hem dan ook niet weg)l

Waarom zou een buizenbak onder doen voor een transistorversterker? Het principe is anders en het doel is hetzelfde. Het nadeel is wel dat de temperatuur in een buizen-vv hoger is en dat resulteert in meer slijtage aan elko's en bedrading. Alleen een Pass Labs-vv heeft dat ook. Die worden nl ook loeiheet.

Normaliter kun je stellen dat bij een normaal concept (dus geen exotische schakelingen) geen enkele voorversterker iets te lijden heeft. Daarvoor zijn de werkspanningen en -stromen te laag.

De minpunten lijken mij niet onoverkomenlijk, als het geluid verder dik in orde is. Zo'n verzwakker kun je van mij lenen voor het weekend, moet je dan wel even op komen halen (fietsen gaat nu moeizaam). ;)

De minpunten lijken mij niet onoverkomenlijk, als het geluid verder dik in orde is. Zo'n verzwakker kun je van mij lenen voor het weekend, moet je dan wel even op komen halen (fietsen gaat nu moeizaam). ;)

superservice CGM;

ik ben er voor 9 uur als je dat uitkomt; is dat een soort cinchstekker met een weerstandje er in? Kan dat tussen voor- en eind? Heb ik er twee nodig? Vragen, vragen, vragen

Ik zie je wel. Het is een soort weerstand in een tussenplug (rca), 1 per kanaal natuurlijk.

Dat geldt bij de phonoingang, bij aansluiting van een CD-speler moet de volumeknop nog iets meer terug.

Iemand heeft mij "verzwakkers" gesuggerreerd maar ik weet niet wat dat zijn. Het lijkt mij echter wel wat als ze tussen voor- en eindversterker zouden kunnen.

Hallo Kraus,

Heb nog geen tijd gehad je PB'tje te beantwoorden, maar nu je het toch hier neer zet.

Het uitgangsniveau is 775 mV. Het lijkt me dus niet verstandig om tussen je pre en je EV een verzwakker te zetten. De ingangsgevoeligheid is echter 250 mV en dat is tamelijk hoog. De meeste DAC's en CD spelers leveren iets van 2V en dat is dus veel te veel voor je pre. Je kunt dus het beste daar een verzwakker toepassen. Met iets van 12-15 dB kom je denk aardig in de richting. Dat zijn twee weerstandjes. Eentje van 4K7 naar aarde en eentje van 22K naar je CD speler. Het knooppunt tussen de weerstandjes gaat dan naar je aux in. Dit zijn richtwaarden waarmee je denk al aardig in de goede richting zit.

;)

De ingangsgevoeligheid van de phonopre is 3mV; het element geeft 2,5; echte problemen levert dat zo te horen niet op, toch misschien iets minder "slam"? maar ook dan vind ik de volumeknop al snel te ver open staan; daar is dus weinig aan te doen? want hier nog zo'n verzwakker tussen lijkt me een erg slecht idee.

Hallo Kraus,

Nee je element gaan verzwakken is belist geen optie! Het kan zijn dat er enige verzwakking nodig is tussen je pre en eind maar dat moet dan wel even goed bekeken worden. Normaal is, dat op normaal luisterniveau je volumeregelaar 1/2 open staat.

Dat kan dus betekenen dat er een aanpassing moet komen tussen de pre en eind en tussen de CD speler en pre. Het mooiste is dat op de zelfde stand van de volume regelaar je phono, tuner en CD speler ongeveer even luid speelt.

Maar ik zou ook even de documentatie afwachten. Het kan best zijn dat ie intern voorzieningen heeft om de niveaus aan te passen.

Het is allemaal prima in orde te krijgen maar dat is zo even 1 2 3 hier niet uit te leggen als het voor jou hokus pokus blijft.

----------------------------

B.t.w. Net even bij de spullenhulp een TD160 gescoord voor een tientje. Kon hem voor dat bedrag gewoon niet laten staan :D

;)