Jump to content

aanschaf buizenpre?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

En toen had je nog van die gezellige kristalelementen. Helemaal geen pre en RIAA correctie nodig. Is is er knap ingewikkelder op geworden sinds dien.

:lol:;)

Voor de wat 'critischer' luisteraar waren er ook nog keramische elementen. Overigens zag de frequentiekarakteristiek van een kristalelement er wat onverzorgd uit, maar daar was wel iets aan te doen. Normaliter stonden die dingen namelijk aangesloten op een hoogohmige ingang (1M), maar als je een kristalelement voor de verandering laagohmig afsloot, trok die frequentiekarakteristiek wel wat bij. De rafels dan ;)

Overigens werd geluidsweergave ook 'vroeg

Voorheen vond ik de opname van Brendel nog wel eens te breed, ook dat is nu veel beter te pruimen, door de goede pklaatsing is de piano niet meer zo achterlijk groot.

Kraus,

Mijn gelukwensen met de buizenvoorversterker. Ik deel je ervaringen op dit punt, zij het dat die, gebaseerd op een zelfgebouw voorversterker, van wat minder ambitie getuigen.

Ik keek alleen even op van Brendel. Muzikaal dan en niet in termen van geluidskwaliteit. Brendel heeft mij nooit overtuigd. Vroeger (VOX) niet en al evenmin later. Mag ik in dit verband de naam van Kempff laten vallen? Wilhelm uiteraard en niet Freddie. En dan niet alleen de sonates maar ook de heruitgave van de pianoconcerten met van Kempen. Een weliswaar HELE foute man, maar ach, daar waren er meer van.

Weerstand

• 3 weeks later...

Aangezien de ingangsimpedantie v/e cinch lijningang v/e buizentrap meestal hoogohmig is,(>100K) zou hij,als je hem dus op de pre kant aansluit, luider moeten spelen dan op de cd/dac uitgang aangesloten.

Probeer maar zoals Peter zegt 10k + 10k, theoretisch zou je dan de helft v/d cd/dac signaal overhouden, tenzij de pre-ingang hem veel belast,maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk,omdat het een buizen-pre is.Dan zou de ingangsimpedantie v/d buizenpre <<50Kohm moeten zijn om een dergelijke verzwakking te geven.(10k bv).

woodhampre.jpg

Even een vraag van een absolute leek:

mogelijk kan ik een buizenpre op de kop tikken en wil dan graag het volgende weten

er zitten 10 buizen in

12 AU7; 12AX7 en 12AY7.

Zijn die gegevens nu van belang,

zijn dat goede buizen

zijn die buizen nog te vervangen/ is dat duur

hoe is de levensduur er van?

is een buis die ouder is maar zelden gebruikt ook al beperkt in zijn levensduur?

Er zit een phono ingang op waarvan wordt opgegeven 3mV (for rated output); ik ga er vanuit dat een element met een uitgangsspanning van 2,5mV dan ook nog voldoende stroom levert, of heb ik dat mis en heb je dan toch dynamiekverlies?

En in zijn algemeenheid:

wat zijn de belangrijke dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte buizenversterker? (afgezien van hoe hij klinkt natuurlijk)

hoop snel iets wijzer te kunnen worden

Beste Kraus,

En toch is hij/zij erg mooi , ook qua klank, want buizen klinken niet alleen anders dan transistoren, maar ook beter :lol:;)

Zijiger en toch heel mooi ,glashelder zonder scherp te worden.

Het is nog gekker, want een Cdspeler begint dan meer op een platenspeler te lijken :ph34r:

Nog niet helemaal natuurlijk, maar toch.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

audioverzwakker.JPG

Dit heb ik er van gebakken; tussen DAC en voorversterker geeft het geen goed resultaat; tussen voor en eind werkt dit wel goed; het volume van de voorversterker kan nu wat verder open

Is dit nu correct?

Ik heb het voorlopig maar voor 1 kanaal want de weerstandjes zijn op ;)

Als het klopt bak ik er nog zo een en ben ik klaar :cool2:

Beste Kraus,

Het klopt helemaal , perfect :D

MvG,

Haudio

Beste Kraus,

Begrijp ik het goed dat je de weerstanden geplaatst heb om de uitgangsspanning van de CD speler te verlagen zodat het meer overeenkomt met de vinyl. Heb je hier een positief effect van?

Ik merk zelf ook dat mijn CD speler een hoop decibellen produceert als ik de volumeknop van de versterker op het eerste streepje heb, terwijl bij de draaitafel ik gemakkelijk tot het derder of zelfs vierde streepje kan gaan zonder dat het als luid overkomt. Ik heb ook ooit gehoord dat de versterker beter presteert als de volumeknop verder open staat. Klopt dit? Zo ja, dan zou het voor mij ook zin hebben. Helaas ben ik niet zo handig met soldeerbout. Ik heb trouwens wel eens ergens losse attenuators gezien (plugjes waarop je de interlink aansluit) en die zouden hier toch hetzelfde effect moeten hebben? Een ander bijkomend voordeel lijkt me als ik CD-speler en draaitafel 1:1 wil vergelijken dat ik niet continue aan de volumeknop hoef te draaien.

Groeten,

Gerald

(die erg blij is met z'n Bluenote)

Beste Kraus,

Dank voor je antwoord. Zoals jij het schetst is het een issue dat bij voorversterkers voorkomt. Aangezien mijn Unico P een geintegreerde versterker (inlcusief phonotrap) denk ik dat er geen sprake zal zijn van enige misaanpassing. Wel zag ik op de site van russandrews.com een tabelletje met welke verzwakking je zou kunnen gebruiken bij een bepaalde uitgangsspanning van CD speler. Ik zal ook nog eens googelen op het artikel van van Ommeren.

Eerst even een lekker stukkie fietsen.

Gerald

Hi Gerald,

Ik hoop dat iemand anders op het forum het even uitlegt want dat is mij niet toevertrouwd.

Als je googlet in Nederland met audio verzwakker dan vind je zo het artikel van Armand van Ommeren. Of het voor jou nuttig is ligt geloof ik aan het soort apparauur.

Wel is het inderdaad zo dat de voorversterker idealiter op zo'n 30 - 60% van zijn volume het beste presteert en wat vooral prettig is dat je dan het volume het meest nauwkeurig kunt regelen.

Soms helpt zo'n aanpassing weer niks omdat de volumeknop zo is ingesteld dat je al snel vol vermogen krijgt.

Of alle bronnen op dezelfde sterkte worden weergegeven? bij de lijningangapparaten meestal wel dacht ik maar met vinyl is het sterk afhankelijk van de spanningsafgifte van het element en de (instelbare) gain van de phonotrap.

Ik vermoed dat AS je zo verder helpt omdat men daar precies weet wat je hebt staan en of er sprake is van (geringe) misaanpassing.

Beste Gerald/Kraus,

Bijna iedereen heeft een misaanpassing, want de ingangsgevoeligheid van de meeste versterkers is 150 mV over 47 KOhm.

Maar ook fabrikanten zijn goochem want ze wisten jaren geleden al dat iets wat luider speeld , mooier lijkt te klinken in eerste instantie, dus hebben ze de uitgangsspanning lekker hoog gemaakt.

Want zoveel spanning geven Phonotrappen niet af naar de voorversterker :lol:;)

Maar wel een stuk juister , want voor volle uitsturing moest je de Volumeknop behoorlijk open zetten, dit is niet verstandig bij Cd want deze geeft wel een spanning af van 1500 mV over 47 KOhm en dat is veels te veel weten we nu allemaal.

Want voor volle uitsturing mag de Volumeknop meestal niet verder open dan tot 12 uur, dus half open .

Gelukkig hebben de meeste versterkers voldoende oversturingsreserve, anders waren er veel meer opgeblazen luidsprekers.

Allen is het een stuk lastiger om het volume nauwkeurig in te stellen, een kleiner regelbereik.

Er waren zelfs weinig fabrikanten die een aanpassing maakten voor Cd, dus de volumeknop moest dan een stuk verder open voor hetzelfde resultaat.

Dat werkte dus niet want de ''consument'' vond deze versterker niet luid genoeg met de volumeknop op , zeg maar 25 % open ,dus zijn die ook voor de bijl gegaan.

Wij willen immers bedonderd worden, dus zijn nu praktisch alle versterkers gewoon 150 mV in en zeer luid bij een laag volumestand.

Maar een verzwakker kan uitkomst bieden, dan is de stress voor de versterker een stuk minder.

MvG,

Haudio

Ha die Haudio,

Fantastisch duidelijke uitleg! Ik heb ook het artikel van van Ommeren gevonden. Het is me nu helemaal duidelijk. Ik zal eens kijken of ik die losse attenuator plugjes ergens kan krijgen.

Groet,

Gerald

Deze Rothwells verzwakker verzwakken tot -10 dB. Is dat voldoende?

Tabelletje van Russ Andrews

814741attguide_l.jpg

Ik heb gevonden de uitgangsspanning van de Consonance 2,3 V is , maar de ingangsspanning van de Unico P kan ik niet vinden

audioverzwakker.JPG

Dit heb ik er van gebakken; tussen DAC en voorversterker geeft het geen goed resultaat; tussen voor en eind werkt dit wel goed; het volume van de voorversterker kan nu wat verder open

Is dit nu correct?

Beste Kraus,

MvG,

Haudio

Ehm Haudio,

In dat schema zijn de aansluitingen "van voorversterker" en "naar eindversterker" omgewisseld!

Dat moet dus andersom!

Dit is dus het juiste:

audioverzwakker%201.JPG

En als je de waardes niet meer weet van de weerstandjes Kraus, is hier een handig speeltje om adh van de kleuren de waarde te vinden:

http://samengstrom.com/elec/resistor/index.html

Klik eerst op het bandje op de weerstand en dan op een kleur en dat voor ieder bandje.

;)

audioverzwakker.JPG

Is dit nu correct?

Beste Kraus,

MvG,

Haudio

Ehm Haudio,

In dat schema zijn de aansluitingen "van voorversterker" en "naar eindversterker" omgewisseld!

Dat moet dus andersom!

Dit is dus het juiste:

audioverzwakker%201.JPG

En als je de waardes niet meer weet van de weerstandjes is hier een handig speeltje om adh van de kleuren de waarde te vinden:

http://samengstrom.com/elec/resistor/index.html

Klik eerst op het bandje op de weerstand en dan op een kleur en dat voor ieder bandje.

;)

Beste Pjotr,

Dat is toch geen enkel probleem , als Kraus het zo gemaakt heeft, dan heeft hij dat perfect gedaan. :lol:

Hij hoeft alleen de kabel om te draaien en het werkt ook perfect. :lol:

MvG,

Haudio

Ja ja, lul je er maar uit Haudio. Dikke onvoldoende want je gaf wel een verkeerd advies.

:P;)

Beste Pjotr,

Moet hij de kabel dan weer omdraaien ? :lol:;)

Oke als hij doet zoals ik zei dan doet hij het verkeerd :( maar toch is het beter dat hij de kabel omdraait, zoals het op de eerste tekening staat.

Of hij moet het zo in elkaar solderen zoals het op de tweede tekening staat, maar volgens mij heeft hij de kabel al klaar ;)

Dus dan toch maar omdraaien , of de kabel opnieuw solderen :lol:

Maar in de volgende post staat hoe hij het gedaan heeft, ik begrijp het niet twee kabels per kant :confused::(

Dus toch meer opnieuw maken :ph34r:

Of ga jij of ik het voor hem doen . :P;)

MvG,

Haudio :unsure:

Of ga jij of ik het voor hem doen . :P  ;)

MvG,

Haudio :unsure:

Dat heb ik hem al aangeboden. Maar als ik even tijd heb om richting Schiedam te rijden zit Kraus in de zon heb ik van hem begrepen.

Ach laat Kraus maar lekker even zelf knutselen.

Het is overigens wel beter om de verzwakker aan de kant van het te sturen apparaat te zetten en niet aan de kant van de bron. Dan heb je geen last van de kabelcapaciteit. Maar dan moet het plugje weer anders in elkaar.

Overigens zijn de optimale waarden van de weerstanden, zeker tussen pre en eind, wel een beetje apparaat afhankelijk. Zeker bij een buizen pre moeten de weerstandjes samen niet te laag in waarde zijn anders kun je idd kwaliteitsverlies krijgen.

;)

audio%20verzwakker%202.jpg

de tekening is vrij realistisch ;) en zo ziet het dus ook in het echt uit; maar....... het werkt; om de boel om te draaien hoef ik slechts de interlinks andersom in te steken.

Tzt wordt het allemaal perfect.

Beste Kraus,

Oke snap het, maar de weerstandjes kunnen ook in 1 plug 1/4 watt of 1/8 watt passen er gemakkelijk in en 1 procent weerstanden zijn nauwkeurig genoeg :D;)

MvG,

Haudio

• 1 year later...

Beste Eric,

Om eerlijk te zijn zou ik het niet weten, maar als iets minder dan 2/3 van optimaal presteert, heb ik zoiets van "Laten we er maar nieuwe in doen". Hoe hoorbaar het is weet ik ook niet. In principe zou je dat eigenlijk ook niet willen weten, want anders heb je een hele tijd naar "minder" geluisterd en dat willen we allemaal niet ;)

een paar maanden geleden zijn de buizen getest bij Tube Elysium en stonden toen op 70%; bij welk percentage moet je gaan denken aan vervanging? (hij staat elke dag wel een paar uur aan en in het weekend vrijwel de godganse dag.)

Ik zou het gewoon proberen, buizen vervangen, oude houden. Dan na een maand eens de twee sets vergelijken. In het slechtste geval klinkt het identiek en heb je al vast een reserve set.

70% van wat?

Hoe verouderen buizen en wat veranderd er dan, fysiek en klankmatig?

Alleen de stijlheid of ook het vervormingsspectrum?

Mijn eindbuizen gaan gewoon op een gegeven moment in vlammen op.

Ik zal voor deze vragen een nieuwe draad starten in de techniek sectie.

Guest tubejack
Op al die moeilijke vragen heb ik ook geen antwoord.

Het is in ieder geval niet zo dat je bij buizen een inspeel-