Manus Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Dag, De kans bestaat dat ik (voor niks) ESL57 elektrostaten kan overnemen. Logische vraag: wat win ik er bij ten opzichte van de Magnepan 0.5? En wat verlies ik? Voor het gebruik van mijn overige spullen, zie mijn setbeschrijving. Tegenwoordig speel ik ook met de T-Amp en met de TA2020 in plaats van de Audio Analogue Donizetti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 21 mei 2005 Report Share Posted 21 mei 2005 Hoi Manus, Voor niks een esl-57... dat is bij voorbaat een werelddeal want zelfs een defecte esl-57 levert nog wel geld op. Een t-amp op een esl-57, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Mijn ex-marantz pm80II kon mijn esl-57 niet trekken (meteen de reden voor verkoop) en daarom verwacht ik dat een t-amp dat ook niet kan maar dat is een vermoeden. Een esl-57 is een lastiger speaker dan bijvoorbeeld een Quad esl-63 en een Magnepan (heb ik me laten vertellen). Je moet je natuurlijk afvragen hoe goed de esl-57 nog is die je kan krijgen. Een revisie is prijzig en de adressen daarvoor zijn schaars. Mijn set esl-57 komen van Quad Duitsland en zijn erg goed maar daar betaal je ook voor. De verhouding esl-57 / magnepan 0.5 zou ik niet kunnen maken alleen een magnepan 0.6MG heb ik eens een middag gehoord (overigens met veel plezier) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 Ik moet ook nog zien in welke staat ze verkeren. Van de week ga ik een keer kijken en luisteren. Maar ja, je zegt het zelf al, voor niks is altijd een goede deal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 De ESL57 is 1 van de moeilijkst aan te sturen hifi-luidsprekers ooit gemaakt. Ik zou de T-Amp er niet eens op proberen. Stel je voor dat de boel gaat oscileren? Dan blaas je de T-Amp op, en met een beetje pech ook de luidsprekers. Ik zou de Audio Analogue Donizetti erop aansluiten. Of een leuke Quad-versterker natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Hoi, bedenk wel dat je een esl 57 niet op een 'gewone' versterker moet zetten. Quad heeft hiervoor de quad II (buizenversterker) en de quad 303 eindversterkers.Het voltage naar de speakers toe is beperkt tot maximaal iets van 33V. Als je er een andere versterker op zet dan deze twee dan kan de speaker kapot gaan. Je kan de speakers wel laten beveiligen met een of andere schakeling (informeer bij TransTec). Ik zou dat doen want dan heb je veel meer keus aan versterkers. Bovendien is dat dus de enige investering die je moet doen, gezien het feit dat je ze krijgt Ik wou dat ik eens electrostaten kreeg. Succes ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 De ESL57 is 1 van de moeilijkst aan te sturen hifi-luidsprekers ooit gemaakt. Ik zou de T-Amp er niet eens op proberen. Stel je voor dat de boel gaat oscileren? Dan blaas je de T-Amp op, en met een beetje pech ook de luidsprekers.Ik zou de Audio Analogue Donizetti erop aansluiten. Of een leuke Quad-versterker natuurlijk. Ik weet zeker dat er veel moeilijker luidsprekers gemaakt zijn en dan denk ik aan Infinity's met verschrikkelijke woofers erin... maar goed daarover mogen we van mening verschillen. Mijn esl-57 hebben een beveiliging cirquittje erin zitten, zo worden ze sandaard geleverd door Quad Duitsland. Die dingen zijn ook te bestellen in zelf in te bouwen als je weet waar je mee bezig bent. Weet je waar je op moet letten als je ze hoort, om te kijken of ze nog goed functioneren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 Dank voor alle tips. Ik hou er zeker rekening mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 De ESL57 is 1 van de moeilijkst aan te sturen hifi-luidsprekers ooit gemaakt. Ik zou de T-Amp er niet eens op proberen. Stel je voor dat de boel gaat oscileren? Dan blaas je de T-Amp op, en met een beetje pech ook de luidsprekers.Ik zou de Audio Analogue Donizetti erop aansluiten. Of een leuke Quad-versterker natuurlijk. Ik weet zeker dat er veel moeilijker luidsprekers gemaakt zijn en dan denk ik aan Infinity's met verschrikkelijke woofers erin... maar goed daarover mogen we van mening verschillen. Mijn esl-57 hebben een beveiliging cirquittje erin zitten, zo worden ze sandaard geleverd door Quad Duitsland. Die dingen zijn ook te bestellen in zelf in te bouwen als je weet waar je mee bezig bent. Weet je waar je op moet letten als je ze hoort, om te kijken of ze nog goed functioneren? Ik weet niet precies waar ik op moet letten. Ik laat het maar over me heenkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Hoi Manus, Als je de mogelijkheid heb om ze allebei in mono toestand te kunnen beluisteren, luister dan als uit beide weergevers het hoog/mid-hoog genoeg aanwezig is, en even luid klinken.(erg grote verschillen kunnen op een slechte mid/hoog membraam duiden.De middelste v/d drie membramen). Luister ook een paar seconden op een iets luider niveau dan normaal luisterniveau,en luister als er geen gekraak of blauw/witte vonkjes te zien zijn door de openingen v/d metalen rooster aan de voorkant v/d weergever. Bij defekt branden ze meestal in het midden v/d middelste membraam(hoog-midden) door. Dit hoor en zie je pas bij "doorslag" op luidere geluidsvolumes. Als je geen van bovengenoemde effekten waarneemt,en ze verder goed spelen,(beetje sproeiontlading door vocht kan via de hoogspanningssoldeer aansluitingen), dan feliciteer ik U van Harte ! met een Gratis stel Esl-57's ! De Esl-57 was al mechanisch faze-gecompenseerd en al in de zgn later geclaimde d-'Apollito opstelling opesteld.(alleen een horizontale opstelling i.p.v verticaal)Quad was z'n tijd toen al ver vooruit dus als je terugkijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 He Jerry, Bedankt voor de tips. Ik zal proberen of er op die manier te luisteren valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ik weet zeker dat er veel moeilijker luidsprekers gemaakt zijn en dan denk ik aan Infinity's met verschrikkelijke woofers erin... maar goed daarover mogen we van mening verschillen. Tja, de ESL57 wil in het hoog dippen naar 1 ohm, en dat samen met een hoge capacitieve belasting... Dat is echt vreselijk! Het lijkt me heel sterk dat die infinity's een moeilijker belasting vormen voor een versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Voor wat het waard is ... Ik had tien jaar geleden Magnepan SMGb's, met een Cyrus One. Ik kocht voor de lol een paar ESL57s erbij, met de bedoeling ze soms te gebruiken en de Maggies te bewaren voor het zwaardere werk. Tien seconden muziek door de Quads en de Maggies verdwenen in hun dozen, om later verkocht te worden. Ik heb de 57s gebruikt met vele versterkers: Cyrus One, Cyrus 3 (zonder PSX), Copland CSA14 (schril, wegens resonantie met de uitgangsspoel?), Quad II, Quad 306, Marantz PM78, Kora Explorer, LFD/Mistral, Hawk, Dynaco, ... telkens zonder problemen en vaak met hele goede resultaten. De Quad vormt een niet zo moeilijke belasting, maar kan inderdaad door zijn uitgesproken capaciteit een versterker instabiel maken (typisch met YBA, sommige Musical Fidelities, Naim met te korte kabel, ...) Ik heb het zelf nooit mogen meemaken. Mijn paar is gevoelig voor vocht, maar in veel mindere mate dan de ESL63s die ik ook heb. Ik heb wel de indruk dat het hoog intussen achteruit is gegaan. Als ik tijd vind steek ik er een koppel nieuwe tweeters van One Thing in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ik weet zeker dat er veel moeilijker luidsprekers gemaakt zijn en dan denk ik aan Infinity's met verschrikkelijke woofers erin... maar goed daarover mogen we van mening verschillen. Tja, de ESL57 wil in het hoog dippen naar 1 ohm, en dat samen met een hoge capacitieve belasting... Dat is echt vreselijk! Het lijkt me heel sterk dat die infinity's een moeilijker belasting vormen voor een versterker. Ik vraag me dan af hoe moeilijk de moeilijkste luidspreker is als een marantz pm78 ze al aan kan sturen... Er zijn luidsprekers die een Krell nodig hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ik vraag me dan af hoe moeilijk de moeilijkste luidspreker is als een marantz pm78 ze al aan kan sturen... Er zijn luidsprekers die een Krell nodig hebben. Nou oke, er zullen wellicht nog moeilijker aan te sturen luidsprekers zijn omdat ze heel veel stroom vragen. Dat is dan op een andere manier moeilijk zeg maar. Maar goed, die discussie is nu niet echt van belang. Het komt erop neer dat je voorzichtig moet zijn met het kiezen van de versterker die je op de ESL57 aansluit. Er zijn heel wat versterkers in rook opgegaan bij die luidspreker, waarbij de luidspreker zelf ook opgeblazen wordt. Het lijkt me dat een moderne versterker die degelijk gebouwd is en goed ontworpen niet zal gaan oscileren. Maar wat een T-Amp doet lijkt me onvoorspelbaar. Het lijkt me dat bij het ontwikkelen van de T-Amp er geen rekening mee is gehouden dat er iemand elektrostaten op aansluit. Als je de T-Amp dan toch wil gebruiken voor de ESL57, dan zou ik eerst bij de fabrikant vragen of dat wel verstandig is. Of misschien even goed op internet zoeken of er andere mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ik zie niet in hoe een T-Amp meer dan 12V piek op zijn uitgangen kan zetten, waarmee hij nog heel ver verwijderd zit van de maximale ingangsspanning toegelaten voor de ESL57. Trouwens, een paar meter gewoon luidsprekerkabel (dus geen gevlochten dingen zoals Kimber) isoleert de versterker al genoeg van de tweeter-C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 Ik vraag me dan af hoe moeilijk de moeilijkste luidspreker is als een marantz pm78 ze al aan kan sturen... Er zijn luidsprekers die een Krell nodig hebben. Nou oke, er zullen wellicht nog moeilijker aan te sturen luidsprekers zijn omdat ze heel veel stroom vragen. Dat is dan op een andere manier moeilijk zeg maar. Maar goed, die discussie is nu niet echt van belang. Het komt erop neer dat je voorzichtig moet zijn met het kiezen van de versterker die je op de ESL57 aansluit. Er zijn heel wat versterkers in rook opgegaan bij die luidspreker, waarbij de luidspreker zelf ook opgeblazen wordt. Het lijkt me dat een moderne versterker die degelijk gebouwd is en goed ontworpen niet zal gaan oscileren. Maar wat een T-Amp doet lijkt me onvoorspelbaar. Het lijkt me dat bij het ontwikkelen van de T-Amp er geen rekening mee is gehouden dat er iemand elektrostaten op aansluit. Als je de T-Amp dan toch wil gebruiken voor de ESL57, dan zou ik eerst bij de fabrikant vragen of dat wel verstandig is. Of misschien even goed op internet zoeken of er andere mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Op diyaudio stelt iemand in elk geval dat hij zijn Martin Logan Aerius aanstuurt met twee T-Amps. Zonder problemen. Maar goed. Een eerdere suggestie om de Audio Analogue Donizetti te gebruiken voor de aansturing, klinkt me op dit moment toch iets veiliger in de oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ik vraag me dan af hoe moeilijk de moeilijkste luidspreker is als een marantz pm78 ze al aan kan sturen... Er zijn luidsprekers die een Krell nodig hebben. Nou oke, er zullen wellicht nog moeilijker aan te sturen luidsprekers zijn omdat ze heel veel stroom vragen. Dat is dan op een andere manier moeilijk zeg maar. Maar goed, die discussie is nu niet echt van belang. Het komt erop neer dat je voorzichtig moet zijn met het kiezen van de versterker die je op de ESL57 aansluit. Klopt helemaal voorzichtheid is altijd verstandig. Zelfs als een versterker een esl-63 zeker aan moet kunnen sturen (wat op zich niet zo moeilijk is) kan die nog in rook opgaan zoals met mijn Musical Fidelity x-a200 gebeurde... Maar die 2e hands xa-200 moet al brak zijn geweest vor ik 'm kocht maar dit was mogelijk de moeilijkste luidspreker tot dan toe. Controleren dus of de versterker heel snel heel warm wordt, gaat roken, stinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 25 mei 2005 Author Report Share Posted 25 mei 2005 Jammer, jammer. De deal gaat (voorlopig?) niet door. Een kwestie van eigenaar en emotionele band. Het was ook haast te mooi om waar te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Jemig, jammer, maar wel enigzins voor te stellen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
XX2 Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Werner..... als je Quad electrostaten bijgeluiden geven heeft dit niets met vocht te maken maar zijn de panelen defect. Je ESL 63's zijn dus zeker stuk. Alleen bij een luchtvochtigheid van tegen de 100 % zou je mischien problemen kunnen krijgen, dan moet je ze ongeveer onder de douche zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 mei 2005 Report Share Posted 26 mei 2005 Nee. Mijn ESL57s hadden hetzelfde, en waren weer OK na een droogkuur. (Wat natuurlijk niet zegt dat een of ander paneel niet zijn einde nadert, maar dat zijn zorgen voor later.) Bij de ESL63s werkt het niet, en is het inderdaad een lekkend paneel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts