niels007 Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Hey 'lui', Ik ben benieuwd wat jullie zeggen van het volgende. Constante 'tonen' zoals bijvoorbeeld een orgel (kerkorgels doen het niet zo 'erg') of bepaalde piano aanslagen klinken soms wat galmend en / of resonerend. Ik luister net naar de cd van Mark Hollis, waar 1 of 2 piano aanslagen bij het eerste nummer gewoon wat verkouden, schel en hard uit de speakers komen. Eigenlijk heb ik er bij stemmen en slagwerk nooit last van. Het lijkt op het afspelen van bv een 1 of 2khz sinus, dat kan ook zo vervelend zijn op de oren, je hoeft je maar iets te bewegen of het klinkt weer anders, gewoon 'naar'. Ik hoor het op meer cd's, maar zeker niet bij de hele verzameling. Ik weet niet of dit typisch een akoestiek kwestie is, of cone breakup van m'n mid/woofer, of dat de opname zich al voor meer dan de helft schuldig maakt. Wie herkent het en denkt dat ie weet waar 't aan ligt? Groeten, Niels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 21 mei 2005 Report Share Posted 21 mei 2005 Elco's misschien ? Welke versterker, hoe oud ? Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Het komt door de luidsprekers en de luisterruimte waar ze staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 Ik heb het nummer even 'geript' en er is ook bij de opname iets fout gegaan, de twee ergste piano aanslagen zijn 6db luider dan de 'rest' zonder zo bedoelt te zijn. Met de koptelefoon klinkt het beter, maar zeker niet lekker.. Ik denk dat Ravon en Maale 'juist' zijn, de versterker is nog vrij nieuw en 'degelijk' dat ik daar niet snel in zoek... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Klinkt als een erg goed voorbeeld van akoestiek probleem. Speel eens met de positie van je luidsprekers. Halve meter verplaatsing kan een wereld van verschil maken. Iets soortgelijks gehad bij verhuizing onlangs. De opstelling die ik in gedachte had was niet goed te krijgen. Kleine verschuiving en voila....perfect geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts