Jump to content

CD quality "stand alone" harddisk speler

mgp1
 Share

Recommended Posts

Heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe je al die CD's op die hardisk gaat zetten en hoe je dat gaat managen in een stand alone apparaat.

Maar goed als je denkt het zelf allemaal beter te kunnen: Veel succes, zie wel wanneer het af is :D

Bedenk wel dat je in 5 minuten de mooiste dingen kunt verzinnen maar om het voor elkaar te krijgen heb je soms jaren nodig. Je komt gaandeweg honderden dingen tegen die niet in die 5 minuten hebt kunnen bedenken.

;)

Met een pc die via een netwerk kabel aan de player hangt.

10/100 ethernet connection for transfering files to the player

:(

Ik heb genoeg dingen gemaakt/ontworpen om te weten dat een idee niet zomaar uitgevoerd is.

Ik heb ook genoeg PC gestuurde apparaten gemaakt om te weten dat je dan al helemaal verzuipt in de compromissen.

Groeten Simon

Waarom voldoet een zogenaamde NIC, dus zonder eigen harde schijf, OS embedded, en een externe DAC niet?

Comprimeren en beheren van CD's doe je op je PC, in je computerhok. Daar sla je ook de FLAC-bestanden op. NIC speelt FLAC-bestanden af over netwerk. Kiezen gaat via LCD in NIC, of op TV, of op een touchscreen. Maakt voor het geluid niet uit nietwaar? Kost geen fluit alles met elkaar, maar de markt wordt zo langzamerhand overspoeld met ready-made kandidaten (Philips Streamium, Terratec ...., Pinnacle, Haupauge, Bose, Onkyo, zelfs Linn hebben al zulke of soortgelijke opties.)

Een omgebouwde PC is een mooie manier om te kijken of het bevalt. Kun je later altijd het concept vervolmaken.

Mij bevalt het alvast prima.

Jelte

Zelfs een vlotte PC kan probleemloos en zonder een extreem prijskaartje nagenoeg stil gemaakt worden. Nagenoeg als in "je komt laat thuis in je stille kamer en je kan niet met zekerheid zeggen of je pc nu wel of niet aan staat."

Ik zou dan liever een PC in de huiskamer hebben waarmee ik muziek afspeel maar ook programma's opneem en DVD's kijk. Er is (schijnbaar, ik heb nog niet echt gezocht) genoeg windows of linux software verkrijgbaar zodat je met 1 of 2 programma's eigenlijk alles kan doen. Ik zou liever niet het zaakje via de TV (met afstandsbediening) besturen maar via een 15'' touchscreen of gewoon een handig gepositioneerde discrete kleine TFT met toetsenbord/muis..

Zelfs een vlotte PC kan probleemloos en zonder een extreem prijskaartje nagenoeg stil gemaakt worden. Nagenoeg als in "je komt laat thuis in je stille kamer en je kan niet met zekerheid zeggen of je pc nu wel of niet aan staat."

Ik zou dan liever een PC in de huiskamer hebben waarmee ik muziek afspeel maar ook programma's opneem en DVD's kijk. Er is (schijnbaar, ik heb nog niet echt gezocht) genoeg windows of linux software verkrijgbaar zodat je met 1 of 2 programma's eigenlijk alles kan doen. Ik zou liever niet het zaakje via de TV (met afstandsbediening) besturen maar via een 15'' touchscreen of gewoon een handig gepositioneerde discrete kleine TFT met toetsenbord/muis..

Exact!

De meest interessante vraag blijft dan: waarom zou zo'n apparaat geen "audiofiele" aspiraties kunnen hebben (uitgaande van lossless compressie en een externe, "audiofiele" DAC)?

Jelte

Tsja niels007, we geven elkaar alleen maar gelijk. Ben benieuwd naar de reactie van topicstarter.

Ook wel benieuwd naar een blinde luistertest tussen:

high-end CD-speler met ingebouwde DAC

high-end CD-speler met losse DAC

FLAC bestanden via SPDIF naar dezelfde losse DAC

FLAC bestanden via goede geluidskaart (M-audio inderdaad)

Jelte

Bij deze dan een ractie van Topic starter. Dat de ontwikkeling van iets dedicated jaren kost ben ik mij van bewust ( ben er al geruime tijd mee bezig )

Maar nog even mijn bezwaren tov de PC.

- Wordt qua bediening al gauw iets met een TV, betekent TV aanzetten als ik

muziek wil luisteren ( En PC moet video out"" hebben )

- Moet infra rood afstandsbedeining bij.

- Moet inderdaad dan een externe DAC bij

- Netwerk player zoals er al een aantal zijn vind ik als nadeel hebben dat er

ergens een PC aan moet staan.

Het is toch wel erg makkelijk gewoon een stand alone kastje 220V erop en spelen, zoals een gewone CD speler ;)

En qua prijs vergelijkbaar met een PC

Je hebt gelijk. Het moet voor een bredere doelgroep bereikbaar zijn dan computerknutselaars. Maar zoals gezegd, de concurrentie is/wordt moordend. Volgens mij zijn die Philips Streamiums, Pinnacle Showcenters en dergelijke best een succes, en is het niet heel moeilijk om een high-end afgeleide daarvan in de markt te zetten. Daarnaast verwacht ik dat dit soort functionaliteit straks ook in de dvd/hd recorders wordt opgenomen.

Overigens noem jij het een nadeel dat er altijd een PC aan moet staan. Ik noem het een voordeel: op alle PC's in huis kan ik altijd, en tegelijkertijd als het moet, mijn volledige muziekverzameling afspelen.

Jelte

Bij deze dan een ractie van Topic starter. Dat de ontwikkeling van iets dedicated jaren kost ben ik mij van bewust ( ben er al geruime tijd mee bezig )

Maar nog even mijn bezwaren tov de PC.

- Wordt qua bediening al gauw iets met een TV, betekent TV aanzetten als ik

muziek wil luisteren ( En PC moet video out"" hebben )

- Moet infra rood afstandsbedeining bij.

Een pda met wifi misschien?

Een pda met wifi misschien?

BINGO !!! :D

Vind het idee van mgp best aardig maar toch een denken vanuit de hardware terwijl die er al lang is voor weinig. Nou ja een top studio-audiokaart kost misschien nog wel wat centjes maar een M-Audio Audiophile is gewoon ook erg goed. Om nog maar niet te spreken van een externe s/pdif DAC.

Het heeft toch sterk iets van doe maar een stalen doos met een paar draaiknoppen. Denk dat we met dit soort zaken dat een beetje achter ons hebben tenzij het om een doosje van 25 euries gaat.

;)