mgp1 Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die interesse hebben in het gemak van een speler met harddisk, maar niet in willen leveren op de kwaliteit van de CD. http://www.xs4all.nl/~marcelgl/MGP1/Index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ik vind 't persoonlijk maar niks. Ik vind dat 't persoonlijke, artistieke van een individueel album op deze manier verloren gaat. Je ziet 't hoesje niet meer, en 't wordt allemaal zo gemakkelijk. Ik begrijp natuurlijk dat 't juist de opzet is...'t gemak, maar toch... Het is net als de overgang van LP naar CD. Menigeen vindt/vond 't mindere gebruiksgemak van een LP een minpunt, t.o.v. CD, maar voor sommige anderen is dat juist 't "voorspel" Ik vind 't te 'computerig' worden (bij gebrek aan 'n beter woord) Ik mag soms graag even in een hoesje bladeren voor wat extra info, als ik een CD op zet. Kortom, voor mij hoeft 't niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat 't voor sommige mensen/doeleinden DE oplossing is Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ik wil wel! Ik heb een 400cd wisselaar dus de hoejse & boekjes zitten ergens in een grotedoos. En dan daarbij heb ik meer vertrouwen in een HD loopwerk dan in een optisch loopwerk. Ik vind het wel jammer dat er geen WAV op afgespeeld kan worden. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Is dit een marketing onderzoek? http://www.diyaudio.com/forums/showthread....7520#post647520 Er is natuurlijk niets mis met een HD als muziekbron (behalve dat PC HDs maar 2 a 3 jaar meegaan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgp1 Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 Toch wel leuk deze ( geheel verschillende ) reacties. Ik overweeg om er ook een on screen display bij te maken. Misschien is het hoesje van het album op TV laten zien een leuk compromis ? Het is geen probleem om ook afspelen van WAV mogelijk te maken. WMA wordt moeilijker omdat Microsoft dit niet vrijgeeft. Ik heb zelf meer dan 1000 CD`s het gevolg is dat dit op verschillende plaatsen staat en je uiteindelijk maar steed iets pakt uit een klein deel wat direct voorhanden is. Vandaar deze ontwikkeling. Een idee is ook bedieningsgemak. Veel huishoudens hebben meerere personen met een andere smaak. Het apparaat heeft maar een paar knoppen, maar een knop is voor het kiezen van de gebruiker. Zodoende kan iedere gebruiker eenvoudig zijn eigen playlists of selecties bewaren ( en dus kiezen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Overigens "first and only"? Linn verkoopt zoiets al jaren. In studios is het ook heel normaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgp1 Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 Een marketing onderzoek is een groot woord. Ik vraag me alleen af of ik verder iets mee zal doen. Kant en klaar produkt van maken en verkopen, hardware leveren en er een open source software project van maken etc. Beetje de belangstelling polsen kan nooit kwaad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Beste mgp1 (heb je ook een gewone naam?), Nadeel blijft die ronkende harddisk. Heb je daar ook wat op gevonden en zo ja wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgp1 Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 Die van Linn kon ik inderdaad niet, maar de markt met een beetje kwalitatief goede harddisk speler is in ieder geval erg klein. ( Zeker in vergelijking met het aantal walkmans ) Voor wat betreft de harddisk. Dit is inderdaad een nadeel, Ik moet nog uitkijken naar een stille harddisk. Voordeel is wel dat er verder geen ventilatoren zijn en dat het geen PC is, dus de harddisk alleen af en toe benaderd wordt om kleine stukjes audio data op te halen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ach koop toch gewoon een VIA micro AT bordje en plemp een reepje 1 Gig ram op. Slijt je harddisk ook niet zo snel. De rest is software. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Op zich is het wel leuk ,maar zal toch wel goedkoop moeten zijn vind ik. Soms kom je dit soort apparaten tegen en daar wordt rustig 800 euro of meer voor gevraagd. Ikzelf heb al 250 GB aan (high Bitrate mp3) en mn FLAC collectie is ook snel aan het vergroten, dus een grotere HD is geen overbodige luxe (misschien 2 HD's) ps, een display wat niet via de TV gaat is wel goed, anders kun je net zo goed een goedkope DVD speler met losse DAC gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Acht het Linn prijsje is toch teveel voor de meeste http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/497/ ($20000 wtf). Maar ik heb wel meer HD apparaten gezien. Terratec had 1 van de eerste, maar dat was voor MP3. Of er een markt is voor high end audio HD spelers?? Denk dat de grote massa een iPod 40Mb speler verkiest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Het is idd belangrijk wat de prijszetting wordt van dit produkt. Ook ZoNie meende zo weer rijk te worden en kwam een jaar of 3 geleden met een cd-HD combi. De HAR-D1000 is nooit een succes geworden en staat zelfs niet meer op hun site Hier en daar is ie nog steeds te koop voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgp1 Posted 22 mei 2005 Author Report Share Posted 22 mei 2005 Ik ben een aantal jaren bij ZoNie werkzaam geweest, en heb ook wel redelijk inzicht waarom bepaalde produkten soms geen succes worden De HAR-D1000 is zeker geen CD kwaliteit omdat er gebrukt gemaakt wordt van ATRAC compressie. Prijs is een moeijlijk onderwerp. De $20000 is in ieder geval geen optie. Een harddisk player zou m.i. in ieder geval minder dan EU 1000,- moeten kosten, waarbij harddisk grootte ook nog van invloed is op de prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Die van Linn kon ik inderdaad niet, maar de markt met een beetje kwalitatief goede harddisk speler is in ieder geval erg klein. ( Zeker in vergelijking met het aantal walkmans ) Voor wat betreft de harddisk. Dit is inderdaad een nadeel, Ik moet nog uitkijken naar een stille harddisk. Voordeel is wel dat er verder geen ventilatoren zijn en dat het geen PC is, dus de harddisk alleen af en toe benaderd wordt om kleine stukjes audio data op te halen. Marcel Fluidbarings!!! Samsung bv En de harddisk ophangen aan rubber! Ik zelf heb 4 hardisk op foam liggen. Maar dat is wat lastig met vervoeren. En je zou hem echt stil krijgen als je de fat in het geheugen zou opslaan en de hardisk zou modden zodat ie niet iedere keer die fat van de schijf hoeft uit te lezen. Maar dat is (denk ik) nog SF. Verder zou ik dus wel graag een digitale uitgang willen hebben! En natuurlijk de mogenlijkheid om een 2e hardisk aan te sluiten en een bv USB poort voor externe disks! Groeten simon ps ik zie dat je een topic hebt geopend op diyaudio. Slim! daar is veel echte kennis te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Die harde schijf kan ook ergens anders staan. Iemand ooit van netwerken gehoord? Ik heb gewoon een oude PIII zo stil mogelijk gemaakt (stille voeding, bitumen, dempingsmateriaal). Goedkoop Trust geluidskaartje digitaal uit naar externe DAC (let op: GEEN Soundblaster, maar CM chipset gebruiken). Harde schijf wordt 5 minuten na opstarten uitgeschakeld en geheel is dan zeer stil. Muziek staat op servertje in andere kamer en wordt draadloos binnengehaald. Muziekkeuze uit 7000 tracks (500 CD's) op oud laptopje met crosscable op afspeelPC. Dat kan ook anders maar dit had ik toevallig liggen. Geheel start razendsnel op want gaat alleen in hibernation of op standby. Totale kosten, inclusief laptop, server, netwerk etc. etc. naar schatting 300 Euri als je alles moet kopen. Ik had de meeste onderdelen al in huis. Wel exclusief 2 x Windows 2000 (server en laptop) en 1 x Windows XP (afspeelPC). Gebruikte software: Musicmatch (laat ook hoesjes en info zien). Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Hallo Simon, Dat zei ik al in mijn vorige post. Je koopt voor iets meer dan 100 euro een VIA mini ITX bordje en stopt daar voldoende geheugen op. Die bordjes zijn fanless en bedoeld voor zeiljachten en voor in de auto. Je kunt er zelfs een din kastje voor in de auto voor krijgen. Je gooit dan gewoon een hele CD in RAM en zet de harddisk stil. De harddisk hoeft dan alleen te draaien bij het selecteren van een CD. SP/DIF uit zit er standaard al op evenals ethernet. Overigens staan in de veel kroegen inmiddels al harddiskplayers voor de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthias Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ach, onkyo heeft er ook eentje gehad die kon ook mp3 spelen en had een speciale stille harde schrijf. Sony had er ook eentje maar kon weer geen mp3 spelen. Moet zeggen dat ik het jammer vindt dat met de komst van HD TV recoders die dingen ook niet gewoon muziek kunnen opslaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Hallo Simon, Dat zei ik al in mijn vorige post. Je koopt voor iets meer dan 100 euro een VIA mini ITX bordje en stopt daar voldoende geheugen op. Die bordjes zijn fanless en bedoeld voor zeiljachten en voor in de auto. Je kunt er zelfs een din kastje voor in de auto voor krijgen. Je gooit dan gewoon een hele CD in RAM en zet de harddisk stil. De harddisk hoeft dan alleen te draaien bij het selecteren van een CD. SP/DIF uit zit er standaard al op evenals ethernet. Overigens staan in de veel kroegen inmiddels al harddiskplayers voor de muziek. Toch is het niet 't zelfde. Hij wil een HD player maken. Jij hebt 't over een stille pc. Ik zelf zou genoegen nemen met een stille kale pc. Maar een echte high end hd player spreekt me meer aan. Gewoon een extra component bij je set. Best of all worlds als je 't bij vraagt. (digitaal dan) Als je een media player wil hebben (incl divx enzo) er zwerft een leuk machientje op het net. Er is zelfs een versie die op 12V werkt, leuk voor in de caravan Maar ik weet niet meer hoe die heet. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgp1 Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 m.i. is een omgebouwde PC toch iets anders ald een stukje dedeicated hardware. Via bordje ... leuk, ook aan gedacht, maar als je dan een goede D/A converter wilt zonder SPDIF te gebruiken wordt het moeilijk. Grafisch LCD display, infra rood afstandsbedeining, rotary encoders voor bediening wordt ook al lastiger. Stroomverbruik van een via vraagt al gauw om een schakelende voeding, wat ook niet bevordelijk is voor de kwaliteit. Ik heb een via bord overwogen, maar vond op maat gemaakte hardware iets flexibeler ( en beter controleerbaar ) dan een PC achtig moederbord In het geval van de MGP-1 wordt de harddisk alleen gebruikt voor het opslaan van de muziek + database. Het OS en de applicatie zijn gehuisvest in een flashchipje. Aanzetten, 3 seconden wachten en werken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 En hoe ga je dan al die CD's op die hardisk zetten en bijhouden en eventueel lossles comprimeren? Met een andere PC? Overigens kun je ook op zo'n VIA bordje een lean and mean OSje zetten eventueel op een flashkaartje. VGA zit er standaard op en voor iets van 180 EU koop je een 7" LCD car grafisch display. Eventuele bedienings hardware gewoon via de seriele of parallelle poort. (Zijn trouwens standaard te krijgen voor media PC's). Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 En hoe ga je dan al die CD's op die hardisk zetten en bijhouden en eventueel lossles comprimeren? Met een andere PC? Overigens kun je ook op zo'n VIA bordje een lean and mean OSje zetten eventueel op een flashkaartje. VGA zit er standaard op en voor iets van 180 EU koop je een 7" LCD car grafisch display. Eventuele bedienings hardware gewoon via de seriele of parallelle poort. (Zijn trouwens standaard te krijgen voor media PC's). Ik heb 't idee dat je 't te makkelijk voorsteld. Een rotary encoder aan windwos knopen gaat wel maar is extreem omslachtig. Een heel toetsen bord voor misschien 5 echte gebruikte knoppen. Als je de ingangen van een proccessor rechtstreeks mag benaderen is het een eitje. Maar via windows is het dll over dll dwars door de kernel en dan nog maar hopen dat je er door mag. Het is even puzzelen hoe je een scherm moet aansturen maar 't kan wel. Wat moet je ingodsnaam met directx, directxdraw enz enz als je rechtstreeks mag praten met een scherm zolang je maar geen besturings syteem inlaad. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Zei ik Winblows dan? Wat dacht je van embedded Linux ofzo? Kijk je als toch "op het staal" wil programmeren, kun je beter gewoon DOS nemen. Maar dat hoeft niet. Maar om nou zelf hardware te gaan ontwikkelen voor iets waar je processorpower voor nodig hebt, compressie - decompressie? Zoiets doe je alleen maar als je er een miljoen van denkt te gaan verkopen. En voor zoiets zul je dan zelf een soort van een fatsoenlijk OS moeten schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Zei ik Winblows dan? Wat dacht je van embedded Linux ofzo? Kijk als toch "op het staal" wil programmeren, kun je beter gewoon DOS nemen. Maar dat hoeft niet. Maar om nou zelf hardware te gaan ontwikkelen voor iets waar je processorpower voor nodig hebt, compressie - decompressie? Zoiets doe je alleen maar als je er een miljoen van denkt te gaan verkopen. En voor zoiets zul je dan zelf een soort van een fatsoenlijk OS moeten schrijven. windows, linux, dos allemaal 1 pot nat. overbodige balast. Natuurlijk moet je zelf hardware ontwikkelen! Anders komen we nooit van al die standaard troep af. Waar heb je in godsnaam een OS voor nodig? De proccessoren van tegen woordig hebben gewoon een eternet, usb, seriele poort iic enz enz aan boord. Daar is geen rand apparatuur voor nodig, hooguit een drivertje*. Het programma laad je in de proccessor zelf (flash) 't zal maar een paar KB zijn. Hoewel ik heb geen idee wat die flaq compressie nodig heeft. Groeten Simon *Hardware Buffer/driver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe je al die CD's op die hardisk gaat zetten en hoe je dat gaat managen in een stand alone apparaat. Maar goed als je denkt het zelf allemaal beter te kunnen: Veel succes, zie wel wanneer het af is Bedenk wel dat je in 5 minuten de mooiste dingen kunt verzinnen maar om het voor elkaar te krijgen heb je soms jaren nodig. Je komt gaandeweg honderden dingen tegen die niet in die 5 minuten hebt kunnen bedenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts