erik klijnsmit Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 als je nou dat 5 kanaals neemt . das eigenlijk niks . 4 losse speakers om je heen . met de gaten daar tussen . eigenlijk moet je oneindigkanaals hebben . dus een kring van speakers om je heen . als je nou eens een hele grote ringvormige esl neemt . een soort hele grote ton . van 4 meter doorsnee en 2 meter hoog met een doorlopend membraan . en je stuurt dan de statoren met de betreffende 4 of meer kanalen aan . dan heb je overal geluid om je heen . geen reflecties meer van de kamer want die sluit je buiten ook geen last meer van akoustische kortsluiting omdat het geluid niet meer om de esl heen kan . lijkt me prachtig . vooral met doorzichtige folie . zou dit mogelijk zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 lijkt me moeilijk om meerdere (in dit geval oneindige) kanalen in toch een weergever te zetten.... en ook al lukt het dan mag je hem vast niet rond je eettafel zetten van je vrouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: als je nou eens een hele grote ringvormige esl neemt . een soort hele grote ton . van 4 meter doorsnee en 2 meter hoog met een doorlopend membraan . Jij ligt toch altijd te denken? Hoe wou je dat doen met stereo? 1 ton links en 1 ton rechts Daar zal je vrouw wel blij mee zijn met zo'n ton ??? Misschien als je die ton met Ezelinnemelk vult misschien ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnie Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 JVC heeft volgens mij ook een set gehad met stereo of zelfs surround geluid uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Een soort wigwam-ESL dus Een zeskantig of achtkantig geheel lijkt mij nog wel te doen, al heb je ook een meerkanaals bron of omvormer hiervoor nodig. Ik zit zelf te denken aan hoe je holografische beelden kunt projecteren, als je die methode kunt toepassen op geluid, dan ben je een grote stap verder Het is bekend dat je bijv. met een spiegel geluid kunt reflecteren en richten (wie is ooit in het Evoluon geweest?). Een holle spiegel maakt er een beam van, die alleen bij je oren terecht komt en geen last heeft van de kamerakoestiek. Dus zet gewoon je (niet-dipool) speakers achterstevoren en plaats een paar enorme spiegels erachter, die het geluid op je richten Ik ben benieuwd wat dit doet met de fase, focussering en kracht van het geluid.... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Gewoon een ESL koptelefoon op je hoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Met een ton heb je nog alleen horizontaal geluid om je heen. Eigenlijk moet je een bol maken om het goed te kunnen reproduceren. Zeg maar zo'n chinees geval van Xenos, maar dan wat groter en met vooral veel kabels eraan. Bose kan het ook met twee luidsprekers, dus waarom doe je zo moeilijk. Beter maar niet meer denken...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 mei 2003 Report Share Posted 9 mei 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door Pjotr:Aan holografisch geluid is al veel onderzoek gedaan. Door de vakgroep Acoustiek van de TU in Delft b.v. Een praktische implementatie daarvan kun je beluisteren in het Danstheater in Den Haag. Daar wordt het voor de zaalversterking gebruikt. Waar je ook zit in de zaal, het versterkte geluid wat je hoort komt overeen met de plaats op het toneel waar het vandaan komt. Moet ik de volgende voorstelling van het NDT maar in Den Haag gaan meemaken....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Eigenlijk moet je een bol maken om het goed te kunnen reproduceren. Ik heb mijn elektuurs eens doorzocht en ik vond dit uit 1975: ] Text pagina 1 text pagina 2 Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Nou daar gaat Erik's eethoekje. Bij de weg heeft wel iets weg van een klein kerkje, alleen geen orgel. Erik gaat vast niet voor een elektronisch orgel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 daarom stranden dus 1 : 3 huwelijken in Nederland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door John:daarom stranden dus 1 : 3 huwelijken in Nederland Zijn er dan zoveel audiofielen Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door Pjotr:Zijn er dan zoveel audiofielen je kunt dit navragen bij het CBR althans mag men aannemen dat van onze leden hier alle staan geregistreed bij de huisarts als zijnde " prettig gestoord" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2003 Report Share Posted 10 mei 2003 Geplaatst door John: je kunt dit navragen bij het CBR althans mag men aannemen dat van onze leden hier alle staan geregistreed bij de huisarts als zijnde " prettig gestoord" Het Centraal Bureau Rijvaardigheid weet alles van onze populatie audiofielen Weet wel dat wat het CBR soms goedkeurt soms zeer onprettig gestoord is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts