Jump to content

ESL-dag in Utrecht

Ipenburg
 Share

Recommended Posts

Voor wie het nog niet wist:

a.s. Zondag 29 mei ESL-dag in Utrecht met lezingen en demonstraties van:

zelfbouw Elektrostatische Luidsprekers en onderdelen.

Zie voor meer info: http://esl.hifi.nl/evenementen.htm

Dit jaar geef ik geen demo maar ik ben zeker aanwezig daar.

Ik zal wat interessante detailfoto's maken die dag.

En wie weet, treffen wij elkaar.

Leuk en interessant. Een goede lezing over trafo's en leuke demo's.

De demo van Metrum-acoustics liet een mooi systeem horen. Er kwam nog best aardig laag uit de dubbele scan speak woofers, ondanks de open baffle opzet. Het stereo plaatje paste mooi in elkaar!!

Verder was er een demo van iemand die het systeem van Wim op zijn eigen manier had nagebouwd (full range ESL). Dit systeem is echt full range, dus een diepe bas. Het hoog was echter wat scherp. Wim zijn versie klinkt op dit gebied beter. Een leuke aanvulling waren de twee dipole subs (Peerless XLS12's). Filtering ging actief (80hz) en het laag vond ik op deze wijze beter dan de ESL's full range.

Er was ook nog een korte presentatie over een rondom homogeen afstralende speaker die opgebouwd gaat worden uit woofers voor het laag, een ESL voor het mid en een plasma tweeter voor het hoog. De woofer en ESL stralen omhoog en gebruiken ieder een eigen akoestische lens. Ik ben benieuwd of er volgend jaar een werkend prototype is!?!?

De demo van Solosound vond ik niet echt goed. Ik denk niet dat ik de enige was, want het was daar erg rustig.

Hoe was het?

Het was weer prima georganiseerd door Rob de Lugt.

Een schoolgebouw is uitstekend geschikt voor een dergelijk evenement.

De lezing over de bouw van step-up trafo's door Herbert Rutgers was zeker erg interessant.

Hij dook wel erg snel in de ingewikkelde formules maar presenteerde de uitkomsten daarvan helder en begrijpbaar.

Jan Breemer gaf een presentatie over een rondstralende luidspreker met een ESL mid-unit en trachtte ons deelgenoot te maken van zijn eigen problematiek.

Piet Duivenbode liet ons zien hoe je de vrijheid hebt in het ontwerpen van statoren met trespa als basismateriaal.

Een waar kunstenaar die met uiterste precisie statoren bedenkt en fabriceert, in trespa, om het even of ze nu vlak moeten zijn of gebogen.

De Demo's waren het beluisteren wel waard.

Voor elk wat wils zou ik kunnen zeggen:

Solosound heeft de draad weer opgepakt met twee kleine hybride ESL luidsprekers met een ca 125mm ge

Goh,

Klinkt allemaal heel interessant.

Ik heb spijt dat ik er niet bij kon zijn (helaas andere verplichtingen)

Zijn er ook gegevens op papier gewisseld over de trafotopic?

Verder aan Wim:

Heb je eigenlijk ergens een bouwbeschrijving van je ESL's.

Ik vind ze wondermooi en als ze echt zo goed klinken als ik hier soms hoor (en dat geloof ik gerust), dan wil ik je bouwwijze en gegevens graag eens inzien.

groeten

Geert

Goh,

Verder aan Wim:

Ik vind ze wondermooi en als ze echt zo goed klinken als ik hier soms hoor (en dat geloof ik gerust), dan wil ik je bouwwijze en gegevens graag eens inzien.

groeten

Geert

Bouw dan de subs er bij!! Een erg goede toevoeging. :) Filtering is actief op 85hz.

Wim,

Je gaat toch in de zomer een topic starten om mensen te begeleiden?

Goh,

Verder aan Wim:

groeten

Geert

Inderdaad Geert,

er zijn inhoudelijke gegevens op papier van de trafo lezing.

Als je belangstelling hebt ben je vanharte welkom om eens een bezoekje bij mij thuis af te leggen.

Dan kan jij jezelf ervan overtuigen of mijn ESL geluid en de vormgeving werkelijk iets voor je is.

Ik kan je dan ook alle relevante informatie geven die je nodig hebt om iets dergelijks te fabriceren.

Coen Jeukens heeft bij het na-bouwen van mijn set alles zeer uitvoerig gedocumenteerd.

Ik heb daar zelf geen kopie van.

Wat mij betreft mag hij dat vrij publiceren.

Wellicht kun je iets combineren met geintegreerde sub..........

Mijn gedachten hebben na gisteren weer volledig vrij spel, zolang het spel maar over ESL gaat.

Zoals ik reeds aangekondigd heb zal ik na de zomervakantie een topic starten met de bouw van een nieuwe set, de Ipenburg-6

De bouw zal gestructureerd verslagen worden op de ESL-club.

En hear kan iedereen tijdens het meebouwen vrij communiceren met mede forumleden om alle gezamelijke kennis die hier aanwezig is naar believen te kunnen implementeren in het of zijn nieuwe ontwerp.

Zo krijgt iedereen die meedoet maatwerk met een hoog "slagings" percentage.

Ik bouw dus zelf ook mee en ben erg benieuwd wat het ons oplevert.

Groetjes, Wim.

Inderdaad Geert,

er zijn inhoudelijke gegevens op papier van de trafo lezing.

Als je belangstelling hebt ben je vanharte welkom om eens een bezoekje bij mij thuis af te leggen.

Dan kan jij jezelf ervan overtuigen of mijn ESL geluid en de vormgeving werkelijk iets voor je is.

Ik kan je dan ook alle relevante informatie geven die je nodig hebt om iets dergelijks te fabriceren.

Coen Jeukens heeft bij het na-bouwen van mijn set alles zeer uitvoerig gedocumenteerd.

Ik heb daar zelf geen kopie van.

Wat mij betreft mag hij dat vrij publiceren.

Wellicht kun je iets combineren met geintegreerde sub..........

Mijn gedachten hebben na gisteren weer volledig vrij spel, zolang het spel maar over ESL gaat.

Zoals ik reeds aangekondigd heb zal ik na de zomervakantie een topic starten met de bouw van een nieuwe set, de Ipenburg-6

De bouw zal gestructureerd verslagen worden op de ESL-club.

En hear kan iedereen tijdens het meebouwen vrij communiceren met mede forumleden om alle gezamelijke kennis die hier aanwezig is naar believen te kunnen implementeren in het of zijn nieuwe ontwerp.

Zo krijgt iedereen die meedoet maatwerk met een hoog "slagings" percentage.

Ik bouw dus zelf ook mee en ben erg benieuwd wat het ons oplevert.

Groetjes, Wim.

Dag Wim,

Bedankt voor de uitnodiging.

ik woon in Belgie, in de omgeving van Gent. Ik weet eigenlijk niet waar jij woont en hoever de rit dan wordt.

Ik ben uiteraard geinteresseerd in je bouwwijze.

Over een aantal dingen heb ik mij reeds een goed (vast) idee gevormd aan de hand van vorige bouwervaringen ( zoals te gebruiken lijmsoorten, type draden voor de stator, coating en hoe aan te brengen, stator-mylar afstand,te gebruiken afstandshoudermateriaal, manier om draden trak te spannen , manier om HS unit te bouwen enz...)

Andere zaken houden mij nog sterk bezig, zoals (mooie afwerking, verschillende soorten statorbouw uit MDF of ander materiaal, en segmenteren.) Ik wil echt verder experimenteren met segmenteren, maar doe dat eerlijk gezegd liever vanuit het vertrekpunt en de gegevens van iemand die hier al een eind is mee gekomen.

Je plan om de "ipenburg 6 " open op het forum te gaan bouwen vind ik heel erg leuk.

Ik hoop dat het een leerzaam interessant topic wordt dat vrij blijft van vervuiling door onzinnige ESL versus conus discussies.

Ik kijk er in ieder geval naar uit

Geert