Skiffer Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een vervanger voor mijn bron voor cd plezier, ik had/heb namelijk een marantz cd 6000 standaard. Deze was toch wel het ""minste"" aparaat in mn audioketen, ik ben dus aan het zoeken en luisteren geweest, en ik ben uitgekomen op deze spelers. Marantz cd 17 mk2 (1150 euro) Marantz cd 17 KI (1700 euro) Meridian 506.24 (1800 euro T+A cd 1230R (1700 euro) Mijn eigen set bestaat uit een marantz pm 14 en monsoon flatpanel/hybride's. Ik heb alle spelers al in de winkel beluisterd, en nu heb ik de eerste thuisstaat, de marantz cd 17 mk2 om hem eens een week te testen, het verschil tussen cd cd6000 en de cd 17 mk2 is veel en veel groter dan ik dacht, ik had nuance verschillen verwacht, maar het is bijna op een niveau van cd's herontdekken gekomen, erg mooi dus, ben ook erg benieuwd naar de meridian en de t+a, hebben de andere forumleden misschien ervaringen met een van deze spelers? ik hoor het graag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Beste Skiffer, Is het je bekend dat Rik Stoet in Den Haag de 6000 zwaar gemod met o.a. buizen/veel betere en zwaardere trafo's e.d. verkoopt? Ik heb de standaard- en "Rik Stoet"versie eens naast elkaar gehoord. Als je de kastjes niet ziet, zijn het twee TOTAAL verschillende spelers. In het voordeel van de laatste. Ruim binnen je budget, goedkoper dan je alternatieven... Hoewel ik de Meridian wel een heel mooie speler vind , maar die kost dan ook het dubbele. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Hai Skiffer, Ik heb indertijd de 506. 20 bit met de 508. 24 bit vergeleken. De 506 vond ik echt niet de mindere van de 508. Hifi News bevestigde dat een paar maanden later. Ik zou zeggen probeer de "goedkopere" Meridian eens. Overigens waarom zo'n dure investering waar er toch op relatief korte termijn een doorbraak (hoop ik) komt met een nieuw systeem? Veel succes en laat horen wat je doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Ik heb zelf de Meridian 506.24 en heb niet de minste behoefte om deze speler te vervangen. Hij is heel universeel, alle soorten muziek klinken lekker en heeft een heel muzikaal karakter. Daarmee bedoel ik dat je de speler als bron 'vergeet'en gewoon naar de muziek luistert. Ik zou het een zeer verantwoorde investering vinden. Als je vergelijkende recensies wil lezen moet je eens op TNT audio kijken waar een uitvoerig verslag staat van zowel de Marantz als de Meridian speler..maar altijd je eigen voorkeuren blijven volgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Ik heb zelf de meridian 508.24 en heb deze wel eens vergeleken met een 17KI. Deze laatste vond ik toch wel een hele klasse minder. Veel minder "ontspannen" geluid t.o.v. de Meridian. Theo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Geplaatst door Theo:Ik heb zelf de meridian 508.24 en heb deze wel eens vergeleken met een 17KI. Deze laatste vond ik toch wel een hele klasse minder. Veel minder "ontspannen" geluid t.o.v. de Meridian. Theo In de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 18 augustus 2002 Author Report Share Posted 18 augustus 2002 Het matchen is natuurlijk belangrijk, ik vind dat de marantz cd 17 mk2 het al erg goed doet, ik ben dan ook zeer benieuwd naar de meridian, ook schrijf ik de t+a niet af, maar alvast wat ervaringen horen/lezen van anderen is natuurlijk alvast leerzaam, ik hoorde tijdens de sessie in de winkel al een groot verschil tussen de marantz en de meridian, iemand nog een idee wat een meridian 506.24 nog moet opbrengen ongeveer? de 507 is meen ik de opvolger van deze speler. Verder is de cd nog lang niet dood naar mijn mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Als ik het plaatje zo eens bekijk dan heb ik denk ik die Meridian eens geluisterd. Maar dan niet om een cd-speler te luisteren, maar om een versterker/luidspreker-combinatie uit te zoeken. Ik vond hem erg mooi klinken. Nou heb ik natuurlijk niet ook nog van cd-speler gewisseld (daar kwam ik immers niet voor) maar toch, ik vond 'm erg mooi klinken. Ik vind 'm wel lelijk trouwens en de knoppen die er op zitten zijn nogal 'vaag'. Maar hoe ie eruit ziet moet natuurlijk eigenlijk niet uitmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Trouwens, hoe oud is die CD6000 die je nu hebt? En ga je die verkopen? Zo ja, voor hoeveel? (Klink ik nu geinteresseerd? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 18 augustus 2002 Report Share Posted 18 augustus 2002 Skiffer, hierboven heeft iemand al geopperd om jouw 6000 bij Stoet te laten ombouwen voor € 350,00 ofzo. Doe je voordeel met die opmerking voordat je verder gaat zoeken en (Veel) meer gaat uitgeven. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin R Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Hoi, Hierbij mijn ervaring, De Marantz 17II KI de Meridian 506.24 en de Arcam 23 heb ik met elkaar kunnen vergelijken. De 506.24 heb ik twee weken thuis op proef gehad, het was een prachtig klinkende speler. De verschillende timbres van de diverse instrumenten werden goed getroffen. Wat vooral opviel was de enorme ruimtelijkheid, het was afhankelijk van de gekozen muziek of dat al dan niet goed uitpakte. bijv. symfonie orkest klonk mooi open, als ergens achterin concertzaal, maar als solo gitaar levensgroot wordt neergezet klinkt dat erg vreemd. dat ging irriteren. De Marantz en Arcam klonken directer. Uiteindelijk ben ik voor de Arcam gegaan, deze speler vond ik de klank van diverse instrumenten beter weergeven. groet, Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franks Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Hoe zit dat met de CD14 Jan Willem, of neem je die niet mee in de vergelijking. Groeten Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 19 augustus 2002 Author Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door Franks:Hoe zit dat met de CD14 Jan Willem, of neem je die niet mee in de vergelijking. Groeten Frank Die is me op het moment net te duur, 2dehands is een optie maar ik koop hem liever bij mn eigen dealer, dan kan ik later ook inruilen tegen een betere, of als de strijd tussen de nieuwe formaten een sacd of dvd-a speler kopen. Hernrie schreef: Trouwens, hoe oud is die CD6000 die je nu hebt? En ga je die verkopen? Zo ja, voor hoeveel? (Klink ik nu geinteresseerd? ) De cd 6000 kan ik zeer goed inruilen, ik denk dat je beter 2dehands of bij een dealer kan zoeken...toch bedankt voor je interesse. Paul: Ik ga zeker nog een cd speler met een buisje luisteren, en dan wel de stoet player, alleen even tijd voor vinden, en nog 1 nadeel: mn dealer verkoopt ze niet en ik kan hem niet thuis proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door Franks:Hoe zit dat met de CD14 Jan Willem, of neem je die niet mee in de vergelijking. Groeten Frank Hoe zit het met de klankmatige verschillen tussen de CD17 en CD14. Loont zich het prijsverschil ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Beste Skiffer, bij Hifistudio City in Enschede staat de Marantz CD-17mkII nu voor €889,- Weet niet of je al iets beslist had, maar ik dacht, laat ik je deze aanbieding toch maar ff zien... Zie maar wat je er mee doet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 , en nog 1 nadeel: mn dealer verkoopt ze niet en ik kan hem niet thuis proberen... Thuis uitproberen is niet zo'n probleem. Alleen natruurlijk als ze die dingen in voorraad hebben en dat is helaas niet meer zo geloof ik ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skiffer Posted 19 augustus 2002 Author Report Share Posted 19 augustus 2002 Geplaatst door Henrie:Beste Skiffer, bij Hifistudio City in Enschede staat de Marantz CD-17mkII nu voor €889,- Weet niet of je al iets beslist had, maar ik dacht, laat ik je deze aanbieding toch maar ff zien... Zie maar wat je er mee doet... Dank je, maar mijn dealer doet een veel betere inruil, ik zal hem ongeveer voor dat geld hebben. Trouwens vreemd dat HSC eens een keer goedkoop is, normaal zijn ze gewoonweg DUUR, en afdingen vinden ze ook niet fijn. Maar wel een goede winkel verder. (heb er mn speakers en platenspeler en rack gekocht) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Ik heb mijn boxen en mijn versterker er ook gekocht. De versterker was de normale prijs (€499,-) en de boxen waren afgeprijsd (want overjarig: €249,- per stuk). De luidsprekerkabels ('gewone' koperkabels 4 mm2) kreeg ik er gratis bij (scheelt toch weer zo'n €35,-)... Maar wel een goeie winkel idd. En ik heb dus niet echt de ervaring dat ze erg duur zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 19 augustus 2002 Report Share Posted 19 augustus 2002 Waarom niet nu naar een SACD speler? Je gaat toch voor het beste geluid? Ik zou zelf van mijn lang zal ze leven niet meer in een "oude" 16 bitter investeren. Een goede SACD speler speelt ook prima-de-luxe gewone CD's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VvW Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Welke SACD speler gaat bovengenoemde CD spelers met CD als software overtreffen? Ik neem aan dat dit het uitgangspunt was om de aanschaf van een CD speler te vervangen. Groeten Vincent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Hallo Vincent, dit is een vraag die meerderen stellen, antwoord hierop hebben we nog niet gevonden, heb jij enige ervaring inmiddels ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Overigens als ik uit genoemde CD spelers zou moeten kiezen, denk ik de goedkoopste CD 17 te kopen en direct naar Peter van Willenswaard - Audio Magic - in Rotterdam te brengen, voor een totale upgrade, kosten hievan zullen tussen de 5 en 600 euro bedragen, krijg je erg veel muziek voor terug. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
VvW Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Hallo Jitze, Misschien dat ik de laatste tijd teveel in mijn hok heb gezeten, maar volgens mij zijn er amper SACD spelers die met een Meridian 506/508 of 507 of een Marantz CD 17** of CD14 meekunnen, in ieder geval qua CD weergave. Een van de "betaalbaarste" SACD spelers die op beide fronten goed is, zou wellicht de Lindemann D680 zijn, voor slechts 8000 euro. Maar ja, dan komt de vraag op, wat een CD-speler van 8000 euro allemaal kan? groeten Vincent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Geplaatst door VvW:Hallo Jitze, Misschien dat ik de laatste tijd teveel in mijn hok heb gezeten groeten Vincent Hallo Vincent welkom terug, Wie heeft je losgelaten ? Overigens sluit ik me geheel aan bij de obeservaties die je hebt gedaan, het is lastig SACD en CD in 1 machine goed te regelen, vandaar ook mijn keuze voor een upgrade van een CD speler............ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 20 augustus 2002 Report Share Posted 20 augustus 2002 Geplaatst door Jitze: Overigens sluit ik me geheel aan bij de obeservaties die je hebt gedaan, het is lastig SACD en CD in 1 machine goed te regelen, vandaar ook mijn keuze voor een upgrade van een CD speler............ Groet Jitze Dat kan wel degelijk Jitze, zowel fantastisch SACD geluid en een bovengemiddelde cd weergave uit dezelfde speler. Ik heb een Sony XA-777ES die ook met gewone cd's meer dan uitstekend uit de voeten kan. In ieder geval beter dan alle gewone spelers die ooit mijn rek hebben bewoond. Geen van mijn oude spelers kon het daar tegen opbrengen. Er staat nu te veel fraai goud van oud stof te vergaderen op zolder. Waar een paar jaar geleden flink voor in de knip is getast. Maar ja, eenmaal SACD thuis gehoord betekend dat er geen weg terug is. Vrienden van mij die een SCD-555ES voor weinig hebben gekocht zijn ook meer dan tevreden over de 16 bits kwalteit van hun spelers. Je moet alleen niet verwachten dat de goedkope SACD spelers ook de beste cd spelers zijn, alleen omdat het een SACD speler is. Je gaat toch ook geen "el cheapo" Marantz cd speler met een CD14 of CD17 uit dezelfde stal of zo vergelijken? Die budget speler hoef je dan niet meer. Met SACD spelers is het ook zo dat er meer betaald moet worden voor een mechanisch en elektronisch betere speler. Heb je een hele grote zak met pegels? Kijk dan eens naar de nieuwe dCS Verdi SACD/cd speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts