René N. Posted 28 mei 2005 Report Share Posted 28 mei 2005 Afgelopen woensdagavond op bezoek geweest bij RobX, hij heeft n.l. (bijna) dezelfde eindversterker en het leek mij wel aardig om daaromheen een andere set te horen. Wat ik eigenlijk wel had kunnen weten maar niet bedacht had, is dat de set een geheel ander geluid voortbracht dan die van mijzelf: er waren heel veel verschillen en eigenlijk bijna geen overeenkomsten! Wat: Eerst even wat ik voor mij zie staan: op een mooie afstand van elkaar twee brede en diepe zelfbouw-luidsprekers, welke naar boven toe smaller worden: veel schuine wanden en een iets naar achteren staande 30 cm. woofer. Mooi gebouwd met Philips materialen, jawel. Tussen de luidsprekers een Electrocompaniet AW250 Eindversterker, daarnaast een metalen rek van buizen met daarop een Thorens TD126mkIII platenspeler met SME 3009-III en ortofon X5mc., een Kenwood KT1100SD tuner, een Bryston 1b voorversterker en de nieuwste aanwinst een Marantz SA11-S1 CD-speler. Ruimte: De woonkamer is vierkant en lekker ruim. Niet al te dikke vloerbedekking, een kleed in het midden v Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 mei 2005 Report Share Posted 28 mei 2005 Beste Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 Demping kabels:Waar Interlinks muren zouden raken zijn deze met schuimrubber daar vandaan gehouden. Onder de voedingsslof ligt rubber, de luidsprekerkabels zijn met schuimrubber van de vloer getild. Koekje derbij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 mei 2005 Author Report Share Posted 29 mei 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 [Jazeker er hebben draaitafels bestaan met een vacuum aanzuigmat op het plateau bv Luxman/Micro Seiki etc. Sterker, ze bestaan nog steeds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 verdraaid, koekje vergeten. ik had een chocolade cake liggen heel goed beschreven. met de vacumat verdwijnt een neuzeligheid in het middengebied , stemmen en instrumenten onderscheiden zich veel beter van elkaar, bas komt echt helemaal los en verder knapt in het algemeen de boel erg op. alleen het is wat bewerkelijk, en de Thorens Vacumat maakt niet helemaal de belofte waar het vacuum een LP-zijde lang vast te houden. maar ja LP draaien is toch veel werk dus halverwege even opnieuw doen kan er wel bij. En CD's draaien is op mijn manier toch ook een hoop gedoe Overigens heeft Clearaudio een ring in de aanbieding die net op de buitenrand van een LP past en de LP zodoende aandrukt op het plateau. Iemand daar ervaring mee? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 Overigens heeft Clearaudio een ring in de aanbieding die net op de buitenrand van een LP past en de LP zodoende aandrukt op het plateau. Iemand daar ervaring mee? groet Dat ding heet outerlimit , weegt 1,5 kg. en is van roestvrijstaal vervaardigd. Voor jouw Thorens te zwaar. Daarnaast blijf je zitten met de "materiaal eigenklank "van het R.V.S. Drukt de plaat zeer goed op het plateau. Ondanks het R.V.S. "geluid" blijf ik de voorkeur geven aan draaien met de ring. V.P.I. heeft er ook een maar die is nog zwaarder en wordt ook nog eens geleverd in combinatie met een zware R.V.S. puck. Deze combinatie trek ik niet. Een amsterdamse mijnheer genaamd A. Bruil heeft een Diy ring op zijn side staan. Deze lijkt mij ook niet verkeerd. http://www.xs4all.nl/~rabruil/ttring.html#TOP Jammer dat die vacuummat van jouw het geen 18 min vol kan houden. p.s. bijna geen enkele plaat is vlak. is mij een raadsel waarom ik daar bijna nooit iets over lees. honderden tot wel duizenden euri spenderen aan een element en die dan laten dansen op een wiebelende plaat . of draaien die mensen maar een plaatzijde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 alleen het is wat bewerkelijk, en de Thorens Vacumat maakt niet helemaal de belofte waar het vacuum een LP-zijde lang vast te houden. maar ja LP draaien is toch veel werk dus halverwege even opnieuw doen kan er wel bij. Beste Scat-man, Jammer, want ik had er twee en beide deden ze waarvoor ze bedoelt waren, vacuum zuigen en dat hielden ze de hele morgen vol. Dus om 9.30 LP erop vacuum zuigen en om 12.00 uur zat de LP nog vast pas om een uur of 1 was het gebeurt. Dus ik moest dan ook altijd aan het nippeltje trekken om de plaat los te maken . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 Overigens heeft Clearaudio een ring in de aanbieding die net op de buitenrand van een LP past en de LP zodoende aandrukt op het plateau. Iemand daar ervaring mee? groet Dat ding heet outerlimit , weegt 1,5 kg. en is van roestvrijstaal vervaardigd. Voor jouw Thorens te zwaar. Daarnaast blijf je zitten met de "materiaal eigenklank "van het R.V.S. Drukt de plaat zeer goed op het plateau. Ondanks het R.V.S. "geluid" blijf ik de voorkeur geven aan draaien met de ring. V.P.I. heeft er ook een maar die is nog zwaarder en wordt ook nog eens geleverd in combinatie met een zware R.V.S. puck. Deze combinatie trek ik niet. Een amsterdamse mijnheer genaamd A. Bruil heeft een Diy ring op zijn side staan. Deze lijkt mij ook niet verkeerd. http://www.xs4all.nl/~rabruil/ttring.html#TOP Jammer dat die vacuummat van jouw het geen 18 min vol kan houden. p.s. bijna geen enkele plaat is vlak. is mij een raadsel waarom ik daar bijna nooit iets over lees. honderden tot wel duizenden euri spenderen aan een element en die dan laten dansen op een wiebelende plaat . of draaien die mensen maar een plaatzijde? Hmm 1.5 Kg kan mijn P25 vast niet aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 mei 2005 Report Share Posted 29 mei 2005 ja dat gewicht van die ring leek me ook al een probleem op de geveerde Thorens. nou ja, blijf ik lekker zuigen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 mei 2005 Author Report Share Posted 31 mei 2005 Rob, Heb in het weekend een AB-vergelijking kunnen doen met een CD die ik de laatste tijd veel draai: Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia. De CD van mijn collega (Blade) was groen, die van mij niet. Ik laat het groen maken maar even achterwege, totdat ik een keer een interlink heb gekocht die wat scherper klinkt en de noodzaak daartoe aanwezig is. De plaatsing ging er wel iets op vooruit, maar ik verlies op dit moment gewoon veel te veel lekkere midden- en hoog klanken, die de presence juist dat geven wat ik zoek. Ik heb inmiddels Masterbase gekocht en geplaatst onder de VV, CD en EV. Een minieme maar o zo belangrijke verbetering. (Blijkbaar was de ontkoppeling met wat rubber en messing redelijk op orde). Ik ga in ieder geval Finyl kopen en ik denk ook aan een demagnetiseer-apparaat. Heeft iemand anders met het laatste ervaring? Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2005 Report Share Posted 31 mei 2005 Rene, op hifi.nl staat meen ik een recensie van de Furutech demagnetiseer dingest, maar dat ding is een tikkie belachelijk duur. en ik kan niet erg indenken dat wat ik doe veel minder werkt. en in Homestudio staat volgende keer een recensie van Jo Mullers over die Furutech (tenminste: is aangekondigd is laatste uitgave). kijk ook eens op: http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm leuke site, veel ideetjes om te proberen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 31 mei 2005 Author Report Share Posted 31 mei 2005 Rene, op hifi.nl staat meen ik een recensie van de Furutech demagnetiseer dingest, maar dat ding is een tikkie belachelijk duur. en ik kan niet erg indenken dat wat ik doe veel minder werkt. en in Homestudio staat volgende keer een recensie van Jo Mullers over die Furutech (tenminste: is aangekondigd is laatste uitgave). kijk ook eens op: http://www.positive-feedback.com/Issue1/swartz.htm leuke site, veel ideetjes om te proberen. groet Hoi Rob, Ik hou de Homestudio even in de gaten! Ik mis in dat verhaal het invriezen....... Moet je effe mailen naar hun! Als ik een aantal dingen bij jou al niet gehoord had (met echt hoorbare verschillen) dan zou behoorlijk sceptisch staan tegenover zo'n verhaal. Onder een fluorescerende TL-balk leggen of zo? Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2005 Report Share Posted 31 mei 2005 ja hahaha. de fluorescerende lamp. ik ga ervan uit dat de schrijver op die site niet geheel krankjorem is, dus die ga ik nog proberen. zal wel weer een controversiele discussie opleveren hier als ik het hoor. ik vernam vandaag dat met ca 2 weken mijn SA11 naar Van Medevoort kan om opgeknapt te worden ;-) ik ben het nou zat dat mijn CD's (een stuk) minder klinken dan de tuner (met alle gebreken die radio heeft, maar als ze d'r best doen klinkt het geweldig). Mijn SACD1000 had ook zijn zwakke kanten, maar was na modificatie niet zo evident minder dan de tuner (qua kleur, diepte en finesse). vloeken in de kerk he ... hoor je nog de effecten van continu aan laten van de apparatuur? nog een geintje: stop je interlinks voor-eindversterker eens een nacht in de diepvriezer en dan een dag in koelkast. ze worden iig niet minder .... groet rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 juni 2005 Author Report Share Posted 1 juni 2005 ja hahaha. de fluorescerende lamp. ik ga ervan uit dat de schrijver op die site niet geheel krankjorem is, dus die ga ik nog proberen. zal wel weer een controversiele discussie opleveren hier als ik het hoor. Uiteraard....... ik vernam vandaag dat met ca 2 weken mijn SA11 naar Van Medevoort kan om opgeknapt te worden ;-) Ik wil die van mij ook wel wegbrengen (Naar Sound Evolution), maar voordat ik dat doe, wil ik eerst voor mijzelf duidelijk hebben wat ik laat modden. Op termijn wil ik denk ik wel een dac aanschaffen, en dan is een mod voor het analoge deel wellicht weggegooid geld..... hoor je nog de effecten van continu aan laten van de apparatuur? Er lijkt wel een verbetering, maar om nu aan te geven waar.....?????? Volgens mij (beetje vaag) heb ik minder last van het effect van na 22.00 uur/in het weekend of in de werkdaguren draaien. Dus in de vooravond ook al een hoog nivo nog een geintje: stop je interlinks voor-eindversterker eens een nacht in de diepvriezer en dan een dag in koelkast. ze worden iig niet minder .... UUeueueuehhhhhhh........ Groeten, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 zelfde theorie als bij invriezen CD's: materiaal wordt door een tijdje flinke kou rustiger Kwestie van proberen of je het hoort. Ik hoorde effect en was er tevreden mee. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 zelfde theorie als bij invriezen CD's: materiaal wordt door een tijdje flinke kou rustiger Kwestie van proberen of je het hoort. Ik hoorde effect en was er tevreden mee. groet materiaal rustiger, he je neemt me in de maling of niet? ah de electronen kunnen dan een tukkie doen zeker! Nee sorry dat gaat mij in ieder geval echt te ver. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 haha. weet je wat (onder andere) Karma schijnt te doen met zijn luidsprekerkabels? right .... even heel koud maken. ff zoeken op internet en je leest er wel meer over. maar zoals altijd: mij moet je vooral niet geloven. je zou het eens kunnen proberen, dat wel. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 haha. weet je wat (onder andere) Karma schijnt te doen met zijn luidsprekerkabels? right .... even heel koud maken. En wat is in dit geval 'even' en wat is 'heel koud'. Een normale vriezer komt niet veel verder dan -20 graden Celcius. Is dat 'heel koud'? Of kan ik beter vloeibare stikstof bij de faculteit Chemische Technologie jatten en daar m'n kabels in leggen? Of is dat weer 'te koud'. Beetje wazig allemaal en een verklaring voor het eventuele effect wordt ook nooit gegeven. Schijnt niet nodig te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 Ik zie wel een nieuwe rage in opkomst: watergekoelde kabels.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 2 juni 2005 Report Share Posted 2 juni 2005 zoals ik zei, ik ben de messias niet, en vraag dus ook niet om geloof. probeer het eens op een goed getunede installatie, en oordeel zelf. en ja, ook die -20 geeft hoorbare veranderingen waarvan ik geloof dat ik het verbeteringen vind. dat laatste kan subjectief zijn. net als dat een CD speler een heel eind beter kan worden door 'm te dempen en goed op te stellen. kan ook best verbeelding zijn, maar wel een hele fijne illusie. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 2 juni 2005 Report Share Posted 2 juni 2005 zoals ik zei, ik ben de messias niet, en vraag dus ook niet om geloof. probeer het eens op een goed getunede installatie, en oordeel zelf. Ik ben Einstein niet, maar een goed argument voordat iets geprobeerd moet worden is nooit weg. Anders is het toch echt een kwestie van geloof.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 2 juni 2005 Report Share Posted 2 juni 2005 zoals ik zei, ik ben de messias niet, en vraag dus ook niet om geloof. probeer het eens op een goed getunede installatie, en oordeel zelf. Ik ben Einstein niet, maar een goed argument voordat iets geprobeerd moet worden is nooit weg. Anders is het toch echt een kwestie van geloof.. Ach........... onderzoek het onbekende en behoud het goede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts