Jump to content

NE5534N

Weerstand
 Share

Recommended Posts

Je kan de NE5534 vervangen door de OPA134, OPA604, OPA627 (allen TI/Burr Brown) of een LT1028 (Linear Technologies). Het ligt eraan hoeveel hij moet versterken. Als dat meer dan 10x is, dan is een AD797 (Analog Device) ook een optie. Vergeet de AD825 (alleen in SMD techniek, ook van Analog) Dat is een misselijk makend rot ding in een audiotrap. Voor meetversterkers een uitkomst, maar voor audio een ramp.

Je kan met opamps wel wat doen, maar het effect is niet zo groot als met buisjes. Verwacht geen super spectaculaire verbeteringen. Met goede componenten erom heen is een NE5534 helemaal niet zo verkeerd. Hij klinkt wat grover dan de boven genoemde exemplaren.

Gedaterd is het zeker niet.

Betere types bestaan zeker, maar of zich dat uit in een beter eindproduct ?

Netjes is al dat elk ic een kanaal voor zijn rekening neemt.

Sleutel liever aan iets dat meer aandacht nodig heeft , namelijk de geluidskaart in je pc.

Ik weet niet welk type dat je hebt maar in 9 van de 10 gevallen kan deze vervanegn worden door een betere.

Het eindresultaat is dan ook veel beter.

je kunt ook ic-voetjes insolderen

dan kun je evt. verschillende types uitproberen

Zelf heb ik de BB OP(2)604, die inderdaad iets verbetring gaven tov. NE5532/4.

Denk verder aan de voedingsontkoppeling aan de voedingspootjes:

goede elco// PP zo dichtbij mogelijk.

Als dat meer dan 10x is, dan is een AD797 (Analog Device) ook een optie.
Waar komt deze wijsheid vandaan? Of heb ik iets in de datasheet over het hoofd gezien?

Ben bezig geweest met een OpAmp gebaseerde versterker met een NE5532. Dit had een aardig geluid, maar met een OP27 werd het toch een wereld van verschil. Ik ben er toch niet helemaal uit of het op alle punten verbeterde. Wat zeker is, is dat er veel minder lawaai uit kwam. Nu heb ik als sample 2 stuks AD797 net binnen, want ik heb me laten vertellen dat die state-of-the-art zijn. Gebaseerd op een gevouwen cascode schakeling, mooi. Voor mij nooit een NE5532 meer.

Groet,

Jacco

Als dat meer dan 10x is, dan is een AD797 (Analog Device) ook een optie.
Waar komt deze wijsheid vandaan? Of heb ik iets in de datasheet over het hoofd gezien?

Ben bezig geweest met een OpAmp gebaseerde versterker met een NE5532. Dit had een aardig geluid, maar met een OP27 werd het toch een wereld van verschil. Ik ben er toch niet helemaal uit of het op alle punten verbeterde. Wat zeker is, is dat er veel minder lawaai uit kwam. Nu heb ik als sample 2 stuks AD797 net binnen, want ik heb me laten vertellen dat die state-of-the-art zijn. Gebaseerd op een gevouwen cascode schakeling, mooi. Voor mij nooit een NE5532 meer.

Groet,

Jacco

Het zijn idd super mooie opamps, maar ze hebben de neiging te gaan driften als je ze "niks te doen geeft". Het staat niet in de datasheet, maar ik heb al vaker wat met deze opamps gedaan en als je niet uitkijkt dan oscilleert het behoorlijk.

Eenzelfde euvel heeft de OPA637. Daar is een minimale gain van 5 vereist (staat wel in datasheet)

Ik gebruik een Ypsilon C1 voorversterker (herkomst?)

Herkomst?

Audio&Muziek. Mogelijk een ontwerp van Peter van Willenswaard of John Vandersluys. Rond 1985 of zo.

Dat idee (John van der Sluis) had ik nou ook. Ik heb het hem wel eens gevraagd, maar toen ging hij gelijk over op Matti Otala :D

De opdruk op de print vermeldt

Het zijn idd super mooie opamps, maar ze hebben de neiging te gaan driften als je ze "niks te doen geeft". Het staat niet in de datasheet, maar ik heb al vaker wat met deze opamps gedaan en als je niet uitkijkt dan oscilleert het behoorlijk.

De 797 is idd geen makkelijk ding. Zonder de nodige achtergrondkennis kun je hem maar beter niet gebruiken en is de kans erg groot dat je een oscillator maakt ipv van een versterker. Bovendien is ie erg duur en vind ik hem eerlijk gezegd niet beter klinken dan de ander al genoemde opa's.

;)

Herkomst?

Audio&Muziek. Mogelijk een ontwerp van Peter van Willenswaard of John Vandersluys. Rond 1985 of zo.

Dat idee (John van der Sluis) had ik nou ook. Ik heb het hem wel eens gevraagd, maar toen ging hij gelijk over op Matti Otala :D

John van der Sluis kan ik mij bijna niet voorstellen. Hij ging in A&T destijds uitermate te keer tegen elke tegenkoppeling. Dat was toch iets heel verderfelijks.

Kan me dus niet voorstellen dat een ontwerp met op-amps er een van hem kan zijn.

;)

Kan me dus niet voorstellen dat een ontwerp met op-amps er een van hem kan zijn.

Dan ken je hem niet hoor. Momenteel ie er anders erg hard mee bezig.

Groet,

Jacco

Dat idee (John van der Sluis) had ik nou ook. Ik heb het hem wel eens gevraagd, maar toen ging hij gelijk over op Matti Otala  :D

John van der Sluis kan ik mij bijna niet voorstellen. Hij ging in A&T destijds uitermate te keer tegen elke tegenkoppeling. Dat was toch iets heel verderfelijks.

;)

Ja en nee. Overall tegenkoppeling was inderdaad bij de duivel te kerke gaan, maar lokale mocht nog wel. Geloof ik ;) In ieder geval kwam die afkeer van tegenkoppeling met name na het lezen van het verzameld werk van Otala.

Overigens vraag ik me af of hij, in de periode voorafgaand aan het moment dat hij (en Peter van Willenswaard)

Herkomst?

Herkomst?

Herkomst?

just in favor of John van der Sluis:

- in 1 vd eerste nummers van A&T (nr.8 ofzo?) concludeerde hij dat een Burmester vv. met opamps toch wel goed kon klinken t.o.v. discrete ontwerpen.

- hij gebruikt in alle versterkerontwerpen opamps voornamelijk om de DC tot 0 te regelen, om zo een koppel-C te voorkomen; die opamp zit volgens hem niet in de signaalweg.