maarten_tielens Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 Hallo ik heb onlangs een koppel Hepta Spring luidsprekers gekocht. Maar ik heb een 'low end' versterker momenteel, waardoor ik niet alles uit de luidspreker haal, geloof ik. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe versterker, maar niet al te duur (ong 300 euro). Kan iemand mij een goede tip geven? Iemand ervaring met hepta Spring en een bepaald type versterker? Ik dacht bijv. aan NAD C320BEE, maar hoe kom ik te weten welke versterker bij mijn luidsprekers past? dank dank Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 Ik dacht bijv. aan NAD C320BEE, maar hoe kom ik te weten welke versterker bij mijn luidsprekers past?dank dank Maarten Beste Maarten, Welkom op het forum. Wen maar vast aan het standaard antwoord: Ga zelf eens luisteren Ondanks dat het een clich Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten_tielens Posted 1 juni 2005 Author Report Share Posted 1 juni 2005 Dag Enno, dank voor het snelle antwoord, dat inderdaad binnen de lijn der verwachting lag Tweedehands is zeker een optie Ruimte van weinig belang, gezien ik de komende jaren vaak moet verhuizen Bron: euh... philips cd-speler uit de 'jaren stillekes' (is dat wat je bedoelt? ben erg nieuw in dit wereldje...) Muziek: erg breed: Veel vocale muziek uit renaissance en barok, af en toe een stevige symfonie van mahler, brahms,..; Jazz; Maar evenzeer bruut geweld Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 Misschien mijn vraag herformuleren:wat zijn degelijke versterkers tussen 300 en 400 euro? Ik zie het als een investering, zeg voor een jaar of vijf. En dan heb ik vermoedelijk wel geld voor een stevige update... groet maarten Beste Maarten, Als ik door de 2e hands sectie heen blader kom ik in jouw prijsklasse een aantal kandidaten tegen: Van Medevoort MA-222 399 EUR Cyrus 3 geen prijs opgegeven maar moet volgens mij onder de 200 EUR te koop zijn Musical Fidelity A2 295 EUR, klasse A versterker Duson PA-50 225 EUR Verder staat er nog een voor/eind versterker combi van Van Medevoort te koop. Als de verkoper inmiddels weer terug op Aarde is valt er hopelijk (behoorlijk) over de vraagprijs te praten. Ik ken je speakers niet dus heb ook geen idee hoe betreffende versterkers matchen. Veel succes met zoeken en veel luisterplezier toegewenst, Enno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 Hoi Maarten, Ik weet toevallig dat ze bij Hepta apparatuur van Denon gebruiken. Die past er dus wel goed bij. Enig nadeel is wel dat JIJ ze mooi moet vinden, dus wat Enno zegt is waar: luisteren. Een vriend van mij heeft een NAD 320 BEE met de C521 cd-speler. Hij heeft ook twee paar Hepta's, de Street en de Spring. In zijn vrij harde kamer (welke niet tegenwoordig) is de combinatie met de Spring niet echt om over naar huis te schrijven. Hij heeft ook de Street, een wat ouder model, en die klinken er wel goed op. Tweedehands kan natuurlijk heel erg mooi zijn (zie het lijstje van Enno), maar je moet dan wel een beetje geluk hebben. Maar als je dat dan hebt, ben je voordelig uit en heb je een betere versterker dan een nieuwe voor hetzelfde budget. Bedenk wel dat de Spring een scherp klinkende speaker is, ondanks de soft-dome tweeters. Ik vind ze veel fijner met de schakelaar omlaag, ook in gedempte kamers. Let daarom op bij versterkers van NAD en Cyrus, dat zijn ook pittige versterkers. En pittig + scherp is niet prettig. Succes alvast! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juni 2005 Report Share Posted 1 juni 2005 Let daarom op bij versterkers van NAD en Cyrus, dat zijn ook pittige versterkers. En pittig + scherp is niet prettig. Dat laatste ben ik met je eens, maar ik denk dat je daar met NAD niet zo'n last van hebt. M'n ouders hebben een C350 versterker van NAD. Daarbij staat de treble zo ongeveer helemaal opengedraaid. Dat is de enige manier om nog wat hoge tonen uit de bandtweeters van hun Quadrals te halen. Met de 'tone defeat' aan klinkt het veel te dof. Nou kan het best zijn dat die Hepta's wat feller klinken, maar je moet volgens mij toch wel erg agressief klinkende speakers hebben, wil een NAD-versterker ze ook echt heel fel laten horen. Maar goed, dit is slechts mijn ervaring met NAD... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 2 juni 2005 Report Share Posted 2 juni 2005 Let daarom op bij versterkers van NAD en Cyrus, dat zijn ook pittige versterkers. En pittig + scherp is niet prettig. Dat laatste ben ik met je eens, maar ik denk dat je daar met NAD niet zo'n last van hebt. M'n ouders hebben een C350 versterker van NAD. Daarbij staat de treble zo ongeveer helemaal opengedraaid. Dat is de enige manier om nog wat hoge tonen uit de bandtweeters van hun Quadrals te halen. Met de 'tone defeat' aan klinkt het veel te dof. Nou kan het best zijn dat die Hepta's wat feller klinken, maar je moet volgens mij toch wel erg agressief klinkende speakers hebben, wil een NAD-versterker ze ook echt heel fel laten horen. Maar goed, dit is slechts mijn ervaring met NAD... Inderdaad Henrie, het komt allemaal neer op ervaringen, voorkeuren en mogelijkheden. Zo kan ik bijvoorbeeld uit jouw verhaal de volgende dingen filteren: -of de quadrals zijn erg "warm". ze leggen dus geen nadruk op het hoog, eerder een wat softer hoog. -of je houdt persoonlijk van veel hoog en dat bereik je pas met de treble-knop op max. -of je kamer is ultra gedempt op de hoge tonen en heb je voor een "normale" weergave de treble-knop op max. nodig. -of je versterker is kapot . (maar dat is meer een grapje) -of, zoals je zelf zegt, de NAD heeft een teruggetrokken hoog. Zo zie je maar hoeveel verschillende dingen ik uit jouw verhaal kan halen. Dit is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts