Jump to content

CD-spelers

Lars
 Share

Recommended Posts

Goeiemiddag allemaal,

Stel dat ik een andere(betere) CD-speler wil hebben en ik wil het loopwerk en DAC los hebben. Ik ken al 2 goeie bekende van Pioneer met Stable Platter en TEAC met de VRDS loopwerk. Als DAC zou ik zelf bij 47 Laboratory willen kijken. Maar dat terzake, DAC's klinken dus altijd verschillend van elkaar.

Klinken loopwerken dan ook verschillend van elkaar, bijvoorbeeld die van Pioneer en die van TEAC?

p.s.

Het zal wel heel erg lang duren totdat ik een andere CD-speler zou kunnen en willen kopen.

Ik heb zelf altijd voorgenomen om nooit een 2 delige CD-speler te kopen, maar ik zie steeds meer het voordeel ervan in. :)

Lars, vaak is het beter om het loopwerk en DAC geintegreerd te houden. Dit heeft te maken met het kloksignaal, dat een losse DAC maar moet destilleren uit het aangeboden spdif signaal. Dit probleem dus niet bij een geintegreerd systeem. Staat wel stoer zo'n losse DAC, maar het gaat om het resultaat, nietwaar.

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Lars, vaak is het beter om het loopwerk en DAC geintegreerd te houden. Dit heeft te maken met het kloksignaal, dat een losse DAC maar moet destilleren uit het aangeboden spdif signaal.

Op die manier heb ik er nog niet naar gekeken, want ik dacht eerder van dat een losse DAC met losse loopwerk meer signaal verlies zou ontstaan, vanwege die extra kabel.

Nu denk ik dat je juist met twee losse delen een veel betere CD-speler kan maken dan eentje die alles in 1 behuizing heeft zitten. Een goeie kabel hiervoor bestaat toch, anders moet ik er maar eentje maken ofzo. :)

Beetje het zelfbouw principe, dus.

Vandaar mijn vraag over het loopwerk. ;)

Dit probleem dus niet bij een geintegreerd systeem. Staat wel stoer zo'n losse DAC, maar het gaat om het resultaat, nietwaar.[/QB]

Dat probleem zou het niet kunnen hebben nee, maar je zit wel vast aan 1 ontwerp.

Niet dat dat altijd erg is, maar een beetje vrijheid in gebruik van apparatuur is ook leuk.

Beste Lars,

Weet niet of je vraag vandaag de dag niet een beetje achterhaald is, mede gezien het feit dat je niet urgent aan een nieuwe aankoop zit te denken.

Zelf heb ik CD nooit je dat gevonden. Neemt niet weg dat ik best kan genieten van de muziek op CD. Maar het heeft mij nooit die bekoring kunnen geven van goede analoge opnamen op studiotape.

Laatstelijk heb ik mij ook wat verdiept en veel geluisterd voor een opgrade van mijn huidige CD speler. SACD: is het is ook niet. Het enige waarvan ik zeg ja dat komt in de buurt is 24bits/96Khz opnamen. Maar dan afgespeeld op een topmodel Denon DVD-A speler. Diezelfde Denon (met Alpha processing) vind ik een van de weinigen die ook 16 bit CD's "muzikaal" kan weergeven. Persoonlijk eigenlijk beter dan Wadia. Al vind ik "muzikaal" een rotwoord in deze.

Als je niet direct om een nieuwe speler verlegen zit, zou ik gewoon de ontwikkelingen nog even afwachten. Doe ik op het moment ook.

Peter heeft hier wel een punt. De ontwikkelingen in de digitale dataverwerking gaan op dit moment in een sneltreinvaartje. Tenzij je geen trendsetter wil zijn, kun je het best gewoon afwachten wat de toekomst brengt. Uiteidelijk zal er wel een "standaard' uitkomen, maar de "levensduur" van elke nieuwe standaard wordt gewoon korter.

Als antwoord op je eerste vraag. JA! er is weldegelijk klankmatig verschil te horen tussen de verschillende loopwerken. Ik heb het ooit eens hier beschreven. een vergelijk tussen een door Louis Raatjes gemodde Parasound PLD2000 en mijn AVM CD1+. De Parasound zetten een ongelofelijk brede maar platte stage op. Het geluid kwam van ver buiten de speakers, maar het stond allemaal op een rijtje. De AVM gaf een totaal ander beeld. De stage bleef binnen de speakers, maar gaf wel een duidelijk ruimtelijker afbeelding met veel diepte.

natuurlijk is het op de zelfde set gedaan in een AB-vergelijk op dezelfde dac (Audio Alchemy), vv (buizen zelfbouw), ev (UR Smart 845) en speakers (Audio Note + 2x Rel Strata3).

BTW: De Parasound maakt gebruik van een Sony loopwerk (dacht ik) en de AVM heeft een gemod Pioneer loopwerk.

Geplaatst door sodejuu:

Peter heeft hier wel een punt. De ontwikkelingen in de digitale dataverwerking gaan op dit moment in een sneltreinvaartje. Tenzij je geen trendsetter wil zijn, kun je het best gewoon afwachten wat de toekomst brengt. Uiteidelijk zal er wel een "standaard' uitkomen, maar de "levensduur" van elke nieuwe standaard wordt gewoon korter.

Ik snap zijn verhaal ook wel, maar alleen ben ik niet iemand die snel iets koopt wat nog nieuw is, eerder iemand die wat koopt wat al jaren op de markt ligt. Zoals de normale CD-speler. Die alleen maar audio-CD's kan afspelen. Geen DVD-speler die ook CD's kan afdraaien, doet me denken aan stereotorens waar alles al inzit en dat hoef ik niet.

Tenzij SACD of DVD-audio de nieuwe standaard wordt, zodat we daar muziek op kwaliteit kunnen afspelen, maar ja, jullie twee zeiden het al, wil ik wat nieuws dan kan ik beter wachten.

Ik zelf heb het ook nog niet helemaal op het afdraaien van muziek met meer dan 2 speakers.

Als antwoord op je eerste vraag. JA! er is weldegelijk klankmatig verschil te horen tussen de verschillende loopwerken. Ik heb het ooit eens hier beschreven. een vergelijk tussen een door Louis Raatjes gemodde Parasound PLD2000 en mijn AVM CD1+. De Parasound zetten een ongelofelijk brede maar platte stage op. Het geluid kwam van ver buiten de speakers, maar het stond allemaal op een rijtje. De AVM gaf een totaal ander beeld. De stage bleef binnen de speakers, maar gaf wel een duidelijk ruimtelijker afbeelding met veel diepte.

natuurlijk is het op de zelfde set gedaan in een AB-vergelijk op dezelfde dac (Audio Alchemy), vv (buizen zelfbouw), ev (UR Smart 845) en speakers (Audio Note + 2x Rel Strata3).

BTW: De Parasound maakt gebruik van een Sony loopwerk (dacht ik) en de AVM heeft een gemod Pioneer loopwerk.

Bedankt dat wou ik weten. ;):D

Trouwens goeie en leuke vergelijking, is me nog nooit hier opgemerkt. :)

.......... , maar alleen ben ik niet iemand die snel iets koopt wat nog nieuw is, eerder iemand die wat koopt wat al jaren op de markt ligt. Zoals de normale CD-speler. Die alleen maar audio-CD's kan afspelen. Geen DVD-speler die ook CD's kan afdraaien, doet me denken aan stereotorens waar alles al inzit en dat hoef ik niet.
Ben ik in zekere zin met je eens Lars. Ik bedoel dan ook niet een doorsnee DVD speler maar eentje geoptimaliseerd voor DVD-A. Juist door nieuwere hoge resolutie multibit DA converters en betere processing algorithmen zijn die nieuwe spelers beter in staat om gewone CD's ook beter tot een recht te laten komen. Voor mij hoeft al die multichannel herrie ook niet, daarvoor ga ik wel naar de bioscoop. Tot op heden heb ik geen CD speler + DA converter (van welke prijs ook) kunnen vinden waarvan ik kon zeggen, ja dat is het. Gehoorsmatig dan. Ik denk dat 16bit/44,1Khz daarvoor gewoon te beperkt is. Maar ik moet zeggen dat de technologie die nodig is om DVD-A optimaal te processen ook zijn voordeel heeft bij het oude CD format. En dan bedoel ik echt gehoorsmatig, want daar gaat het tenslotte om.

Overigens heb ik met Void een afspraak lopen om in komende weken eens naar zijn "filterloze" DA converter te gaan luisteren.

Geplaatst door pjotr:

Overigens heb ik met Void een afspraak lopen om in komende weken eens naar zijn "filterloze" DA converter te gaan luisteren.

Ik ben ook nog van plan om een keer bij hem langs te gaan, voor een vergelijking van mijn versterker en die van 47 Laboratory, de Gaincard. De rest van dat merk is trouwens ook wel interessant, dus zou je misschien je ervaring op het forum willen zetten of op een andere manier, ben wel benieuwd wat andere er van vinden. :rolleyes:

Hoi Paul,

Filterloos? Ja daar heb ik ook zo mijn twijfels over maar wie weet. We hadden daar net op HiFi.nl een leuke discussie over.

Het gaat om deze:

http://www.sakurasystems.com/products/shigadac.html

Op die site staat ook wat literatuur die ik zelf een beetje mmmmmmm.... het zal wel en vergezocht vind maar geen onzin vertelt overigens.

Lars, als je zin hebt om mee te gaan: welkom. Twee horen meer en anders dan een. Void woont in Utrecht.

Geplaatst door Pjotr:

Lars, als je zin hebt om mee te gaan: welkom. Twee horen meer en anders dan een. Void woont in Utrecht.

Hoi Peter,

Ik heb wel zin, maar dan moet je maar even de datum geven wanneer je denk te gaan. Dan kan ik kijken of ik kan, want ik zit met mijn stage en werk.