Jump to content

EU

robx
 Share

Recommended Posts

Iedereen moet een versterker kunnen kopen zoals het hem of haar uitkomt, straks mag je nog niet meer kiezen wat je eet.

Dat ben ik met je eens.

Toch moet voor milieu belastende/gezondheids bedreigende dingen een drempel opgelegt moet worden.

Groetjes Simon

ik gebruik toch schone groene stroom...

dus mag ik netzoveel energie verbruiken als ik wil....

achterlijk betuttelend gedrag van de eu altijd....

laat ze eerst maar eens auto's van meer dan 10 jaar oud verbieden en openhaarden......

praten we daarna wel eens weer.....

en dan nog....

zolang china en amerika zich nog steeds niks aantrekken van allerlei milieu maatregelen maakt het geen donder uit hoe weinig uitstoot wij hier hebben..........

ow ja en over die schone groene stroom.....

http://redir.vara.nl/tv/zembla/welcome2.html?20041103/zembla

Iedereen moet een versterker kunnen kopen zoals het hem of haar uitkomt, straks mag je nog niet meer kiezen wat je eet.

Waarom moet iedereen een versterker kunnen kopen zoals het hem of haar uitkomt? Daar waar de milieukwesties om de hoek komen kijken gaat het ons toch allemaal aan dat die ernstig milieubelastende producten worden gemaakt.

Jouw redenering zit in de buurt van dat het moet kunnen dat je door het rode stoplicht rijdt als dat in je eigen kraam te pas komt.

Klasse A transistoreindversterkers is je reinste verkwisting van energie. Het biedt geen enkele meerwaarde. Klasse AB is al jaar en dag een volstrekt volwaardig alternatief en de enkeling die denkt dat Klasse A kwalitatief beter is went er maar aan dat er ook in apparatuur op de energieconsumptie moet worden gelet. De mate van crossoververvorming van een beetje fatsoenlijke klasse AB wordt bij elke signaalsoort en -sterkte volledig gemaskeerd door de ruis van de eindversterkers. Crossoververvorming is louter nog een theoretisch bezwaar.

Het toepassen van buizen in audio-eindversterkers vind ik overigens op het randje. Van de karakteristieke smoezelige buizenvervorming heb je bij transistors vanzelfsprekend geen last dus is er geen goed alternatief voor dat wat broeierige buizengeluid aangaat. Je hebt mensen die dat nostalgische klankje graag horen en er weemoedig van worden als die kathodes zo warm kersrood staan te gloeien.... Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Niettemin is het natuurlijk niet gek als de volksvertegenwoordiging - al dan niet in Europees verband - op den duur gaat vinden dat die gulzige energievreters niet meer verkocht mogen worden. In deze moet het milieu vanzelfsprekend voor gaan.

Rest nog versterkers die erg effici

we dwalen wat af ....

overigens: ik heb al wat speelgoed beluisterd, maar het achterhaalde gloeilampen-ding van Audionote dat Ed de Jong (www.dejongsystems.nl) me liet horen in Den Haag heeft toch meer indruk gemaakt dat alle dure transistorbakken die ik ooit gehoord heb.

en ik heb geen buizenverleden, dus hang naar lekkere bekende vervorming uit mijn jeugd was het niet.

groet

we dwalen wat af ....

overigens: ik heb al wat speelgoed beluisterd, maar het achterhaalde gloeilampen-ding van Audionote dat Ed de Jong (www.dejongsystems.nl) me liet horen in Den Haag heeft toch meer indruk gemaakt dat alle dure transistorbakken die ik ooit gehoord heb.

en ik heb geen buizenverleden, dus hang naar lekkere bekende vervorming uit mijn jeugd was het niet.

groet

Dat versterkers met buizen indruk kunnen maken is een bekend verschijnsel. :) Ze klinken zoals gezegd beslist anders dan transistorversterkers vanwege beperkingen in het frequentieverloop door de uitgangstransformator, belangrijk meer vervorming, meer ruis en een ander ruisspectrum. Dat het bij jou geen hang is naar lang vervlogen tijden maakt voor het feit dat je de klank waardeert niet uit.

Het toepassen van buizen in audio-eindversterkers vind ik overigens op het randje. Van de karakteristieke smoezelige buizenvervorming heb je bij transistors vanzelfsprekend geen last dus is er geen goed alternatief voor dat wat broeierige buizengeluid aangaat. Je hebt mensen die dat nostalgische klankje graag horen en er weemoedig van worden als die kathodes zo warm kersrood staan te gloeien.... Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Niettemin is het natuurlijk niet gek als de volksvertegenwoordiging - al dan niet in Europees verband - op den duur gaat vinden dat die gulzige energievreters niet meer verkocht mogen worden. In deze moet het milieu vanzelfsprekend voor gaan.

mee te leven zijn?

ik heb het niet over klank.

ik heb het over een volledig holografische en qua indruk tastbare reproductie van de artiest. het was bijna film kijken, fysieke aanwezigheid.

dit heeft niks te maken met vervorming en ruis. geen ruis gehoord.

ik heb het niet over klank.

ik heb het over een volledig holografische en qua indruk tastbare reproductie van de artiest. het was bijna film kijken, fysieke aanwezigheid.

dit heeft niks te maken met vervorming en ruis. geen ruis gehoord.

Moet ik uit je reactie opmaken dat alleen buizen in staat zijn om "een volledig holografische en qua indruk tastbare reproductie van de artiest" te geven? Is de ervaring die jij hebt zeg maar strikt buizen-gebonden? Zo ja ben je dan niet bang dat autosuggestie hierin een rol speelt? De wens is zeg maar de vader van de gedachte.

Even voor alle duidelijkheid. Met autosuggestie is niets mis. Het fenomeen is al sinds de grijze oudheid uitputtend onderzocht en we weten dat het bij een ieder werkzaam is.

Dat je zegt dat het niks te maken heeft met verschil in klank, vervorming en ruis klopt niet. Dit soort aantastingen van het sinaal heeft absoluut consequenties voor zaken als doorzichtigheid en ruimtelijkheid van een stereobeeld.

Dat jij denkend aan en je bewust bent van weergave via buizen, tot een andere beleving komt dan de beleving die je in deze bij weergave van geluid via transistors hebt, geloof ik overigens graag. Er zijn meer mensen die een dergelijke beleving bij buizen hebben.

autosuggestie is wel een erg makkelijke kreet. autosuggereer jij jezelf niet dat je geen verschil hoort? (nee tuurlijk niet). het is opmerkelijk dat veronderstelde psychologische effecten telkens

We hebben het over verspilling van energie vanwege een klasse A-instelling van een (transistor)eindversterker en dat is hoe klein het percentage ook is, altijd een slechte zaak omdat er uitstekende alternatieven zijn.

Het kan wezen dat er "uitstekende alternatieven" zijn - gelijkwaardig zijn die alternatieven daarmee nog niet. Bij een directe confrontatie tussen een transistorversterker en een buizenversterker legt de transistorversterker het in mijn ervaring eigenlijk steeds af (vaak bijna ongeacht de prijsklasse). Voor mij dus geen transistorversterkers meer.

Overigens maak ik graag zelf uit wanneer er sprake is van autosuggestie (net zoals ik graag zelf uitmaak wat ik koop).

• Members

Mocht iemand er nog zin in hebben , ...

------------------------------------------------------------------------------

What are the benefits of Class-A?

The definition of Class-A is simple: the device(s) are always conduction current and never go into cut-off. This is especially important to keep in mind when we talk about the output stage, where large currents are flowing.

In spite of their high cost and low efficiency, class-A power amplifiers have always been receiving attention from audiophiles who demand uncompromising accuracy. Both the price and quality of these amplifiers result from the operation of their output stages in class-A mode, where the amplifying devices are constantly operated in their linear region, above cut-off and below saturation. Whether made from tubes or semiconductors, circuits operating in class-A mode yield the smoothest transfer functions and widest bandwidths, hence their near universal application in preamplifiers and other low power circuitry.

Most audio power amplifiers use class-A circuitry except in the drive and output stages, where they use class-B or AB operating modes to achieve high efficiency. In class-B and AB modes, the output stage operates in a pushpull configuration, where one set of output devices delivers positive voltage and current and another set delivers negative voltage and current. When one set is working, the other set is turned off. This scheme operates efficiently, but has two serious flaws, the extremely nonlinear characteristic of the transistors at the collector cutoff region and the turn-on/turn-off times of the devices.

Designers of transistor amplifiers have tended to use large amounts of negative feedback to correct for the nonlinearities, but this works well only at low frequencies. At high frequencies, the feedback loop is unable to make adequate corrections, and the distortion that occurs at the output is aggravated by overloaded front-end circuitry.

The usual total harmonic and intermodulation distortion figures do not reveal the abrupt output stage distortions accurately because of the averaging factor involved in such measurements. A spike of crossover distortion may reach 2 per cent, but if it occurs only over 5 per cent of the waveform, it averages out to a respectable 0.1 per cent distortion figure. Considering this error factor, it is easy to see why two amplifiers

with the same specifications can sound so different. To properly evaluate the distortion, peak distortion and harmonic distribution must be considered.

Typical class-A amplifiers will exhibit low order harmonics, and their peak distortion is less than twice the average distortion. In class-AB amplifiers, very high orders of harmonics occur, and the peak distortion can be as much as thirty times the average distortion.

Another problem common to class-B and AB output stages is due to the unequal turn-on/ turn-off times of the transistors. Because the turn-off time is greater, both transistor sets can conduct uncontrollably under high slew conditions, making it dangerous to operate the amplifier at high frequencies, a particularly bad problem with some quasi-complementary designs.

In a class-A output stage, however, there are no abrupt nonlinearities and no turn-on/turnoff delays. The smooth transfer characteristic yields low order harmonic distortions, and these harmonics can easily become unmeasurable at low power levels.

It has been proven in many listening tests that the amplifiers working in "pure" Class-A sound better than the ones in Class-AB. The improvements range from increased low-level detail and ambience to high-end resolution and detail. Current capabilities of Class-A amplifiers can drive difficult speaker loads better than Class-AB amps.

--------------------------------------------------------------------------------

Of het nu waar of niet waar is , ik heb m'n oren echt niet in m'n r##t zitten en daarom draai ik heerlijk in klasse A met m'n (gefilterde) groene stroom...

Groet

Mocht iemand er nog zin in hebben , ...

------------------------------------------------------------------------------

What are the benefits of Class-A?

The definition of Class-A is simple: the device(s) are always conduction current and never go into cut-off. This is especially important to keep in mind when we talk about the output stage, where large currents are flowing.

In spite of their high cost and low efficiency, class-A power amplifiers have always been receiving attention from audiophiles who demand uncompromising accuracy. Both the price and quality of these amplifiers result from the operation of their output stages in class-A mode, where the amplifying devices are constantly operated in their linear region, above cut-off and below saturation. Whether made from tubes or semiconductors, circuits operating in class-A mode yield the smoothest transfer functions and widest bandwidths, hence their near universal application in preamplifiers and other low power circuitry.

Most audio power amplifiers use class-A circuitry except in the drive and output stages, where they use class-B or AB operating modes to achieve high efficiency. In class-B and AB modes, the output stage operates in a pushpull configuration, where one set of output devices delivers positive voltage and current and another set delivers negative voltage and current. When one set is working, the other set is turned off. This scheme operates efficiently, but has two serious flaws, the extremely nonlinear characteristic of the transistors at the collector cutoff region and the turn-on/turn-off times of the devices.

Designers of transistor amplifiers have tended to use large amounts of negative feedback to correct for the nonlinearities, but this works well only at low frequencies. At high frequencies, the feedback loop is unable to make adequate corrections, and the distortion that occurs at the output is aggravated by overloaded front-end circuitry.

The usual total harmonic and intermodulation distortion figures do not reveal the abrupt output stage distortions accurately because of the averaging factor involved in such measurements. A spike of crossover distortion may reach 2 per cent, but if it occurs only over 5 per cent of the waveform, it averages out to a respectable 0.1 per cent distortion figure. Considering this error factor, it is easy to see why two amplifiers

with the same specifications can sound so different. To properly evaluate the distortion, peak distortion and harmonic distribution must be considered.

Typical class-A amplifiers will exhibit low order harmonics, and their peak distortion is less than twice the average distortion. In class-AB amplifiers, very high orders of harmonics occur, and the peak distortion can be as much as thirty times the average distortion.

Another problem common to class-B and AB output stages is due to the unequal turn-on/ turn-off times of the transistors. Because the turn-off time is greater, both transistor sets can conduct uncontrollably under high slew conditions, making it dangerous to operate the amplifier at high frequencies, a particularly bad problem with some quasi-complementary designs.

In a class-A output stage, however, there are no abrupt nonlinearities and no turn-on/turnoff delays. The smooth transfer characteristic yields low order harmonic distortions, and these harmonics can easily become unmeasurable at low power levels.

It has been proven in many listening tests that the amplifiers working in "pure" Class-A sound better than the ones in Class-AB. The improvements range from increased low-level detail and ambience to high-end resolution and detail. Current capabilities of Class-A amplifiers can drive difficult speaker loads better than Class-AB amps.

--------------------------------------------------------------------------------

Of het nu waar of niet waar is , ik heb m'n oren echt niet in m'n r##t zitten en daarom draai ik heerlijk in klasse A met m'n (gefilterde) groene stroom...

Groet

Het verhaal klopt maar is hopeloos gedateerd. De kwaliteit van halfgeleiders is al jaar en dag uitstekend en zoals eerder gezegd verzuipt de crossoververvorming in de ruis van de klasse AB-versterker. Het probleem geldt alleen nog in theoretische zin.

interessante beschouwingen uit psychologisch perspectief. tuurlijk ,sommigen denken dat Nederland een democratie is. vermoedelijk autosuggestie.

maar wat wil ruud13 nou eigenlijk zeggen anders dan dat iedere ervaring, mening of waarneming in twijfel getrokken kan worden (wat in het algemeen wetenschappelijk juist is).

het is richtingloze kretologie.

groet

Misschien is ruud13 wel de maker van breem.nl... die beweert ook bij hoog en bij laag dat wie verschillen waarneemt tussen versterkers zichzelf voor de gek houdt. En verder dat buizenversterkers hopeloos kleuren, waardoor ze per definitie niet als hifi-apparatuur beschouwd kunnen worden (moet-ie natuurlijk zelf weten). Makkelijk is het wel: je koopt gewoon de eerste de beste Sony en je bent klaar. Beter bestaat niet, want het apparaat geeft precies dezelfde meetresultaten als een Krell. :o

Naar het Concertgebouw hoef je dan ook niet meer, want die Sony reproduceert je favoriete symfonie zo realistisch dat je er je luie stoel niet voor hoeft uit te komen... :blink:

Misschien is ruud13 wel de maker van breem.nl... die beweert ook bij hoog en bij laag dat wie verschillen waarneemt tussen versterkers zichzelf voor de gek houdt. En verder dat buizenversterkers hopeloos kleuren, waardoor ze per definitie niet als hifi-apparatuur beschouwd kunnen worden (moet-ie natuurlijk zelf weten). Makkelijk is het wel: je koopt gewoon de eerste de beste Sony en je bent klaar. Beter bestaat niet, want het apparaat geeft precies dezelfde meetresultaten als een Krell. :o

Naar het Concertgebouw hoef je dan ook niet meer, want die Sony reproduceert je favoriete symfonie zo realistisch dat je er je luie stoel niet voor hoeft uit te komen... :blink:

Beste,

Misschien heeft Breem wel gelijk, het is wat overtrokken maar uitgaande van muziek kun je ook van een portable radio van muziek genieten.

Daarom zou je kunnen stellen dat een versterker gewoon versterkt en niets aan de muziek toevoegd of weghaald, laat staan beter klinkt (muzikaal gezien).

Dan is de stelling er zit geen verschil in versterkers zo gek nog niet. :rolleyes:;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

• Members

Laten ze dat in Den Haag maar niet horen , anders krijg je niet alleen een verbod op Klasse A , maar wordt de subsidie voor het theater ook nog ingetrokken...

De plasma's zitten al in de ban , m'n beamer zal ik ook wel niet meer mogen gebruiken , iedereen weer aan de zwart/wit tv met een 5 watt versterker.

En die 2 auto's voor de deur is natuurlijk helemaal een schande...

Nee , we zijn weer lekker vooruitstrevend bezig.

Zouden ze trouwens bij het Rijk al die TFT schermen en plasma tv's al weer hebben teruggebracht ? Kunnen ze gelijk doorrijden naar de Skoda dealer om al die benzine slurpende Mercedessen en BMW's om te ruilen...

Dat ik me jaren lang het lazerus heb gewerkt , en daar de helft van weg heb moeten brengen is niet leuk , maar als ik dan wat overhoud en daar leuke spulletjes voor wil kopen moet ik geen vermanend vingertje hebben van diezelfde overheid onder het mom van '' Wat ben jij verkeerd bezig ".

Dat er rekening gehouden moet worden met het milieu , dat snap ik ook , maar laten we dan eens geld gaan steken in de ontwikkeling van alternatieve energie.

Dat zal echter nooit gebeuren , want stel dat de kernfusie een feit wordt , dan is er ineens zoveel energie beschikbaar , en dat voor een habbekrats , dat levert natuurlijk geen stuiver meer op .

Mijn eigen kleine bijdrage voor het milieu zit dan alleen in groene stroom , en misschien kun je dat ook boter op m'n hoofd noemen , maar hoe komt het toch dat iedereen beweerd dat dit echt niet duurder is als conventionele stroom ?

Dat is trouwens ook nog een mooi iets , koop je ''schone stroom'' en dan moet je er een filter achter zetten om de pieken tot 400 volt op te vangen. Ook zoiets moderns. Toen het net nog gewoon 220 leverde had ik dat probleem niet.

Maar nee , dat is niet internationaal. Hier is Europa , wij willen 230...

Groet

Dat is trouwens ook nog een mooi iets , koop je ''schone stroom'' en dan moet je er een filter achter zetten om de pieken tot 400 volt op te vangen. Ook zoiets moderns. Toen het net nog gewoon 220 leverde had ik dat probleem niet.

Maar nee , dat is niet internationaal. Hier is Europa , wij willen 230...

Nou haal je 2 soorten 'schoon' door elkaar (maar dat had je vast zelf ook wel door). Dat 'wij' in Europa 230V willen, wat is daar mis mee dan? Van die 10V extra krijg je echt geen pieken hoor. Volgens mij heeft een vervuild signaal meer te maken met geschakelde voedingen, die je vroeger nog niet had. Ik ben er iig wel voor dat het overal in Europa gelijk wordt. En of dat nou 220, 230 of 240 is, kan met niet schelen. Eigenlijk zouden ze het ook meteen 60Hz moeten maken, maar dat zal wel niet reeel zijn :rolleyes:

En ze gaan (ooit) ook alle stopcontacten nog wel gelijk maken. Zodat je geen verloopjes meer nodig hebt, als je naar bijvoorbeeld Engeland gaat. Prima! Want waarom zou elk (klein) Europees landje een eigen systeem hebben?

Volgens mij heeft een vervuild signaal meer te maken met geschakelde voedingen, die je vroeger nog niet had. Ik ben er iig wel voor dat het overal in Europa gelijk wordt. En of dat nou 220, 230 of 240 is, kan met niet schelen.

Nou in Lissabon is het ook 230V hoor, net als overal maar in de praktijk is het toch ook wel 180 - 200V daar :P:lol:

Tja, wat is vervuild? Dat bepaalt toch de energieleverancier en voor hem is dat wanneer de powerfactor (cosphi) niet 1 is en niet wat audiofielen en groenvogels als vervuiling zien. En juist bij geschakelde voedingen zie je steeds meer een ingebouwde powerfactor corrector, ook bij de kleinere van 100W.

;)

Eigenlijk zouden ze het ook meteen 60Hz moeten maken, maar dat zal wel niet reeel zijn :rolleyes:

Ben benieuwd hoeveel klachten van doorgebrande voedingen bij de electriciteitsleverancier binnenstromen als dit gebeurt. Maar goed als ze overal gelijke spanning willen maken moeten ze er gewoon 110 V / 60 Hz van maken, dan heb je hetzelfde als Het land van de Rijzende Elektronica en de Fantastische Staten van Amerika.

Eigenlijk zouden ze het ook meteen 60Hz moeten maken, maar dat zal wel niet reeel zijn :rolleyes:

Ben benieuwd hoeveel klachten van doorgebrande voedingen bij de electriciteitsleverancier binnenstromen als dit gebeurt. Maar goed als ze overal gelijke spanning willen maken moeten ze er gewoon 110 V / 60 Hz van maken, dan heb je hetzelfde als Het land van de Rijzende Elektronica en de Fantastische Staten van Amerika.

Dat is veel te duur!

Je hebt heel wat meer koper nodig om een zelfde vermogen te vervoeren!!

Zie jij je al alle bedrading veranderen?

Nou ik pas!

Groeten Simon

Je hebt heel wat meer koper nodig om een zelfde vermogen te vervoeren!!

Geldt alleen voor het laatste stukje naar je huis vanaf de trafo, die een paar honderd meter verderop staat. Bovendien zouden ze alle huizen 3 fase aansluitingen moeten leveren, dan kun je je retourgeleiders weglaten en heb je per huis maar 1 draadje extra nodig. Kabels hoeven dan ook niet dikker.