Jump to content

Snel op 'n idee gebracht,

WanFie
 Share

Recommended Posts

Een collega van mij zei eens.... jij bent gauw op 'n idee gebracht, maar niet gauw er vanaf.....

Eigenlijk bedoelde hij.... "wat ben jij eigenwijs"....

Het begon allemaal een tijdje terug toen Ruud bij me kwam met z'n Aurios ontkoppelaars. Ik kon me nauwelijks voorstellen dat die dingen iets deden, maar kwam van een koude kermis thuis.

Het zal wel tussen mijn oren zitten, maar het heeft me niet meer losgelaten.

Temeer omdat ik bij zowel Sodejuu als bij de Hobo sessie hetzelfde hoorde.

Nou ben ik iemand die niet zo snel geld uitgeeft voor dergelijke "onzin", dus ik dacht.... wat Aurios kan kan ik ook.

Ik ben dus begonnen met wat kogelpotten onder mijn speakers te zetten. Kogelpotten worden in de industrie gebruikt om plaatmaterialen makkelijker te kunnen verschuiven. Het zijn eigenlijk kogels die op hun beurt weer op een bedje van kleinere kogels rusten. Dit alles zit in een stalen huis.

Ik meende hetzelfde te horen dan hetgeen ik met de Aurios hoorde, maar dan minder duidelijk. Het werkte wel, maar minder zeg maar. Bovendien was het verschrikkelijk lastig, omdat mijn spekers met de kleinste beweging al van hun tegel rolde.

Hierna heb ik nog geprobeerd om m.b.v. houten kommetje de speakers op hun plaats te houden, maar hiermee werd de werking nog minder.

Mijn idee was eigenlijk dat je een kogel op een hardstenen plaat moet kunnen laten rollen en daar de speaker op zetten. Hiermee worden alle horizontale krachten en trillingen ontkoppelt. jammer genoeg dondert de speaker dus meteen van die kogels.

Aurios heeft dit opgelost door de kogels in een kommetje te laten dragen. Erg slim, omdat hiermee de neiging tot wegrollen wordt onderdrukt.

Nou zou ik kommetjes kunnen laten draaien, maar zoals ik al schreef.... "zo weinig mogelijk kosten".

Ook de kogels waren zo nog maar niet beschikbaar. Uiteindelijk vond ik de (stalen) kogels, maar moest er nog een oplossing voor dat kommetje worden gevonden. Weken heb ik er over gedaan hiervoor een goedkope oplossing te vinden.

Uiteindelijk lagen ze bij mij in de keukenla.... Lepels, maar dan zonder steel.

Mijn speakers staan nu dus op (vanaf de vloer gezien) een natuurstenen tegel, stalen kogels en tussen de speakers en kogels de lepels. Om de lepels niet te laten kantelen heb ik deze op een houten plaatje gelijmt.

Waar het nu om gaat is het resultaat...... Kan dit wereldvernuft aan tegen de Aurios ontkoppelaars.......

Ik denk het wel..... sterker nog, ik heb het gevoel dat het zelfs nog beter werkt. :huh:

Maar dit zal wel tussen m'n oren zitten. :(

Wat ik hoorde was een prachtige 3D afbeelding, en een veel betere controle over het gehele frequentiebereik..... hetzelfde als met de Aurios dingen, maar dan voor 'n paar euro....

Ik denk zelfs dat met gewone glazen knikkers, lepels (zonder steel) en natuurstenen tegels, hetzelfde kan worden bereikt. Veel meer dan

Ik ben dus begonnen met wat kogelpotten onder mijn speakers te zetten. Kogelpotten worden in de industrie gebruikt om plaatmaterialen makkelijker te kunnen verschuiven. Het zijn eigenlijk kogels die op hun beurt weer op een bedje van kleinere kogels rusten. Dit alles zit in een stalen huis.

Stillpoints_InsideStory.jpg

Zoiets Hans :rolleyes:

Exact. de grote kogel is wel in verhouding groter (ca 20 mm), de kleintjes veel kleiner (4 mm). Deze dingen kosten inkoop en in een degelijke gedraaide uitvoering ca

kogelpot.jpg

De kogelpot...

kogel-lepel.jpg

De kogel-lepel Aurios imitatie :rolleyes:

Het is vrij moeilijk te zien met al dat zwart. Het bovenste zwart is het speakerdoek, hieronder de houten ring, daar weer onder de lepel, daar weer onder de kogel en als laatste de natuurstenen tegel.

:)

Maar goed wat ik eigenlijk wilde zeggen was waarom vraag je forumlid Ruud niet of hij niet bereid is om met zijn Aurios een directe vergelijking te doen met jouw zelfgemaakte ontkoppelaars ??

Daar ben ik zelf eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.

Met groet,

Wie weet, het is erg simpel om bij mij de Auriossen of kogels te vergelijken. Bij anderen mischien iets moeilijker omdat er niet altijd gladde natuurstenen tegels beschikbaar zijn.

Mijn zelfgemaakte knutsels zijn misschien wel een aanleiding om "echte" te kopen.

Voorlopig doen ze het onwaarschijnlijk goed.

Guest Kraus vonBentinck

Zijn de dempers nu alleen bedoeld voor (vloerstaande) speakers of ga je ze ook onder andere apparaten gebruiken?

Zijn de dempers nu alleen bedoeld voor (vloerstaande) speakers of ga je ze ook onder andere apparaten gebruiken?

Weet ik nog niet. Ik moet dan eerst meer ruimte in m'n rack krijgen. Nu passen ze er niet meer tussen. Zeker niet wanneer er ook nog een tegel tussen moet.

Ik was laatst op bezoek bij Sodejuu.

Er speelde op een gegeven moment een CD die op set2 best goed klonk.

Ineens zei hij: oops, ik heb die nog niet 'gegroend' !

CD uit de lade gehaald en de rand bijgewerkt met de groene stift.

Wat me vrijwel onmiddelijk opviel was dat het anders klonk. Ik ben de set niet genoeg gewoon om het onmiddelijk als beter te bestempelen.

Sindsdien houdt het me evenwel bezig. Ik zal het hier op mijn set en met de CD's waarvan ik weet hoe ze hier klinken ook eens moeten proberen.

Het zou de 'mod' van de eeuw zijn en voor de prijs moet je het zeker niet laten.

Henri

Het zou de 'mod' van de eeuw zijn en voor de prijs moet je het zeker niet laten.

Henri

Is al wat oudere tweak hoor. Men heeft inmiddels alle kleuren al geprobeerd. ;)

De hoogte van het geluidsbeeld werd ook hoger.

Hoeveel? Laat me raden: De hoogte van de ontkoppelaars? :D;)

Beste cqm,

Helaas verkeerd geraden. :P

Nee het was het geluidsbeeld wat in hoogte toenam en hoger dan de ontkoppelaars zelf zijn.

Heb ik het nog niet eens over de diepte,plaatsing,breedte van het geluidsbeeld (soundstage) gehad. ;)

Technisch is het moeilijk verklaarbaar. In vertikale richting staan de speakers n.l. muurvast op de "ontkoppelaars". Alleen in horizontale richting kunnen ze eventuele trillingen opvangen, maar dan gaan de speakers heen en weer. Dit zou juist niet goed zijn voor de geluidskwaliteit.

Ik gooi het even dus op de energieopslag in de kogels. Een kogel viel n.l. op de grond, en kaatste vrijwel even hoog terug. Kennelijk is de kogelvorm heel geschikt om als energiebuffer te dienen. Merkwaardig is dan weer dat het minder werkt wanneer de kogel op een zachter oppervlak (hout) staat.

"T blijft voor mij dus nog raden. Gelukkig werkt t wel', precies zoals audiofreak omschrijft. Vooral het laag knapt er van op. Andere frequenties ook, maar dat hoor je meer in het ruimtelijk geluidsbeeld.

Ik gooi het even dus op de energieopslag in de kogels. Een kogel viel n.l. op de grond, en kaatste vrijwel even hoog terug. Kennelijk is de kogelvorm heel geschikt om als energiebuffer te dienen. Merkwaardig is dan weer dat het minder werkt wanneer de kogel op een zachter oppervlak (hout) staat.

:blink:

Wat heeft die vorm daarmee te maken? En dat zachte oppervlak neemt toch ook energie op?

:blink:

Wat heeft die vorm daarmee te maken? En dat zachte oppervlak neemt toch ook energie op?

Dat zal het dan ook wel zijn. Door dat kleine oppervlak druk je de kogel wat in het hout. Hierdoor ben je dus weer aan het dempen i.p.v. ontkoppelen.

Hierdoor ben je dus weer aan het dempen i.p.v. ontkoppelen.

Oftewel, de energie blijft daar waar ie "thuis" hoort ;) en nog steeds vraag ik mij af of dit daadwerkelijk de "oplossing" is...

Als dat het enige zou zijn zou het geen verschil met de spikes mogen maken. Toch is er dat wel degelijk.

Kijk ook eens naar zo'n rekje met hangende kogels. De energieoverdracht is met stalen kogels eigelijk enorm. De laatste ketst tegen de eerste, en alleen de laatste beweegt. Ik zie dat met spikes niet gebeuren....

:confused:

Of het 'n "oplossing" is kan ik moeilijk zeggen.

Ik mijn geval knapt het geluid er nogal van op.

Ik moet dat verhaal van Aurios 'ns doorlezen, misschien wordt ik dat wat wijzer over de werking. Hopelijk zijn het geen kojbojverhalen.