DIY_Freak Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Bij een tweeter zit je al aardig boven het baffle step effect, voor tweeters niet erg relevant lijkt mij. Wat het mid/hoog idd aardig kan verstieren zijn kantdiffracties op de scherpe hoeken van de kast en op de rand van de tweeter als die niet ingefreesd is. Met afgeronde hoeken en ingefreesd heb je er veel minder last van. Zelf heb ik eens de hele voorkant bekleed met 5 mm schuimneoprene en dat werkte erg goed. Het ziet er ook nog eens netjes uit. Ja diffractie erg lastig, maar kan jij je dan nog voorstellen dat er zoveel commerciele speakers zijn die messcherpe hoeken hebben? Neopreen heb ik zelf nooit gebruikt maar het zal een soortgelijk effekt hebben als vilt, dit is toch ook te koop bij Speakerland????? En de bafflestep is normaal voor een tweeter niet zo`n probleem, tegenwoordig zijn tweeters echter steeds lager in te zetten en dan wordt het wel weer een probleem. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 En de bafflestep is normaal voor een tweeter niet zo`n probleem, tegenwoordig zijn tweeters echter steeds lager in te zetten en dan wordt het wel weer een probleem. Met een tweeter in een dikke laag vilt veroorzaakt de rand van de montageplaat toch de difractie? De afstand van de dome tot de rand is bij een ronde montageplaat overal gelijk, het effect zal dan ook maximaal zijn op die bepaalde frequentie. Voor de afstraling is het dan net of hij vrij in de ruimte hangt. Misschien is een stervormige overgang tussen de harde montageplaat en het dempende materiaal een goede oplossing, je krijgt dan het effect vergelijkbaar met een bolvormige behuizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Waar het om gaat is dat de lopende golven langs het oppevlak van de baffle gedempt worden en zo niet de rand van de kast kunnen bereiken om daar onheil aan te richten. Toen ik de baffle beplakt had met schuim had ik de tweeters niet ingefreesd en lag de frontplaat gelijk met het schuim. Overigens zit in mijn commerciele VS'jes schuimdemping om de tweeter in het frame van het frontdoek geplakt. Met de frontjes ervoor klinkt het dan ook aanzienlijk beter dan zonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Overigens zit in mijn commerciele VS'jes schuimdemping om de tweeter in het frame van het frontdoek geplakt. Met de frontjes ervoor klinkt het dan ook aanzienlijk beter dan zonder. Infinity deed dat ook zo bij de renaissancemodellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ik heb het over zelfbouwers met commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ik heb het over zelfbouwers met commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Ik heb toevallig in het freestyle surfwereldje gehoord (waar mijn dochter niet onverdienstelijk in mee doet) dat de boards van Ravon het best performen op blokgolven Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Gut, even terug van lange tijd wegggeweest, maar het blijkt dat blokgolven nog steeds een favoriet onderwerp is Vinden jullie niet dt daar inmiddels voldoende tijd aan is gespendeerd? (ik kan het weten... heb er lang aan meegedaan... ). Terug naar mahonie lakken en polijsten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 (Joboton) Ik heb toevallig in het freestyle surfwereldje gehoord (waar mijn dochter niet onverdienstelijk in mee doet) dat de boards van Ravon het best performen op blokgolven. ...en ik heb vernomen dat Ravon zich uitsluitend richt op zeilplankjes! Je weet wel: die rollators-te-water; die platformpjes van verveling bij windstilte; die zeiljachten van "de kleine man met z'n confectie-surfpakkie an" waarmee hij zich een echte watersporter waant... Levensgevaarlijk voor zwemmers! Lastige obstakels voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 Weltrusten Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 (...) Spido, zou je ook on-topic kunnen reageren? Beste Ravon? On topic? Bedoel je het lakken (het oorspronkelijke topic), of de blokgolven, de zeilplankjes, de diffractieverschijnselen (door anderen ter discussie gevoerd)? Wat blokgolven en zeilplankjes betreft: zie boven (latere toevoeging aan mijn voorlaatste bijdrage). Wat lak betreft: ik heb overal lak aan. Vooral aan jou. Wat diffractie betreft: dit is rechtstreeks te relateren aan de spreidingskarakteristiek van de betreffende luidspreker. Bij bundelende hogetonenluidsprekers zul je er dus in principe minder problemen mee hebben dan bij breed spreidende. Maar in de praktijk bundelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Ik heb het over zelfbouwers met commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 (...) Spreek jij jezelf niet een beetje tegen, Spido? (...) Geenszins, mijn beste Ravon! De bevriende luidsprekerbouwer heeft mijn opmerkingen dienaangaande ter harte genomen. Hij is namelijk niet eigenwijs en dom, maar staat open voor gefundeerde kritiek en leert daarvan. Ik weet iemand die een voorbeeld aan hem zou moeten nemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Allemachtig zeg, Spido de raaf komt weer langs en het niveau ligt gelijk weer op verhaaltjes voor 4 jarigen. Ga toch lekker buiten spelen, jullie maken allemaal stofjes in de hoogglanslak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Een aantal postings terug heb ik aangegeven uitstekende resultaten te hebben met het gebruik van Double Coat. Ik ben vergeten daar een waarschuwing bij te plaatsten: die lak kun je vrijwel nooit over een andere verflaag heen zetten. Die komt namelijk gewoon los. Gebruik van rolletjes levert een beetje sinaasappelachtig resultaat op. Je kunt dat verminderen door de verf extra te verdunnen. Je krijgt dan wel heel dunne laagjes, maar meer dunnen laagjes geeft veel meer sterkte dan een dikke. Ik heb (met DC) een werkelijk fantatstisch eindresultaat verkregen door de verf op te zetten met een kwast om het daarna werkelijk glad te maken door het met minimal druk na te rollen met een speciaal schuimrollertje. Echt messcherp. Na twee laagjes blanke lak eroverheen leek het wel of het zo uit de mal was gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts