Jump to content

Van 2 naar 1

Arne
 Share

Recommended Posts

Op dit moment heb ik een hifi set met de Quad 34/405-II combinatie. Voor de huiskamer hebben we een H/K geintegreerde surround versterker. In ons nieuwe huis heb ik waarschijnlijk geen luisterruimte meer, maar wel een grotere huiskamer, waar we dus meer neer kunnen zetten. De H/K heeft de mogelijkheid om de 405-II aan te sturen en dan de andere 3 speakers door de H/K versterker te laten doen. Op die manier heb ik wel surround, maar kan ik toch stereo luisteren via de Quad. Ik heb alleen het idee dat de H/K voorversterker lang niet zo goed is als de 34. Dus zit ik me te beraden op veranderingen.

Suggesties?

Moet ik op zoek naar een DTS voorversterker die dan 3 eindversterkers gaat aansturen? Of gaat dat anders? Er zit ook nog een actieve sub in de set, dus daarvoor is geen losse versterking nodig. Of de Quad en de H/K verkopen en dan iets heel anders? Ik sta overal voor open, maar heb wel een beperkt budget... (Een huis kopen is best duur tegenwoordig...)

Arne

hallo, arne!

De beste oplossing voor jouw probleem is niet zo eenvoudig.

De meeste surround receivers hebben inderdaad een pre out, maar klinken op stereo gebied lang niet zo goed als een stereo voorversterker.

Je kunt naar een surround/dts voorversterker overgaan, maar besef wel dat je flink in de beurs moet om een apparaat te hebben wat net zo goed presteert als jouw quad.

Denk hier bijv. aan lexicon, parasound, arcam av8, proceed om wat merken te noemen.

Wat een eenvoudiger en wellicht goedkoper alternatief is, is op zoek te gaan naar een krell voorversterker (2e hands op internet, nieuw is zeer kostbaar) met een home theater throughput schakeling.

Met deze schakeling sluit je de pre out van de h/k aan op deze speciale ingang en de krell voorversterker stuurt het signaal zonder verlies direct door naar de eindversterker.

Het volume regel je dan met de h/k.

Je stereo bronnen sluit je dan aan op de andere inputs van de krell voorversterker.

Je hebt dan een ideale mix tussen goed stereo geluid en home theater.

Ga maar eens op zoek naar een 2e hands krc 3, kav 250p, of een kav 280p.

Greetings, Dave.

je kunt toch de pre-out voor de frontkanalen op een aux ingang van de 34 aansluiten die dan de 405 aanstuurt voor de fronts. De center en surr versterkers gebruik je van de HK. best of both worlds toch? Je dient dan wel met de testtoon op de HK de volumeregalaar van de 34 zover mogelijk op te zetten dat alle kanalen even hard klinken voor surround. Je hoeft dan niks te kopen. Ik heb het ook zo thuis aangesloten, werkt perfect. Echter moet je niet vergeten o de volumeregelaar terug te draaien, maar dat vergeet je maar 1 keer.

Robin

Op die manier doe ik het ook, inderdaad moet je wel elke keer de volume knop van je vv op de goede positie zetten, en niet vergeten terug te zetten!!!!

Werkt wel erg goed, en kost je inderdaad niks. Je twijfelt ofdat de HK wel matched met je quad, ik zou zeggen eerst proberen en dan hoor je het wel, matched het niet, dan zoeken naar andere oplossing, maar dat wordt wel prijziger aangezien je dan je hele set meer naar het quad niveau wil hebben.

Ik draai trouwens met sphinx pj12 ev op fronts en marantz monoblok (MA500) op centre, en ik vindt het best matchen ondanks het niveau verschil, je hoort het gewoon minder op surround. Achterkanalen maken denk ik nog minder uit. Maar goed dat is mijn oordeel.

Op die manier doe ik het ook, inderdaad moet je wel elke keer de volume knop van je vv op de goede positie zetten, en niet vergeten terug te zetten!!!!

Werkt wel erg goed, en kost je inderdaad niks. Je twijfelt ofdat de HK wel matched met je quad, ik zou zeggen eerst proberen en dan hoor je het wel, matched het niet, dan zoeken naar andere oplossing, maar dat wordt wel prijziger aangezien je dan je hele set meer naar het quad niveau wil hebben.

Ik draai trouwens met sphinx pj12 ev op fronts en marantz monoblok (MA500) op centre, en ik vindt het best matchen ondanks het niveau verschil, je hoort het gewoon minder op surround. Achterkanalen maken denk ik nog minder uit. Maar goed dat is mijn oordeel.

precies zoals ik het heb voorgesteld kost niks extra's en de quad 34 kun je lekker gebruiken. en dat verschil doordat je het signaal nog eens extra door een vv laat lopen hoor je vrijwel niet. voordat geld wat je dan bespaard kun je lekker dvd's kopen o.i.d. Of een goede dvd brander voor in de pc zodat je van de videotheek de meest recente films kunt copieren.

Robin

Ikzelf heb een HK430 via een lijningang op mijn Unison Research S6 buizenversterker, front speakers door de S6 rest door de HK, in mijn ogen een ideale oplossing. Klinkt zo in surround en in stereo nagenoeg perfect.

Zoals reeds geschreven wil je het nivo van de Quad benaderen moet je diep in de buidel tasten.

Ik ben bijna een jaar in de ban van het homecinema virus geweest, en kwam toen tot de ontdekking (zoals zoveel anderen) dat mijn hart toch bij stereo ligt. Gelukkig nog geen dure fratsen uitgehaald.

Groeten Ren