Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck
Mijn logica in het kort: kabel voor andere kabel wisselen geeft veel minder verandering dan bijvoorbeeld akoestiek/speaker verbeteren/aanpassen. Blijkbaar is de kabel toch bepalend.  :confused: DBT wordt niet uitgevoerd.  :confused: Corellatie tussen geluidsweergave en gevolgen van kabel wisselen wordt niet gelegd. :confused:  Ik krijg dan zoiets van hoeperdepoep staat op de stoep. :confused: 

Nog maar eens dezelfde vraag: welke logica gaat achter deze redenering schuil.

Ik zie geen enkel verband in bovenstaande tekst, slechts losse beweringen; waar is hier sprake van oorzaak, gevolg en conclusie?

Nog maar eens dezelfde vraag: welke logica gaat achter deze redenering schuil.

Dat wilde ik nu precies bereiken. Dit was dan ook niet MIJN logica maar die van de kabellikkers. Nu dan, voor de 3e keer mijn logica:

1. Verschillen in geluidsweergave die je hoort kunnen zelfbedrog zijn, of echt gebaseerd zijn op een verandering in je set.

2. Die laatste categorie verschillen valt onder te verdelen in verschillen die voor jou een verbetering/verslechtering zijn, of die orthogonaal staan op beter/slechter ("allebei wel goed").

3. Van de categorie verbetering/verslechtering moet de correlatie worden gevonden met de set.

4. Als die correllatie gevonden is, heb je een legitieme verbetering gevonden voor jezelf in je eigen set. Die heeft niets met andere oren/smaken van andere mensen en met andere stereosets te maken. Voordat je dus een ALGEMENE verbetering kunt promoten moet je nu NOG een stap doen: DBT bij meedere mensen op meerdere sets. Als hier statistisch verantwoord uitkomt, dat het verschil in geluidsweergave aan ALLE hierbovenstaande kenmerken voldoet, dan pas is je stelling legitiem.

Kabellikkers (EDIT: niet negatief bedoeld) komen nog niet voorbij stap 1 (EDIT objectieve constatering, geen belediging).

N.B. ( :P ) ik wens niet bestempeld te worden als 'kabellikker'

Kabellikker is voor mij an sich helemaal geen negatief begrip. Als mensen (al dan niet zelfbedrog) veel plezier aan hun set met siltech / kimber kunnen beleven vind ik dat prima. Ik gebruik de term objectief om naar een bepaalde groep gelovigen te refereren (eerder gebruikte ik de term kloklikkers/spikelikkers). Ik zeg niets negatiefs over deze mensen. Het is WEL negatief als deze mensen zelfbedrog promoten ("ga eens zelf luisteren", veel meer lucht tussen de instrumenten!), zonder de andere kant ook even op te lichten. Zeg dan erbij dat je het zelf zo beleeft.

Tsjonge, gelukkig luister ik niet zo inquisitief naar mijn spullen.

1. Verschillen in geluidsweergave die je hoort kunnen zelfbedrog zijn, of echt gebaseerd zijn op een verandering in je set.

2. Die laatste categorie verschillen valt onder te verdelen in verschillen die voor jou een verbetering/verslechtering zijn, of die orthogonaal staan op beter/slechter ("allebei wel goed").

3. Van de categorie verbetering/verslechtering moet de correlatie worden gevonden met de set.

4. Als die correllatie gevonden is, heb je een legitieme verbetering gevonden voor jezelf in je eigen set. Die heeft niets met andere oren/smaken van andere mensen en met andere stereosets te maken. Voordat je dus een ALGEMENE verbetering kunt promoten moet je nu NOG een stap doen: DBT bij meedere mensen op meerdere sets. Als hier statistisch verantwoord uitkomt, dat het verschil in geluidsweergave aan ALLE hierbovenstaande kenmerken voldoet, dan pas is je stelling legitiem.

K

"Alle cd-spelers klinken hetzelfde"( ;)  ;)  ;) )

Das het grote taboe hear.

De bottleneck van de kwaliteit van je weergave is precies de omgekeerde richting:

1. De akoestiek is in 99.99% van de gevallen superduper waardeloos. In talloze gevallen is het totaal aan druk afkomstig van niet gecontroleerde reflecties groter dan dat van de speaker zelf op de luisterplek.

2. De speakers vervormen orde groote 5 %, kleine lange slag woofertjes zitten zo op 20%

3. Je versterker heeft ergens in de buurt van 0.05 % vervorming

4. Je CD speler zit op 0.002 %. (200 euro)

5. Kabels hebben niets met geluidskwaliteit te maken, tenzij ze zo sterk parasitair resistief/capacitief/inductief zijn dat ze de hele overdracht veranderen.

Maar goed, de CD speler moet vervangen worden door SACD en de kabels moeten ook beter. Als ik in een andere thread begin over het reduceren van reflecties dan.... laat ook maar. Het hangt allemaal van de gekkigheid aan elkaar.

Uit deze manier van redeneren valt een bewijslast af te leiden. Als iemand denkt dat kabels / sacd / kabelhouders / platen wassen / cd bevriezen enz. een verschil maken wat belangrijk is (en totaal niet aannemelijk is) dan moet DIE PERSOON dat met een dbt aantonen. Tot die tijd klinken alle cd spelers inderdaad hetzelfde.

APPLAUS!!! :)

helemaal mee eens,

alle cdspelers klinken eender.

dit is door diverse forumleden al eens onderzocht,

ik heb 4 maal een blinde cd-speler test georganiseerd, en 4 maal kon niemand een concequente uitspraak doen over welke cd speler nou het beste klonk.

ze zaten maar te zuchten en te steunen.

de

De termen die je gebruikt zijn zuiver afkeurende om-/beschrijvingen, en daarmee volkomen subjectief tov degenen die je vindt te moeten treffen.

Van mij mag je best weten dat ik een speakerterminallikker ben. Ik vind grote speakerterminals prachtig. Voornamelijk omdat ik de speakers vaak moet opbergen en dus vaak moet aansluiten, wat met grote schroeven veel makkelijker gaat. Maar ook gewoon omdat het er stoer uitziet. Talloze mensen rijden rond in SUV's. Ze komen nooit van de weg af maar ja die auto is toch erg stoer. Met dit gedrag is he-le-maal niets mis. Dat heb je mij nooit horen zeggen. Er is wel wat mis met: "Probeer die kabel eens uit, veel betere diepte!". Zeg er dan bij dat jij dat zo vind. Die eenzijdigheid is negatief/slecht. Ik vind niet dat ik daar niet tegenin zou mogen schrijven.

Ja, hoeveel mensen hebben geen kale (witte <_< ) muren en een harde vloer, liefst nog plavuizen ofzo. De zo geliefde kale inrichting is nogal kl*te qua akoestiek....

(Als ik onderuit zak op mijn bank, waardoor op oorhoogte de rugleuning komt, klinkt het een stuk ruimtelijker, terwijl er toch een dik wandkleed boven de bank hangt..)

Was er ook niet ergens een topic van iemand die zijn luisterruimte helemaal volgehangen had met noppenschuim e.d.?

Off-topic......

jongens laat je niet opfokken. s000084 voelt ook geen verschil tussen een vette bmw of een hyundai excel. typisch van die mensen die ook beweren dat digitaal altijd beter is dan analoog. yeah right. geen verlies, huh en de omzetting van analoog naar digitaal dan? Maar goed dat terzijde!

ik zal de laatste zijn die beweert dat er een wereld van verschil zit tussen de kabels, maar detailverschillen, mooier of niet, zijn wel degelijk te horen.

robin

jongens laat je niet opfokken. s000084 voelt ook geen verschil tussen een vette bmw of een hyundai excel. typisch van die mensen die ook beweren dat digitaal altijd beter is dan analoog.

juist ja, :unsure:

leg dit eens uit. :)

overgens snap ik niet dat sommige met kabels aan het tweaken zijn , terwijl ze nog mijlenver van hun 'doel' af zitten.

het voegt in principe erg weinig toe aan je set op die manier.

net zoiets als een paar 17 inch wielen met slicks kopen terwijl je nog in een opel astra rijdt ;)

Ook ik moet mijn zegje natuurlijk ff kwijt.

Bij mij zitten alle kabels op een hoop achter een kast en ik denk dat meer mensen dit hebben. Oftewel de tv kabel loopt over mijn speaker kabels en daartussendoor mijn netkabels.

In deze situatie heb ik wel gemerkt dat een beter afgeschermde kabel wel een uitkomst bied met betrekking tot het geluid. En dan heb ik het niet over de exotische kabels maar een simpel doeltreffende betere tv kabel van oehlbach bv van 20 euro voor 5 mtr. en zo nog wat speaker kabel in die richting van prijs.

nu ben ik bezig om een supra stekkerblok aan te schaffen omdat ik dan dat gedeelte ook heb afgeschermd.

Groeten Spijkie

typisch van die mensen die ook beweren dat digitaal altijd beter is dan analoog. yeah right. geen verlies, huh en de omzetting van analoog naar digitaal dan?

Platen worden ook digitaal opgenomen hoor! Er worden heus geen analoge opnames gemaakt voor een plaat en daarnaast nog digitale opnames voor de cd... Voor platen wordt het signaal alleen voor het persen al weer omgezet naar analoog, waarna je het dus ook analoog afleest (de platenspeler). Een cd blijft digitaal tot en met het aflezen (cd-speler) en wordt pas daarna omgezet naar analoog. Het verschil zit 'm dus echt niet in analoog naar digitaal-omzettingen of andersom...

jongens laat je niet opfokken. s000084 voelt ook geen verschil tussen een vette bmw of een hyundai excel. typisch van die mensen die ook beweren dat digitaal altijd beter is dan analoog.

juist ja, :unsure:

leg dit eens uit. :)

overgens snap ik niet dat sommige met kabels aan het tweaken zijn , terwijl ze nog mijlenver van hun 'doel' af zitten.

het voegt in principe erg weinig toe aan je set op die manier.

net zoiets als een paar 17 inch wielen met slicks kopen terwijl je nog in een opel astra rijdt ;)

Now we are talking!!!!!!!!!!!!!!

Eerst je speakers opima forma.

Bron optimaliseren en daarna schuiven met amps. en draadjes.

Een eenvoudige optelsom. ;)

Maar vooral een andermans optima forma vooral niet verwarren met dat van jezelf. :D

Mag 16" ook?

foto3k.jpg

:P:D

Je had ons NSU 1000'tje van ons destijds moeten zien.

Maar serieus Erik, met veel tweaken kom je met low budget spullen best een eind. Maar of je het in de dure netsnoeren moet zoeken betrijfel ik toch ook sterk.

Dat dacht ik ook , al die onzin verhalen van het laatste metertje maakt veel verschil (verbetering) filterende netkabels , tja broodje aap.

Totdat ik hetzelf probeerde , en ja hoor een rustiger,mooier,beter,etc geluid werd ik gek of..................

Tja dan ben ik niet te houden ,ik moest weten hoe dat kon , want het is te belachelijk voor woorden.

Meten is soms toch weten , dus aan het meten geslagen, wat blijkt de kabel filtert niet !

De kabel schermt af, de magnetische strooivelden die elke stroomvoerende kabel geeft , is nogal intensief en op een afstand van 1 meter nog te meten, deze straalt in op interlinks en geeft een electrische terugkoppeling, die kan ontaarden in een bepaalde occillatie, door de aansluitkabel af te schermen of te vlechten voorkom je deze uitstraling naar de interlinks (dit is meetbaar !) daardoor onstaat een beter geluid.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Kijk, dit is een voorbeeld van hoe het ook kan (of moet). Iemand die op zoek gaat naar het waarom.. ;)

Dat dacht ik ook , al die onzin verhalen van het laatste metertje maakt veel verschil (verbetering) filterende  netkabels , tja broodje aap.

Totdat ik hetzelf probeerde ,  en ja hoor een rustiger,mooier,beter,etc geluid  werd ik gek of..................

Tja dan ben ik niet te houden ,ik moest weten hoe dat kon , want het is te belachelijk voor woorden.

Meten is soms toch weten , dus aan het meten geslagen, wat blijkt de kabel filtert niet !

De kabel schermt af, de magnetische strooivelden die elke stroomvoerende kabel geeft  , is nogal intensief en op een afstand van 1 meter nog te meten, deze straalt in op interlinks en geeft een electrische  terugkoppeling, die kan ontaarden in een bepaalde occillatie, door de  aansluitkabel af te schermen of te vlechten voorkom je deze uitstraling naar de interlinks (dit is meetbaar !) daardoor onstaat een beter geluid.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Kijk, dit is een voorbeeld van hoe het ook kan (of moet). Iemand die op zoek gaat naar het waarom.. ;)

ik vind het onzin,

als een netsnoer een magnetisch strooiveld om zich heen heeft hangen van een meter doorsnee, hoeveel stroom loopt er dan doorheen ??? :blink: 100 amp

gelukkig mag ik dankzij de uitleg van Haudio verschil horen :D

Dat bracht me terug bij een rondje sleutelen aan mijn eindversterker gisteren; ik zag dat de 220v draad van chassisdeel een rondje doet: naar een temperatuursensor links, dan naar een sensor rechts, en dan nog eens naar de trafo. gezellig langs de versterkers telkens. dat moet anders: dat lullige dunne draadje wordt een dikke afgeschermde. wegnemen van stralingen, trillingen en zo.

ik denk dat de belangrijkste opmerking in dit topic was: een 'aardige' set komt ver als je 'm tweakt. eruit haalt wat er in zit. net als beeldhouwen: je hoeft alleen het beeld tevoorschijn te halen dat in de steen zit.

het rondje sleutelen gisteren was trouwens: wbt chassisdelen erin, van print naar chassisdeel 0,8 mm zilverdraad, alle insteek-connectoren met een contactvloeistof gedaan. ik zit al de hele avond met mijn mond open. dat leken onbenulligheden. right

groet

Om eerlijk te zijn, ik ben gestopt met overal een verklaring voor te zoeken. Het is erg vermoeiend en meestal sta je toch op het verkeerde been. Ik weet wel dat ik in veel gevallen een verandering hoor, ook met kabels.

ik krijg soms met zeer extreme tweak te maken die als uitleg een "hoog occulte" verklaring hebben. En toch brengt dat wat.

Een collega van mij bouwt zelf versterkers en geilt op specs. Pas nadat ie op aanwijzing van mij wat minder extreme specs aanhield, werden de versterkers wel stukken muzikaler.

Ook zijn in dit topic de kreten "meten is (denken het te) weten" en "weet wat je meet" aan de orde. Mensen die beweren dat natuurkundig (dus ook electrisch) alles al te verklaren valt, slaan echt op een eiken. De mens is nog lang niet zover dat ie alles weet. Veel wetten hangen vast aan aangenomen stellingen. Dat is niet echt een basis voor enig absolutisme op dat gebied.

Ik ben iig niet zo slim dat ik alles weet en stel me dan vaak wel open voor dergelijke dingen. En als het moet, krijgt ook de zgn Voodoo een kans. En zolang ik (positieve) veranderingen hoor vind ik het prima. Het valt me op dat vooral de (electro)technici uitermate sceptisch staan tov dergelijke materie. Let wel, ook ik heb een technische opleiding genoten (al is het dan wel middelbaar), maar ben al enige jaren geleden afgestapt van dit sceptisme (gelukkig). ;)

ik vind het onzin,

Dat zal best, maar het ging mij niet om de uiteindelijke verklaring maar om de wil om te onderzoeken, en dat zou jou toch ook aan moeten spreken.. ;)

gelukkig mag ik dankzij de uitleg van Haudio verschil horen :D

Dat bracht me terug bij een rondje sleutelen aan mijn eindversterker gisteren; ik zag dat de 220v draad van chassisdeel een rondje doet: naar een temperatuursensor links, dan naar een sensor rechts, en dan nog eens naar de trafo. gezellig langs de versterkers telkens. dat moet anders: dat lullige dunne draadje wordt een dikke afgeschermde. wegnemen van stralingen, trillingen en zo.

ik denk dat de belangrijkste opmerking in dit topic was: een 'aardige' set komt ver als je 'm tweakt. eruit haalt wat er in zit. net als beeldhouwen: je hoeft alleen het beeld tevoorschijn te halen dat in de steen zit.

het rondje sleutelen gisteren was trouwens: wbt chassisdelen erin, van print naar chassisdeel 0,8 mm zilverdraad, alle insteek-connectoren met een contactvloeistof gedaan. ik zit al de hele avond met mijn mond open. dat leken onbenulligheden. right

groet

beste robx,

als je alle positieve tweaks bijelkaar opteld, en dat aftrekt van je huidige resultaat, wat hou je dan over?? :rolleyes:;)

(een wekkerradio??)