s0000884 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Jij beweert dat netkabels geen verschil maken, bewijs dat dan maar.... De minst aannemelijke stelling moet bewezen worden (dat heet bewijslast). Dat netsnoeren geen verschil maken is aannemelijker dan dat ze dat wel doen. Dus jij moet bewijzen, ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Dit hele forum staat bol van verhalen over netkabels, zowel van mensen die beweren geen verschillen te horen maar vooral van mensen met ervaringen over dramatische verschillen waarbij niet altijd ook sprake is van een verbetering. De ervaring dat netkabels wel degelijk invloed hebben wordt door velen gedeeld, dat is ook een feit. Het valt me wel op dat de theoretici vaak zo overtuigd lijken te zijn dat uit hun reacties niet blijkt of zij hun standpunt ook aan de praktijk hebben getoetst en dan niet alleen om hun eigen inzichten te bevestigen maar vooral om die te falsificeren, dat is natuurlijk het meest nuttig en het meest getuigend van een "open mind" (Karl Popper). Daar staat vaak wel tegenover dat de beschrijving van de ervaringen die zijn opgedaan vaak ook niet uitblinken in nauwkeurigheid hoewel de ervaringen vaak wel overeenstemmen (grotere dynamiek, levendigheid, meer slam etc). Of dat nou alleen maar elkaar napraten is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Levert een ander netsnoer, b.v. v.d. Hul Mainstream, echt geluidswinst op t.o.v. het meegeleverde snoer of is het puur commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 uiteindelijk gaat het er om o f JIJ het mooi vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Maar als je de cd-speler pakt als vb. dan kun je met componenten keuze intern een cd-speler totaal anders laten klinken.Een versterker kun je ook totaal anders laten klinken door upgraden van diverse onderdelen en dat hoeft niet beter te zijn. In een cd-speler en versterker kun je de interne bedrading vervangen door iets mooiers. Je krijgt een andere klank. Speakers idem dito. En een andere powercord of interlink of speakerkabel aansluiten en je krijgt een andere klank. Jij gaat er maar steeds vanuit dat sec het vervangen van bekabeling, kabels en wat dies meer zij tot gevolg heeft dat de intrinsieke weergave zich wijzigt of zo je wilt beter wordt. Is het niet veel logischer om te veronderstellen dat het hier om een schoolvoorbeeld van autosugestie gaat? Maar goed autosuggestie lijkt hier een erg zwaarbeladen begrip dus stel ik de vraag: Hoe weet jij zo zeker dat het de weergave is die door het toepassen/wijzigen van de kabels anders wordt? Is de observatie wel juist? Toon eens aan dat het werkelijk de weergave is die verandert. Je stelt alleen maar zonder enig bewijs dat het zo is. Het is niet dat wij moeten aantonen dat het niet zo is. Nee degene die iets beweert dat het zo is, dient dat onomstotelijke bewijs te leveren. Goeie opmerking. Ik krijg ook wel componenten of tweaks om te testen. Je zet 'het' ertussen. Ik luister als 'het' ertussen zit, gelijk na het aansluiten ook al weet ik dat het verandert. Na een paar uur ga ik er goed voor zitten. Pen en papier in de aanslag. Nou als het bij mij zijdezacht in het hoog klinkt en nu in 1 keer schel dan lijkt me dat geen verbeelding. Ook al is 'het' nog zo duur zo mooi etc. Ik kan er niks aan doen dat ik verschillen hoor. En n Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 het heeft ook met gemoedstoestand te maken. i.d.d. ik moet me echt erg goed voelen...............wil ik die verhalen van jou lezen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 En als iemand zijn ervaring meldt zie ik niet waarom hij zou moeten bewijzen wat hij hoort. Natuurlijk hoeft hij/zij niet te bewijzen wat hij hoort. Om echter het verhaal aannemelijk te maken is het alleen wel noodzakelijk om de opmerking reli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 het heeft ook met gemoedstoestand te maken. Dat klopt. Er zijn nogal wat factoren die bepalen dat precies hetzelfde geluid voor de waarnemer anders klinkt. Ik heb lang niet alles opgenoemd. Gegeven het feit dat ons waarnemen in dit opzicht niet-objectief is (dat geldt voor ongeveer het hele scala aan zintuigelijke waarnemingen) maakt het uiterst twijfelachtig dat bijvoorbeeld het verwisselen van de netsnoertjes van een versterker een klankverandering tot gevolg heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 een klankverandering heeft het zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 De minst aannemelijke stelling moet bewezen worden (dat heet bewijslast). Dat netsnoeren geen verschil maken is aannemelijker dan dat ze dat wel doen. Dus jij moet bewijzen, ik niet. Bovendien is het zo dat hier diverse lieden gewoon zonder enig bewijs stellen - alsof het vanzelfsprekendheid is - dat netsnoertjes van invloed zijn op de kwaliteit van het signaal. In dat kader is het vanzelfsprekend mallotig om te gaan zeggen dat IK dan maar moet gaan bewijzen dat netsnoeren neutraal zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 waarom zit jij op hifi>??????????????????????????????/ midi set>? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 het heeft ook met gemoedstoestand te maken. Dat klopt. Er zijn nogal wat factoren die bepalen dat precies hetzelfde geluid voor de waarnemer anders klinkt. Ik heb lang niet alles opgenoemd. Gegeven het feit dat ons waarnemen in dit opzicht niet-objectief is (dat geldt voor ongeveer het hele scala aan zintuigelijke waarnemingen) maakt het uiterst twijfelachtig dat bijvoorbeeld het verwisselen van de netsnoertjes van een versterker een klankverandering tot gevolg heeft. die subjectiviteit van de waarnemingen moet je ook niet overdrijven en er bestaat ook nog zoiets als intersubjectiviteit. Iedereen ondervindt dezelfde gevolgen van roken (zij het in meerdere of mindere mate), te vet eten en ook de werking van de zintuigen berust nij eenieder op precies dezelfde natuurkundige principes; het wordt per individu met verschillende intensiteit ervaren maar daar staat tegenover dat er getrainde en ongetrainde waarnemers zijn en dat maakt veel meer verschil dan gemoedstoestand; een keurmeester op de kaasmarkt keurt een partij heus niet af omdat hij 's ochtends ruzie had met zijn vrouw. Het op gevoel, gehoor en ervaring bouwen van violen heeft tenslotte door de (achteraf) verklarende theorie ook geen wijzingen meer ondergaan of tot de keuze voor totaal andere materialen geleid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 ja die stellige indruk krijg je ... 2x0,75 mm lampesnoertjes dat was begin jaren zeventig. toch wel triest al die honderduizenden die menen dat er toch wat beters is dan 2 x 0,75 mm lampesnoer. allemaal misleid. dit getuigt niet echt van een open mind, zelf proberen. en intussen wel de scherpste commentaren op anderen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 het heeft ook met gemoedstoestand te maken. Dat klopt. Er zijn nogal wat factoren die bepalen dat precies hetzelfde geluid voor de waarnemer anders klinkt. Ik heb lang niet alles opgenoemd. Gegeven het feit dat ons waarnemen in dit opzicht niet-objectief is (dat geldt voor ongeveer het hele scala aan zintuigelijke waarnemingen) maakt het uiterst twijfelachtig dat bijvoorbeeld het verwisselen van de netsnoertjes van een versterker een klankverandering tot gevolg heeft. die subjectiviteit van de waarnemingen moet je ook niet overdrijven en er bestaat ook nog zoiets als intersubjectiviteit. Iedereen ondervindt dezelfde gevolgen van roken (zij het in meerdere of mindere mate), te vet eten en ook de werking van de zintuigen berust nij eenieder op precies dezelfde natuurkundige principes; het wordt per individu met verschillende intensiteit ervaren maar daar staat tegenover dat er getrainde en ongetrainde waarnemers zijn en dat maakt veel meer verschil dan gemoedstoestand; een keurmeester op de kaasmarkt keurt een partij heus niet af omdat hij 's ochtends ruzie had met zijn vrouw. Het op gevoel, gehoor en ervaring bouwen van violen heeft tenslotte door de (achteraf) verklarende theorie ook geen wijzingen meer ondergaan of tot de keuze voor totaal andere materialen geleid. dat is dus w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 de gietijzeren viool? nylon snaren? Jopie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Wellis....nietes......wellis......nietes Ik ga naar muziek luisteren psies..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 waarom zit jij op hifi>??????????????????????????????/ midi set>? Waarom zit jij op hifi? Om anderen te irriteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 De minst aannemelijke stelling moet bewezen worden (dat heet bewijslast). Dat netsnoeren geen verschil maken is aannemelijker dan dat ze dat wel doen. Dus jij moet bewijzen, ik niet. Bovendien is het zo dat hier diverse lieden gewoon zonder enig bewijs stellen - alsof het vanzelfsprekendheid is - dat netsnoertjes van invloed zijn op de kwaliteit van het signaal. In dat kader is het vanzelfsprekend mallotig om te gaan zeggen dat IK dan maar moet gaan bewijzen dat netsnoeren neutraal zijn. Welicht is het een bijwerking van autosuggestie dat men denkt altijd gelijk te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 waarom zit jij op hifi>??????????????????????????????/ midi set>? Wat zijn dat voor idiote vragen Joopus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 ja die stellige indruk krijg je ... 2x0,75 mm lampesnoertjes dat was begin jaren zeventig. toch wel triest al die honderduizenden die menen dat er toch wat beters is dan 2 x 0,75 mm lampesnoer. allemaal misleid. dit getuigt niet echt van een open mind, zelf proberen. en intussen wel de scherpste commentaren op anderen. groet Je bent aardig aan het invullen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Welicht is het een bijwerking van autosuggestie dat men denkt altijd gelijk te hebben. LOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Ruud13 over het gehoor. Het is wel zo dat vrienden mij vragen om bv. dingen uit te testen terwijl het hun set is. Het klinkt misschien raar maar ik hoor gewoon snel of iets verandert is in positief of negatieve zin. En de 1 doet daar een week over en de ander een paar uur. Mijn oren zijn gevoelig, wat een ander niet hoort hoor ik duidelijk. En helaas heb ik daar met slapen ook last van. Ik kan nog wel wat vertellen over een test die ik gedaan heb met netkabels maar ik weet niet of dat nou zo'n goed idee is. En diezelfde test heb ik ook gedaan met ls. kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 ruud13, nou gaan we de goede kant op. zoals je zegt: het is jouw mening en die respecteer ik. die hoef je voor mij ook niet te bewijzen. en ik heb een andere mening. evenals vele anderen. het is aanmatigend op hoge toon te eisen dat mensen met een andere mening dat dan wel bewijzen. en ook de opmerking dat je het minst aannemelijke dient te bewijzen is gebaseerd op een mening, namelijk over wat het minst aannemelijke is. dat is namelijk weer geredeneerd vanuit je eigen mening dat het geen verschil maakt. dat heet een vicieuze cirkel. inmiddels constateer ik (zie boven) dat vanwege het gehak en gebreek van twee personen andere mensen inmiddels hun ervaring en mening niet meer geven. gefeliciteerd jongens, knap werk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Dit topic lijkt meer en meer in een "pot en ketel" verhaaltje te verzanden BTW, om nog wat olie op het vuur te gooien: de weerstand van een LS kabel heeft de minste invloed op het klankverschil. Die weerstand is nihil, of die draad nou dik of dun is. Invloedrijker zijn inductieve en vooral capacitieve eigenschappen van de kabel. Iemand die een kabel alleen ziet als een weerstand, heeft weinig (geen) kaas gegeten van kabel- cq electrotechniek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Idd Sodejuu. Probeer maar een eens kabel met teveel capaciteit op een Naim aan te sluiten. Zet maar vast een doos nieuwe tweeters neer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts