s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Hoe dat technisch allemaal doorwerkt binnen in een versterker is tamelijk complex en kun je beslist niet afdoen met "Iedere LS kabel heeft een voldoende lage weerstand en DUS maakt het niet uit" Hoe dat allemaal technisch zit? Nou, heel eenvoudig. Iedere solid state eindtrap die niet achtelijk ontworpen is heeft een soort emittervolger/darlington schakeling als uitgang, al dan niet met current feedback maar in ieder geval met zat current gain om samen met de lage weerstandswaarde van een speakerkabel totaal geen last te hebben van inkoppelende ruis, en al helemaal niet in de audioband (of heb je je speakers 10 km van je versterker af staan? . Dan telt alleen nog de filterwerking van de kabel, en die is tig ordes van grootte onder hoorbaar, zelfs op de onzinfrequenties van SACD. Slechts hoogimpedante lijnen met zeer grote kabellengtes geven stront aan de knikker. Wie hier tegenin gaat heeft een DBT nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Hoe dat technisch allemaal doorwerkt in een versterker is in tegenstelling tot wat jij beweert helemaal niet zo ingewikkeld. Je kunt dat zo moeiteloos vaststellen. Tja als je alles weet is niets moeilijk. Maar dan hang je ook niet als schreeuwlelijk op fora als dit rond Je afgelopen posts geven mij de indruk dat je hier eigenlijk alleen, je waarschijnlijk net vergaarde, technische kennis komt exhibitioneren (maar dat zijn er wel meer). Waarop baseer je trouwens dat de invloed van die kabelcapaciteiten zo groot is want de praktijk van alle dag is dat die invloed niet noemenswaard is.... Laat ik het zo zeggen: Heb er voldoende zelf gebouwd, ontworpen en doorgerekend om wel enige ervaring te hebben. Overigens zie ik niet dat ie altijd groot is, hangt van het ontwerp af. Zei "bij de een meer dan de ander" en heb dat nota bene nog onderstreept ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Laat ik het zo zeggen: Heb er voldoende zelf gebouwd, ontworpen en doorgerekend om wel eneige ervaring te hebben. Zelfs al heb je je -3dB punt op 20 Hz liggen als gevolg van de seriecapaciteit van je speakerkabel (en dat hoor je echt niet, je luisterruimte is veel dominanter) dan ligt met omega=1/(RC)^2 met R=8 Ohm (even speaker als pure weerstand) en omega = 20*pi de toegestane capaciteit van de kabel op 4 microfarad. Als de C waarde van een kabel in het nano-picofarad/meter bereik ligt, dan mag die dus kilometers lang zijn. Hetzelfde geldt voor inductiviteit met 20 KHz als -3dB punt. Mag jij die uitrekenen om te oefenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Hoe dat allemaal technisch zit? Nou, heel eenvoudig. Iedere solid state eindtrap die niet achtelijk ontworpen is heeft een soort emittervolger/darlington schakeling als uitgang, al dan niet met current feedback maar in ieder geval met zat current gain om samen met de lage weerstandswaarde van een speakerkabel totaal geen last te hebben van inkoppelende ruis, en al helemaal niet in de audioband (of heb je je speakers 10 km van je versterker af staan? . Dan telt alleen nog de filterwerking van de kabel, en die is tig ordes van grootte onder hoorbaar, zelfs op de onzinfrequenties van SACD. Slechts hoogimpedante lijnen met zeer grote kabellengtes geven stront aan de knikker. Wie hier tegenin gaat heeft een DBT nodig. Bedankt voor de support. Degene die nog steeds van mening zijn dat de luidsprekerkabel een belangrijk complex geheel vormt voor de signaaloverdracht raad ik aan de beginselen van de wisselstroomtheorie nog eens duchtig door te nemen. Je komt er dan achter dat zowel de capaciteiten als de inductanties in de kabel verwaarloosbaar weinig te vertellen hebben in de frequentieband waarin de audio werkzaam is. Ik zeg het voorgaande overigens niet om ongezellig te doen maar het blijkt dat hier wat dat betreft een geheel vertekend beeld heerst voor wat de invloeden betreft in die stroomkring waar de luidsprekerkabel deel van uitmaakt. Het zijn zaken die overigens tamelijk simpel zijn. Zo gauw de spanningsbron (de versterker) anders gaat doen dan versterken is dat geen normale situatie. We hebben dan te maken met een instabiele versterker. Dat soort gedragingen, zegt niets over de gedragingen van de luidsprekerkabel als de zaak werk zoals het moet werken. Je kunt de luidsprekerkabel gewoon zien als een nagenoeg ideale ohmse weerstand die in serie staat met de stroomkring van de versterker (spanningsbron), en belasting (luidspreker). Meer is het niet. Als er mensen zijn die graag een berekening zien hoeveel verzwakking (hoogaval)een kabelcapaciteit van 2 keer 0,75mm2 in de praktijk bij 20.000 hertz geeft, kan ik daar voor zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 www.breem.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Hoe dat technisch allemaal doorwerkt in een versterker is in tegenstelling tot wat jij beweert helemaal niet zo ingewikkeld. Je kunt dat zo moeiteloos vaststellen. Tja als je alles weet is niets moeilijk. Maar dan hang je ook niet als schreeuwlelijk op fora als dit rond Je afgelopen posts geven mij de indruk dat je hier eigenlijk alleen, je waarschijnlijk net vergaarde, technische kennis komt exhibitioneren (maar dat zijn er wel meer). Waarop baseer je trouwens dat de invloed van die kabelcapaciteiten zo groot is want de praktijk van alle dag is dat die invloed niet noemenswaard is.... Laat ik het zo zeggen: Heb er voldoende zelf gebouwd, ontworpen en doorgerekend om wel enige ervaring te hebben. Overigens zie ik niet dat ie altijd groot is, hangt van het ontwerp af. Zei "bij de een meer dan de ander" en heb dat nota bene nog onderstreept ook. Je wekt niet de indruk dat je zaken goed hebt doorgerekend want als je de verzwakkende werking van de kabelcapaciteit uitrekent voor zeg 4 meter standaard schemerlampjessnoer van 2x0,75 dan is bij 20.000 hertz de verzwakking verwaarloosbaar klein voor een dergelijk laagimpedante stroomkring. Dat zijn fracties van een dB. Als je er prijs op stelt wil ik de percieze verzwakking die dat geeft voor je uitrekenen en/of voor je meten (als het te meten valt want de resolutie van mijn millivoltmeter geeft die waarde waarschijnlijk niet meer aan zo weinig is dat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 www.breem.nl Wat een gezeur Joopus dat Breem... Heb je niks zinnigs te melden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Luister jij wel ooit....???? b.v. 1. omdat je hier de hele dag bezig bent met iedereen van je gelijk te overtuigen. 2. omdat je zegt dat je geen verschil hoort (kan ook niet wanneer je nooit luistert) 3. omdat het nooit over muziek gaat maar altijd over elektrotechniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Ik was al gestopt..... Dit wordt waarschijnlijk..... de tweede: "Het nut van goede netsnoeren" Luister jij wel ooit....???? b.v. 1. omdat je hier de hele dag bezig bent met iedereen van je gelijk te overtuigen. 2. omdat je zegt dat je geen verschil hoort (kan ook niet wanneer je nooit luistert) 3. omdat het nooit over muziek gaat maar altijd over elektrotechniek. Je hoeft natuurlijk niet te reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 BLAAT Luister jij wel ooit....???? b.v. 1. omdat je hier de hele dag bezig bent met iedereen van je gelijk te overtuigen. 2. omdat je verschil hoort (zonder dit met blinde test aan te tonen) 3. omdat het nooit over gezond verstand gaat maar altijd over zelfbedrog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Beste R13 Als eerste: je betoog kan ik totaal niet volgen want Watt is voor mij hetzelfde als Ohm, een historisch personage. Wat ik evenmin kan volgen is wat je nu precies denkt te bereiken met het behalen van je theoretisch gelijk. De meesten hear hebben een totaal ander uitgangspunt, nl. of het werkt in de praktijk, theoretisch onderbouwd of niet. Er wordt hier geen wetenschap bedreven maar geprobeerd, geknutseld en geluisterd. Ook voor de meeste technici hear is dat het voornaamste en daarin gaat men onbekommerd zijn gang. Helemaal onwetenschappelijk is dat niet want een hermeneutisch/holistische benadering van de hifiset is wetenschapstheoretisch ook een verantwoorde benadering. Uitgaande van de theorie is het opbouwen van een dure hifi-installatie op basis van krakkemikkige geluidsdragers als CD en LP totaal zinloos. So what? Maar dat is toch totaal niet waar het om gaat. Uitgaande van je expertise op het gebied van de psychologie, op basis van je uitspraken over autosuggestie, zou je toch al lang begrepen moeten hebben dat je kruistocht tegen de dure netsnoeren hier weinig zin heeft. Meestal probeert men happy-go-lucky een eind weg en daaruit bestaat de hobby. Aan een sluitende theoretische benadering waarin aangetoond zou worden dat dit of dat probeersel zinloos is heeft men hear niet alleen geen behoefte maar ook gedegen twijfels. Soms op niet meer dan intu Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 krakkemikkige geluidsdragers als CD JAAA prachtig deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Ik bedoel eigenlijk gestopt met me in die discussie mengen.... Je kunt net zo goed tegen 'n muur praten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 BLAAT Luister jij wel ooit....???? b.v. 1. omdat je hier de hele dag bezig bent met iedereen van je gelijk te overtuigen. 2. omdat je verschil hoort (zonder dit met blinde test aan te tonen) 3. omdat het nooit over gezond verstand gaat maar altijd over zelfbedrog. 1. Ik ben hier maar een heel beperkt deel van m'n tijd.... Vandaag b.v. heb ik me bezig gehouden met verhuizen. Ik zit nu effe uit te rusten. 2. Ik hoor verschil dus ik luister wel degelijk naar mzuiek en vaak ook.. 3. Als je mij beter kende zou je niet zo'n domme opmerking maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Het veelvuldig gebruik van het woord "autosuggestie" doet me nu niet zozeer aan psychologie denken als wel aan randfiguren als Emiel Ratelband en Rasta Rostelli. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 het optreden van de heren getuigt inderdaad meer van starre dogmatiek dan werkelijke interesse in muziekreproductie. alsmede van verbazend weinig inzicht in communicatie en intermenselijke processen. ongetwijfeld komt hier weer een blatende reactie op van nul-nul-nul of R13, maar ze zouden inmiddels aan de reacties moeten kunnen zien dat weliswaar hun relativering vanuit technische invalshoek gewaardeerd wordt, maar de wijze waarop toch ff minder. of niet eigenlijk. het resultaat zal zijn dat mensen er 'om heen lezen' en dus gewoon niet meer kijken naar betreffende reacties. groet oh ja ... een CD is idd een krakkemikkige geluidsdrager. LP's hoefde ik alleen maar schoon te houden, een CD heeft veel meer aandacht nodig voor het klinkt. maar dat wil ik wel eens demonstreren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 1. omdat je hier de hele dag bezig bent met iedereen van je gelijk te overtuigen. 2. omdat je verschil hoort (zonder dit met blinde test aan te tonen) 3. omdat het nooit over gezond verstand gaat maar altijd over zelfbedrog. 1. Ik ben hier maar een heel beperkt deel van m'n tijd.... Vandaag b.v. heb ik me bezig gehouden met verhuizen. Ik zit nu effe uit te rusten. 2. Ik hoor verschil dus ik luister wel degelijk naar mzuiek en vaak ook.. 3. Als je mij beter kende zou je niet zo'n domme opmerking maken. Ik had het niet over jouw luisteren naar muziek maar jouw luisteren NAAR DE STELLINGEN VAN DE ONGELOVIGEN (rationeel nadenkenden): 1. Waarom kan ik uit je posts opmaken dat je NIET bezig bent met proberen je gelijk te halen? 2. Waarom gaat bij jouw op: ik luister naar muziek DUS ik hoor verschillen die er niet zijn? Wanneer komt er in het brein van een ongelovige nu eens op dat je oor/hersenen veel meer vervormen dan een speakerkabel (terwijl de kabel de schuld krijgt)? 3. Waarom is een opmerking als "13 slaat vast op je leeftijd" niet dom en mijn constatering dat je mogelijk zelfbedrog nooit in je betoog meeneemt wel dom? AFGEZIEN nog van het feit, dat je set nu eenmaal met electrotechniek kennis gebouwd is, en dat je tevens niet de illusie moet hebben uitspraken te kunnen doen over muziek omdat je naar muziek luistert. En al helemaal niet relaterend naar zogenaamde verbeteringen (andere speakerkabel mooiere viool blah blah) waar overigens tallozen hear zich schuldig aan maken dus niet persoonlijk bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Ongetwijfeld komt hier weer een blatende reactie op van nul-nul-nul of R13, Insinueer je nu dat ik per saldo meer blaat dan een gelovige met z'n kimber/siltech? het resultaat zal zijn dat mensen er 'om heen lezen' en dus gewoon niet meer kijken naar betreffende reacties. Ik lees altijd reacties van het andere kamp, zodoende kan ik bovenstaande slechts als laf beschouwen. oh ja ... een CD is idd een krakkemikkige geluidsdrager. LP's hoefde ik alleen maar schoon te houden, een CD heeft veel meer aandacht nodig voor het klinkt. maar dat wil ik wel eens demonstreren. Waarom is dit geen geblaat? 1. Je projecteert jouw ervaring als algemeen feit. 2. Je ervaring is niet representatief (alle CDspelers/platenspelers geprobeerd? /blind uitgevoerd?/doorgemeten voor objectieve reflectie?) 3. Je causale verband heeft de kwaliteit van een overdosis ethanol: Omdat CD niet klinkt zoals de plaat, moet ik de CD aandacht geven (plaat dus per definitie goed en de CD moet dus maar zoals de plaat klinken) 4. CD vervormt minder, ruist minder, blijvende signaaleigenschappen, betere kanaalscheiding, en heeft juist minder aandacht nodig omdat je de CD's niet overdreven schoon hoeft te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 precies: allemaal geblaat, gebaseerd op vooringenomenheid, onwil om ervaringen die anderen melden te toetsen anders dan vanuit technische invalshoek, gebrek aan zelf experimenteren en verder loze dogmatiek. veel succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Laten we wel wezen. Het aantal mensen dat geen verschil hoort is maar heel klein. Ik weet het van Erik en S000 en Ruud13 Maar ja daar staan tientallen andere audiofielen tegenover die wel verschil horen. En helaas voor de niet gelovigen, dat verschil is er ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Laten we wel wezen.Het aantal mensen dat geen verschil hoort is maar heel klein. Ik weet het van Erik en S000 en Ruud13 Maar ja daar staan tientallen andere audiofielen tegenover die wel verschil horen. En helaas voor de niet gelovigen, dat verschil is er ook. Jouw post even aangepast: Laten we inderdaad wel wezen. Het aantal mensen dat geen verschil hoort dat er niet is is maar heel klein. Normaal nadenkende muziekliefhebbers die dit stellen zijn Erik en S000 en Ruud13 Maar ja daar staan tientallen andere audiofielen tegenover die zich door hun eigen oren wel laten bedriegen, en hierdoor bakken geld uitgeven aan handelaren die handig op dit zelfbedrog inspelen. En helaas voor de niet gelovigen, dat verschil is er ook, en daardoor lijkt het alsof die gelovigen gelijk hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 precies: allemaal geblaat inderdaad gebaseerd op vooringenomenheid van de gelovigen onwil om ervaringen die anderen melden te toetsen anders dan vanuit technische invalshoek omdat dit de enige objectieve en wetenschappelijk correcte manier is om verbanden te leggen gebrek aan zelf experimenteren met pen en papier om te kijken of het klopt wat je zegt over die speakerkabel en verder loze dogmatiek omdat je geen ander verweer hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 geen kwestie van laf, kwestie van je afzeikerig gedrag waar niemand hier van gediend is. ik vind het wel amusant je zo raar te zien doen en te zien dat je dat zelf niet snapt. als je normaal reageert, zoals het buizen-item, krijg je ook hele normale reacties. de wijze waarop jij verbanden legt is evident niet gebaseerd op werkelijk idee hebben van verschillen in weergave. je opmerking over CD en plaat geeft daar blijk van. maar ja .... als je alle CD spelers gelijk vindt klinken .... wellicht ben je zo slecht in staat om luisterend te beoordelen dat enkel pen en papier je resteren. CD spelers zijn met pen en papier allemaal gelijk. ideaal leven is dat. maar als je er blij mee bent, vind ik het al lang prachtig. ieder blij mens is meegenomen. zo, jouw beurt weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Koekje er bij!!!!!!!!!!! Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 En die tientallen serieuze audiofielen zijn allemaal verschillend. Qua gehoor, verstand, de 1 is psychiater de ander werkt in een ziekenhuis, weer een ander werkt bij de NS of in een fabriek ,de ander is directeur enz. En al deze mensen laten zich bedriegen door hun oren. Ja,geloof je het zelf?????? Dat betekent dus ook dat mensen die componenten testen over de hele wereld het lekker rustig gaan krijgen. Cd-spelers klinken hetzelfde, net zoals powercords, interconnects en speakercables. Nou dat worden dan dunne uitgaven van Stereoplay en Stereo en Stereophile en Hifi+ enz. enz. enz. Ik denk eerder dat bepaalde mensen het niet willen horen. Want dat past niet in hun straatje. Je kunt deze personen wel uitnodigen (waar ik aan heb gedacht) maar wat voor zin heeft het. Ze blijven toch volhouden dat ze geen verschil horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts