s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 geen kwestie van laf, kwestie van je afzeikerig gedrag waar niemand hier van gediend is. ik vind het wel amusant je zo raar te zien doen en te zien dat je dat zelf niet snapt. als je normaal reageert, zoals het buizen-item, krijg je ook hele normale reacties. de wijze waarop jij verbanden legt is evident niet gebaseerd op werkelijk idee hebben van verschillen in weergave. je opmerking over CD en plaat geeft daar blijk van. maar ja .... als je alle CD spelers gelijk vindt klinken .... wellicht ben je zo slecht in staat om luisterend te beoordelen dat enkel pen en papier je resteren. CD spelers zijn met pen en papier allemaal gelijk. ideaal leven is dat. maar als je er blij mee bent, vind ik het al lang prachtig. ieder blij mens is meegenomen. zo, jouw beurt weer Ja inderdaad even een koekje erbij. 1. Wie heb ik afgezeken? En voor de zoveelste keer de vraag waarom is het andere kamp daar niet schuldig aan als ik daar wel schuldig aan zou zijn? 2. Waarom is die totaal uit de lucht gegrepen opmerking over "krakkemikkig" niet raar? Wat zeg ik dat zo raar is? Een beetje directer spreken zou je sieren. 3. Wat snap ik niet (beetje specifieker graag)? 4. Waar leg IK verbanden in weergave? Ik heb alleen commentaar gegeven op verbanden die JIJ legt 5. Ik stel niet dat alle CD spelers gelijk klinken. Ik stel dat ze gelijk klinken totdat jij of wie dan ook aantoont dat je blind en zonder fouten meerdere keren, met verschillende opnames, 2 cd spelers uit elkaar kunt houden. Begin maar eens met een philips CD-100 tegen een Accuphase DP 85, en maak de verschillen dan steeds kleiner in prijs en kijk waar je ze niet meer uit elkaar kan houden. Gewoon met gezond verstand nadenken, das toch niet moeilijk of doe ik nu alweer raar? 6. Luisterend beoordelen kun je niet doen, als je niet van te voren aantoont dat je inderdaad ook met je oren kunt onderscheiden. Je beoordeelt dan slechts wat je oor/hersenen op dat moment beleven. Je beoordeelt niet de minuscule vervormingsverschillen tussen current mismatch van een multibitter of quantizer hysteresis van een 1-bitter, die je, geloof het nou maar, echt niet kunt horen. Of klinkt dit weer zo technisch dat je denkt dat ik vergeet naar muziek te luisteren en dat ik dus weer helemaal niets ervan begrepen heb? Ik vind het uiterst teleurstellend, dat je mij bestempelt als "raar", "slecht luisterend" "geen idee hebbend" "afzeikerig gedrag". Dat heb ik bij jou niet gedaan, ook niet bij andere gelovigen op dit forum. Ik wil je er echter wel op wijzen dat je geloof met uiterst grote zekerheid op onzin is gebaseerd. Een zin als: deze CD speler laat meer lucht tussen de instrumenten" is pure onzin. Je moet die zin vervangen door "vandaag beleefde ik, mede door het uitzicht op die mooie glans van dat CD-laatje, meer lucht tussen de instrumenten". Dat is gewoon veel aannemelijker. Dat hoef je niet te accepteren, maar als je het tegenovergestelde beweert moet je dat wel aantonen. Als ik je daarop wijs, vind ik het teleurstellend dat je het hebt over "afzeikerig gedrag". Nog een koekje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 juni 2005 Members Report Share Posted 11 juni 2005 Levert een ander netsnoer, b.v. v.d. Hul Mainstream, echt geluidswinst op t.o.v. het meegeleverde snoer of is het puur commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Koekje er bij!!!!!!!!!!! Marcel Volgens mij zijn maiskorrels beter op zijn plaats Eigenlijk is de boodschap van R13 kort samengevat: IK hoor geen verschil, want naar MIJN theoretisch inzicht kan het niet, dus moeten JULLIE (die wel een verschil horen) gek zijn. Wel een hele autistische kijk op de wereld. Nog nooit zo'n stelletje frustraten bij elkaar gezien die zo nodig zichzelf moeten bewijzen met hun eigen waarheden. Overigens is de suggestie van Kraus over Harvard zo gek nog niet. Wetenschappers zijn doorgaans alleen geinteresseerd in theoretische concepten. Publiceren dat in wetenschappelijke tijdschriften en gaan elkaar daar ook flink te lijf, wel in in veel nettere bewoordingen dan Hear overigens. Dat veel van die concepten in de praktijk geen nut hebben en helemaal niet praktisch kunnen werken interesseert ze over het algemeen totaal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Een zin als: deze CD speler laat meer lucht tussen de instrumenten" is pure onzin. Je moet die zin vervangen door "vandaag beleefde ik, mede door het uitzicht op die mooie glans van dat CD-laatje, meer lucht tussen de instrumenten". Dat is nou echt bullshit. Dat is hetzelfde als; ik rijdt in een Lada en ik plak op de motorkap een Mercedes ster en ja hoor hij rijdt als een Mercedes. Rij dan gelijk door naar een psychiater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Ik denk eerder dat bepaalde mensen het niet willen horen.Want dat past niet in hun straatje. Ten eerste: en dat heb ik hier ook al talloze keren gezegd (het wordt wel een beetje vervelend dat herhalen). Zodra iemand iets AANTOONT, neem ik het onmiddelijk aan/over. Dan past dat prima in mijn straatje. Echter als je niets aantoont, moet je het niet gek vinden dat ik vraagtekens plaats. En het lijkt er hier veel meer op, dat die vraagtekens niet in jullie straatje passen. Even ingaand op je post: En die tientallen serieuze audiofielen zijn allemaal verschillend.Qua gehoor, verstand, de 1 is psychiater de ander werkt in een ziekenhuis, weer een ander werkt bij de NS of in een fabriek ,de ander is directeur enz. En iedereen heeft hetzelfde type oren en postprocessing in de hersenen. Bij iedereen hangt hun belevenis af van hun gemoedstoestand enz. En al deze mensen laten zich bedriegen door hun oren.Ja,geloof je het zelf?????? Dat er zoveel mensen zijn die dure audiospullen kopen, heeft te maken met het feit dat er tussen die spullen ook veel zaken zitten die wel echt zin hebben. Een grote woofer geeft meer bas. Electrostaten vervormen minder. Grote versterkers vervormen minder. Al die a-technische mensen kunnen deze zaken niet van de onzin onderscheiden lijkt het. Immers moet bij die mooie speaker (die inderdaad minder vervormt) toch ook een mooie CD speler staan, of niet? Nee, alle mensen hebben alle spullen gekocht omdat ze absoluut hebben aangetoond (blind) dat DIE cd speler DE speler voor hun is! Geloof je het zelf? (jouw woorden) Dat betekent dus ook dat mensen die componenten testen over de hele wereld het lekker rustig gaan krijgen. Alle recensenten testen niet objectief, immers helpen de andere zintuigen (ogen) mee, evenals de reclame inkomsten van de adverteerders, die gevraagd hadden of je die CD speler even in een goed daglicht wilde stellen. Cd-spelers klinken hetzelfde, net zoals powercords, interconnects en speakercables. Totdat anders aangetoond wordt is dit waar. Nou dat worden dan dunne uitgaven van Stereoplay en Stereo en Stereophile en Hifi+ enz. enz. enz. AAhh de incestbladen. Wat nou als een versterker die 500 euro kost ineens in een blinde test niet slechter klinkt dan een van 10000 euro? Denk je dat dit in zo'n blad zou komen te staan? Mijn CD speler heeft volgens stereoplay een klank van 27% t.o.v. de referentie. Denk je nu echt dat dit gebaseerd is op feiten? Denk je echt, dat ze 100 luisteraars blind hebben laten testen en dat er dan 73 van die mensen zeggen dat ze de speler slechter vonden dan de referentie en de andere 27 vonden hem beter? Zoiets? Hoe geloofwaardig vind jij die bladen? Zeker gezien het feit dat ze hun centen van de fabrikanten mogen ontvangen? Waarom denk je dat er bijvoorbeeld nooit zelfbouwluidsprekers in de Stereoplay staan? Je kunt deze personen wel uitnodigen (waar ik aan heb gedacht) maar wat voor zin heeft het. Ze blijven toch volhouden dat ze geen verschil horen. Als ik een verschil hoor, dubbelblind, dan geef ik dat onmiddelijk toe en dan krijg je gelijk. Echter de vraag is omgekeerd: zou jij, als ik daar tijd voor had gehad, bij mij langs durven komen voor een dubbel blindtest tussen een discman, een playstation uit 1993, een van de eerste philips DVD-spelers (wat zut van mijn kamer), en jouw (dure) CD speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 janee ja nee ja nee je nae naa jea Zonder commentaar..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 BLAAT Luister jij wel ooit....???? b.v. 1. omdat je hier de hele dag bezig bent met iedereen van je gelijk te overtuigen. 2. omdat je verschil hoort (zonder dit met blinde test aan te tonen) 3. omdat het nooit over gezond verstand gaat maar altijd over zelfbedrog. 1. Ik ben hier maar een heel beperkt deel van m'n tijd.... Vandaag b.v. heb ik me bezig gehouden met verhuizen. Ik zit nu effe uit te rusten. 2. Ik hoor verschil dus ik luister wel degelijk naar mzuiek en vaak ook.. 3. Als je mij beter kende zou je niet zo'n domme opmerking maken. dat is waar, hans is altijd genuanceerd en vriendelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Dat is nou echt bullshit. Dat is hetzelfde als; ik rijdt in een Lada en ik plak op de motorkap een Mercedes ster en ja hoor hij rijdt als een Mercedes. Rij dan gelijk door naar een psychiater. HAHAHA Wat een vergelijk, ik vond hem eigenlijk best goed. Wat nou zo jammer is, is dat als je het gaspedaal van een Mercedes intrapt, dat je dan echt kunt vaststellen dat het een mercedes is, ook al zet je er een Lada kap op. Echter als ik in een prut CDspeler van Pioneer een PCM1793 van TI in viervoud plaats, en een dijk van een differentiele uitgangstrap met redundant overgedimensioneerde digitale en analoge differentiele voeding, dan is de kans groot dat jij, als je die elektronica niet ziet, nog steeds zult zeggen:echt een speler van 100 euro dat. Is er hier trouwens iemand psychiater van beroep? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 dat is waar, hans is altijd genuanceerd en vriendelijk Het is mijn bedoeling niet om genuanceerd over te komen. Zoiets eenvoudigs als zelfbedrog valt niet genuanceerd te brengen. Tja, dat komt dan ook niet vriendelijk over...... Ik verlang helemaal niet van hans dat hij dan wel genuanceerd en vriendelijk is overigens. Maar zeg niet "dat ik sommige dingen niet wil horen" of dat 'jij sommige dingen wel hoort' zonder onderbouwing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Dat is nou echt bullshit. Dat is hetzelfde als; ik rijdt in een Lada en ik plak op de motorkap een Mercedes ster en ja hoor hij rijdt als een Mercedes. Rij dan gelijk door naar een psychiater. HAHAHA Wat een vergelijk, ik vond hem eigenlijk best goed. Wat nou zo jammer is, is dat als je het gaspedaal van een Mercedes intrapt, dat je dan echt kunt vaststellen dat het een mercedes is, ook al zet je er een Lada kap op. Echter als ik in een prut CDspeler van Pioneer een PCM1793 van TI in viervoud plaats, en een dijk van een differentiele uitgangstrap met redundant overgedimensioneerde digitale en analoge differentiele voeding, dan is de kans groot dat jij, als je die elektronica niet ziet, nog steeds zult zeggen:echt een speler van 100 euro dat. Is er hier trouwens iemand psychiater van beroep? Gewoon stug volhouden; ik rij in een Mercedes en de motor klinkt ook als een Mercedes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Gewoon stug volhouden; ik rij in een Mercedes en de motor klinkt ook als een Mercedes. Heel typerend gedrag dat blijkbaar bij het kamp van de gelovigen hoort; ze gaan niet op de inhoud van je post in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Het gaat weer erg heftig. Mooi dat deze discussie Hear gevoerd wordt want , ben er van overtuigd dat op de kleuterfora , de Akela,Hopman of anders de Assistent Patrouilleleider reeds dagen geleden dit topic omzeep had gebracht. Toch een lichtpunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
reMC Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 s0000884, Jouw reacties komen inmiddels als volgt op mij over: Theoretisch gezien kan het niet dus ik ben er van overtuigd dat het onzin is. Als jij dat niet vindt moet je bij me langs komen en een DBT doen. Als je 'goed' door de test heen komt, dan geloof ik het. Is dit wat je wilt zeggen? Dat je je twijfels hebt bij sommige beweringen vind ik heel erg goed. Ik vind het alleen jammer dat volgens jou de enige rechtvaardiging om een persoon hier een andere uitspraak dan die van jou te laten doen, een geldige DBT is. Volgens mij gaat met die intentie de discussies eeuwig door, totdat jij de door jou gevraagde DBT hebt gekregen. Je kan natuurlijk ook zelf de test ondergaan. Dat scheelt weer vraagtekens zetten en zo kunnen andere mensen ook een hun mening posten zonder dat jij direct meent dat het niet waar totdat het met een DBT wordt bewezen etc... Ik hoor het graag als ik verkeerd zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 janee ja nee ja nee je nae naa jea Zonder commentaar..... Er zitten wel 18 pagina's met steeds dezelfde, zich herhalende post tussen. Daar valt toch niet meer zinnig op te reageren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 S00000: Ieder setje oren is anders Met incest hoor je NIET de spot te hebben....het zal je maar overkomen Ik heb het verschil gehoort tussen de Denon 1650 van mijn pa en mijn eigen en dan weet ik genoeg. Als recensent hoor je objektief te zijn. Ben je dat niet dan moet je gewoon je werk neerleggen,zo simpel is dat. Ook al krijg je het product gratis met bonus en extra cash. Ik koop mijn apparatuur niet op uiterlijk maar op KLANK. Zoals de meeste audiofielen onder ons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 janee ja nee ja nee je nae naa jea Zonder commentaar..... Er zitten wel 18 pagina's met steeds dezelfde, zich herhalende post tussen. Daar valt toch niet meer zinnig op te reageren.. Hans, belofte maakt schuld ? Of toch niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 S00000: Ieder setje oren is anders Iedere persoonlijke smaak is anders, ieder set oren is hetzelfde (vanzelfsprekend afhankelijk van hoe vaak je naar disco's gaat enzo maar dat terzijde). Met incest hoor je NIET de spot te hebben....het zal je maar overkomen 101% mee eens, ik heb een oneindige hoeveelheid respect voor mensen die vervelende dingen meemaken en zoals je nu insinueert was het ABSOLUUT niet de bedoeling dat die post overkwam, maar dat was toch ook wel duidelijk lijkt mij. Ik doelde op het feit dat de bladen de producten aanprijzen, en de producten de bladen ervoor betalen, waarvoor dus aan beide kanten omzet en inkomsten gegarandeerd is. Dergelijke bladen kunnen nooit objectief zijn. Ik heb het verschil gehoort tussen de Denon 1650 van mijn pa en mijn eigen en dan weet ik genoeg. Ik hoor dagelijks verschillen tussen CD spelers, zelfs tussen een CD speler en diezelfde speler 20 minuten later. Als recensent hoor je objektief te zijn.Ben je dat niet dan moet je gewoon je werk neerleggen,zo simpel is dat. Helemaal mee eens. Inderdaad moet dan het overgrote deel van de recensenten dus helaas hun werk neerleggen want bijna niemant oordeelt met blinde tests. Ik koop mijn apparatuur niet op uiterlijk maar op KLANK.Zoals de meeste audiofielen onder ons. Dat doe ik ook. Daarom vind ik het belangrijker mijn luidsprekers/akoestiek en versterker op orde te hebben dan mijn CD-speler/speakerkabels/interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Ik denk eerder dat bepaalde mensen het niet willen horen.Want dat past niet in hun straatje. Ten eerste: en dat heb ik hier ook al talloze keren gezegd (het wordt wel een beetje vervelend dat herhalen). Zodra iemand iets AANTOONT, neem ik het onmiddelijk aan/over. Dan past dat prima in mijn straatje. Echter als je niets aantoont, moet je het niet gek vinden dat ik vraagtekens plaats. En het lijkt er hier veel meer op, dat die vraagtekens niet in jullie straatje passen. Als ik het jou aantoon en andere vrienden en jij hoort het verschil niet,wat schieten we er dan mee op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 S00000: Ieder setje oren is anders Iedere persoonlijke smaak is anders, ieder set oren is hetzelfde (vanzelfsprekend afhankelijk van hoe vaak je naar disco's gaat enzo maar dat terzijde). Met incest hoor je NIET de spot te hebben....het zal je maar overkomen 101% mee eens, ik heb een oneindige hoeveelheid respect voor mensen die vervelende dingen meemaken en zoals je nu insinueert was het ABSOLUUT niet de bedoeling dat die post overkwam, maar dat was toch ook wel duidelijk lijkt mij. Ik doelde op het feit dat de bladen de producten aanprijzen, en de producten de bladen ervoor betalen, waarvoor dus aan beide kanten omzet en inkomsten gegarandeerd is. Dergelijke bladen kunnen nooit objectief zijn. Ik heb het verschil gehoort tussen de Denon 1650 van mijn pa en mijn eigen en dan weet ik genoeg. Ik hoor dagelijks verschillen tussen CD spelers, zelfs tussen een CD speler en diezelfde speler 20 minuten later. Als recensent hoor je objektief te zijn.Ben je dat niet dan moet je gewoon je werk neerleggen,zo simpel is dat. Helemaal mee eens. Inderdaad moet dan het overgrote deel van de recensenten dus helaas hun werk neerleggen want bijna niemant oordeelt met blinde tests. Ik koop mijn apparatuur niet op uiterlijk maar op KLANK.Zoals de meeste audiofielen onder ons. Dat doe ik ook. Daarom vind ik het belangrijker mijn luidsprekers/akoestiek en versterker op orde te hebben dan mijn CD-speler/speakerkabels/interlinks. Tjeetje, word jij nooit moe van jezelf ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Als ik het jou aantoon en andere vrienden en jij hoort het verschil niet,wat schieten we er dan mee op? Heel veel. Dan weten we dus dat sommigen in staat zijn verschillen tussen CD spelers te horen en andere niet. Dan weten we dus ook wie geld op CD spelers kan sparen. Nogmaals dit neem ik dan onmiddelijk over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Tjeetje, word jij nooit moe van jezelf ? Wist je dat roef mij die vraag ook al een keer gesteld had? Nogmaals het antwoord nee; ik wordt soms best moe van mezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 S00000: Ieder setje oren is anders Iedere persoonlijke smaak is anders, ieder set oren is hetzelfde (vanzelfsprekend afhankelijk van hoe vaak je naar disco's gaat enzo maar dat terzijde). Met incest hoor je NIET de spot te hebben....het zal je maar overkomen 101% mee eens, ik heb een oneindige hoeveelheid respect voor mensen die vervelende dingen meemaken en zoals je nu insinueert was het ABSOLUUT niet de bedoeling dat die post overkwam, maar dat was toch ook wel duidelijk lijkt mij. Ik doelde op het feit dat de bladen de producten aanprijzen, en de producten de bladen ervoor betalen, waarvoor dus aan beide kanten omzet en inkomsten gegarandeerd is. Dergelijke bladen kunnen nooit objectief zijn. Ik heb het verschil gehoort tussen de Denon 1650 van mijn pa en mijn eigen en dan weet ik genoeg. Ik hoor dagelijks verschillen tussen CD spelers, zelfs tussen een CD speler en diezelfde speler 20 minuten later. Als recensent hoor je objektief te zijn.Ben je dat niet dan moet je gewoon je werk neerleggen,zo simpel is dat. Helemaal mee eens. Inderdaad moet dan het overgrote deel van de recensenten dus helaas hun werk neerleggen want bijna niemant oordeelt met blinde tests. Ik koop mijn apparatuur niet op uiterlijk maar op KLANK.Zoals de meeste audiofielen onder ons. Dat doe ik ook. Daarom vind ik het belangrijker mijn luidsprekers/akoestiek en versterker op orde te hebben dan mijn CD-speler/speakerkabels/interlinks. Nou we zijn een stap verder dat je inderdaad wel verschil hoort. Dat heet even warmdraaien van de cd-speler. We krijgen je wel zover dat je aan onze kant komt van het kamp. Ik ben van mening dat je alles op orde moet hebben. Stroomvoorziening, ontkoppeling enz. Wat uit je speakers komt gaat eerst door een heleboel componenten en dat signaal moet zuiver overgebracht worden. En dat begint bij de meterkast en eindigt als geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 weet je wat leuk is trouwens, een groepje audiofielen naar iets laten luisteren zonder dat ze weten wat het is. ze kunnen dan ineens geen oordeel meer geven.. ze zuchten en steunen, ze roepen vage kreten van:" meer lucht..., deze is ietjes warmer...., nu hoor ik het inderdaad ja....., dit is minder...., maar....." en uiteindelijk als er bekend gemaakt word wat er wanneer speelde , nou dan weten ze ineens haarfijn uit te leggen waar en hoe groot de verschillen wel niet waren Link to comment Share on other sites More sharing options...
BerendK Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Als ik het jou aantoon en andere vrienden en jij hoort het verschil niet,wat schieten we er dan mee op? Heel veel. Dan weten we dus dat sommigen in staat zijn verschillen tussen CD spelers te horen en andere niet. Dan weten we dus ook wie geld op CD spelers kan sparen. Nogmaals dit neem ik dan onmiddelijk over. Nou ik denk dat jij dan net zo blijft reageren als nu, je hebt immers geen verschil gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 Als ik het jou aantoon en andere vrienden en jij hoort het verschil niet,wat schieten we er dan mee op? Heel veel. Dan weten we dus dat sommigen in staat zijn verschillen tussen CD spelers te horen en andere niet. Dan weten we dus ook wie geld op CD spelers kan sparen. Nogmaals dit neem ik dan onmiddelijk over. LINK Vooral de tweede post lezen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts