Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Misschien moet je dan toch je gehoor maar eens opnieuw ijken. Tijdens een concert kan er zomaar 8Hz variatie optreden (zie Bruce Haynes: "A History of Performing Pitch" The story of "A".

7 graden temperatuurverschil betekent 15Hz klankverschil voor een orgel. Het ene instrument reageert bovendien anders op atmosferische vernaderingen dan andere, tijdens een concert verlopen daardoor de stemmingen van de instrumenten.

Die 8 hertz komt mogelijk incidenteel voor maar is beslist niet gemiddeld. Dat "zomaar" van heer Haynes moet je met een flinke korrel zout nemen. Als dat echt 8 hertz scheelt gaat een en ander behoorlijk beroerd klinken.

Dat 7 graden verschil bij een orgel 15 hertz oplevert kan. Dat hang trouwens helemaal af van het orgel: de intonatie, het gebruikte materiaal, de staat van het materiaal, de mensuur van het pijpmateriaal, de opbouw en mensuur van het orgel. Het orgel wordt doorgaans bij een bepaalde temperatuur gestemd en dan is voor de stemming van het instrument belangrijk dat die temperatuur ongeveer gehandhaafd blijft gedurende een concert. Niet zelden wordt daar goed op gelet. Een verschil van 7 graden binnen de tijdsduur van een concert is overigens erg veel. Als het gedurende dagen een hittegolf is geweest kan die 7 graden boven de temperatuur waarop werd gestemd vanzelfsprekend voorkomen. Die mate van verstemming is vanzelfsprekend van invloed op de klank van het instrument. De intonatie van de diverse registers van het instrument is geheel zoek bij een dergelijke verstemming van het instrument.

Het is overigens geen 15 hertz "klankverschil" maar 15 hertz toonhoogteverschil. Er ontstaat bij zoveel verstemming van een pijp - zoals net al gezegd - een hoorbaar klankverschil omdat de pijp dat buiten zijn mensuur raakt en bij tongwerken is de toonhoogte dan niet meer in overeenstemming met de mensuur van de tong

hebben we hier nou de langste topic aller tijde (op hear althans)?

nou gebak voor allemaal :D

ik hoor het wel s0000884 wanneer je de meetspullen verzameld hebt. over enkele weken gaat de CD speler trouwens logeren bij Van Medevoort, is ie ca 2 weken weg en dan minstens 4 weken inspelen.

groet

Guest Kraus vonBentinck
Die 8 hertz komt mogelijk incidenteel voor maar is beslist niet gemiddeld. Dat "zomaar" van heer Haynes moet je met een flinke korrel zout nemen. Als dat echt 8 hertz scheelt gaat een en ander behoorlijk beroerd klinken.

Nou wordt er echt gemeten en dan is het ook weer niet goed. ;)

De meting is een wetenschappelijke, gedaan in 1965 tijdens een operauitvoering in Parijs.

Om de woorden van Bruce Haynes in twijfel te trekken moet je wel van heel goede huize komen. Zoek het boek maar eens op.

Bruce Haynes

A History of Performing Pitch. The Story of "A"

Scarecrow Press 2002

Het "toonhoogteverschil" van 15Hz bij een orgel zal je inderdaad tijdens een concert niet direct meemaken, maar als je gaat luisteren in zomer of winter dan is het verschil nog aanzienlijk groter.

ik hoor het wel s0000884 wanneer je de meetspullen verzameld hebt. over enkele weken gaat de CD speler trouwens logeren bij Van Medevoort, is ie ca 2 weken weg en dan minstens 4 weken inspelen.

Even een voorstel: Is het wijsheid om eerst de blinde test te doen (neem ik ook een CD speler mee) om te kijken of behandeling bij CD's inderdaad blind te horen is ongeacht de CD speler, voordat we gaan meten? Niet dat ik daarin wil terugkrabbelen, maar dan meten we in ieder geval niet voor niets. Minimum EDIT superonhandig /EDIT benodigd is een Logic Analyzer (die data op floppy kan zetten o.i.d.) en een PC met Matlab (kan makkelijk met data overweg). Nu moet ik erbij zeggen, dat het denk ik wel makkelijker is aan de loopwerk uitgang van mijn koektrommel HD750 te meten, dan aan die van jouw marantz (bij mij maar 1 printplaat), en als er leesfouten worden gemaakt door magnetisering van CD's (of door ontbreken van die andere behandelingen) zou dat dus bij mijn koektrommel ook moeten leiden tot leesfouten.

EDIT: wat ben ik toch onhandig aan het denken he. Ik kan natuurlijk ook gewoon de digitale uitgang van een speler nemen en de data in de PC importeren met een geluidskaart met digitale ingang en matlab met wavread.....

Nou wordt er echt gemeten en dan is het ook weer niet goed. ;)

De meting is een wetenschappelijke, gedaan in 1965 tijdens een operauitvoering in Parijs.

Om de woorden van Bruce Haynes in twijfel te trekken moet je wel van heel goede huize komen. Zoek het boek maar eens op.

Bruce Haynes

A History of Performing Pitch. The Story of "A"

Scarecrow Press 2002

Het "toonhoogteverschil" van 15Hz bij een orgel zal je inderdaad tijdens een concert niet direct meemaken, maar als je gaat luisteren in zomer of winter dan is het verschil nog aanzienlijk groter.

Ik geloof onmiddellijk dat de a' 432 hertz was ik heb alleen gezegd dat dit soort zaken incidenten zijn. Als echter heer Haynes zegt dat "zomaar" de a' 8 hertz minder kan zijn dan 440 hertz dan moet je natuurlijk zo'n opmerking met een flinke korrel zout nemen. Het is immers niet "zomaar"dat een a' 8 hertz lager is dan de de standaard 440 hertz. Iets dergelijks komt niet zomaar voor maar alleen per incident.

Zoals gezegd wordt een orgel gestemd bij een bepaalde temperatuur. In de winter is het probleem er niet want dan gaat vanzelfsprekend de verwarming aan en zal de ruimte worden verwarmd tot de temeperatuur waarop het orgel is gestemd. Het is alleen een probleem in de zomer als het langere tijd buiten heet is en de temperatuur binnen hoger wordt dan de temperatuur waarbij het orgel is gestemd. Als het orgel dusdanig verstemd door een hoge temperatuur dan zal de klank kort gezegd niet om te pruimen zijn want er deugt dan vanzelfsprekend niets meer van de intonatie. Die intonatie is immers gedaan bij precies dezelfde temperatuur waarbij het orgel ook is gestemd. Daar zijn overigens binnen de orgelbouw richtlijnen voor.

Guest Kraus vonBentinck

Er zijn natuurlijk massa's kerken waar het in de winter steenkoud is omdat simpelweg het geld voor de verwarming ontbreekt.

Ao= 440 Hz, dat komt in werkelijkheid niet zoveel voor (het loopt ongeveer van 428 - 452Hz).

De meting betrof een hele operavoorstelling, daar verliep "A" van -3Hz tot +5Hz. Die meting was volledig verantwoord (ook de omstandigheden), gemiddeld zullen de waarden echter wel lager liggen

Ik onderzoek niks, ik luister gewoon naar muziek.....

:)

Je onderzoek niets maar je maakt wel opmerkingen over het onderwerp in deze thread en doet mee in de discussie of wat daar voor doorgaat. Dus doe niet of je gekke Gerritje bent en zegt dat je alleen maar luistert want je meet je een oordeel aan voor wat betreft het wel en wee van de weergavetechniek.

Ik snap er geen drol meer van. Een A is al meer dan 100 jaar gewoon 440 Hz. Ik heb nog nooit tijdens een concert uitgevoerd door professionele musici een A op 432 Hz gehoord, waar het 440 Hz moest zijn. Wel heb ik concerten gehoord met als repertoire muziek uit vroegklassiek/barok periode en vanzelfsprekend is een A dan ongeveer 16 Hz lager.

Ik onderzoek niks, ik luister gewoon naar muziek.....

:)

Je onderzoek niets maar je maakt wel opmerkingen over het onderwerp in deze thread en doet mee in de discussie of wat daar voor doorgaat. Dus doe niet of je gekke Gerritje bent en zegt dat je alleen maar luistert want je meet je een oordeel aan voor wat betreft het wel en wee van de weergavetechniek.

Ik mag dan gekke Gerritje zijn, maar door goed te luisteren wat er gebeurt wanneer er iets in m'n opstelling veranderd leer ik dat vrijwel elke verandering ook een verandering in het geluid opleverd.

Als jij dat "onderzoeken" wilt noemen mag dat. :rolleyes:

ja vind ik ook prima.

eerst even: schaf jij genoemde CD aan of zal ik een lijstje van een aantal van mijn CD's maken zodat je even kan zien of er tussen zitten die je al hebt (hoewel die cassandra wilson prima demo-spul is)

dan probeer ik me te richten op CD's waar naar mijn ervaring niet alle diepte uit kaduuk gemixt is

ik lees m wel weer. ik ben ook wel benieuwd of wat ik hoor te meten is. ik denk niet dat je dingen als toegenomen diepte bij metingen in het analoge domein gaat meten. die sinus komt er toch wel uit, en s/r zal ook nauwelijks zinvolle uitkomsten produceren. maar wellicht dat je verschillen in de digi-taal aantreft.

groet

nb ik bedenk nu: mijn CD's zien er iets anders uit dan een maagdelijke CD. dus geheel blind lukt pas als we de CD-persoon blinddoeken. maar als ie strak blijft kijken zou dat naar mijn idee enkel een theoretische 'besmetting' van de test zijn. bezwaar?

Er zijn natuurlijk massa's kerken waar het in de winter steenkoud is omdat simpelweg het geld voor de verwarming ontbreekt.

a1= 440 Hz, dat komt in werkelijkheid niet zoveel voor (het loopt ongeveer van 428 - 452Hz).

De meting betrof een hele operavoorstelling, daar verliep "A" van -3Hz tot +5Hz. Die meting was volledig verantwoord (ook de omstandigheden), gemiddeld zullen de waarden echter wel lager liggen

Ja er zijn veel kerken waar in de winter niet gestookt wordt omdat er geen geld is maar daar gaan de orgels dan ook versneld stuk van. En dat die orgels voor geen meter klinken zal duidelijk zijn. Maar we hadden het niet over instrumenten die mishandeld werden....

We hadden het over de a in het eenmaal gestreept octaaf van een symfonieorkest en die loopt beslist NIET van 428 tot 452 hertz. Die marge kunnen de diverse moderne instrumenten niet aan. Als je van de houtblazers bijvoorbeeld een dwarsfluit op 428 hertz probeert te stemmen valt hij spontaan uit elkaar. Die metalen fluiten zijn allemaal gemaakt voor a'=440 hertz en dat geldt voor alle moderne instrumenten in een symfonieorkest. Overigens lang voor die toon is bereikt klinkt de fluit uit het voorbeeld voor geen meter omdat hij dan buiten zijn mensuur komt. Het een en ander luistert tamelijk nauw. Nee, neem maar van mij aan dat je een paar hertz rond de 440 kunt zitten maar dan heb je de marge wel gehad. Het zijn alleen de historische instrumenten die een afwijkende meestal lagere toonhoogte hebben. Het kan bij die instrumenten makkelijk een halve toon schelen.

Guest Kraus vonBentinck
Ik snap er geen drol meer van. Een A is al meer dan 100 jaar gewoon 440 Hz. Ik heb nog nooit tijdens een concert uitgevoerd door professionele musici een A op 432 Hz gehoord, waar het 440 Hz moest zijn. Wel heb ik concerten gehoord met als repertoire muziek uit vroegklassiek/barok periode en vanzelfsprekend is een A dan ongeveer 16 Hz lager.

Muziek is een historisch gegroeid fenomeen en dus volkomen chaotisch, men had eigen toonhoogten voor kerkelijke, wereldlijke en buiten(!)-muziek (Feldton) en nog massa's andere gelegenheden en dat varieerde ook nog allemaal lokaal.

Sopranen wilden altijd de toonhoogte omlaag, orgelbouwers de toon omhoog (kortere en dus goedkopere pijpen) Mozart ging meestal uit van A=435 en f3 in die Zauberfl

mijn CD's zien er iets anders uit dan een maagdelijke CD. dus geheel blind lukt pas als we de CD-persoon blinddoeken. maar als ie strak blijft kijken zou dat naar mijn idee enkel een theoretische 'besmetting' van de test zijn. bezwaar?

Ik zou zeggen zet maar een lijstje neer in een post met jouw favoriete CD's. Ik schaf dan gewoon ergens een tweede exemplaar van aan, en ook die van Cassandra Wilson. Geen probleem. Uiteindelijk moet het wel muziek zijn die jij goed kent en moet het op jouw set gebeuren, maar ik heb eigenlijk best zin om eens een goedkope koektrommel speler mee te nemen (kijken of je het daar ook op hoort zo je het hoort) en mijn hoofdtelefoon+bijbehorende versterker (stax) om vele akoestische vervormingen en extra signaalstappen te omzeilen (gewoon als extra testcase). Wat betreft het meten: ook al vinden we niks, als aangetoond wordt dat het hoorbaar is heb je natuurlijk onmiddelijk gelijk. Als ik met een een of andere audiotool van windows gewoon digitale wav filetjes kan schrijven dan moet het meten lukken. Ik zal eens inventariseren naar mogelijkheden met enkel PC + geluidskaart met digitale ingang, want een Logic Analyzer / microvolt multimeter is duur en niet zo draagbaar en mega onhandig. Ik neem aan dat de SA-11 een optische uitgang heeft in SPDIF formaat?

Ik denk dat het geen enkel probleem is dat de CD's niet helemaal maagelijk meer zijn. Daar komen we echt wel uit. Lijkt me leuk experiment.

goed morgenavond zet ik even een lijstje neer. ik zal het gevarieerd houden, het is ook leuk als het muziek is die jou wat zegt.

er is een digitale optische uitgang ja, maar de wat oppervlakkige gebruiksaanwijzing vertelt niet welk format. SPDIF lijkt wel logisch.

overigens : als het wel hoorbaar is en niet meetbaar wordt het dilemma alleen maar groter. dan is de vraag of voor deze dingen alleen de oortjes als meetinstrument kunnen dienen.

groet

pokke wat zie ik een kennis van klassieke muziek en technische aspecten over het scherm brullen. is dit Kraus zijn hobby of zijn werk?

a1= 440 Hz, dat komt in werkelijkheid niet zoveel voor (het loopt ongeveer van 428 - 452Hz).

:confused: ?? :huh:

Een twaalfjarig kind op een muziekschool kan zijn viool al binnen 1 Hz nauwkeurig

stemmen.

Ha, ha, LOL Nou als ze dat op een halve toon nauwkeurig kunnen is het al heel wat. Heb hem helaas niet meer maar ik ooit een band gehad met een uitvoering van het muziekschoolorkest van de Amsterdamse muziekschool. Geweldig zo'n heel orkest met die viooljes anders gestemd.

Overigens klopt het wat Kraus zegt, de A is in de loop der tijd langzaam omhoog geklommen in frequentie. Vooral in Amerika ligt ie al een stuk boven de 440Hz.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Ik had dit stukje al eens eerder in "vandaag gelezen" gezet maar misschien is het in dit verband nog wel een keer interessant.

Het is een krantenberichtje n.a.v. het verschijnen van de studie naar toonhoogte

in de (historische) praktijk.

Beste Robx. ik heb eigenlijk de ballen verstand van muziek maar wel een beetje van historisch bronnenonderzoek; het boek van Haynes is een schoolvoorbeeld van hoe het moet: uiterst gedegen speurwerk naar de bronnen en uiterst voorzichtige maar volledig verantwoorde conclusies. De zogenaamde "authentieke" stroming van een tijdje geleden berustte uitsluitend op vooroordelen en onbewezen aannames maar net als vroeger heeft zich een praktijk gevormd en men blaast en strijkt rustig op volkomen verkeerde toonhoogte authentiek verder. Niks meer aan te doen, is ook helemaal niet erg zo lang je er maar niet in gelooft ;) dat je de historische werkelijkheid hoort. Elke tijd heeft zijn eigen illusies en wij hebben er nog wel meer dan vroeger.

Een standaard (A0=440Hz) is er nooit geweest, zal er nooit komen, is ongewenst en er is ook helemaal geen behoefte aan. De zorg was eigenlijk dat orkesten steeds hoger gingen spelen omdat ze verwikkeld waren in een concurrentiestrijd (platencontracten) en zoals Ruud13 terecht opmerkte, de instrumenten, zeker de oude, kunnen dat helemaal niet aan. Men speelt de Guarneri's aan flarden uit kortzichtige economische belangen als werkgelegenheid zo leek het even.

Haynes'studie toont o.a. aan dat dit gelukkig allemaal nogal meevalt. In Europa een beetje maar in de VS laten ze zich niet gek maken. Sopranen gaan daarom graag op tournee naar de USA en andersom is altijd bonje. Zeker bij vrouwen is die hoge A een mensonwaardige slijtageslag en een garantie voor een korte carriere.

Van de muziek heb ik weinig kaas gegeten maar muziek als economisch (er is weinig verschil tussen McDonalds en het KCO), sociologisch en religieus verschijnsel is wel een beetje mijn hobby. En ook hier is in mijn ogen Mozart de meest interessante figuur, een echte pionier, die als eerste als volkomen zelfstandig ondernemer heeft geprobeerd van zijn talent te leven en ook nog met behoorlijk succes (dat arm de pijp uit valt wel mee). De geinspireerde kunstenaar die los van publiek, de wereld en geldzorgen zijn "absolute kunst" schept is een tijdelijk, laat 19e eeuws verzinsel. Wagner zag zich zelf ook zo, maar hij was dan ook een kwal.

Over Haynes:

Barokorkesten over de hele wereld spelen grote delen van hun repertoire op verkeerde toonhoogte. Ze zitten wat die toonhoogte betreft vaak verder verwijderd v

Ha, ha, LOL Nou als ze dat op een halve toon nauwkeurig kunnen is het al heel wat. Heb hem helaas niet meer maar ik ooit een band gehad met een uitvoering van het muziekschoolorkest van de Amsterdamse muziekschool. Geweldig zo'n heel orkest met die viooljes anders gestemd.

Overigens klopt het wat Kraus zegt, de A is in de loop der tijd langzaam omhoog geklommen in frequentie. Vooral in Amerika ligt ie al een stuk boven de 440Hz.

;)

Wat je zegt is domweg niet waar: violen die een halve toon met elkaar schelen kunnen domweg niet samenspelen zonder kromme tenen te krijgen. Dat het samenspel van die kids vaak niet zuiver klinkt heeft puur te maken met het (nog) niet zuiver kunnen spelen van de kinderen.

Hoe kun jij overigens horen of van die band die je had het euvel lag aan het verkeerd stemmen van de kids of dat de kids niet zuiver op de viooltjes kunnen spelen?..... Heel vaak lukt het stemmen redelijk goed maar spelen ze vals.

De a' in oudere stemmingen is meestal laag. Doorgaans scheelt dat een halve toon(maar niet altijd). Alle moderne instrumenten klinken het best bij a'=440 hertz en dat is ook de toonhoogte waarop de symfonieorkesten stemmen. De mensuur van de diverse instrumenten is immers helemaal afgestemd op die toonhoogte.

Het is helemaal niet waar dat de a' in de Verenigde Staten al een stuk boven 440 hertz ligt. Dat is baarlijke onzin. Het is onmogelijk om bijvoorbeeld een concertvleugel veel hoger dat a'=440 hertz te stemmen. De boel gaat dan stuk. Ook ons eigen KCO stemt de instrumenten vanzelfsprekend op precies a'=440 hertz. Het kan er natuurlijk een keer een hertzje naast zitten maar dan heb je het echt helemaal gehad. Een hertz verschil is al 60 zwevingen per minuut en een musicus hoort echt wel als hij te hoog of te laag zit als de stemvork of het elektronische stemkastje wordt gebruikt. Overigens ie een standaard stemvork akelig nauwkeurig.

Het enige wat wel eens met de stemming wil gebeuren is dat als de concertvleugel wordt gebruikt dat de a' van het orkest op de a' van de vleugel wordt gestemd als deze niet helemaal 440 hertz (meer is) gedurende een concert. Maar een beetje concertvleugel blijft heel behoorlijk op stemming en als het orkest hoger zou stemmen dan is er domweg niet samen te spelen met de vleugel.

Guest Kraus vonBentinck
Ook ons eigen KCO stemt de instrumenten vanzelfsprekend op precies a'=440 hertz.

Dat is dus baarlijke nonsens

Ik had dit stukje al eens eerder in "vandaag gelezen" gezet maar misschien is het in dit verband nog wel een keer interessant.

Het is een krantenberichtje n.a.v. het verschijnen van de studie naar toonhoogte

in de (historische) praktijk.

Beste Robx. ik heb eigenlijk de ballen verstand van muziek maar wel een beetje van historisch bronnenonderzoek; het boek van Haynes is een schoolvoorbeeld van hoe het moet: uiterst gedegen speurwerk naar de bronnen en uiterst voorzichtige maar volledig verantwoorde conclusies. De zogenaamde "authentieke" stroming van een tijdje geleden berustte uitsluitend op vooroordelen en onbewezen aannames maar net als vroeger heeft zich een praktijk gevormd en men blaast en strijkt rustig op volkomen verkeerde toonhoogte authentiek verder. Niks meer aan te doen, is ook helemaal niet erg zo lang je er maar niet in gelooft ;) dat je de historische werkelijkheid hoort. Elke tijd heeft zijn eigen illusies en wij hebben er nog wel meer dan vroeger.

Een standaard (A0=440Hz) is er nooit geweest, zal er nooit komen, is ongewenst en er is ook helemaal geen behoefte aan. De zorg was eigenlijk dat orkesten steeds hoger gingen spelen omdat ze verwikkeld waren in een concurrentiestrijd (platencontracten) en zoals Ruud13 terecht opmerkte, de instrumenten, zeker de oude, kunnen dat helemaal niet aan. Men speelt de Guarneri's aan flarden uit kortzichtige economische belangen als werkgelegenheid zo leek het even.

Haynes'studie toont o.a. aan dat dit gelukkig allemaal nogal meevalt. In Europa een beetje maar in de VS laten ze zich niet gek maken. Sopranen gaan daarom graag op tournee naar de USA en andersom is altijd bonje. Zeker bij vrouwen is die hoge A een mensonwaardige slijtageslag en een garantie voor een korte carriere.

Van de muziek heb ik weinig kaas gegeten maar muziek als economisch (er is weinig verschil tussen McDonalds en het KCO), sociologisch en religieus verschijnsel is wel een beetje mijn hobby. En ook hier is in mijn ogen Mozart de meest interessante figuur, een echte pionier, die als eerste als volkomen zelfstandig ondernemer heeft geprobeerd van zijn talent te leven en ook nog met behoorlijk succes (dat arm de pijp uit valt wel mee). De geinspireerde kunstenaar die los van publiek, de wereld en geldzorgen zijn "absolute kunst" schept is een tijdelijk, laat 19e eeuws verzinsel. Wagner zag zich zelf ook zo, maar hij was dan ook een kwal.

Over Haynes:

Barokorkesten over de hele wereld spelen grote delen van hun repertoire op verkeerde toonhoogte. Ze zitten wat die toonhoogte betreft vaak verder verwijderd v

Guest Kraus vonBentinck

Je leest niet goed. er bestaat geen (internationale) standaard Ao=440Hz, was er niet, is er niet en komt er niet.

Ook om muziektechnische redenen wordt er afgewken van die 440Hz (bijv. om de solist beter te laten uitkomen) maar er is sowieso geen praktijk van A0=440Hz.

Noch bij het KCO, noch internationaal. Wanneer en door wie zou die afspraak ooit gemaakt zijn?

Het KCO zou op 443 zitten maar ook dat is geen wet van Meden en Perzen.