Ruud13 Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Je leest niet goed. er bestaat geen (internationale) standaard Ao=440Hz, was er niet, is er niet en komt er niet.Ook om muziektechnische redenen wordt er afgewken van die 440Hz (bijv. om de solist beter te laten uitkomen) maar er is sowieso geen praktijk van A0=440Hz. Noch bij het KCO, noch internationaal. Wanneer en door wie zou die afspraak ooit gemaakt zijn? Het KCO zou op 443 zitten maar ook dat is geen wet van Meden en Perzen. Om precies te zijn : het KCO zit niet met de eenmaal gestreepte a op 445 hertz zoals hier werd gezegd ook niet op het nu door jou gezegde 443 maar op 442 hertz. Zie o.a. dit artikel: http://www.sonicwoodbrass.nl/index.php?opt...id=58&Itemid=47 De a'=442 klinkt trouwens een stuk aannemelijker dan 445 hertz. Die 2 hertz verschil is overigens maar net aan fatsoenlijk voor de concertvleugel te overbruggen. Zo je kunt lezen in het artikel waarvan ik de link gaf, haalde de fluit van Emily Beynon niet die 442 hertz. Hoe men hier overigens aan die 445 hertz voor de a' van het KCO komt is me niet duidelijk. Bij wet was overigens in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Bij wet was overigens in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 ????? Pianostemmers stemmen tegewoordig met stemapperatuur heel exact de A1 op 440 Hz. Een octaaf hoger en lager is dan niet 220 en 880 Hz maar goed, die A1 ligt op 440. Dat doet een pianostemmer om de zoveel maanden ook bij mijn vleugel thuis, en dan klinkt de A exact gelijk qua frequentie met die van de test cd. Zo gaat dat bij alle vleugels. Ben erg benieuwd hoe een pianoconcert klinkt waarbij de piano 0.25% pitch ernaast zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Tsjonge wat zijn jullie eigenwijs. Zo komt die man nooit een aan nieuwe netkabel. Waarom zo wanhopig vasthouden aan die 440Hz? Over wat je te horen krijgt in de concertzaal (je denkt toch niet dat het nu anders is dan vroeger hoop ik); Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Je leest niet goed. er bestaat geen (internationale) standaard Ao=440Hz, was er niet, is er niet en komt er niet.Ook om muziektechnische redenen wordt er afgewken van die 440Hz (bijv. om de solist beter te laten uitkomen) maar er is sowieso geen praktijk van A0=440Hz. Noch bij het KCO, noch internationaal. Wanneer en door wie zou die afspraak ooit gemaakt zijn? Het KCO zou op 443 zitten maar ook dat is geen wet van Meden en Perzen. Dan ben je waarschijnlijk toch niet goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 jee .. en ik ben al blij als muziek fijn klinkt, en 'emotie' overbrengt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Om precies te zijn : het KCO zit niet met de eenmaal gestreepte a op 445 hertz zoals hier werd gezegd ook niet op het nu door jou gezegde 443 maar op 442 hertz 1 of 2 postings daarvoor was je ook al zo precies, maar toen was het bij hoog & bij laag nog 440Hz. Nu ga je er van uit dat wat deze fluitiste nu in het interview tussen neus en lippen door zegt "het KCO stemt op 442" dat dit ook vaste praktijk is. Waar baseer je dat op? Je hebt een eenmalige uitspraak van 1 orkestlid en de hoogte van A is ook eigenlijk helemaal niet het onderwerp van het gesprek. Die ene uitspraak is dus niet representatief voor de dagelijkse concertpraktijk. Het is onverstandig om van die stellige beweringen te doen op basis van zo mager "bewijs" en voor het overige op niets anders dan eigen aannames. Dat is buitengewoon onwetenschappelijk. Ik vind het overigens bijzonder raar dat er zo halsstarrig wordt vastgehouden aan dat idee van 440; wees blij dat je wat nieuws geleerd hebt. Dat de "oude Italiaanse bouwers" uitgingen van a=440 dat moet je al helemaal vergeten. Wie had er in 1700 ooit gehoord van standaardisatie? Edit: daar heb ik je posting verkeerd gelezen, dat beweer je ook helemaal niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Jullie gaan bij je beweringen heel erg uit van de instrumentbouwers en volkomen voorbij aan de historisch gegroeide werkelijkheid. Ten eerste is het "conflict" tussen instrumentbouwers en de uitvoerende musici al zo oud als de muziek zelf. Daarbij spelen zeer vele overwegingen en ook andere belangen dan muzikale een heel grote rol. Als je terugkijkt in de tijd dan is die chaos natuurlijk het meest logische; er zijn altijd pogingen geweest om te komen tot een soort overeenstemming. De muziekliteratuur staat bol van boze brieven van musici en (opera)componisten die zich bont en blauw ergeren aan "verkeerde" toonhoogtes die overal worden gehanteerd. Dat idee van standaardisatie is 19e/20e eeuws en het werk van bureaucraten (die wet in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Pianostemmers stemmen tegewoordig met stemapperatuur heel exact de A1 op 440 Hz. Een octaaf hoger en lager is dan niet 220 en 880 Hz maar goed, die A1 ligt op 440. Dat doet een pianostemmer om de zoveel maanden ook bij mijn vleugel thuis, en dan klinkt de A exact gelijk qua frequentie met die van de test cd. Zo gaat dat bij alle vleugels. Ben erg benieuwd hoe een pianoconcert klinkt waarbij de piano 0.25% pitch ernaast zit. Wat je zegt klopt: piano's en vleugels worden bij mijn weten allemaal in de evenredig zwevende temperatuur gestemd waarbij de a' zuiver de internationale norm (ISO 16:1975) van 440 hertz (plus/minus 0,5 hertz) is. Alle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Jullie gaan bij je beweringen heel erg uit van de lampensnoerenbouwers en volkomen voorbij aan de historisch gegroeide audiofiele werkelijkheid.Ten eerste is het "conflict" tussen netsnoerenbouwers en de uitvoerende luisteraar al zo oud als de audio zelf. Daarbij spelen zeer vele overwegingen en ook andere belangen dan muzikale een heel grote rol. enz. enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maale Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Tja, als je kijkt naar de vraag van dit onderwerp... zijn we wel erg ver afgedwaald. Het verbaasd me nog steeds dat hierover zoveel woorden gaan. En halverwege met die plaatjes optisch bedrog... ik vond ze heel juist geplaatst! Dat is wat ook maar al te vaak met onze oren gebeurd... en toen vonden een aantal het ineens nergens meer over gaan... vind je het gek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 En nu gaat het al ettelijke pagina's over een paar hertz.... Offtopic mi... (maar wel interresant) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Jullie gaan bij je beweringen heel erg uit van de instrumentbouwers en volkomen voorbij aan de historisch gegroeide werkelijkheid.Ten eerste is het "conflict" tussen instrumentbouwers en de uitvoerende musici al zo oud als de muziek zelf. Daarbij spelen zeer vele overwegingen en ook andere belangen dan muzikale een heel grote rol. Als je terugkijkt in de tijd dan is die chaos natuurlijk het meest logische; er zijn altijd pogingen geweest om te komen tot een soort overeenstemming. De muziekliteratuur staat bol van boze brieven van musici en (opera)componisten die zich bont en blauw ergeren aan "verkeerde" toonhoogtes die overal worden gehanteerd. Dat idee van standaardisatie is 19e/20e eeuws en het werk van bureaucraten (die wet in Itali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Jullie gaan bij je beweringen heel erg uit van de lampensnoerenbouwers en volkomen voorbij aan de historisch gegroeide audiofiele werkelijkheid.Ten eerste is het "conflict" tussen netsnoerenbouwers en de uitvoerende luisteraar al zo oud als de audio zelf. Daarbij spelen zeer vele overwegingen en ook andere belangen dan muzikale een heel grote rol. enz. enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 http://www.organumfrisicum.nl/stemming%20orgel.htm voor de stemmers. we hebben nu de stemming erin , dus gaan we gewoon verder over de stemmingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 En nu gaat het al ettelijke pagina's over een paar hertz.... Offtopic mi... (maar wel interresant) Het vertellen over het wel en wee van muziekinstrumenten vind ik veel spannender dat het praten over netsnoertjes: dit zijn pas (klank-)verschillen waarover je kunt praten. Verder vind ik dat wat muziekinstrumenten doen erg te maken hebben met het weergeven van opgenomen muziek dus zo ernstig OT is het nu ook weer niet. Als je goed weet wat muziekinstumenten doen, raak je ook meer op de hoogte met de betekenis van geluiden en bijgeluiden die jij tijdens de weergave hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 http://www.organumfrisicum.nl/stemming%20orgel.htm voor de stemmers. we hebben nu de stemming erin , dus gaan we gewoon verder over de stemmingen We houden de stemming erin. Ik kende de site waarvan jij de link gaf al: goed verhaal trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 ja ... maar je zou toch graag die klankverschillen ook weer zo goed mogelijk willen horen, niet? dan zou het kunnen dat je weer een keer over netsnoertjes komt te spreken. he gelukkig, terug op het topic eerst even CD's tweaks aantonen, dan maak ik me weer druk over netsnoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 1 of 2 postings daarvoor was je ook al zo precies, maar toen was het bij hoog & bij laag nog 440Hz.Nu ga je er van uit dat wat deze fluitiste nu in het interview tussen neus en lippen door zegt "het KCO stemt op 442" dat dit ook vaste praktijk is. Waar baseer je dat op? Je hebt een eenmalige uitspraak van 1 orkestlid en de hoogte van A is ook eigenlijk helemaal niet het onderwerp van het gesprek. Die ene uitspraak is dus niet representatief voor de dagelijkse concertpraktijk. Het is onverstandig om van die stellige beweringen te doen op basis van zo mager "bewijs" en voor het overige op niets anders dan eigen aannames. Dat is buitengewoon onwetenschappelijk. Ik vind het overigens bijzonder raar dat er zo halsstarrig wordt vastgehouden aan dat idee van 440; wees blij dat je wat nieuws geleerd hebt. Dat de "oude Italiaanse bouwers" uitgingen van a=440 dat moet je al helemaal vergeten. Wie had er in 1700 ooit gehoord van standaardisatie? Edit: daar heb ik je posting verkeerd gelezen, dat beweer je ook helemaal niet Vraag nou toch eerst eens voor je gaat bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 gezellig .... en dat voor 2 of 3 hz .... hoeveel mensen zouden d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 En dan weten dat de 1`e post eigenlijk het antwoord op Robberts vraag is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 gezellig .... en dat voor 2 of 3 hz .... hoeveel mensen zouden d Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Dit is zo'n topic waarbij ik nog eerder afhaak op de manier waarop men met elkaar omgaat dan op het oeverloze ge-oh dat er ook inzit.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 gezellig .... en dat voor 2 of 3 hz .... hoeveel mensen zouden d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 juni 2005 Report Share Posted 13 juni 2005 Ook ons eigen KCO stemt de instrumenten vanzelfsprekend op precies a'=440 hertz. Het kan er natuurlijk een keer een hertzje naast zitten maar dan heb je het echt helemaal gehad Vraag nou toch eerst eens voor je gaat bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts