Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Nou, nou Pietje, een beetje tegengas kan af en toe helemaal geen kwaad; als iemand zegt "volgens mijn oortjes moeten netkabels minstens een week inspelen" dan wil iedereen toch wel graag weten wat voor oren zo iemand heeft.

Ook al is iemands setje nog zo goed en al verschillende malen de hemel ingeprezen maar worden er dan ineens op strategische plaatsen een paar betontegels neergelegd dan klinkt het weer veel opener enz. Hoe zat dat daardvoor dan?

Welnu, nog geen week later, maar wel een andere verbetering aangebracht: Onder de EV een natuurstenen tegel aangebracht, met daaronder Masterbase en daarop (en onder de poten van de EV) rubber stukjes. En ja hoor, het ongecontroleerde laag is weg en is nu weer re..strak :D

@ Jan,

OK laat me dan in de werking van kabels geloven. Als ik (en met mij nog een aantal) er baat bij heb(ben) en zou het suggestief zijn, wat kan het jou dan een rotzorg zijn hoe wij onze hobby beleven? Ik kan er toch ook niks aan doen dat jij een Berlijnse muur om jezelf bouwt en ik hou je toch ook niet tegen :blink:B)

Tja Jan, dat je een eigen site hebt opgezet met je ideeen en theorieen over audio is prachtig. Leuk dat je je er zo voor inzet, en je noemt op je site ook wel punten waar ik me in kan vinden. (Dat van die kabels overigens niet :rolleyes:) Alleen de betweterige toon is een beetje boel stuitend. Je lijkt idd wel een ziedende dominee in de Kalverstraat op zaterdagmiddag die stampvoetend zijn theorieen wil doordrammen. En hoe harder je dramt, hoe harder ik voorbij zal lopen...

Nou, nou Pietje, een beetje tegengas kan af en toe helemaal geen kwaad; als iemand zegt "volgens mijn oortjes moeten netkabels minstens een week inspelen" dan wil iedereen toch wel graag weten wat voor oren zo iemand heeft.

Ook al is iemands setje nog zo goed en al verschillende malen de hemel ingeprezen maar worden er dan ineens op strategische plaatsen een paar betontegels neergelegd dan klinkt het weer veel opener enz. Hoe zat dat daardvoor dan?

Beste Kraus,

Ik weet niet of deze kabel een week of langer moet "inspelen". Ik weet wel dat er na een paar uur al wel een verbetering optrad. Zie onderstaande quote:

Aangesloten en "koud" spelend was de eerste indruk: veel meer druk in het laag ( wat ongecontroleerd wellicht) veel meer hoog en midden, wat sprankelender. Wat ik miste was de galm/echo/reverb (microdetail?) wat in een aantal opnames duidelijk waarneembaar was. En dat was juist een beetje de winst die ik had gekregen door o.a. alles aan te laten staan

Maar na een aantal uren opnieuw luisteren was daar een behoorlijke verbetering in opgetreden. Het laag blijft wat ongecontroleerd. Misschien komen daar nu andere zaken naar voren die niet in orde zijn, zoals de ontkoppeling van de luidsprekers en de eindversterker. Ga vrijdag voor wat betontegels op pad, want afgezien van het laag bevalt mij de rest wel. En hopelijk wordt dat met inspelen nog beter

Laat over een weekje nog wel even weten hoe het dan klinkt

Maar ik ben het laatste half jaar naar aanleiding van alle verhalen op het forum wat gaan tweaken, met voor mij ongekende resultaten. Soms positief, soms negatief. Zoals nu met de vlechtsneek, waar een vervelend laag uit voortkwam. Een verbetering in het mid en hoog, maar dat laag :mad2::mad2::mad2: Daarvoor had ik met de

Nou ja, Rene, je gelooft.....

Deze reactie is niet alleen naar Rene, maar naar iedereen.

Het is inderdaad niet meer dan geloof, want de de mate waarin korte audio kabels het audio signaal beschadigen is in de meeste gevallen (er zijn een paar uitzonderingen! en die noem ik op mijn website!) nul komma niks. Dat is heel erg aantoonbaar, en als je een klein beetje verstand van elektronica hebt kun je die redeneringen volgen of zelf afleiden.

Het zijn steeds weer mensen die zo goed als geen verstand van elekronica hebben die zulke mallotige uitspraken doen. En andere onkundigen die dat voetstoots geloven en met verve verder uitdragen.

Ik neem niemand kwalijk dat 'ie onkundig is op het gebied van de elektronica; we kunnen niet allemaal deskundig zijn op elk gebied; ik ben dat ook niet.

Maar neem iemand die vanuit z'n vakgebied met enige deskundigheid spreekt serieus, en val 'm eventueel aan met serieuze argumenten, en niet met l*lkoek.

Op tal van plaatsen op mijn website nodig ik een ieder uit om met kritiek te komen. Dat gebeurt helaas uiterst zelden, zodat ik steeds concludeer dat ik gelijk heb.

Kom nu eindelijk eens met overtuigende en goed onderbouwde technische argumenten dat mijn verhaal niet klopt.

Guest Kraus vonBentinck
proberen en luisteren.

je oren zijn de beste test

dat is toch de vraag;

in een eerdere posting maak je ergens de opmerking: inspelen, warm worden "weet ik veel"; dat maakt natuurlijk geen sterke indruk, dat afwijzen van elke poging tot verklaring en relativering.

Hifi is een passieve hobby, "plaatje draaien", wat stelt dat nou voor als je het vergelijkt met bijv. een aktieve, zoals sport. Al dat getweak komt ook gewoon tegemoet aan de behoefte met je hobby bezig te zijn, waarbij de vraag of het "nut" heeft op de tweede plaats komt, maar best wel eens gesteld mag worden.

ik zal het ter harte nemen. ik probeer overigens geen sterke indruk te maken. vind ik niet boeiend. niemand hoeft me te geloven. wellicht dat iemand een keertje experimenteert nav wat ik optyp en dan blij is met het effect als ie wat hoort, dan is weer iemand blij.

ik wijs ook niks af. dat ik in een geval geen idee heb wat de oorzaak is, betekent niet dat ik iedere poging tot verklaren en relativeren afwijs. dat is een interpretatie.

maar knappe vent die met een voltmeter of scope kan laten zien wat diepte in geluid is. nog nooit gelezen dat je dat kan meten. horen wel. en dat is geen geloof.

proberen en luisteren.

dat is toch de vraag;

in een eerdere posting maak je ergens de opmerking: inspelen, warm worden "weet ik veel"; dat maakt natuurlijk geen sterke indruk, dat afwijzen van elke poging tot verklaring en relativering.

Hifi is een passieve hobby, "plaatje draaien", wat stelt dat nou voor als je het vergelijkt met bijv. een aktieve, zoals sport. Al dat getweak komt ook gewoon tegemoet aan de behoefte met je hobby bezig te zijn, waarbij de vraag of het "nut" heeft op de tweede plaats komt, maar best wel eens gesteld mag worden.

Sorry Kraus,

Helemaal niet mee eens. Ik ben zelf ook aardig passief :D:D:D

Maar ik tweak omdat het mij wat oplevert :D:D:D

Als ik terugkijk naar pakweg een jaar geleden, toen ik dezelfde set had staan en nog niet tweaked had, wat een mega-verschil...... En dat kan je geen auto-suggestie zijn, zoals wel door anderen gesuggereerd wordt :blink::blink::blink:

Kraus, ik kon jou postings altijd waarderen door de goede en heldere manier van schrijven, maar in dit geval kan ik daar niet in meegaan......

Groeten,

Ren

ik zal het ter harte nemen. ik probeer overigens geen sterke indruk te maken. vind ik niet boeiend. niemand hoeft me te geloven. wellicht dat iemand een keertje experimenteert nav wat ik optyp en dan blij is met het effect als ie wat hoort, dan is weer iemand blij.

ik wijs ook niks af. dat ik in een geval geen idee heb wat de oorzaak is, betekent niet dat ik iedere poging tot verklaren en relativeren afwijs. dat is een interpretatie.

maar knappe vent die met een voltmeter of scope kan laten zien wat diepte in geluid is. nog nooit gelezen dat je dat kan meten. horen wel. en dat is geen geloof.

Ach,RobX ga zo door. ;)

Jammer dat velen Hear zich zelve zo serieus nemen. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Ik ben helemaal niet tegen tweaken of zo; zelf heb ik mijn draaitafel op een gek plateau, een fietsband en 60kg gewicht staan in een volop besleuteld rack met spikes en de hele rataplan en ik meen ook het verschil tussen deze en een andere opstelling te kunnen horen; netkabels heb ik zelf gevlochten nadat mij het verschil met Lapp kabels pijnlijk duidelijk was geworden. Ik gebruik de netfilters van Pietje Bell en heb allerlei componenten wel of niet op een netfilter of in een bepaalde volgorde in een stekkerblok. En nog wel meer van die gekkigheid.

Ik wil alleen de spectaculiere resultaten daarvan niet overdrijven; tweaken is precies wat het woord zegt: hele kleine veranderingen aanbrengen op detailpunten maar die brengen niet de verbeteringen teweeg zoals hear wel eens omschreven. Het is veel moeilijker open te staan voor het idee dat al dat gesleutel niet erg veel uitmaakt dan de wenselijke gedachte weer een quantum leap forward gemaakt te hebben. Een argument voor mijn stelling dat het "hobbyen" is, is naar mijn idee de ervaring dat het tweaken nooit ophoudt: er is geen van tevoren vastgesteld resultaat wat bereikt moet worden, alleen steeds maar weer "verbetering".

Naar mijn idee is dat ook de fout van janbreem; hij wil allerlei voodoo ontmaskeren maar stel je voor dat hij daarin zou slagen, wat moeten de voodootovenaars dan? Van hun geloof afstappen en een pistool kopen omdat dat effectiever is dan spijkers in de kop van een poppetje slaan?

Op tal van plaatsen op mijn website nodig ik een ieder uit om met kritiek te komen. Dat gebeurt helaas uiterst zelden, zodat ik steeds concludeer dat ik gelijk heb.

Kom nu eindelijk eens met overtuigende en goed onderbouwde technische argumenten dat mijn verhaal niet klopt.

Ik vind dat een erg naive gedachte!

En erg tekenend voor een overschatte ego.

Ik ga je kennis niet in twijfel trekken maar wel je houding tav die kennis.

technische onderbouwingen zijn altijd pogingen om een fenomeen te benaderen.

Het feit dat dit nog nooit gelukt is, er moeten altijd compromie

De website www.breem.nl  stelt zich ten doel om informatie te geven over de werkelijke werking van audio componenten, maar ook over de onwerkzaamheid van sommige componenten die in de commercie als erg belangrijk aangeprezen worden maar in feite geen enkele F**K uitmaken.

... zoals elektronenbuizen misschien? Wanneer je er nog steeds zo over denkt als beschreven staat op je website, dan zou ik het wel aardig vinden jouw reactie te zien bij het onderwerp "Verschillen tussen buizen: autosuggestie?". De daar door verschillende forumdeelnemers (waaronder Ruud Janssen) gesignaleerde klankverschillen tussen buizen van uiteenlopende merken laten zich namelijk moeilijk rijmen met jouw stelling dat buizen alleen anders klinken dan transistoren "als je ze stuk gooit"...

B)

Dit is volgens mij een forum met audio/muziek enthousiasten.

Komt de zelfde muts met zijn antiphatie tegen mensen die met die hobbie bezig zijn verklaren dat ze dus gek zijn omdat zij in staat zijn wat te horen.

Sorry ik heb het helemaal gehad met die vent.

Laat hem lekker op zijn eigen paginaatje en kleine (ik denk platte)wereldje blijven.

Omdat we nog steeds niet in staat zijn van alles te meten zijn we gek?

de middeleeuwen zijn al zo lang voorbij.

heh, wat lucht dat op zo'n forum.. :P

proberen en luisteren.

Hij is nog een van de vele die denkt dat we allen met hetzelfde gehoor zijn gezegend.

Nee, net als onze ogen is ook ons gehoor van persoon tot persoon anders,

Laat eerst dat meten Jan!

De juiste fase voor een sub kan men al niet eens meten,

toch kan ik het prima op het gehoor.

Guest Kraus vonBentinck

Laat die Jan Breem of wie dan ook gewoon lekker zijn woordje doen; wat schiet je er mee op als iedereen elkaar gelijk zit geven?

Er zijn trouwens tweaks en tweaks. Het is wel gek dat in een topic van bijna 50 pagina's over netsnoeren niemand er nog op gewezen heeft dat het bij menig apparaat van groot belang is dat de poling juist is. Het mooiste netsnoer kan verkeerde poling niet ongedaan maken en het juist polen van alle apparaten is nou wel een meetbare tweak. ;)

Guest Kraus vonBentinck

Bij sommige apparaten is het heel goed te horen als de stekker van het apparaat op de ene of de andere manier in het stopcontact zit; het is ook eenvoudig te meten met een multimeter wat de juiste poling is en er is een (slechtwerkende) polechecker van Van den Hull. Vooral bij versterkers kan dit een groot verschil uitmaken. (zie de site van Audiopaul voor de manier waarop je te werk moet gaan). Het is een voorbeeld van een meestal effectieve en goedkope tweak.

Dit is volgens mij een forum met audio/muziek enthousiasten.

Komt de zelfde muts met zijn antiphatie tegen mensen die met die hobbie bezig zijn verklaren dat ze dus gek zijn omdat zij in staat zijn wat te horen.

Sorry ik heb het helemaal gehad met die vent.

Laat hem lekker op zijn eigen paginaatje en kleine (ik denk platte)wereldje blijven.

Omdat we nog steeds niet in staat zijn van alles te meten zijn we gek?

de middeleeuwen zijn al zo lang voorbij.

heh, wat lucht dat op zo'n forum.. :P

Nou Pietje

Als er een een beperkt wereldje heeft ben jij het wel. Jan heeft in ieder geval alles wat er aan wetenschap is bij betrokken en dat kan ik van jou niet zeggen. Hele generaties zorgvuldig uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek van miljoenen wetenschappers (die er ook voor gezorgd hebben dat er hifi apparatuur is) wordt in het audiowereldje zonder meer opzij geschoven door een stelletje handige marketing jongens die het gebrek aan kennis en achtergrond in het hifiwereldje lekker exploiteren. Toch ook frappant dat juist de figuren die de wetenschap als niet van toepassing verklaren voor audio om het hardst roepen dat we nog lang niet alles kunnen meten. Ik vraag me dan af hoe je dat dan hebt kunnen vaststellen. Oh, natuurlijk, met je oren.

Als de keuze gaat tussen pseudo geblaat van figuren die beweren dat de oren het beste meetinstrument zijn of de wetenschappers, dan is mijn keuze erg eenvoudig. Oren zijn als meetinstrument zo verschrikkelijk slecht en zo gemakkelijk te beinvloeden. Als je dat niet eens in de gaten hebt.

Bij sommige apparaten is het heel goed te horen als de stekker van het apparaat op de ene of de andere manier in het stopcontact zit; het is ook eenvoudig te meten met een multimeter wat de juiste poling is en er is een (slechtwerkende) polechecker van Van den Hull. Vooral bij versterkers kan dit een groot verschil uitmaken. (zie de site van Audiopaul voor de manier waarop je te werk moet gaan). Het is een voorbeeld van een meestal effectieve en goedkope tweak.

Hoe je kunt zorgen dat je apparatuur juist gepoold is, dat weet ik wel, maar ik zie er het nut niet zo van in. Ik zal het verhaal van Audiopaul later (morgen of zo) nog wel eens doorlezen, maar ik kan me vooralsnog niks voorstellen bij het juist polen van apparatuur. Puur omdat er uit de voeding altijd dezelfde gelijkspanning komt. Hoe je de polariteit ook hebt...

Guest Kraus vonBentinck

Hoe je kunt zorgen dat je apparatuur juist gepoold is, dat weet ik wel, maar ik zie er het nut niet zo van in. Ik zal het verhaal van Audiopaul later (morgen of zo) nog wel eens doorlezen, maar ik kan me vooralsnog niks voorstellen bij het juist polen van apparatuur. Puur omdat er uit de voeding altijd dezelfde gelijkspanning komt. Hoe je de polariteit ook hebt...

Dan ben jij de ideale man om deze tweak in de praktijk te brengen en het resultaat er van te beoordelen; wel even melden natuurlijk ;)

babbel

blaat

Nou Pietje

Als er een een beperkt wereldje heeft ben jij het wel. Jan heeft in ieder geval alles wat er aan wetenschap is bij betrokken en dat kan ik van jou niet zeggen. Hele generaties zorgvuldig uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek van miljoenen wetenschappers (die er ook voor gezorgd hebben dat er hifi apparatuur is) wordt in het audiowereldje zonder meer opzij geschoven door een stelletje handige marketing jongens die het gebrek aan kennis en achtergrond in het hifiwereldje lekker exploiteren. Toch ook frappant dat juist de figuren die de wetenschap als niet van toepassing verklaren voor audio om het hardst roepen dat we nog lang niet alles kunnen meten. Ik vraag me dan af hoe je dat dan hebt kunnen vaststellen. Oh, natuurlijk, met je oren.

Als de keuze gaat tussen pseudo geblaat van figuren die beweren dat de oren het beste meetinstrument zijn of de wetenschappers, dan is mijn keuze erg eenvoudig. Oren zijn als meetinstrument zo verschrikkelijk slecht en zo gemakkelijk te beinvloeden. Als je dat niet eens in de gaten hebt.

Je draait net als Jan alles om.

Een wetenschapper gaat verklaringen zoeken en niet als een goed gelovige smurf lopen blaten: suggestie,suggestie.

Onderzoek hoe en waarom een bepaalt verschijnsel zich voordoet en zoek een manier om het te meten.

Onderzoeker:"goh ik heb een snelheids- meter uitgevonden,laat ik nu eens kijken wat ik daar mee kan meten"

Nee, lopen, rennen, paard rijden, fietsen, "Heee" zegt de wetenschapper ",

gaat die fiets nou sneller of het paard?"

Omstander:" ik zie dat paard harder gaan" (toen nog wel).

Wetenschapper:"ik ga een meter bouwen om dat te meten",

de uitvinding van de snelheidsmeter!

Ik hoor verschillen tussen netkabels(en nog veel meer),

kom maar op met je meter, ik wacht.

We vinden eerst de klok uit gaan dan pas meten of de dagen lang genoeg zijn :blink:

Einstein wist al dat we meer niet konden meten dan wel,

Ik weet niet of de man wetenschapper was (officeel niet maar ach).