spido Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Degenen die menen dat netsnoeren een hoorbare invloed hebben op de geluidskwaliteit, gaan uit van de vooronderstelling: "Als ik verschil h Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 maar knappe vent die met een voltmeter of scope kan laten zien wat diepte in geluid is. nog nooit gelezen dat je dat kan meten. horen wel. en dat is geen geloof. Dus jij zegt dat geluid meer is dan het signaal dat door de kabel loopt? Nou, als dat geen geloof is dan weet ik het niet meer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Frisse morgen ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Bij sommige apparaten is het heel goed te horen als de stekker van het apparaat op de ene of de andere manier in het stopcontact zit; het is ook eenvoudig te meten met een multimeter wat de juiste poling is en er is een (slechtwerkende) polechecker van Van den Hull. Vooral bij versterkers kan dit een groot verschil uitmaken. (zie de site van Audiopaul voor de manier waarop je te werk moet gaan). Het is een voorbeeld van een meestal effectieve en goedkope tweak. Hoe je kunt zorgen dat je apparatuur juist gepoold is, dat weet ik wel, maar ik zie er het nut niet zo van in. Ik zal het verhaal van Audiopaul later (morgen of zo) nog wel eens doorlezen, maar ik kan me vooralsnog niks voorstellen bij het juist polen van apparatuur. Puur omdat er uit de voeding altijd dezelfde gelijkspanning komt. Hoe je de polariteit ook hebt... Het fasegelijk inpluggen van apparaten is wel degelijk te horen. Het geeft namelijk meer rust en daardoor een schoner geluidsbeeld. En ja, als je dat niet hoort, heb je en probleem. Of juist niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Het nare van de "wetenschappers" is, ze willen alleen de wetenschaptoepassen op de manier het hen uitkomt, dus om het gelijk te halen. zodra je de wetenschap toepast tegen hen, word er een andere wetenschap bij gehaalt die jou wetenschap weer onderuithaalt. Jan houd zich aan de wetenschap der electronica, tot jij de verschillen laat zien, ja alle kabels meten anders, maar dan komt ie met natuurkunde, dat valt niet binnen de specificaties. Meten is meten, niet alleen op de manier hoe het meneer uitkomt. Ik hou op over die man, hij heeft niets met m'n hobby van doen, ik wil ook helemaal niet over hem praten dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
oematoema Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Het nare van de "wetenschappers" is, ze willen alleen de wetenschaptoepassen op de manier het hen uitkomt,dus om het gelijk te halen. zodra je de wetenschap toepast tegen hen, word er een andere wetenschap bij gehaalt die jou wetenschap weer onderuithaalt. Jan houd zich aan de wetenschap der electronica, tot jij de verschillen laat zien, ja alle kabels meten anders, maar dan komt ie met natuurkunde, dat valt niet binnen de specificaties. Meten is meten, niet alleen op de manier hoe het meneer uitkomt. Ik hou op over die man, hij heeft niets met m'n hobby van doen, ik wil ook helemaal niet over hem praten dus Vallen natuurkunde en electronica dan niet allebei onder wetenschap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Maar Pietje, die netfilters zijn toch w Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnbo Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Pietje, beleef je hobby zoals je wilt en geniet ervan, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de wijze waarop men een probleem wetenschappelijk benadert. Post er dan ook niet over, dat staat zo dom (geldt overigens niet alleen voor jou hoor). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Pietje, beleef je hobby zoals je wilt en geniet ervan, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de wijze waarop men een probleem wetenschappelijk benadert. Post er dan ook niet over, dat staat zo dom (geldt overigens niet alleen voor jou hoor). Is dit nu een Hobby Forum of een Wetenschappelijk Forum? Jij mag het zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Pietje,--- maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de wijze waarop men een probleem wetenschappelijk benadert. Post er dan ook niet over, dat staat zo dom (geldt overigens niet alleen voor jou hoor). Nee een beetje dom de theorien van Gallieleo en kornuiten overtikken, Dan ben je wetenschapper. Maar ook dan,het is tijd voor nieuwe feiten als blijkt dat je aan de oude niet voldoende hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Pietje, beleef je hobby zoals je wilt en geniet ervan, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de wijze waarop men een probleem wetenschappelijk benadert. Post er dan ook niet over, dat staat zo dom (geldt overigens niet alleen voor jou hoor). Is dit nu een Hobby Forum of een Wetenschappelijk Forum? Jij mag het zeggen. Scat-man je bent een schat-man Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Maar ook dan,het is tijd voor nieuwe feiten als blijkt dat je aan de oude niet voldoende hebt. Toon eerst maar eens aan dat die oude niet voldoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Is dit nu een Hobby Forum of een Wetenschappelijk Forum? Jij mag het zeggen. Wij zijn hier op zoek naar "de Waarheid", of niet soms? Het blijkt alleen lastig zoeken naar iets wat niet bestaat. Gelukkig weet iedereen waar de waarheid ligt, ergens in het midden en als de aarde plat is hoef je niet zo diep te graven en daar komt bovendien bij dat het midden wordt bepaald door de uiteinden van de lange weg die te gaan is. En is het wel steeds dezelfde weg? Vragen , vragen, vragen. Waar magie en wetenschap elkaar ontmoeten ligt harmonie tenzij ze botsen want dan heb je een onthullende Deep Impact. Zou het trouwens zo zijn dat in de USA met 110V en 60 Hz Audio beter klinkt dan in de EU met zijn 230V ? Waarom is in de USA surround anders zo populair? Omdat het daar beter klinkt? Zou toch zomaar kunnen. Of is er sprake van een complot? Ook niet onwaarschijnlijk. Tsja, je weet het niet en hoe kom je er ooit achter? Ik denk dat ik maar ga voor de magische benadering, daar zit een wijder perspectief in Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Maar ook dan,het is tijd voor nieuwe feiten als blijkt dat je aan de oude niet voldoende hebt. Toon eerst maar eens aan dat die oude niet voldoen. En zo niet, dan is een wetenschappelijke aanpak om tot een nieuwe theorie te komen ook niet weg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 babbel blaat Nou Pietje Als er een een beperkt wereldje heeft ben jij het wel. Jan heeft in ieder geval alles wat er aan wetenschap is bij betrokken en dat kan ik van jou niet zeggen. Hele generaties zorgvuldig uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek van miljoenen wetenschappers (die er ook voor gezorgd hebben dat er hifi apparatuur is) wordt in het audiowereldje zonder meer opzij geschoven door een stelletje handige marketing jongens die het gebrek aan kennis en achtergrond in het hifiwereldje lekker exploiteren. Toch ook frappant dat juist de figuren die de wetenschap als niet van toepassing verklaren voor audio om het hardst roepen dat we nog lang niet alles kunnen meten. Ik vraag me dan af hoe je dat dan hebt kunnen vaststellen. Oh, natuurlijk, met je oren. Als de keuze gaat tussen pseudo geblaat van figuren die beweren dat de oren het beste meetinstrument zijn of de wetenschappers, dan is mijn keuze erg eenvoudig. Oren zijn als meetinstrument zo verschrikkelijk slecht en zo gemakkelijk te beinvloeden. Als je dat niet eens in de gaten hebt. Je draait net als Jan alles om. Een wetenschapper gaat verklaringen zoeken en niet als een goed gelovige smurf lopen blaten: suggestie,suggestie. Onderzoek hoe en waarom een bepaalt verschijnsel zich voordoet en zoek een manier om het te meten. Onderzoeker:"goh ik heb een snelheids- meter uitgevonden,laat ik nu eens kijken wat ik daar mee kan meten" Nee, lopen, rennen, paard rijden, fietsen, "Heee" zegt de wetenschapper ", gaat die fiets nou sneller of het paard?" Omstander:" ik zie dat paard harder gaan" (toen nog wel). Wetenschapper:"ik ga een meter bouwen om dat te meten", de uitvinding van de snelheidsmeter! Ik hoor verschillen tussen netkabels(en nog veel meer), kom maar op met je meter, ik wacht. We vinden eerst de klok uit gaan dan pas meten of de dagen lang genoeg zijn Einstein wist al dat we meer niet konden meten dan wel, Ik weet niet of de man wetenschapper was (officeel niet maar ach). Een wetenschapper zal beginnen met objectief vaststellen of er een verschil is, m.a.w. of het verschijnsel zich voordoet. Zover zijn jullie nog nooit gekomen. En vervolgens verlangen jullie van de wetenschappers niet alleen dat ze jullie op je oortjes geloven, maar ook nog eens verklaren waarom jullie verschillen horen. Vraag eens aan die audiomagiers die dat soort snoeren op de markt brengen om een verklaring. Stel eens hele basale vragen als: wat is er mis met een gewoon netsnoer? Wat heeft dat voor een effect op de weergave? Hoe hoor je dat dan? Wat zijn de oorzaken van het probleem? Hoe heb je het probleem opgelost? Hoe heb je die oplossing in de kabels verwerkt? Wat betekent dat voor de weergavekwaliteit? Welke hoorbare verbeteringen zul je waarnemen? Dit soort vragen wordt nooit gesteld en al helemaal niet beantwoord. Nee hoor, we stoppen er gewoon wat tussen met een lekker verhaal en de 'klant' mag zelf bepalen welke verbeteringen hij waar denkt te nemen. Die meestal verdwijnen als men niet weet waar men naar luistert. Ik ken de argumenten van de kabelliefhebbers als iemand zegt het verschil niet te horen tussen een gewoon snoer en een speciaal snoer. Dan zijn je oren niet goed, de set is niet goed genoeg om het verschil te laten of een combinatie van die twee. Heb je er nooit eens aan gedacht dat apparatuur, die kennelijk zo beinvloed wordt door toepassing van een ander netsnoer wellicht om die reden juist niet zo best is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 toch interessant dat hoe hoger het nivean van de set dorgaans is, hoe meer verschil het zal laten horen wanneer met andere bronnen, kabels of bijv. opstelling geexperimenteerd wordt. dat is dus een bewijs dat de set eigenlijk slecht is. dank voor dit inzicht. groet (ja ja ik generaliseer, is niet goed ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 (ja ja ik generaliseer, is niet goed ) Kijk, en als je nou op andere momenten ook kritisch op jezelf blijft.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Pietje, beleef je hobby zoals je wilt en geniet ervan, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de wijze waarop men een probleem wetenschappelijk benadert. Post er dan ook niet over, dat staat zo dom Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 waarom, dat doen jullie al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Is dit nu een Hobby Forum of een Wetenschappelijk Forum? Jij mag het zeggen. Wij zijn hier op zoek naar "de Waarheid", of niet soms? Het blijkt alleen lastig zoeken naar iets wat niet bestaat. Gelukkig weet iedereen waar de waarheid ligt, ergens in het midden en als de aarde plat is hoef je niet zo diep te graven en daar komt bovendien bij dat het midden wordt bepaald door de uiteinden van de lange weg die te gaan is. En is het wel steeds dezelfde weg? Vragen , vragen, vragen. Waar magie en wetenschap elkaar ontmoeten ligt harmonie tenzij ze botsen want dan heb je een onthullende Deep Impact. Zou het trouwens zo zijn dat in de USA met 110V en 60 Hz Audio beter klinkt dan in de EU met zijn 230V ? Waarom is in de USA surround anders zo populair? Omdat het daar beter klinkt? Zou toch zomaar kunnen. Of is er sprake van een complot? Ook niet onwaarschijnlijk. Tsja, je weet het niet en hoe kom je er ooit achter? Ik denk dat ik maar ga voor de magische benadering, daar zit een wijder perspectief in Blijf liever met beide benen op de grond. Surround populair in de V.S. ? Er zullen daar meer liefhebbers zijn van b.v. tennis en formule 1 of oid. Surround is toch bioscoopgeluid voor in de huiskamer? Mijn grammofoonplaten leveren slechts 1 of 2 kanaals weergave. Blijf dus vrolijk fr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 babbel blaat Nou Pietje Als er een een beperkt wereldje heeft ben jij het wel. Jan heeft in ieder geval alles wat er aan wetenschap is bij betrokken en dat kan ik van jou niet zeggen. Hele generaties zorgvuldig uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek van miljoenen wetenschappers (die er ook voor gezorgd hebben dat er hifi apparatuur is) wordt in het audiowereldje zonder meer opzij geschoven door een stelletje handige marketing jongens die het gebrek aan kennis en achtergrond in het hifiwereldje lekker exploiteren. Toch ook frappant dat juist de figuren die de wetenschap als niet van toepassing verklaren voor audio om het hardst roepen dat we nog lang niet alles kunnen meten. Ik vraag me dan af hoe je dat dan hebt kunnen vaststellen. Oh, natuurlijk, met je oren. Als de keuze gaat tussen pseudo geblaat van figuren die beweren dat de oren het beste meetinstrument zijn of de wetenschappers, dan is mijn keuze erg eenvoudig. Oren zijn als meetinstrument zo verschrikkelijk slecht en zo gemakkelijk te beinvloeden. Als je dat niet eens in de gaten hebt. Je draait net als Jan alles om. Een wetenschapper gaat verklaringen zoeken en niet als een goed gelovige smurf lopen blaten: suggestie,suggestie. Onderzoek hoe en waarom een bepaalt verschijnsel zich voordoet en zoek een manier om het te meten. Onderzoeker:"goh ik heb een snelheids- meter uitgevonden,laat ik nu eens kijken wat ik daar mee kan meten" Nee, lopen, rennen, paard rijden, fietsen, "Heee" zegt de wetenschapper ", gaat die fiets nou sneller of het paard?" Omstander:" ik zie dat paard harder gaan" (toen nog wel). Wetenschapper:"ik ga een meter bouwen om dat te meten", de uitvinding van de snelheidsmeter! Ik hoor verschillen tussen netkabels(en nog veel meer), kom maar op met je meter, ik wacht. We vinden eerst de klok uit gaan dan pas meten of de dagen lang genoeg zijn Einstein wist al dat we meer niet konden meten dan wel, Ik weet niet of de man wetenschapper was (officeel niet maar ach). Een wetenschapper zal beginnen met objectief vaststellen of er een verschil is, m.a.w. of het verschijnsel zich voordoet. Zover zijn jullie nog nooit gekomen. En vervolgens verlangen jullie van de wetenschappers niet alleen dat ze jullie op je oortjes geloven, maar ook nog eens verklaren waarom jullie verschillen horen. Vraag eens aan die audiomagiers die dat soort snoeren op de markt brengen om een verklaring. Stel eens hele basale vragen als: wat is er mis met een gewoon netsnoer? Wat heeft dat voor een effect op de weergave? Hoe hoor je dat dan? Wat zijn de oorzaken van het probleem? Hoe heb je het probleem opgelost? Hoe heb je die oplossing in de kabels verwerkt? Wat betekent dat voor de weergavekwaliteit? Welke hoorbare verbeteringen zul je waarnemen? Dit soort vragen wordt nooit gesteld en al helemaal niet beantwoord. Nee hoor, we stoppen er gewoon wat tussen met een lekker verhaal en de 'klant' mag zelf bepalen welke verbeteringen hij waar denkt te nemen. Die meestal verdwijnen als men niet weet waar men naar luistert. Ik ken de argumenten van de kabelliefhebbers als iemand zegt het verschil niet te horen tussen een gewoon snoer en een speciaal snoer. Dan zijn je oren niet goed, de set is niet goed genoeg om het verschil te laten of een combinatie van die twee. Heb je er nooit eens aan gedacht dat apparatuur, die kennelijk zo beinvloed wordt door toepassing van een ander netsnoer wellicht om die reden juist niet zo best is? En het Kwaakt en het Kwaakt en het Kwaakt maar door..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 waarom, dat doen jullie al Man enof paard a.u.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 k zou niet weten wie ik nou bedoel omdat er met graagte over de methode van waarheidsvinding wordt gepraat hier: feit is wel dat waarheid alleen uit discussie zal ontstaan. zoveel heeft de historie van wetenschapsontwikkeling wel opgeleverd. en ook objectief vastgesteld geachte feiten worden net als hypotheses met regelmaat ontkracht danwel als onvoldoende onderkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 omdat er met graagte over de methode van waarheidsvinding wordt gepraat hier: feit is wel dat waarheid alleen uit discussie zal ontstaan. zoveel heeft de historie van wetenschapsontwikkeling wel opgeleverd. en ook objectief vastgesteld geachte feiten worden net als hypotheses met regelmaat ontkracht danwel als onvoldoende onderkend. Waarheid alleen uit discussie? Nou, toch echt niet de wetenschappelijke theorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 juli 2005 Report Share Posted 4 juli 2005 Je moet toch die vieze vliegjes eens van je gebit halen Cock! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts