Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

anders geformuleerd: waarneming kan leiden naar een zoektocht om een verklaring te vinden, en andersom komt het voor dat een theorie ontkracht of gevalideerd wordt door een waarneming te organiseren (experiment om te zien of de waarheid zich gedraagt als verwacht).

en wetenschappers zijn net zo veel bezig met andermans gedachtengoed en 'feiten' bestuderen / valideren / ontkrachten dan dat ze een eigen stap zetten (waar een ander dan na tien of honderd jaar de pootjes onderuit zaagt).

enige probleem dat ik zie: ik geloof (!) niet dat de nuances die de mens kan horen allemaal met meten verklaarbaar zijn. wellicht meten we het verkeerde.

ik zal het weer niet goed verwoorden maar dit is wel de kern.

Guest Kraus vonBentinck

het woord waarheid moet je onmiddelijk vergeten, hoe je de werkelijkheid ziet is afhankelijk van het paradigma dat je hanteert.

Er is een aardig boek bij uitgeverij Boom, ik meen van Herman Koningsveld: "Het verschijnsel Wetenschap", maar ik raad je sterk af dit te gaan lezen. Van de wetenschappelijke benadering van de werkelijkheid is stap 1, het waarnemen, verreweg de moeilijkste en ook het minst makkelijk te begrijpen; kennistheorie is net als logica een hoofdpijnwetenschap; men excelleert daarentegen wel in theorievorming en zolang je maar niet naar die theorie

Bij sommige apparaten is het heel goed te horen als de stekker van het apparaat op de ene of de andere manier in het stopcontact zit; het is ook eenvoudig te meten met een multimeter wat de juiste poling is en er is een (slechtwerkende) polechecker van Van den Hull. Vooral bij versterkers kan dit een groot verschil uitmaken. (zie de site van Audiopaul voor de manier waarop je te werk moet gaan). Het is een voorbeeld van een meestal effectieve en goedkope tweak.

Hoe je kunt zorgen dat je apparatuur juist gepoold is, dat weet ik wel, maar ik zie er het nut niet zo van in. Ik zal het verhaal van Audiopaul later (morgen of zo) nog wel eens doorlezen, maar ik kan me vooralsnog niks voorstellen bij het juist polen van apparatuur. Puur omdat er uit de voeding altijd dezelfde gelijkspanning komt. Hoe je de polariteit ook hebt...

Sorry jongens hier volgt een a-wetenschappelijke uiteenzetting (mijn mening over al dat: "meten is weten en oren zijn dom" discussies: in de supermarkt lees ik wel de verpakking, en proef daarna wel of het te vreten is, maar ik ga m'n voedsel niet telkens als ik iets wil eten, laten analyseren in

Wat bedoel je met 'Op de bruine zit constant de helft van de wisselspanning'? Voor zover ik weet (maar wat weet ik nou van installatietechniek :rolleyes:;) ) staat er op de fase altijd een wisselspanning van 230V_RMS. Das in dit geval een sinus van 50Hz met een amplitude van 325V. Het wisselt dus tussen -325V en 325V... Dus wat je nou bedoelt met 'de helft van de wisselspanning'? Oh, en op de nul staat geen spanning. Die heet niet voor niets 'de nul'...

Ps. om slimmeriken voor te zijn: ja, spanningen zijn altijd relatief... ;)

De hele discusie is niet nodig als sommige van ons eens een gehoor testje zouden doen.

gewoon om de verschillen te bekijken.(we zijn n.l. allemaal anders :blink: )

Een netscheidings trafo mag (schijnbaar).

Trek zo'n ding open zie de pagina van b.v. PS,

dr zit een meter of 3 draad omm een stukje feriet,

hoppa, filter, mag je horen. (Dit alles dus met toesteming van de weters)

Een Kabel mag niet,

terwijl een NBS netsnoer per meter 25 meter draad verwerkt,

wat denk je nou dat er in zo'n netsnoer gebeurt.

Ik hoor heel duidelijk het verschil,

je kan het verschil tov een standaard netsnoeren meten.

Dus wat is het probleem.

Juist er zijn echt lieden die denken dat we allemaal het zelfde gehoor hebben!

Dit heeft niets met doof te maken.

Gekke bedoening,we kunnen alles allemaal even goed. B)

(dus eigenlijk zou ook ik foutloos Nederlands moeten kunnen :rolleyes: )

enige probleem dat ik zie: ik geloof (!) niet dat de nuances die de mens kan horen allemaal met meten verklaarbaar zijn. wellicht meten we het verkeerde.

ik zal het weer niet goed verwoorden maar dit is wel de kern.

Daar zit ook gelijk jouw probleem. Dan moet je de volgende stap zetten..

Nou, nou Pietje, een beetje tegengas kan af en toe helemaal geen kwaad; als iemand zegt "volgens mijn oortjes moeten netkabels minstens een week inspelen" dan wil iedereen toch wel graag weten wat voor oren zo iemand heeft.

Ook al is iemands setje nog zo goed en al verschillende malen de hemel ingeprezen maar worden er dan ineens op strategische plaatsen een paar betontegels neergelegd dan klinkt het weer veel opener enz. Hoe zat dat daardvoor dan?

Dit is volgens mij een forum met audio/muziek enthousiasten.

Komt de zelfde muts met zijn antiphatie tegen mensen die met die hobbie bezig zijn verklaren dat ze dus gek zijn omdat zij in staat zijn wat te horen.

Sorry ik heb het helemaal gehad met die vent.

Laat hem lekker op zijn eigen paginaatje en kleine (ik denk platte)wereldje blijven.

Omdat we nog steeds niet in staat zijn van alles te meten zijn we gek?

de middeleeuwen zijn al zo lang voorbij.

heh, wat lucht dat op zo'n forum.. :P

beste pietje,

wat hebben wij toch een ongelofelijke waardeloze apparatuur h

Een paar opmerkingen over "storing" die via netsnoeren binnen zou komen.

1. Via het netsnoer komt er altijd een stoorsignaal van zo'n 230 Volt RMS binnen. Je wilt dat niet voelen! Als je dat stoorsignaal goed beetpakt heb je een paar dagen spierpijn, of erger, het kan zelfs dodelijk zijn.

Dat enorme stoorsignaal wordt perfect weggefilterd door de buffercondensatoren in het voedingsdeel van je apparatuur.

Je hoort toch geen brom uit je luidsprekers??

2. Dat 230 Volt 50 Hz stoorsignal bevat veelal een aanzienlijke hoeveelheid harmonischen. 10% THD is geen uitzondering voor de zuiverheid van het lichtnet. Ook deze stoorsignalen worden perfect weggefilterd door het het voedingscircuit van de apparatuur.

Je hoort toch geen gezoem uit je luidsprekers??

3. De buffercondensatoren in het voedingsdeel geven een nog veel betere onderdrukking van hogere stoorfrequenties tot flink voorbij 20 kHz. Die condensatoren onderdrukken hogere frequenties evenredig beter.

4. Stoorsignalen met frequenties (ver) boven 20 kHz zijn in beginsel onhoorbaar. In elektronische apparatuur (transistoren zowel als buizen) is er een mechanisme mogelijk waardoor zulke stoorsignalen vertaald worden naar iets onder 20 kHz en daarmee wel merkbaar worden. We noemen dat RF detectie of werkpuntsverschuiving.

(Voor de technicie: er vindt gelijkrichting plaats van het RF stoorsignaal, waardoor het DC werkpunt van de schakeling al of niet tijdelijk verschuift. Precies hetzelfde als bij AM detectie. Bij veldsterktes beneden 1 V/m komen zulke problemen bijna nooit voor. De EMC emissie eisen voor allerlei apparatuur liggen rond 70 dBuV/m, dat is 3 mV/m.)

Zulke ellende heb je alleen als er heel dichtbij een sterke stoorbron is, zoals het opgevoerde 27MC bakkie van de buurman dat een handvol V/m in jouw huiskamer kan veroorzaken. In zulke gevallen heb je altijd ook last van goed hoorbare bijgeluiden als lispelen, pruttelen tot goed herkenbare spraak of muziek.

Als je echt hardnekkig last hebt van zulke storing dan helpt gedoe met een netsnoer meestal niet. Het zijn dan bijna altijd signaalkabels en/of luidspreker kabels die als antenne werken en het stoorsignaal oppikken.

Maatregelen om zulke ellende te voorkomen moeten IN de versterkerkast genomen worden.

Voor de techneuten: Zorg dat alle ingangen via een passief filtertje met zo'n 100 kHz kantelpunt (bijv. 10 kOhm / 160 pF) binnen komen. Ingangen die regelrecht naar silicium of roosters gaan zijn funest.

Ook de luidspreker uitgang is een candidaat. Meestal zit er een serie zelfinductie met een snubber circuit aan de versterkerkant. Laat die L daar beslist zitten. Verbind evt. alle luidspreker leidingen met elkaar via keramische condensatortjes van een paar honderd pF.

Een paar goed gekozen ferriet kralen om de kabels kan ook afdoende zijn.

In het kort voor allen: Als je apparatuur anders gaat werken door een ander netsnoer dan moet je ermee terug naar de winkel, want dan hebben ze je de meest ongeloofelijke rommel verkocht. (ik vraag me nu even af of een garantie claim op dit punt gehonoreerd zal worden. Heeft iemand daar ervaring mee??)

Audio apparatuur -geen enkele apparatuur trouwens- MAG NIET ANDERS GAAN WERKEN door iets onbenulligs met een netsnoer.

Het spijt me voor het wat lange verhaal, maar de werkelijkheid laat zich nu eenmaal niet in een paar half afgemaakte zinnen vangen.

JGroetn, Jan.

Voor meer informatie: www.breem.nl

1. Via het netsnoer komt er altijd een stoorsignaal van zo'n 230 Volt RMS binnen. Je wilt dat niet voelen! Als je dat stoorsignaal goed beetpakt heb je een paar dagen spierpijn, of erger, het kan zelfs dodelijk zijn.

Dat enorme stoorsignaal wordt perfect weggefilterd door de buffercondensatoren in het voedingsdeel van je apparatuur.

2. Dat 230 Volt 50 Hz stoorsignal bevat veelal een aanzienlijke hoeveelheid harmonischen. 10% THD is geen uitzondering voor de zuiverheid van het lichtnet. Ook deze stoorsignalen worden perfect weggefilterd door het het voedingscircuit van de apparatuur.

3. De buffercondensatoren in het voedingsdeel geven een nog veel betere onderdrukking van hogere stoorfrequenties tot flink voorbij 20 kHz. Die condensatoren onderdrukken hogere frequenties evenredig beter.

4. Stoorsignalen met frequenties (ver) boven 20 kHz zijn in beginsel onhoorbaar. In elektronische apparatuur (transistoren zowel als buizen) is er een mechanisme mogelijk waardoor zulke stoorsignalen vertaald worden naar iets onder 20 kHz en daarmee wel merkbaar worden. We noemen dat RF detectie of werkpuntsverschuiving.

(Voor de technicie: er vindt gelijkrichting plaats van het RF stoorsignaal, waardoor het DC werkpunt van de schakeling al of niet tijdelijk verschuift. Precies hetzelfde als bij AM detectie. Bij veldsterktes beneden 1 V/m komen zulke problemen bijna nooit voor. De EMC emissie eisen voor allerlei apparatuur liggen rond 70 dBuV/m, dat is 3 mV/m.)

Zulke ellende heb je alleen als er heel dichtbij een sterke stoorbron is, zoals het opgevoerde 27MC bakkie van de buurman dat een handvol V/m in jouw huiskamer kan veroorzaken. In zulke gevallen heb je altijd ook last van goed hoorbare bijgeluiden als lispelen, pruttelen tot goed herkenbare spraak of muziek.

Als je echt hardnekkig last hebt van zulke storing dan helpt gedoe met een netsnoer meestal niet. Het zijn dan bijna altijd signaalkabels en/of luidspreker kabels die als antenne werken en het stoorsignaal oppikken.

Maatregelen om zulke ellende te voorkomen moeten IN de versterkerkast genomen worden.

Voor de techneuten: Zorg dat alle ingangen via een passief filtertje met zo'n 100 kHz kantelpunt (bijv. 10 kOhm / 160 pF) binnen komen. Ingangen die regelrecht naar silicium of roosters gaan zijn funest.

Ook de luidspreker uitgang is een candidaat. Meestal zit er een serie zelfinductie met een snubber circuit aan de versterkerkant. Laat die L daar beslist zitten. Verbind evt. alle luidspreker leidingen met elkaar via keramische condensatortjes van een paar honderd pF.

In het kort voor allen: Als je apparatuur anders gaat werken door een ander netsnoer dan moet je ermee terug naar de winkel, want dan hebben ze je de meest ongeloofelijke rommel verkocht. (ik vraag me nu even af of een garantie claim op dit punt gehonoreerd zal worden. Heeft iemand daar ervaring mee??)

Audio apparatuur -geen enkele apparatuur trouwens- MAG NIET ANDERS GAAN WERKEN door iets onbenulligs met een netsnoer.

Het spijt me voor het wat lange verhaal, maar de werkelijkheid laat zich nu eenmaal niet in een paar half afgemaakte zinnen vangen.

JGroetn, Jan.

Voor meer informatie: www.breem.nl

Mooi, kan het forum dicht, ik ga postzegels verzamelen,groetjes. :unsure:

Mooi, kan het forum dicht, ik ga postzegels verzamelen,groetjes.  :unsure:

Of we beginnen na 51 pagina's gewoon weer overnieuw :P:lol:

Toch heeft Jan een punt:

"In het kort voor allen: Als je apparatuur anders gaat werken door een ander netsnoer dan moet je ermee terug naar de winkel, want dan hebben ze je de meest ongeloofelijke rommel verkocht. (ik vraag me nu even af of een garantie claim op dit punt gehonoreerd zal worden. Heeft iemand daar ervaring mee??)

Audio apparatuur -geen enkele apparatuur trouwens- MAG NIET ANDERS GAAN WERKEN door iets onbenulligs met een netsnoer."

B)

Om kort te gaan, stuur alle krell Mark-Levinson, spectral en andere High-End merken terug naar de winkel, want ze hebben er allemaal last van.

Weg met die troep!

Laaielichters. :mad2:

Frits

Guest Kraus vonBentinck

Ja, Jan heeft wel een punt, maar een punt bij Jan is ook dat hij het wel graag wil vertellen maar niet erg graag wil luisteren; er zijn mensen zat hear met netkabelervaringen en dat zijn niet allemaal halfzachte Jomanda's. Je kunt wel roepen dat het niet kan, mag of hoort maar je moet toch ook openstaan voor de ervaring van mensen die dagelijks (als hobby) met audio bezig zijn. Autosuggestie is dan wel een gemakkelijke uitvlucht.

Om kort te gaan, stuur alle krell Mark-Levinson, spectral en andere High-End merken terug naar de winkel, want ze hebben er allemaal last van.

Weg met die troep!

Laaielichters. :mad2:

Frits

Ja, Jan heeft wel een punt, maar een punt bij Jan is ook dat hij het wel graag wil vertellen maar niet erg graag wil luisteren; er zijn mensen zat hear met netkabelervaringen en dat zijn niet allemaal halfzachte Jomanda's. Je kunt wel roepen dat het niet kan, mag of hoort maar je moet toch ook openstaan voor de ervaring van mensen die dagelijks (als hobby) met audio bezig zijn. Autosuggestie is dan wel een gemakkelijke uitvlucht.

als je als audiofiel NIETS meer te verbeteren hebt, (en je wil zo graag iedere keer verbetering, want muziekluisteren word je ook snel zat) dan ga je toch met netsnoeren aan de gang?

of net filters, of stoppen.

nog effe en er staan audiofielen bij de energie centrale kolen te scheppen :blink:

Beste Kraus, en evt. anderen die zo denken.

Misschien moeten we eens een echt blinde test organiseren om uit te maken of men werkelijk in staat is om gehoormatig het ene netsnoer van het andere te onderscheiden.

De vele mensen die ZO overtuigd zijn van het ENORME verschil moeten in zo'n test toch onmiddelijk hun eigen netsnoer kunnen herkennen. Of niet?

Jan

Ik weet het voor het geld van een NBS weet ook ik heel veel andere aanpassingen.

Maar pak een top serie van NBS voor belachelijk veel te veel geld(maar ook hier ieder z'n hobby) die kan je overal aanhangen en overal zal je het als positief ervaren.

Dus ga niet vertellen dat er geen enkel merk nieuw of oud bestaat dat fatsoenlijke apperaten bouwt.

van Krell tot Quad,buis tot transistor, digitaal, analoog.

Nogmaals de NBS kost waarschijnlijk meer dan de hele set,

maar het verschil is echt niet een beetje.

Je hoeft de verandering ook helemaal niet beter te vinden,

maar het gebeurd.

Guest Kraus vonBentinck

Beste Jan,

voor luistertesten zit je hear op het goede adres en als er iets georganiseerd wordt ben je er hopelijk bij.

He Frits, er moet een ander netsnoer aan je PC. Er zit een echo op :P:lol:

(Of met je PC terug naar de winkel :ph34r: )

Geweldig, deze humor (is positief bedoeld hoor!!!!!). Meer van dit graag, blijven deze topics ook nog een beetje leesbaar :D:D:D

Groeten,

Ren

Voor de techneuten: Zorg dat alle ingangen via een passief filtertje met zo'n 100 kHz kantelpunt (bijv. 10 kOhm /  160 pF) binnen komen. Ingangen die regelrecht naar silicium of roosters gaan zijn funest.

In het kort voor allen: Als je apparatuur anders gaat werken door een ander netsnoer dan moet je ermee terug naar de winkel, want dan hebben ze je de meest ongeloofelijke rommel verkocht. (ik vraag  me nu even af of een garantie claim op dit punt gehonoreerd zal worden. Heeft iemand daar ervaring mee??)

Het spijt me voor het wat lange verhaal,  maar de werkelijkheid laat zich nu eenmaal niet in een paar half afgemaakte zinnen vangen.

JGroetn, Jan.

Voor meer informatie:  www.breem.nl

1 als je phono trap goed geplaatst is niet, maar ook je interlinks kun je maar beter niet naast je powerkabels leggen.

En zijn wel wat truukjes om deze stoorvelden te verkleinen.

2 De dimmers en koelkasten zijn anders goed te horen. Maar dat zou weer via de interlinks kunnen komen.

Dus ook daar is aandacht aan de bekabeling geen nutteloze bezigheid.

Nee je hoort geen gezoem, maar de details zouden wel kunnen wegvallen achter de vervorming die toch nog door de voeding slipt.

4 Het feit dat we de signalen niet horen wil nog niet zeggen dat de versterker (oid) dingen moet verwerken met verstoring van de terugkoppeling als gevolg.

En we weten donders goed dat versterkers niet uitblinken in meerdere signalen tegelijk te verwerken.

Een 1khz sinus kunnen ze allemaal maar meer sinussen leid al tot vervorming.

Dus hf rotzooi hoor je niet maar z'n effect hoogstwaarschijnlijk wel.

Je slaat de alledaagse wifi, dect en gms zenders en dimmers koelkasten overover.

Ik ben het helemaal eens met de noodzaak van in en uitgangs filtering.

(Al is het maar om de uitgang een belasting te laten zien.)

Dus in mijn ogen zijn tweaks als vlechten twisten afschermen en kabels herleggen zeker verantwoorde pogingen om alle elende buiten de set te houden.

Wat de excotische materialen betreft ben ik een stuk sceptischer.

Groetjes Simon

Guest C J

Voor de techneuten: Zorg dat alle ingangen via een passief filtertje met zo'n 100 kHz kantelpunt (bijv. 10 kOhm /  160 pF) binnen komen. Ingangen die regelrecht naar silicium of roosters gaan zijn funest.

In het kort voor allen: Als je apparatuur anders gaat werken door een ander netsnoer dan moet je ermee terug naar de winkel, want dan hebben ze je de meest ongeloofelijke rommel verkocht. (ik vraag  me nu even af of een garantie claim op dit punt gehonoreerd zal worden. Heeft iemand daar ervaring mee??)

Het spijt me voor het wat lange verhaal,  maar de werkelijkheid laat zich nu eenmaal niet in een paar half afgemaakte zinnen vangen.

JGroetn, Jan.

Voor meer informatie:  www.breem.nl

Hier kan volgens mijn bescheiden mening niets tegen in te brengen zijn. ;)B):)

Maar ja, wie ben ik. <_<