Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Guest C J
Ik weet het voor het geld van een NBS weet ook ik heel veel andere aanpassingen.

Maar pak een top serie van NBS voor belachelijk veel te veel geld(maar ook hier ieder z'n hobby) die kan je overal aanhangen en overal zal je het als positief ervaren.

Dus ga niet vertellen dat er geen enkel merk nieuw of oud bestaat dat fatsoenlijke apperaten bouwt.

van Krell tot Quad,buis tot transistor, digitaal, analoog.

Nogmaals de NBS kost waarschijnlijk meer dan de hele set,

maar het verschil is echt niet een beetje.

Je hoeft de verandering ook helemaal niet beter te vinden,

maar het gebeurd.

H

Guest C J
Beste Jan,

voor luistertesten zit je hear op het goede adres en als er iets georganiseerd wordt ben je er hopelijk bij.

Reken mij er meteen maar bij, want ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig. :)

Guest C J
Een paar opmerkingen over "storing" die via netsnoeren binnen zou komen.

1. Via het netsnoer komt er altijd een stoorsignaal van zo'n 230 Volt RMS binnen. Je wilt dat niet voelen! Als je dat stoorsignaal goed beetpakt heb je een paar dagen spierpijn, of erger, het kan zelfs dodelijk zijn.

Dat enorme stoorsignaal wordt perfect weggefilterd door de buffercondensatoren in het voedingsdeel van je apparatuur.

Je hoort toch geen brom uit je luidsprekers??

2. Dat 230 Volt 50 Hz stoorsignal bevat veelal een aanzienlijke hoeveelheid harmonischen. 10% THD is geen uitzondering voor de zuiverheid van het lichtnet. Ook deze stoorsignalen worden perfect weggefilterd door het het voedingscircuit van de apparatuur.

Je hoort toch geen gezoem uit je luidsprekers??

3. De buffercondensatoren in het voedingsdeel geven een nog veel betere onderdrukking van hogere stoorfrequenties tot flink voorbij 20 kHz. Die condensatoren onderdrukken hogere frequenties evenredig beter.

4. Stoorsignalen met frequenties (ver) boven 20 kHz zijn in beginsel onhoorbaar. In elektronische apparatuur (transistoren zowel als buizen) is er een mechanisme mogelijk waardoor zulke stoorsignalen vertaald worden naar iets onder 20 kHz en daarmee wel merkbaar worden. We noemen dat RF detectie of werkpuntsverschuiving.

(Voor de technicie: er vindt gelijkrichting plaats van het RF stoorsignaal, waardoor het DC werkpunt van de schakeling al of niet tijdelijk verschuift. Precies hetzelfde als bij AM detectie. Bij veldsterktes beneden 1 V/m komen zulke problemen bijna nooit voor. De EMC emissie eisen voor allerlei apparatuur liggen rond 70 dBuV/m, dat is 3 mV/m.)

Zulke ellende heb je alleen als er heel dichtbij een sterke stoorbron is, zoals het opgevoerde 27MC bakkie van de buurman dat een handvol V/m in jouw huiskamer kan veroorzaken. In zulke gevallen heb je altijd ook last van goed hoorbare bijgeluiden als lispelen, pruttelen tot goed herkenbare spraak of muziek.

Als je echt hardnekkig last hebt van zulke storing dan helpt gedoe met een netsnoer meestal niet. Het zijn dan bijna altijd signaalkabels en/of luidspreker kabels die als antenne werken en het stoorsignaal oppikken.

Maatregelen om zulke ellende te voorkomen moeten IN de versterkerkast genomen worden.

Voor de techneuten: Zorg dat alle ingangen via een passief filtertje met zo'n 100 kHz kantelpunt (bijv. 10 kOhm /

Hier kan volgens mijn bescheiden mening niets tegen in te brengen zijn. ;)B):)

Maar ja, wie ben ik. <_<

Maar het is net zo'n verhaal als mijn geitenwolle sokke buurman met z'n leleke eendje (Dat is een auto-Citroen-2cv :P ).

1

Hij komt van a naar b.

als dat niet lukt heeft de fabrikaant iets fout gedaan.

2 hij zit droog en uit de wind.

zo niet dan is er iets mis met het ontwerp.

3 hij remt.

zo niet is er iets erg mis met het ontwerp.

Als ik een paar bredere bandjes op de auto zet verklaart hij me voor gek.

Al de punten heeft jan gelijk.

Om binnen de standaard specs naar muziek te luisteren voldoet een audio toren aan alle voorwaarden,een draagbare radio zelfs.

maar zo zit de audiofiel niet in elkaar en dat mag niet van Jan,

want Jan (en de slechthorende meelopers) hoort het zelf niet (of doet graag net of hij het niet hoort,je wilt natuurlijk graag veel reacties (aandacht)).

Maar Jan mag van mij verkondige wat hij wil, dat is zijn hobby.

Maar Jan zullen we ieder in z'n waarde laten. ;)

we zijn het al zo lang eens,jij vind ons gek, wij jou.

Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit last gehad van de koelkast, of van de halogeendimmers in huis. Ook kan ik 'smorgens en 'savonds geen verschil merken in het geluidsbeeld. <_< Het klinkt dermate goed, dat ik op ieder moment van de dag, als ik tijd heb en in de stemming ben, kippenvel kan krijgen. Anderen die bij mij hebben geluisterd bevestigen zonder uitzondering de uitstekende weergave. :)

Dus, als iemand last heeft van brommen t.g.v. dimmers en tikken t.g.v. het in en uitschakelen van de koelkast, is er iets anders aan de hand. Als je je koelkast laat werken via een Schaffner filter, heb je in iedergeval al geen last meer van tikken. <_<

Als ik me niet vergis, heb ik dit al eens eerder aangehaald. ;)

Goh wat fijn voor jou! Jou persoonlijke situatie boeit me geen ene reet.

Het gaat er om dat de verschijnselen bestaan.

En dat er iets aan te doen is.

En ook dmv het aanpassen van de bekabeling.

Een praktijk voorbeeld. Mijn rear boxen worden met losse mono klokken aangestuurd en heb daarvoor

Guest C J
Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit last gehad van de koelkast, of van de halogeendimmers in huis. Ook kan ik 'smorgens en 'savonds geen verschil merken in het geluidsbeeld. <_<  Het klinkt dermate goed, dat ik op ieder moment van de dag, als ik tijd heb en in de stemming ben, kippenvel kan krijgen. Anderen die bij mij hebben geluisterd bevestigen zonder uitzondering de uitstekende weergave. :)

Dus, als iemand last heeft van brommen t.g.v. dimmers en tikken t.g.v. het in en uitschakelen van de koelkast, is er iets anders aan de hand. Als je je koelkast laat werken via een Schaffner filter, heb je in iedergeval al geen last meer van tikken. <_<

Als ik me niet vergis, heb ik dit al eens eerder aangehaald. ;)

Een praktijk voorbeeld. Mijn rear boxen worden met losse mono klokken aangestuurd en heb daarvoor

Wat is in godsnaam het verschil tussen een interlink en een netsnoer?

Ze doen precies de zelfde dingen en zijn aan de zelfde wetten onderhevig.

De een een oorzaak de ander de ontvanger van die ellende.

Mijn lichtsnoeren kan ik niet afschermen met folie, mijn interlinks wel. <_<

Gevlochten netsnoeren en/of afscherming zouden de ethervervuiling in je kamer reduceren.

Een netfilter zou in deze situatie nooit geholpen hebben.

Ik heb geen last van storende invloeden!

Om dat ik opzoek ben gegaan naar een oplossing!

Ik wil dimmers en lichtsnoeren. (voordat iemand de conversatie weer stil wil leggen met een domme opmerking als "doe je toch je dimmers de deur uit")

Hier kan volgens mijn bescheiden mening niets tegen in te brengen zijn. ;)  B)  :)

Maar ja, wie ben ik. <_<

Maar het is net zo'n verhaal als mijn geitenwolle sokke buurman met z'n leleke eendje (Dat is een auto-Citroen-2cv :P ).

1

Hij komt van a naar b.

als dat niet lukt heeft de fabrikaant iets fout gedaan.

2 hij zit droog en uit de wind.

zo niet dan is er iets mis met het ontwerp.

3 hij remt.

zo niet is er iets erg mis met het ontwerp.

Als ik een paar bredere bandjes op de auto zet verklaart hij me voor gek.

Al de punten heeft jan gelijk.

Om binnen de standaard specs naar muziek te luisteren voldoet een audio toren aan alle voorwaarden,een draagbare radio zelfs.

maar zo zit de audiofiel niet in elkaar en dat mag niet van Jan,

want Jan (en de slechthorende meelopers) hoort het zelf niet (of doet graag net of hij het niet hoort,je wilt natuurlijk graag veel reacties (aandacht)).

Maar Jan mag van mij verkondige wat hij wil, dat is zijn hobby.

Maar Jan zullen we ieder in z'n waarde laten. ;)

we zijn het al zo lang eens,jij vind ons gek, wij jou.

slaat nergens op dit verhaal <_<

jij koopt geen lelijke eend , jij koopt een BMW M5.

tenminste , als ik de prijzen van de audiofiele cdspelers naar verhouding omreken in auto's.

dus ben je hartstikke gek als je eerst een BMW M5 koopt , en daarna naar de kwikfit rijd voor een verlagingsset :rolleyes:

en dan zeker zeggen tegen je vrienden dat ie beter op de weg ligt :lol:

nee, beste pietje, als ik een cdspeler of ander audiofiel component koop met een prijs waar je u tegen zegt , en ik moet dan achteraf nog gaan pielen met netsnoeren of nog erger MODIFICEREN, dan zou ik me behoorlijk genaaid voelen .

(ik zie het al voor me dat ik met een M5 bij de Halfords aankom met de vraag of ze speciale bougies hebben om meer vermogen te krijgen.)

nee, beste pietje, als ik een cdspeler of ander audiofiel component koop met een prijs waar je u tegen zegt , en ik moet dan achteraf nog gaan pielen met netsnoeren of nog erger MODIFICEREN, dan zou ik me behoorlijk genaaid voelen .

Beste Eric,

Ook B&W's en Mercedesen worden gemodificeerd....

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Groeten,

Bas

dat antwoord verwachte ik al :D

maar bij die modificaties gaat het altijd om de kwantiteit!

meer vermogen dus. mooier eruit zien. ;)

de kwaliteit blijft hetzelfde, (gaat eigenlijk achteruit zodra die tuningsbedrijven er met hun poten aangezeten hebben.)

de meeste getunede auto's krijgen later allerlei problemen.

ps: ik kan mij bijvoorbeeld wel vinden in sommige van jouw projecten .

maar niet als het om een aparaat gaat van x duizend euro.

die moeten gewoon van zichzelf al goed zijn.

(mijn KODA eindversterker zou zeer geschikt zijn bijvoorbeeld voor modificatie, omdat daar werkelijk op alles is bezuinigd om de prijs 125 euro te laten worden.)

Beste Eric,

Groeten,

Bas

esl's ook wel..

Beste Eric,

Groeten,

Bas

esl's ook wel..

een luidspreker bestaat uit compromissen!!

een cdspeler van 2000 euro niet !

;)

(mijn KODA eindversterker zou zeer geschikt zijn bijvoorbeeld voor modificatie, omdat daar werkelijk op alles is bezuinigd om de prijs 125 euro te laten worden.)

En toch voldoet hij aan de door Jan genoemde punten.

Waarom kan deze ineens wel worden verbetert.

een esl is ALTIJD een compromis!! :D

hoe goed ie ook is. ;)

Nee, je lult je hier echt niet uit. Een dure speaker waar je wat aan moet verbeteren dat kan niet.. :D

(...) gelukkig is mijn apparatuur wel goed!,

ik hoor nl geen verschil als ik een duur netsnoer of filter ervoor zet!

mijn apparatuur heeft denk ik een hele goede voeding :)

Beste Erik,

Niemand hoort verschil wanneer hij een ander netsnoer op een apparaat heeft aangesloten!

Want verschillen in geluidskwaliteit kun je niet ervaren over een tijdsbrug heen.

Sommige mensen denken dat ze dat w

een esl is ALTIJD een compromis!! :D

hoe goed ie ook is. ;)

Een luidsprekerkeuze hangt van smaak/muziekvoorkeur/luisterwijze/akoestiek/WAF/hoeveelheid ruimte af (en niet van objectieve vervormingsmetingen). Zodoende is iedere type speaker een compromis.

EDIT: ik ben het er dus helemaal mee eens dat een CD speler hier totaal geen last van heeft, en dus ook geen compromis is.

een CD speler van 2000 euro geen compromis? wellicht is het woord compromis verkeerd.

er zijn natuurlijk wel op allerlei vlak keuzen gemaakt tussen mooier en de prijs die eruit moest komen. dus kan het ding ongetwijfeld beter. als je er maar geld in blijft gieten (lees betere onderdelen tot en met buizenuitgangen, zwaardere voeding etcetera). tenzij je betwijfelt dat er verschillen bestaan tussen CD spelers. dan wordt het niet beter.

groet