Jump to content

Ander (duur) netsnoer

Robbert
 Share

Recommended Posts

Guest C J
Goh wat fijn voor jou! Jou persoonlijke situatie boeit me geen ene reet.

Het gaat er om dat de verschijnselen bestaan.

En dat er iets aan te doen is.

En ook dmv het aanpassen van de bekabeling.

Een praktijk voorbeeld. Mijn rear boxen worden met losse mono klokken aangestuurd en heb daarvoor

Goh wat fijn voor jou! Jou persoonlijke situatie boeit me geen ene reet.

Het gaat er om dat de verschijnselen bestaan.

En dat er iets aan te doen is.

En ook dmv het aanpassen van de bekabeling.

Een praktijk voorbeeld. Mijn rear boxen worden met losse mono klokken aangestuurd en heb daarvoor

Mensen mogen hier de meest fantastische uitspraken doen over tweaks, en als iemand dan zegt dat hij geen last van storingen heeft dan loopt er een emmer over.. :rolleyes:

Guest C J
Mensen mogen hier de meest fantastische uitspraken doen over tweaks, en als iemand dan zegt dat hij geen last van storingen heeft dan loopt er een emmer over.. :rolleyes:

Je hebt grote emmers en kleine emmers. ;):D

Dat zou een aantrekkelijke prijs zijn voor een compromisloze DCS set, Erik.  ;)

Is DCS compromisloos omdat het de duurste CD speler is? En dan nog; wat zijn nu compromissen in een CD speler? Meer niet hoorbare ruis?

juist! :D

volgens mij is iedere ontwerper tegenwoordig in staat om voor de prijs van 2000 euro een uitstekende compromisloze cdspeler te bouwen.

trouwens, voor 500 euro ook nog wel denk ik...

Wat DCS heeft geprobeerd is om een DA converter te bouwen die ook echt een resolutie van 24 bits haalt. Dat is echt een "Hell of a job" wat een paar lieve centen kost. De meeste 24 bits DAC's halen in werkelijkheid niet meer dan 18 - 20 bits en zijn niet meer dan 16 bits monotoon.

Of je het er ook echt aan af hoort? ... Ja dat is weer een andere vraag.

;)

Wat DCS heeft geprobeerd is om een DA converter te bouwen die ook echt een resolutie van 24 bits haalt. Dat is echt een "Hell of a job" wat een paar lieve centen kost. De meeste 24 bits DAC's halen in werkelijkheid niet meer dan 18 - 20 bits en zijn niet meer dan 16 bits monotoon.

Of je het er ook echt aan af hoort? ... Ja dat is weer een andere vraag.

;)

Als de opname een 24 bits resolutie heeft is het niet mogelijk anders dan deze met een 24 bits DAC af te spelen (lees: een audiosignaal van te maken). Het is dus niet zo dat een 24 bits DAC maar 18-20 haalt want als dat zo is dan is het geen 24 bits DAC maar een 18 of een 20 bits DAC en is het niet mogelijk om 24 bits-formaat naar analoog signaal om te zetten.

Vertel me overigens eens wat je aan een 24 bits converter hebt als de bron - de standaard cd - niet verder komt dan het 16 bits 44,1 kHz-formaat.... Vanzelfsprekend kun je 16 bits omzetten naar 24 bits maar daar schiet je niets mee op: het audiosignaal wordt er vanzelfsprekend niet beter van.

De eerste Phillips cd spelers waren ook 14 bit (volgens hun zelf)

Daarmee kon je prima alle (16 bit) cd's me afspelen.

De meeste dac's helen niet de resolutie die de fabrikant opgeeft, maar ze worden toch verkocht onder 16-18-20-24 bit.

Er zijn dac's die komen aan een resolutie van bv 15.8 bit.

toch moeilijk een reklame zin mee te maken.

Ik denk ook dat Pjoter het als voorbeeld noemde en niet dat deze techniek de juiste techniek is.

Frits

Als de opname een 24 bits resolutie heeft is het niet mogelijk anders dan deze met een 24 bits DAC af te spelen (lees: een audiosignaal van te maken). Het is dus niet zo dat een 24 bits DAC maar 18-20 haalt want als dat zo is dan is het geen 24 bits DAC maar een 18 of een 20 bits DAC en is het niet mogelijk om 24 bits-formaat naar analoog signaal om te zetten. 

Vertel me overigens eens wat je aan een 24 bits converter hebt als de bron - de standaard cd - niet verder komt dan het 16 bits 44,1 kHz-formaat.... Vanzelfsprekend kun je 16 bits omzetten naar 24 bits maar daar schiet je niets mee op: het audiosignaal wordt er vanzelfsprekend niet beter van.

Idd Frits,

De meeste 24 bits opnamen zijn ook niet echt 24 bits signaal. De laatste 2-6 bitjes zijn ruis. Dat geldt ook voor een 24 bit DA converter. Technisch is ie effectief 24 bit maar die laatse 2 - 6 bits zijn zo onnauwkeurig dat het ook ruis oplevert.

Je kunt met een 14 bits DAC prima een 16 bits datastroom verwerken hoor: Gewoon de laatste 2 bitje s niet gebruiken (weggooien)

Voor een 16 bits signaal heeft een 24 bits DA converter in zoverre zin dat je dan nauwkeuriger kunt oversamplen en zo nauwkeuriger digitaal kunt filteren ( = reconstrueren in dit geval). Of je dat ook allemaal kunt horen? Dat is dus maar weer de vraag ... :D

;)

De eerste Phillips cd spelers waren ook 14 bit (volgens hun zelf)

Daarmee kon je prima alle (16 bit) cd's me afspelen.

De meeste dac's helen niet de resolutie die de fabrikant opgeeft, maar ze worden toch verkocht onder 16-18-20-24 bit.

Er zijn dac's die komen aan een resolutie van bv 15.8 bit.

toch moeilijk een reklame zin mee te maken.

Ik denk ook dat Pjoter het als voorbeeld noemde en niet dat deze techniek de juiste techniek is.

Frits

Onzin: de eerste Philips cd-spelers waren niet 14 bits. Dat zou immers betekenen dat je de eerste cd's dan niet op een standaard cd-speler zou kunnen afspelen als ze 14 bits waren. Ik heb cd's uit het begintijdperk en die zijn allemaal in het full 16 bits 44,1 kHz-formaat. Dat Philips en Sony in de experimenteerfase ook met 14 bitjes per sampling heeft geklungeld spreekt voor zich maar dat spul lag vanzelfsprekend niet in de winkels.

Het is bij een 16, 18, 20 of 24 bits systeem geen kwestie van wel of niet halen van de bitrate maar het wel of niet werken heeft te maken met het systeem wat wordt toegepast. Als je een 16 bits opmame hebt dat kan hij alleen met een 24 bits systeem worden omgezet naar een analoog signaal als je tussentijds een vertaalslag maakt van 16 bits naar 24 bits. Het spreekt voor zich dat een vertaalslag van 16 naar 24 bits volsterkt zinloos is omdat de resolutie toch gelijk blijft aan die van de 16 bits opname (er even van uitgegeaan dat er geen dataverlies optreedt in de vertaalslag).

Nog meer onzin: een bitwaarde van 15.8 :confused: . Deze waarde kan alleen maar een integer getal zijn. Hoe ziet anders volgens jou een sampling van 15.8 bits er in binaire notatie uit?

laat inderdaad duidelijk zijn dat Philips destijds zelf verhalen ophing over 14 bits en wel voor in de winkel staande exemplaren.

je kan nog 10x onzin roepen maar zo was het wel.

Wat het de facto betekende weet ik niet, maar Frits12 herinnert zich dat althans prima!

groet

Guest C J
laat inderdaad duidelijk zijn dat Philips destijds zelf verhalen ophing over 14 bits en wel voor in de winkel staande exemplaren.

Wat het de facto betekende weet ik niet, maar Frits12 herinnert zich dat althans prima!

groet

O ja, jouw sacd speler van Philips, hoe is het daar mee? ;):)

groet

Ik vrees dat het een typisch geval van het broodje aap is Rob. Er is bij mijn weten in de handel nooit een speler van Philips geweest die - naar keuze - zowel 14 als 16 bits aankon. De eerste Philips-spelers die van Philips op de markt(!) kwamen zijn bij mijn weten van meet af aan uitgevoerd in het aloude en nu nog steeds toegepaste redbook-formaat 16 bits 44,1 kHz (zonder een 14 bits optie). Ik heb destijds het Philipsspelertje als een van de eerste over de vloer gehad en hij kon alleen(!) de genoemde 16 bits code aan. Hetzelfde loopwerk wat in die speler zat, zat ook later - we schrijven nu

nee het waren mededelingen van Philips zelf over hun eerste spelers. ik heb die folders etc niet meer natuurlijk. dat Philips onzin uitkraamt zal niet de eerste keer zijn. ik heb als consument redelijk veel met ze te maken gehad en het is schrikbarend.

ja ... mijn SACD1000 ...

nou die bleek onherstelbaar dood. analyse gesteld door Sebastiaan de Vries : door oververhitting van twee IC's op de print onder het loopwerk in combinatie met teveel hoogfrequente zooi uit de onvoldoende gefilterde schakelende voeding zijn die IC's overleden.

Dat is meestal de oorzaak als een SACD1000 dood gaat, internet staat er vol van. Met een paar euro extra onderdelen (koeling en wat condensatortjes) was dit seriematig voorkomende vooroverlijden te voorkomen geweest. Ik kreeg laatst een dooie Philips DVD-speler in handen, sluit m aan en schroef m open .... ook binnen vijf minuten schroeiend hete IC's op de print die het loopwerk stuurt. en een miniscule schakelende voeding. Nooit meer Philips, zo slordig ontwerpen is wat ze in het strafrecht voorwaardelijk opzet noemen.

het was met name jammer doordat na de Van Medevoort modificatie het ding echt goed klonk. mijn huidige speler heeft er moeite mee dat te halen (gaat nog naar Van Medevoort).

groets

Ik vrees dat het een typisch geval van het broodje aap is Rob. Er is bij mijn weten in de handel nooit een speler van Philips geweest die - naar keuze - zowel 14 als 16 bits aankon. De eerste Philips-spelers die van Philips op de markt(!) kwamen zijn bij mijn weten van meet af aan uitgevoerd in het aloude en nu nog steeds toegepaste redbook-formaat 16 bits 44,1 kHz (zonder een 14 bits optie).

Ik vrees dat jij hier een aantal dingen door elkaar gooit

Natuurlijk was het opslagformat volgens de (toen nog voorlopige) redbookstandaard van 16 bits @ 44,1 kHZ. Dat wil nog niet zeggen dat het ook ten volle benut werd voor het audiosignaal. Er kwam in het begin heel veel uit op 14 bits, dat werd dan wel in 16 bits geregistreerd met gewoon de de laatste 2 bitjes op nul. En in veel CD spelers van die tijd zat een 14 bits DAC, 16 bits was gewoon toen een stuk duurder.

Ook bij een van de eerste portable PCM opname combo's van Sony (ADC/DAC + Betamax recorder) kon je kiezen tussen 14 bits resolutie en 16 bits resolutie.

;)